GeForce 9800GX2: Adj király koronát!

Az nVidiának a HD3870X2 óta nagyon hiányzik a csúcskategória koronája és szeretné visszakapni. Most minden esélye megvan rá, lássuk eléggé felkészült e.

GeForce 9800GX2: Adj király koronát!

1. Bevezető

Némi csúszással ugyan, de megérkezett az nVidia válasza az ATI dual GPU-s megoldására, mely lassan már két hónapja piacon van. A két G92-es chipre épülő óriás azért született, hogy visszaszerezze a leggyorsabb kártyának járó trófeát, mely jelenleg a HD3870X2-t illeti (amennyiben a meghajtói már rendesen támogatják az adott játékot). Az eddigi tapasztalatokból kiindulva a G92-es csúcsra járatva erősebb, mint az ATI kártya lelkét képező RV670, úgyhogy erre minden esélye meg is van. Talán ennek köszönhető, hogy az AMD szépen csendben egy kicsit engedett a saját csúcsragadozója árából, ami így bekúszott 100 ezer forint alá, jóval a 9800GX2 alá kerülve.

Mint az várható volt az új kártya nem éppen apró dobozban érkezik. Nálunk egy, a Gainward istállójából származó darab tette tiszteletét. Kinyitva a dobozt egy figyelmeztetés fogadott minket, mely felsorolja, hogy mégis mik azok, amik nélkül, ha lehet meg se próbálkozzunk a kártya beszerelésével. Ebből mi csak a legfontosabbat emelnénk ki: a 8 tűs PCI-E tápcsatlakozót. Nem ez az első VGA amelyen található ilyen aljzat, de az első amely igényli is. A HD2900XT és a HD3870X2 elfutkározott két 6 tűssel is, de a GX2 a csatlakozó körül felderengő piros fénnyel adja tudtunkra, hogy ez bizony nem elég, ő még éhes. Úgyhogy erre mindenképpen érdemes odafigyelni, és szükség esetén gondoskodni a megfelelő tápegységről is. Ezen kívül a körítés sajnos egy kicsit csalódás volt: extraként egy Tomb Raider Anniversary-t (melyet egy negyed ennyibe kerülő VGA is kinevet) és mindössze egy DVI>D-sub átalakítót kapunk. No mindegy, úgy se ezekre voltunk kíváncsiak. Lássuk a vasat!

Kimenetekből három áll rendelkezésünkre, két DVI és egy HDMI. S-video vagy komponens kimenet nincs sajnos, ha TV-re akarjuk kötni, akkor marad a HDMI. A DVI kimenetekről fontos megjegyeznünk, hogy számozva vannak, amit vegyünk komolyan, mert amíg a meghajtó szoftverében hozzá nem nyúlunk addig az 1-es jelzésűn hajlandó csak képet adni. A két nyákos kártya szépen melegszik, akárcsak a HD, és bár nyitott házzal teszteltünk, fél óra terhelés után igencsak felkapcsolt a ventilátora. Félő, hogy ha bezártuk volna, akkor túlhevül, úgyhogy fontos, hogy megfelelően nagy vagy jól szellőző házban helyezzük el, hogy ne kényszerüljön órajel csökkentésre (nálunk végül nem tette, pedig a teszt végére már szépen izzadhatott).

Mielőtt belefognánk, lássuk a mai napi ellenfeleket:

Mivel 8800Ultra-t már nem nagyon lehet szerezni, így a GTX-ünket Ultrásítottuk amennyire lehetett. A mag könnyen vitte az Ultra órajeleit, de sajnos a memóriával meg kellett állnunk 1030 (2060)-nál. HD3870X2-ből az MSI OC változata járt nálunk, ami nem jelent igazán nagy különbséget az eredetihez képest, így hagytuk (mindössze +25MHz a magnak, a memória változatlan).

Tesztgép:

Alaplap: Gigabyte GA-P35-DS3

Processzor: Intel Core2Duo E6850@3.6GHz

Memória: Geil Ultra DDR2-800 2x1GB KIT (4-4-4-12)

Operációs rendszer: Windows Vista Business minden fontos frissítéssel ellátva

Driverek: nVidia ForceWare 169.25 (8800GTX), 174.53 (9800GX2) és ATI Catalyst 8.3 a Radeonhoz

2. Tesztek I.

3DMark alatt körülbelül egálban van a két kártya. Magas felbontáson, AA mellett a GX2 erősebb, de csak a Shader Model 2.0-s eredménye miatt, mely párszázzal az X2-é felett van.

Érdekes módon a FEAR máig félremér AA mellett a Radeonokkal, pedig a legfrissebb patch is fent volt a tesztre. Mindenesetre az élsimítás nélküli eredményekből is látszik, hogy a GX2 ereje brutális.

Bár a Call of Juarez mondhatni ATI játszótér, a GX2 legalább megközelíti a HD teljesítményét, ami szép eredmény tőle. Kevés a nyeréshez, de szép.

Company of Heroes alatt nem működik az SLI a GX2-n, így az X2 otthagyja. Ha visszaváltunk DX9-re az ATI kártya rémesen begyorsul.

Itt fordul a helyzet, a HD3870X2 meghajtója nincs a helyzet magaslatán és nem működik a CrossFire. Egy mag robotol, így nem csoda, hogy esélye sincs a győzelemre. Ez a hiba sajnos a 8.2-ben is benne volt, de azóta legalább nem rontja annak az egy magnak a munkáját.

3. Tesztek II.

World in Conflict alatt iszonyatosan hullámzik a kártyák teljesítménye, nem képesek egymás után kétszer ugyanazt az eredményt produkálni, így átlagoltunk egyet a produkáltakból. DX10-zel a Radeon nagyon belassul, de különben szépen teljesít a GX mellett.

A fagyos bolygót mindkét kártya szereti, van mi lehűtse őket. Élsimítás nélkül egálban vannak, míg azt bekapcsolva a GX2 képes előnyre szert tenni.

Emlékszünk még az időkre amikor ez a játék ilyen beállítások mellett egész egyszerűen játszhatatlan volt bármin. Most meg hol tartunk? 1920, maximális beállítások és 100 feletti fps-ek…

4. Tesztek III.

Az Unreal Tournament sem szereti a többmagos megoldásokat, bár az is előfordulhat, hogy simán processzorlimitbe ütköztünk, ami azért különös lenne.

Főleg az előző eredmény fényében különös, hogy a hamarabb megjelent UT motorra épülő Bioshock alatt már remekel az ATI drivere, míg az nVidiáé még mindig haldoklik. Ugyanez egyébként elmondható a Gears of War-ra is Alvin kolléga mérései alapján.

Crysis alatt megkérdőjelezhetetlen a 9800GX2 előnye, így ha valaki erre keresi a legjobb kártyát, ne keressen tovább. Hasonlóan igaz ez a Call of Duty 4-re is, mely sajnos csak helyhiány maradt ki a tesztből. Itt a Radeonoknak van hová fejlődniük.

5. Értékelés

Mint minden több magos megoldásnál, a 9800GX2-nél is létfontosságú egy megfelelő driver léte. A jelenlegi (174.53) pár kritikus játékra nagyon jó, míg néhány egyébnél egyszerűen nem működik rendesen a két chip összehangolása. Természetesen ez fordítva is létezik, így például láthattuk, hogy a HD Bioshock alatt szépen elhagyja a GX-et, míg utóbbi Crysis alatt remekel. Ahogy telik az idő mindkettő fejlődni fog és idomulnak majd a játékokhoz. A jelen helyzetben közel ugyanannyi játékban működik jól a GeForce SLI-je, mint a Radeon CrossFire-je. Kiindulva abból, hogy az nVidia éppen szenved a Hibrid SLI-vel, talán az ATI van lépéselőnyben a driverfejlesztésben. Mindettől függetlenül az látszik, hogy amikor mindkét oldal meghajtója azonos szinten van akkor általában a 9800GX2 az erősebb. Szélsőséges esetekben, mint például a FEAR, akár 30%-kal is. Ár/teljesítmény arányban mindenképpen a HD3870X2 a jobb, ám a GX2 lett az új csúcskártya, és annak mindig megkérik az árát. Emlékezzünk csak a 8800Ultra 200 ezer körüli kezdőárára. Már csak bő egy hét és megérkezik az nVidia új zászlóshajója az egymagosok között is, kíváncsian várjuk hogyan viszonyul a nagy elődhöz.

Köszönjük a tesztelésre kapott kártyákat az Expert Computer Kft.-nek!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward