GTX460SE: Nem minden arany, ami GTX460

Az SE rövidítésről a legtöbb embernek elsőre a Special Edition jut eszébe, de az nVidiánál abszolút nem ezt értik alatta.

GTX460SE: Nem minden arany, ami GTX460

GTX460SE

2010-es videókártya tesztjeink lefedtek szinte mindent a legkisebb kártyától kezdve a népkártyákon át egészen az olyan szörnyetegekig, mint az ARES. Egyetlen kártya maradt ki, amit most egy gyorsteszt keretén belül szeretnénk bemutatni, ez pedig nem más, mint a novemberben debütáló GTX460SE. Az SE rövidítésről a legtöbb embernek nem ugyanaz jut eszébe, mint amit az nVidia ért alatta, ezért érdemes foglalkozni a témával. Régebbi motorosoknak már ismerős lehet a jelző, sajnos mindkét rivális alkalmazta már a régebben csak „Slow Edition”-nek csúfolt kiegészítést. Az elnevezés azonban most duplán megtévesztő lehet, hiszen a GTX460SE 1GB memóriát kapott, márpedig tudjuk, hogy ez egy GTX460 esetén mit jelent: 256 bites memória adatbuszt, és ezáltal szép nagy memória-sávszélességet. A probléma, mint oly sokszor, most is a GPU-ban keresendő, de mielőtt erre rátérnénk, lássuk a mai mezőnyt számokban:

A 336 helyett 288 shader elég fájó pont, de ezt még könnyen lehetne órajellel kompenzálni, csakhogy az is inkább lefelé mozdult el, ami azt vetíti előre, hogy ha csak nem futunk bele pár igazán memória-sávszélesség igényes tesztbe, a GTX460SE 1GB bizony könnyen elvérezhet a 768MB-os testvérével szemben, pedig nem olcsóbb nála. Ráadásul hogy nehezítse a helyzetüket még ott lóg a nyakukban egy HD6850-es is. Maga a kártya egyébként pontosan ugyanúgy néz ki szinte mindegyik gyártónál mint a 768MB-os vagy 1GB-os példányok, a hűtővel szerencsére nem spóroltak, ez jótékonyan hat a hőmérsékletekre is.

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte X58A-UD3R

Processzor: Intel Core i7-930

Memória: 3x1GB Kingmax DDR3-1066

Grafikus kártyák: ASUS GTX460 1G DirectCu, HD6850, HD6870, GIGABYTE GTX460SE 1GB, GTX 460 768MB, MSI HD5770

Tápegység: Corsair TX650W

Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium 64bit minden frissítéssel

Driverek: Catalyst 10.12, GeForce 260.99 és 263.09 (GTX460SE)

Az energiamenedzsmentje miatt egyik kártyának sem kell szégyenkeznie az már biztos, üresjáratban tulajdonképpen mérési hibán belül mozog az egész mezőny. Teljes terhelés alatt már más a helyzet, itt még a GTX460SE is képes kitűnni. Bár hivatalosan a TDP-je ugyanannyi mint a 768MB-os társának (valószínűleg a több memória miatt), a valóság mást mutat, legalábbis a Gigabyte kártyáinál mindenképpen. Az alancsonyabb órajel, és a kevesebb aktív shader miatt a kártya fogyasztása inkább a HD6850-hez van közelebb mint a többi GTX460-hoz, ami jó eredmény, de ez a minimum ami elvárható.

A hőmérsékleteknél érdemes figyelembe venni, hogy lassan ahány gyártó annyi hűtési megoldás. Az egyetlen trend amit megfigyelhetünk az az, hogy általában a Radeonokat hagyják üresjáratban egy kicsit tovább melegedni, hogy a hangerőt leszorítsák, de igazából a GF-ek se hangoskodtak üresjáratban, mindegyik kártya szép halkan tette a dolgát. A FurMark már inkább a különböző hűtési megoldásokat teszteli, a nem gyári hűtővel szerelt DirectCU-s (ASUS) és Windforce 2X (Gigabyte) kártyák mind jól tették a dolgukat.

Egy kis megjegyzés a tesztek előtt. Hogy több hely maradjon a diagramok érdemi részére, a 768MB-os GTX460-at egyszerűen GTX460-nak neveztük el rajtuk. A legtöbb diagramnál a kommenteket is elhagytuk, mert a fentiek ismeretében semmi meglepő nincs bennük.

Tesztek

Az új 3DMarkban az alapértelmezett Performance beállításon a Radeonok csúnyán helybenhagyják a GeForce-okat, a GTX460SE pedig szinte HD5770 szinten teljesít, ami elég kínos ránézve.

Vantege alatt már jobb a helyzet, a Fermi architektúrás GF-ek mindig is jól érezték magukat ez alatt a teszt alatt.

Stalkerben 1280 alatt még van egy kis szórás, de 1920*1080-ban már eléggé összetart a mezőny egy része, és az SE sem marad le annyira, valószínűleg a memsávszélessége miatt.

A Metro a ritka kivételek egyike, ahol a GTX460SE tud úgy teljesíteni mint a 768MB-os változat, ez a játék szereti a sávszélességet is.

Tesztek folyt. és értékelés

A World in Conflictról is régóta tudjuk, hogy nem vet meg némi plusz sávszélt, így ismét tűrhető helyzetben van a GTX460SE.

AVP esetében, ha mindent maximumra tolunk akkor a sávszélesség nyer, de reálisabb beállításokat használva sajnos a GTX460SE megint lemarad.

Bár a Final Fantasy XIV kifejezetten kedveli a Radeonokat, azért a HD5770 alatt végezni elég csúnya eredmény egy GTX460-tól.

Összesítés

Foglaljuk össze akkor, amit ma láttunk. Az összesítésbe a szintetikus teszteket most se vettük bele, és gyorsteszt lévén nem is annyi játékból válogattunk, mint szoktunk, de a lényeg így is szépen látszik: a GTX460SE gyengébb, mint a többi GTX460-as. A memória-sávszélessége hébe-hóba meg tudja menteni, de olyankor is csak a vele egy áron lévő 768MB-os példányok szintjére tudja magát feltornászni, úgyhogy a jelenlegi áron nem igazán ajánlanánk senkinek. Tuningban sem megy többet, mint 768-as társa (amit egy idő után azért megfog a plusz sávszél hiánya), úgyhogy mi azt javasoljuk, hogy aki nagy felbontásokon, szűrőkkel szeretne játszani, az inkább vegyen egy „sima” 1GB-os példányt, bár tuning nélkül még 1080p-ben is az esetek túlnyomó többségében elég a 768MB is. Alternatívának pedig ott van a HD6850-es Radeon, ami alapból 1GB memóriát kapott, és könnyen felveszi a versenyt a GTX460-asokkal. Innentől kezdve megint ízlés vagy extrák kérdése, hogy mit érdemes választani, csak az SE-t kerüljük, aminél sajnos megtévesztő lehet az az 1GB memória.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward