Meglepő hírről számolhatunk be, úgy fest, hogy a Google az Apple-lel való rivalizálásában számára is rendkívül kedvezőtlen döntésnek a meghozására készül. Lehetőséget nyújthat majd a felhasználóknak arra, hogy kikapcsolják a követési lehetőséget, pedig ez nagyon fontos lenne a cégnek a bevételszerzés szempontjából.
Az Apple az iOS 14.5 bevezetésével lépte azt meg, hogy lehetőséget nyújt a felhasználóknak arra, hogy kikapcsolják a programoknál a teljes követést. Ebből eredően pedig lényegében ellehetetlenült a célzott reklámoknak a megjelenítése. A Facebook az egyik olyan vállalat, akit ez rendkívül érzékenyen érintett. A vállalat olyan üzenetet kezdett mutatni a felhasználóknak a frissítés kapcsán, amiben felhívta arra a figyelmet, hogy akár a fizetés Facebook bevezetése is kilátásba kerülhet, ha tömegesen állítják le a követést az emberek.
A Facebook mellett a Google bevételeinek a jelentős része is a reklámokból származik. És mivel a másik nagy mobilplatform, az Android éppen a Google kezében van, így sokan beszéltek arról, hogy ebben a fejlesztésben aligha fogja követni a keresőóriás az Apple-t. Bár a Google az elmúlt években többször is tett azért, hogy a felhasználói adatok védelme erős legyen.
Most viszont arról számolhatunk be, hogy a Google megerősítette, hogy dolgozik olyan változtatásokon az Android esetében, aminek a segítségével a felhasználóknak lehetősége lesz arra, hogy kikapcsolják a követést. Egészen pontosan úgy fogalmaz a vállalat, hogy leállítható majd az érdeklődési körökhöz szabott hirdetés. Itt persze nem lesz olyan radikális a dolog kivitelezése és bevezetése, mint az Apple-nél volt, ahol pillanatok alatt az emberek több mint 90 százalékánál lett kiiktatva a személyes adatok megosztása.
Az Android 12 esetében teszi meg az első lépést a Google, innentől a fejlesztőknek nem lesz arra lehetősége, hogy a felhasználókkal kapcsolatosan akár csak a hirdetési azonosítót is elérjék. Ez egy olyan speciális azonosító, amit egyébként sem lehet a konkrét személyekhez kötni, szóval a rendszer igazából már most is anonim módon üzemel.
A vállalat eleve biztosít minden androidos eszköznél módot arra, hogy a személyre szabott reklámok ki legyen kapcsolva. Ezt a készülék beállításain belül a Google szekciójában, és azon belül is a Hirdetések almenüben lehet megtalálni. Itt nemcsak a leiratkozásra van mód a személyes hirdetésekről, hanem vissza is lehet állítani a hirdetési azonosítót.
A jövőben pedig ki lehet majd kapcsolnia a felhasználóknak, hogy az okostelefon az érdeklődési köreihez kapcsolódó reklámokat mutassanak, vagy testreszabott reklámokkal „támadjanak”. Ilyen esetekben egy teljesen nullás hirdetési azonosítót fognak kapni a fejlesztők, a hirdetési azonosítókat megtartja majd magának a rendszer.
A Google úgy vezeti majd be ezt a lehetőséget, hogy a felhasználóknak lehetősége legyen tájékozódni arról, hogy pontosan miről is szól ez a lehetőség. Az átláthatóságra fog törekedni a vállalat, nem úgy jár majd el, mint az Apple. A keresőóriás nem akarja ráerőszakolni alapértelmezetten ezt a dolgot az emberekre, de ha valaki megfelelően tájékozott, és szeretné elérni, hogy ne kövessék a programok, akkor megadja erre a lehetőséget.
2021 végén az Android 12-t futtató eszközöknél indul majd az új lehetőség, de szó nincs arról, hogy csak azoknak lesz ez elérhető, akiknél az Android 12 biztosított. 2022 első felében a vállalat biztosítani fogja az újítást az összes olyan készülékre, amin a Google Play szolgáltatások ott vannak.