GTX580: Fermi csúcsra járatva

A világ jelenlegi leggyorsabb egy GPU-val felszerelt videókártyája járt nálunk. Vajon elbír a régóta veretlen HD5970-essel is?

GTX580: Fermi csúcsra járatva

GF110

A Fermi architektúra startja márciusban egy kicsit döcögősen indult. Az nVidia a GT200-zal szerzett tapasztalatok ellenére is úgy döntött, hogy egy óriáschipet tesz le az asztalra, ami mindent visz, és ezt összeköti egy gyártástechnológia váltással is. Főleg utóbbi okozta a problémát, mert a cégnek nincsenek akkora tapasztalatai a gyors váltásban, mint riválisának, így nem véletlen, hogy az eddigi chipek első példányai általában nem a legkisebb elérhető csíkszélességet használták, emlékezzünk csak a G80-ra (8800GTX) vagy a GTX280-ra (GT200). Ettől függetlenül az nVidia kénytelen volt bevállalni a rizikósabb utat, mert egy bő 3 milliárd tranzisztoros szörnyeteget nem tudtak volna 55nm-en realizálni. Kockáztattak és bebukták, mert az jött, amire nem lehetett felkészülni, a TSMC szenvedett az átállással, méghozzá nem is kicsit. A Radeonok startját ez annyira nem érintette, egyik se csak papíron indult el, viszont elég nehéz volt beszerezni a gyorsabb példányokat az első hónapokban, a HD5970 például ritka volt, mint a fehér holló. Az első Fermi alapú GPU, a GF100 végül annyit csúszkált, hogy mire hivatalosan megjelent március végén, már DX11-es Radeonok armadája várta, lefedve majdnem minden árszegmenst 10 ezer forinttól a csillagos égig.

A presztízs miatt nagyon fontos volt hát, hogy az első két kártya, a GTX480 és a GTX470 jól sikerüljenek, főleg az előbbi, ami a leggyorsabb egy GPU-val szerelt kártya címéért szállt harcba. Persze az lett volna az igazán nagy győzelem ha sikerül a HD5970-et is megközelíteni, de ez nem jött össze, méghozzá két okból. Az egyik az, hogy bár el tudták kezdeni a sorozatgyártást, pocsék volt a kihozatali arány, és ezért nem tudtak teljes értékű chipet árulni, egy SM tömböt le kellett, hogy tiltsanak. Ha ezt összeadjuk azzal, hogy az órajelek se verdesték az eget, akkor könnyen belátható, hogy a GPU terveit nem sikerült tökéletesen a TSMC 40nm-es gyártósoraihoz szabni. Ezen felül viszont ott a második ok, a driverkérdés. Az új architektúra új szoftvert igényel, és bár volt miből kiindulni, azért közel sem voltak tökéletesek az első meghajtók. Az eredményt már mindannyian ismerjük: egy kártya, amit mumus helyett használnak a paksi atomerőműben, simán felveszi a versenyt a HD5970-nel ha hangerőről van szó, de sajnos nem veri meg annyira a HD5870-est, hogy azt mondjuk wow.

Ez volt hát a döcögős és nem túl erős kezdet, amit ráadásul egy kényszerkártya követett (GTX465), ám utána végre elkezdett felfelé ívelni a Fermik csillaga. Először is az nVidia lerakta az asztalra a máig legjobb ár/teljesítménnyel rendelkező kártyáit, a GTX460-asokat, amiknél végre fellélegezhettek azok is, akik nem ismernek el más chiptervezőt. A GTX460 sikerét segítette az is, hogy a driverek minden hónapban egyre jobbak lettek, így mint azt ma már tudjuk, volt még tartalék szépen a kártyákban.  Érdemes összehasonlítani, hogy mit produkált a GTX480 anno a HD5870-nel szemben, és mire képes a mai tesztben: egy komoly kétszámjegyű erősödésnek lehetünk szemtanúi százalékban. Miközben mindenki az új kártyákkal foglalkozott, a GTX-ek megszívták magukat, ám az AMD kihasználva a lépéselőnyét elkezdte kiszórni a Radeonok 6000-es sorozatát. Nekik is volt mit javítaniuk, elvégre az nVidia nagyon elkezdte nyomni, hogy tesszelációt mindenhova, aminek az alkalmazására kaptunk végül irreális példát is a Heaven benchmark extreme módjában. A Radeonok csúnyán elvéreztek ezekben a tesztekben, hiszen nem volt esélyük azzal szemben, hogy a GeForce ha muszáj képes az összes shaderrel a geometriára gyúrni. Kellettek hát az új AMD kártyák, amik el is kezdtek szállingózni.

Eközben persze az nVidiánál se lazsáltak, még melegek voltak az első GF100-as GPU-k, amikor már bőven az optimalizált változatukra gyúrtak, így kaphattuk most kézhez bő fél évvel később a GF110-et. Forradalmi újításokra nem kell számítani, de sok kicsi sokra megy elv alapján végre megkaptuk azt a kártyát a GTX580 személyében, amire már márciusban is vártunk, csak GTX480 néven. Teljes értékű GPU 512 shaderrel, 64 textúrázóval és magasabb órajeleken. A fenti ábrát bárki könnyen összekeverheti a GF100 blokk diagramjával, a változások mélyebben gyökereznek, és talán kettőt érdemes kiemelni közülük. A GF100 kivételével az összes Fermi architektúrás GPU textúrázója képes 16 bites lebegőpontos (FP16) számokon műveleteket végezni egyetlen órajel alatt, a GTX480-nak ehhez még kettő kellett (a Radeonoknak is kettő kell). Ezt most feljavították, és lehetségessé tették, hogy grafikus módban is fel lehessen úgy osztani az SM blokkok gyorsítótárait, ahogy arra eddig csak GPGPU üzemmódban volt lehetőség (48k L1, 16k megosztott). Ez néhány shadernek jót tesz, így lehet tovább optimalizálgatni a drivert. Elviekben csökkentették a fogyasztást is, de ennyi, ez a GF110, egy némileg polírozott GF100, ami ezúttal már tényleg nem a HD5870-nel akarja felvenni a versenyt, hanem a HD5970-nel. Legalábbis addig, amíg meg nem érkezik decemberben az igazi ellenfele.

GTX580

ASUS GTX580

Az ASUS majdnem referenciakártyája járt nálunk. Csak azért majdnem, mert kapott egy leheletnyi tuningot, +10MHz-et a GPU-nak. Ez nem sok, de a tisztesség kedvéért mi visszavettük, hogy az eredmények egy átlag GTX580 sebességét tükrözzék. Ha összehasonlítjuk a kártyát a GTX480-nal akkor hátulról azt vehetjük észre, hogy leszámítva a csavarhelyeket és a hűtő légbeszívó nyílását, szinte semmi sem változott, majdnem ugyanarra a nyákra ráültették a GF110-et. Ha megfordítjuk, akkor viszont ott van a hírekben már sokat emlegetett új hűtő, ami hőcsövek helyett már hőkamrát használ. Ezen örömteli újítás okán kezdjük is rögtön egy jó hírrel, a GTX580 tényleg halkabb elődjénél. Üresjáratban alig hallani, míg terhelésre csúcskártyához méltóan megjön a hangja, de már nem visít úgy, mint a HD5970 (a GTX480 megtette ugye), teljesen tűrhető.

Az energiát ugyanúgy egy hat- és egy nyolctűs PCI-E tápcsatlakozón keresztül szívja magába a GF110, mint a GF100 és a kimenetek között sincs semmi változás: két DVI és egy mini-HDMI fogad minket, ez a legtöbb felhasználónak bőven elég, de arra érdemes odafigyelni, hogy ha nem mini-HDMI > HDMI kábelt veszünk, hanem átalakítót használunk, akkor az beakadhat a gépházba, sajnos futottunk már bele ilyenbe, a Chieftec kuckónkkal.

A mezőny

Íme, meglehetősen impozáns társaságot sikerült összegyűjtenünk a mai teszthez:

A két legkisebből ráadásul rögtön kettőt-kettőt is hoztunk, hogy megnézzük mire képesek CrossFire-ben, illetve SLI-ben. Gyári órajeleken jelenleg ez a hat kártya a legerősebb, de árban nagyon eltérnek egymástól, a HD6870-est megkaphatjuk már 60 ezerért is, míg a HD5970-ért akár 160 ezret is ott kell hagyni a kasszánál. Nem véletlen tehát, hogy kíváncsiak voltunk mi lenne ha ez helyett inkább vennénk kettőt a kisebbekből. Érdekességképpen, mivel a HD6800-as tesztből kimaradt a méretarány, így néznek ki egymás mellett a GeForce-ok és a Radeonok (a két kép egymáshoz képest nem méretarányos).

A teszt előtt már nem maradt más hátra mint vetni egy pillantást a tényekre, feketén-fehéren, számokban kifejezve ilyen a mezőny:

Ha csak a számokra hagyatkozunk, akkor a GTX580 maximálisan 17%-kal lehet gyorsabb a GTX480-nál. Erre rájönnek még a kisebb-nagyobb optimalizációk, amik teszttől függően vagy segítenek, vagy nem. Kezdjünk is bele, jöhet a diagram áradat!

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte X58A-UD3R

Processzor: Intel Core i7-930@3,73GHz

Memória: 3x1GB Kingmax DDR3-1333

Grafikus kártyák: ASUS GTX470, GTX480, GTX580, HD5870, HD5970 és HD6870

Tápegység: Chieftec 850W

Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium 64bit minden frissítéssel

Driverek: Catalyst 10.10(e), GeForce 260.99 és 262.99

Fogyasztás, hőmérséklet, tuning

Mivel csökkentett fogyasztást ígértek, ezért nagyon kíváncsiak voltunk arra, hogy ebből mi valósul meg. A 10%-kal megnövelt órajel és a teljes értékű mag nem éppen olyan dolgok, amik a fogyasztás csökkentését segítenék elő. Hogy egy kis borsot törjön a tesztelők orra alá az nVidia, és leszorítsa az extrém alkalmazások alatt a GF110 fogyasztását, épített a kártyára egy megfigyelő áramkört, ami a driverrel együttműködve lenyomja az órajeleket, ha túlzott terhelésnek tennénk ki a kártyát. Ejnye… Elvileg szoftveresen megkerülhetetlen a dolog, ám a GPU-Z fejlesztőjének mégiscsak sikerült megkerülnie az eljárást a program legfrissebb változatával, mi pedig voltunk annyira kegyetlenek, hogy éltünk is a lehetőséggel és használtuk. Az eredmény egy árnyalattal nagyobb fogyasztás, mint a GTX480 esetében, az a mínusz 6W a TDP-ben inkább plusznak tűnik. Ugyanez a helyzet régebbi játékok esetében is (pl. Crysis Warhead), de az nVidia kérte, hogy ha lehet mindenki nézze meg a kártyát DX11-es terhelés alatt is, erősen mutogatva az olyan programokra amik a tesszelátort is piszkálják. Nem vagyunk mi semmi jónak az elrontói, természetesen megnéztük ezt is. A H.A.W.X. 2 lett a tesztalany és tényleg fordul a kocka, de egetverő különbségek nincsenek, ha átlagoljuk az eredményeket, akkor azt mondhatjuk, hogy közel azonos a fogyasztása a két kártyának. A H.A.W.X. 2 tesztben viszont nem mérvadó a HD5970 fogyasztása, mert a tesszelátora lefogja, a FurMark tesztben látjuk, hogy tud kb. annyit enni, mint a két GTX, de két GPU-val ez nem is csoda. Elhagyva az izzasztó tesztek világát, Windows hátteret nézegetve egyébként megváltozik a helyzet, a GTX580 beéri olyan kevés naftával, mint egy HD6870. Nagyon dicséretes!

Csak egy megjegyzést tennénk még a fenti diagramhoz: a GTX470 SLI nem bírta a 10 perces FurMarkos terhelést, és elkezdett játszani a forróbb kártya órajelével, ami miatt először 540W körüli fogyasztást mértünk. Éppen ezért kénytelenek voltunk pillanatnyi adatokra hagyatkozni az első egy-két percből, a valós teljes fogyasztás 700W körül lehet.

A hőmérsékletek is szépen alakulnak, a GTX580 az új hűtőnek köszönhetően egyértelműen hűvösebb mint elődje, legyen szó teljes terhelésről vagy üresjáratról, teljesen mindegy. A GTX480 nem szabályozta le magát, így elment egész 107 fokig (ott már féltünk), a GTX470 100-nál bemutatott nekünk ahogy fent említettük, de játékok alatt nem sikerült így leizzasztani, mindig hozta amit kellett. Ettől függetlenül az új GTX-ekből csak akkor építsünk SLI-t ha egynél több kártyahely van alaplapunkon a két PCI-E x16-os slot között, különben egy melegebb nyári napon bajba kerülhetünk.

Tuning

Bár a mai játékok mellett igazából semmi értelme tuningolni egy GTX580-ast, azért megnéztük mi a maximum, amit ki lehet csavarni a mi példányunkból. A GPU-ban még 10% tartalék volt, a memória viszont már egy kis emeléstől is fagyásokat okozott, így nem erőltettük a tuningját, hagytuk alapon, pár MHz-ért kár kisérletezgetni.

Jöjjön hát a lényeg, lássuk mire képes a GTX580 élesben, hiszen az nVidia szerint akár 30%-os gyorsulást is képes felmutatni elődjéhez képest. Elég sok tesztprogramot bevetettünk most is, hátha találunk egy olyat, amiben ezt el tudjuk érni.

Tesztek

Megjegyzés: a mai teszthez nem sikerült óriásmonitort szereznünk, így minden teszt 1920*1080-as felbontáson ment le. Reálisan nézve még a GTX580 tulajoknak se nagyon van 2560-as monitoruk, úgyhogy a legtöbb embernek úgyis ezek az eredmények mérvadóak.

Hopp, íme egy +30%-os eredmény, egyből kezdésnek. Erős, de csak a Vantage-nek már nehéz hinni, lapozzunk is, hogy megy-e ez valós játékokban is.

A Call of Pripyat alatt már csak a várt 15% körüli eredményeket látjuk mindegyik tesztben. Ami viszont sokkal érdekesebb, az az, hogy a GTX580 a HD5970 körül táncol.

A Resident Evil 5 szereti az erős processzorokat, méghozzá nagyon. Ezért bele is futottunk az első CPU limitünkbe. Az, hogy a GTX580 pár fps-sel a többiek felett végzett valószínűleg mérési hiba, másképp elképzelhetetlen, hogy a többiek ennyire egy helyen végezzenek.

A Lost Planet 2 egy érdekes játék, az alatta ketyegő, gyorsan DX11-esített MT Framework pedig még mindig az nVidiának kedvez. Végignézve párszor a benchmarkot igazából nem értjük, hogy mi terhel rajta annyira, mert bár az összkép egész jó, néhol láthatunk még igénytelen megoldásokat is. Mindenesetre a Radeonoknak valószínűleg kell még egy-két driver mire alkalmazkodnak.

A Final Fantasy XIV benchmark sajnos ablakban fut, ami nem igazán kedvez az SLI-nek és a CrossFire-nek. A CF egész konkrétan nem működött, az SLI pedig olyan borzasztó hatásfokkal, hogy inkább fel sem tűntettük az eredményeket. Pedig ez tipikusan egy olyan játék, ami a Radeonoknak kedvez. Ennyi driverfejlődés után nem igazán látunk sok olyan programot, amiben a HD5870 képes lenne leverni a GTX480-at, itt mégis ez a helyzet.

A H.A.W.X. 2 ha bekapcsoljuk a tesszelált felületeket akkor eléggé leterheli a tesszelátorokat, hiszen a benchben látható hegyes területeket mind feldolgozza. Ennek köszönhetően a HD5970 teljesítményét lehúzza a tesszelátora és a HD6870 megveri a HD5870-et. Attól függetlenül viszont, hogy az nVidiának kedvez a játék, az SLI profil egyelőre bugos hozzá, olyan rémesen ugrált az fps, hogy végül a két GTX470-et kihagytuk a buliból. Aggódni persze itt sem kell, mert még a leggyengébb eredményt elért HD5870 is 60fps felett van, mindegyik kártyával tökéletesen játszható a játék, csak van amelyikkel v-sync használatával meg se moccan a számláló.

AvP-ben mint mindig, most is a beállításokon múlik, hogy mennyire gyorsak a kártyák. Az alapbeállítás pedig csak a textúrák minőségében és az élsimításban tér el a maximálistól, különös, hogy ennyit esnek a Radeonok tőle, de még így is a HD5970 került ki győztesen a két csúcstartó közül.

Újabb nVidia kedvenc játék, ami imádja a Fermiket, mintha erre született volna. Persze akárcsak a HawX esetében, játszhatatlanságtól itt sem kell tartani a „kisebb” kártyákon.

Tesztek II.

Úgy látszik egyszer fent, egyszer lent, Crysis alatt megint a Radeonok erősek, kíváncsiak vagyunk a jövőre érkező új Crysis 2-ben mi lesz a helyzet, hiszen ha sikeres lesz, akkor lehet, hogy sokan fogják licencelni az új Cryengine-t.

Hónapokkal ezelőtt szerepelt nálunk utoljára a Metro 2033, amiben bár akkor erősek voltak az nVidia kártyák, a megjelenítés hagyott némi kívánnivalót maga után. Azóta jöttek új driverek és maga a játék is frissült, többek között kapott egy benchmark programot is, hát adtunk neki egy esélyt. Azt láthatjuk, hogy a hasonló kategóriában lévő GF-ek és Radeonok körülbelül egy szinten vannak.

A WiC nem igazán tud újat mutatni, még mindig szereti a memória sávszélességet.

A Mafia 2 a Radeonok játszóterévé vált, ezen az új GTX sem tud segíteni, a HD5970 otthagyja.

JC2-ben már jóval kiegyenlítettebb a helyzet, hárman-hárman fej-fej mellett haladnak.

A Far Cry 2 sem kecsegtet túl sok izgalommal, a várható sorrend alakult ki.

Megint csak magunkat ismételhetjük, ha Bad Company 2, akkor Radeon. Lépjünk is tovább.

Ami a Radeonoknak a Bad Company, az a GeForce-oknak a Modern Warfare, azzal a különbséggel, hogy utóbbi nem túl megterhelő, így mindenen nagyon sok fps-t lehet benne elérni. Bár időközben kijött a Black Ops, még megvárunk pár frissítést mielőtt használni kezdjük, mert amikor még nálunk volt a GTX580, nagyon ugrált az fps.

Végeredmény

Ahogy erősödtek a Fermi-k az új driverek hatására, úgy tettek szert néhány játékban kirívóan magas különbségre a konkurenciával szemben. Ilyen például a Borderlands, ami nem igényel erőművet, de a GF-ek sokkal több fps-t képesek felmutatni benne. Mivel ez erősen befolyásolva az összesített diagramot, és ezáltal a szelektív látásúak véleményét, ezért bevezetünk a diagram mellé egy felsorolást is, hogy ki hány játékban nyert, hogy tisztább legyen a kép és ne azért legyen valakinek előnye, mert 2-3 szoftverben nagyon elhúzott. Mindjárt látni fogjuk erre miért van szükség.

Megnyert tesztek száma:

HD5970: 6

GTX580: 5

Döntetlen: 4

A százalékos ábrából most is kihagytuk természetesen a Vantage eredményeket, ahogy minden mást is, amiben gondjaink voltak. Jelen esetben ez a Resident Evil 5-öt és a Final Fantasy XIV-et jelentte. A megnyert tesztek számába viszont ezt a kettőt is beszámítottuk, mert jól tudjuk, hogy előbbit a GF nyerte volna, míg utóbbit a Radeon. Döntetlennek számítottunk mindent ahol 5 százalékos, vagy annál kisebb különbség volt a két kártya eredményei között.

Összegezve a látottakat könnyen belátható, hogy a két VGA nem bír egymással, a meccs döntetlenre végződött. Ez ragyogó hír az nVidiának, hiszen attól függetlenül, hogy nem tudta elvinni a leggyorsabb videókártya trófeáját, szintre hozta magát egyetlen GPU-val. Azt sajnáljuk, hogy fogyasztani is annyit fogyaszt az az egy GPU, mint a konkurenciánál kettő, de ezt leszámítva csak jót lehet mondani a GTX580-ról: kisebb, halkabb, kevésbé driverfüggő és olcsóbb. Ez egyértelmű győzelem, az AMD-nek csökkentenie kell a HD5970 árát, ha ki akarja szórni a készleteket a HD6990 érkezése előtt. A GTX480-hoz képest viszont átlagban csak 15%-os a növekedés, majdnem pont annyi, mint amit az órajelnövekedéstől és a plusz 32 shadertől vártunk. Ennyit az egyéb optimalizációkról.

A teszt érdekessége volt a két GTX470-es és a két HD6870-es összekötve, amik kicsit kevesebbe kerülnek az új GTX480-asnál mégis erősebbek, de azt mérlegelni kell, hogy megérik-e a többletfogyasztást és az erősebb driverfüggőséget. Az viszont biztos, hogy ha valaki összeköt két HD6870-est, akkor kb. annyi monitort köt rájuk amennyit nem szégyell.

A közeljövő

Foglalkozzunk zárásképpen egy kicsit azzal, hogy mit várhatunk a következő 1-2 hónapban. Az nVidia új sorozatnévvel elkezdi kiszórni az eddigi chipjeit egy kicsit polírozva, engedélyezve mindent shadert, plusz, hogy a hibás példányokat is el lehessen adni, természetesen lesz GF110 is csökkentett képességekkel. Utóbbi lesz a GTX570, előbbi a GTX560. A GTS450-ben csak a memóriavezérlőt piszkálták, túl sok tartalék nincs benne a GT430-ban pedig nincs semmi, úgyhogy kérdéses, hogy az alsóbb régiókban mit fognak csinálni, mert az AMD azt sem fogja érintetlenül hagyni. Először jön a 6900-as széria (6950,6970,6990) az új Cayman GPU-val, ami már a VLIW4 architektúrát használja és többek között két tesszelátorral és erősebb ROP egységekkel rendelkezik, komoly konkurenciát állítva a felsőkategóriában, mert pont ott fog sokat gyorsulni, ahol kell. A két GPU-s 6990 csak jövő év elején érkezik, de a következő pár hónapban számítunk a GTX595-re, amit még nem tudunk hogy old meg az nVidia, mert a ma látott fogyasztási adatokból kiindulva erősen vissza kell majd fogni a GPU-kat, hogy használható kártyát alkossanak, ez pedig kedvezhet a HD6990-nek. Mindenesetre izgalmas hónapok jönnek az biztos, mindkét GPU tervező vállalat elsüti az összes puskaporát, ami előbb-utóbb árháborút is jelenthet, ha nem bírnak egymással.

A tesztben szereplő kártyákat az Asus magyarországi képviseletétől, a Ramiris Europe Kft.-től és a CHS Hungary Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward