GeForce 9800GTX: egy lépés előre, egy hátra

Az előzetes specifikációk alapján nem vártunk csodákat az oly sokat csúszó 9800GTX-től, így legalább nem ért minket csalódás.

GeForce 9800GTX: egy lépés előre, egy hátra

Bevezető

2006 novemberében jelent meg a G80-as magra épülő 8800GTX, a GeForce 8-as család első és egyben legerősebb tagja (leszámítva az Ultrát). A GTX jelzést mindig csak az új zászlóshajó kaphatja meg, egy adott széria legerősebb tagja, és a 8800-as anno nagyon meg is érdemelte a rangját, hiszen könnyedén hozta az addig legerősebb Radeon X1950XTX teljesítményének a kétszeresét. A grafikus vezérlők rohamléptékű fejlődése miatt általában 6-12 hónap, míg történik egy generációváltás, ám a két nagy gyártó meglehetősen visszafogta magát 2007-ben. Így olyasmi történt, amire már rég nem volt példa: másfél évet kellett várnunk arra, hogy egy új GeForce kapja meg ezt a titulust.

Az nVidia pár hónappal ezelőtt némileg megkavarta a névadási rendszerét, amikor is az új G92-es chipre épülő megoldásait is a 8800-as szériába sorolta. Való igaz, hogy architektúrális eltérés nem igazán volt a G80-akhoz képest, ám a 65nm-eres gyártástechnológiának köszönhetően, az új kártyák jóval magasabb órajel elérésére voltak képesek. Emiatt kicsit zavaró volt akkoriban, hogy megszületett a 8800GT ami mosolyogva száguldozott el a név szerint erősebb 8800GTS-ek mellett. A probléma feloldását a cégnél abban látták, hogy bevezették az új 512MB-os GTS-t, mely ugyancsak a friss magot használta a GT-nél magasabb órajelen. Az egyetlen gond az volt, hogy még ez is kevés volt a régi GTX trónfosztásához, márpedig egy idő után presztízskérdéssé válik, hogy lecseréljék a csúcsragadozót. Mielőtt továbblépnénk, vessünk egy pillantást az összehasonlító táblázatra:

Aki a világ megváltását várta az új kártyától az most biztos csalódott egy kicsit. A GTS-nél alig magasabb mag órajel és a tisztesség kedvéért kicsit komolyabban emelt memória órajel minden, amit fel tud mutatni az új GTX. Hiába azonban az effektíve 2200MHz, a 256 bites interfész miatt így is kisebb sávszélességgel rendelkezik, mint nagy elődje. Ráadásul a neve is inkább marketingfogás, mint komolyabb mögöttes tartalom, hiszen ugyanarra a G92-es magra épül, amire a 8800GTS 512MB is. Persze a 8800GTX már foglalt volt, de hát pár hónapja ilyen apróságok még nem zavarták őket.

Hozzánk az eVGA 9800GTX-e érkezett egy meglehetősen szolid dobozban, melyben a kötelező extrákon kívül sok mindent nem találni. Maga a kártya nagyon hasonlít a már sokat emlegetett 8800GTS-hez, csak annál valamivel nagyobb és megjelent rajta egy második tápcsatlakozó is. Valószínűleg a magasabb órajelekhez kellett némileg több feszültség, mert más nem igazán magyarázná az ennyire megnövekedett étvágyat. A hangja már emlékeztet a régi GTX-re: míg a GTS szinte teljesen csendben végzi a dolgát, a GTX némi izzasztás után már hallatja a hangját, pont, mint elődje. Aggodalomra semmi ok, a közelében sincs a GX2 hangerejének, teljesen elviselhető zaja van csak. Cserébe nem egy kazán, a ventilátor nem engedi fel a VGA-t 90 fokos magasságokba és nem játssza el azt, hogy bootoláskor ránk hozza a szívrohamot egy 100%-os fordulatszámon indítással. Ez eddig viszonylag pozitív, lássuk mire képes élesben.

Tesztgép:

Alaplap: Gigabyte GA-P35-DS3

Processzor: Intel Core2Duo E6850@3.6GHz

Memória: Geil Ultra DDR2-800 2x1GB KIT (4-4-4-12)

Operációs rendszer: Windows Vista Business minden fontos frissítéssel ellátva

Driverek: nVidia ForceWare 169.25 (8800GTX és GTS), 174.53 (9800GX2), 174.74 (9800GTX) és ATI Catalyst 8.3 a Radeonhoz

Tesztek I.

Alapbeállítások mellett nem számít még annyira a memória sávszélessége, így az új GTX képes villantani egy nagyot és még a 8800Ultrát is otthagyni. Ez némileg megváltozik, ha megemeljük a felbontást, de a régi GTX lehagyásához még így is van elég szufla a 9800-ban.

FEAR alatt nem viszi túlzásba a gyorsulást a kártya. AA nélkül valamivel elődje előtt van, annak használatával pedig picit mögötte.

Meglepő módon Call of Juarez alatt még annyit se gyorsul a GTS-hez képest, mint FEAR-ben. Valószínűleg ez annak köszönhető, hogy itt már nagyon fontos a shaderek ereje is, és ott nem történt jelentős előrelépés. Ezzel szemben viszont hébe-hóba képhibákkal találkoztunk, lehet az új meghajtó nem éppen tökéletes még.

Végre egy igazán pozitív eredmény. Kicsit megmagyarázhatatlan ugyan a nagy ugrás, de reprodukálható. Az Ultra befogásához még mindig nem elég, de legalább beékeli magát az mögé.

Itt sincs túlzott előrelépés. Egy picit többre számítottunk, de legalább keringőzik egyet a 8800-assal. Szokásos módon élsimítással elődje nyer, anélkül pedig ő, de fontos megjegyeznünk, hogy a különbségek igen marginálisak.

Tesztek II.

World in Conflictban nem számít annyira a sávszélesség, így ez egyértelműen a 9800GTX játszótere. High quality-ra váltásnál többet zuhan, mint a régiek, de még így sincs miért szégyenkeznie.

A 8800GTX óta tudjuk, hogy ez a játék imádja a sávszélességet, így nincs semmi meglepetés a 9800 gyorsulásában. Körülbelül amennyivel erősebb memóriát kapott a GTS-nél, annyival gyorsabb is. Sajnos ez már nem mondható el az Ultrához képest.

Az Oblivion máig shadereket reggelizik és nem igazán hatja meg a memória mérete vagy sebessége, így nem csoda, hogy a 9800GTX nagyon szépen szerepel.

Tesztek III.

Némi előrelépés itt is tapasztalható, de semmi revolúció.

Itt végre Ultra körüli eredményeken rohangál az új kártya. Érdemes megfigyelni, hogy mivel Bioshock alatt eléggé gyenge a driver SLI-re, ezért szinte beéri a nála jóval drágább 9800GX2-t.

Crysisnál minden a használt beállításokon múlik. Míg közepes és magas minőségi beállítások mellett még a shadereké a főszerep, ha feltolunk mindent maximumra, már a memória sávszélesség is fontossá válik. Bár ez mondhatni mindegy, mert a 9800GX2 kivételével egyik kártyán se játszható.

Tuning és értékelés

[bold]Tuning

[/bold]

Bár eleinte kételkedtünk abban, hogy a kártya jól húzható, a sok pozitív a pletyka miatt, tettünk vele egy próbát. Az eredmény valóban meglepő, a 9800GTX a gyári órajelekről (675/1688/2200) játszi könnyedséggel feltornázható volt 800/2000/2400-ra. Ezek igen impozáns számok, ám sajnos legtöbbször teljesen feleslegesek. Ami igazán javulást hozott az a +200MHz a memóriánál. A 800/2000-es mag órajelekhez sokkal több memória sávszélesség kéne (csak érdekességképpen: 2700MHz-re lenne szüksége a 9800GTX-nek, hogy ugyanakkora sávszéllel rendelkezzen, mint a 8800GTX).

[bold]Végszó

[/bold]

A már hetekkel ezelőtt kiszivárgott specifikációkból számítani lehetett a ma látottakra, ami nem éppen a lenyűgöző kategóriába tartozik, ha eltekintünk a tuning eredményektől. Miközben a 9800GTX jóval magasabb órajelekkel rendelkezik mint elődje, mégsem képes sok esetben túllépni rajta. Köszönhető ez annak, hogy amennyi előrelépés történt annyit hátrafelé is csoszogott az nVidia a költséghatékonyság jegyében. Ebből a legfájóbb pont a 256 bitesre redukált memória interfész, mely szinte fojtogatja a GPU-t. Amit mégis felhozhatunk a kártya védelmében az annyi, hogy ahogy csökkentjük a felbontást úgy csökken sok esetben a sávszélesség igény is, főleg ha hajlandóak vagyunk lemondani az élsimításról. Mi 1920x1200-as felbontásban futtattuk a legtöbb tesztet, mert feltételezhető, hogy ilyen erős VGA-t legtöbben egy nagyobb monitor mellé vesznek, ám ha nem ez az eset áll fent akkor nyugodtan biztosra vehetjük, hogy lehagyja a 8800GTX-et, így érdemes lehet elgondolkozni a megvételén, ha áldoznánk ennyit grafikus vezérlőre. Egyébként bár kicsit rizikós, mert nem lehet tudni hogyan fejlődnek a jövőben a meghajtói, de az árban hozzá közel álló HD3870X2 jobb választás lehet.

Köszönjük az eVGA 9800GTX-et a Case Hungary Kft.-nek!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward