Felső-közép kérdés: 256MB vagy 512MB

Mai tesztünkben a fent említett kérdésre keressük a választ a HD3850-esek és 8800GT-k segítségével.

Felső-közép kérdés: 256MB vagy 512MB

Bevezető

2007 vége elég érdekesen alakult a grafikus vezérlők piacán: az Nvidia kidobta a G92-es magra épülő 8800GT-t, amely shaderes teljesítményét nézve közel állt a GTX-hez, majd megszellőztette, hogy a GTS-eket felújítja, így egy kisebb káoszt okozva az elnevezésekkel. Eközben az ATI sem tétlenkedett, elkészült a régóta várt RV670-es kódjelű chipjeivel és a ráépülő megoldásokkal a HD38x0-s szériával. Mindenki örült, hogy végre igazán erős középkategória lépett színre. Pontosabban örült volna, ha mindezt lehetett volna kapni. A kezdeti szállítmányok rémesen gyérek voltak, a fórumokon állandó kérdés volt: mikor érkezik? A kérdés, amire senki sem tudta a választ. Árak szempontjából is az a pár darab, ami jutott, messze az ajánlott fogyasztói árak felett trónolt.

A helyzet máig nem tökéletes, ám útközben megérkezett a GT-k 256MB-tal szerelt változata is valamivel alacsonyabb árszinten. Anno a HD3850-es tesztünknél kaptuk azt a kérést, hogy jó lenne összehasonlítani a 256-os példányokat az 512-esekkel, hogy lássuk, szükség van-e arra a plusz memóriára, érdemes-e kiadni érte még pár ezrest. Most, hogy mindkét gyártótól tudtunk beszerezni megfelelő alanyokat nekiestünk, hogy kiderítsük. Emlékeztetőül egy táblázat az adatokról:

A Gigabyte 8800GT 256MB dobozán sehol sem volt jelölve, hogy ő tuning példány lenne, mindössze arra voltak büszkék, hogy szilárd elektrolitos kondenzátorokkal szerelt a kártya, és ez milyen jó, de ennyi. Ettől függetlenül, mint a táblázatból is látszik, a gyári 600/1500/700-as értékek helyett 700/1700/750-nel rendelkezett, amely némi előnyt ad neki, és ezt tartsuk szem előtt az eredmények vizsgálata közben (próbáltuk visszavenni alap órajelre, és bár a RivaTuner szerint sikerült, gyakorlatilag nem változott semmi). A másik dolog, amire érdemes odafigyelni, hogy a referencia kártyákon az nVidiánál a 256MB-os változatok jó eséllyel 700-as memóriákat kapnak, míg nagyobb testvéreik 900-on ketyegőkkel büszkélkedhetnek. A HD3850-eseknél szerencsére nem volt semmi ilyesmi, így viszonyításnak tökéletesek. Az egyetlen érdekesség az, hogy az Asus az 512MB-os esetében lecseréli a gyári hűtőt egy impozánsan kinéző sajátra, ám tapasztalataink alapján jobbnak nem jobb, mint az ATI által ajánlott (viszont két slotot foglal, így CrossFire építésnél erre érdemes figyelni).

A némi átalakításon átesett tesztgépünk a következő volt:

Alaplap: Gigabyte P35-DS3

Processzor: Intel Core2Duo E6850 (3GHz, 4MB L2, 1333MHz FSB)

Memória: 2x1 GB GEIL Ultra DDR2-800 (4-4-4-12)

Merevlemez: Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB

3DMark06, PT Boats, CoJ

Nem meglepő módon 3DMark alatt nem igazán számít a plusz memória. Ez betudható az alacsonyabb (1280x1024) felbontásnak és annak is, hogy egy-egy tesztjének bőven elég a 256. Lassan megjelenhetne már a 3DMark08, hogy lecserélhessük.

Kicsit untuk már az iszonyatosan alacsony fps-eket, így engedtünk a beállításokból és kikötöttünk a közepes szint mellett. Így már egész élvezhető sebességet produkálnak a kártyák. A Radeonokból kiindulva a kis GT inkább a memória sávszélesség csökkenésének köszönheti a lemaradását mint a kevesebb memóriának.

A Call of Juarez szereti a plusz RAM-ot, ám érdekes módon ez nem nagyon látszik meg a Radeonok esetében. A 256-os GT lemaradását viszont nem lehet már csak órajelekkel magyarázni, egyértelműen több memóriáról álmodozik.

Lost Planet, ET:QW, Oblivion

Hasonlóan érdekes a helyzet kedvenc fagyos bolygónkon. Élsimítás nélkül nincs gond, ám bekapcsolva azt a kis GT megint látványos lassulásba kezd. Egész konkrétan lefelezi a sebességét, így biztos, hogy nem csak a sávszéllel van a gond.

A Quake Wars szereti a nagy textúrákat, azokat pedig valahol tárolni kell. Újfent érdekes a Radeonok viszonyulása a kérdéshez. Vagy elkapta az aktuális influenzát a kis GT, vagy a HD-k termelik a RAM-ot…

Oblivion alatt ezen a felbontáson még teljesen mindegy, mennyi fedélzeti memóriánk van. Ha szeretjük kiegészíteni a játékot még nagyobb textúrákkal, vagy feldobni némi AA-val akkor jól jöhet a plusz memória.

World in Conflict, Bioshock

A World in Conflicthoz egyértelműen kell a több RAM. Érdekes módon az eddigiekkel ellentétben, az első tesztben a kis GT még nem érezte meg a RAM hiányát, ám a minőség emelésével szépen leesett a teljesítménye.

Elmondható, hogy a Bioshock a szép látvány ellenére sem memóriazabáló. A Radeonok eredményei mérési hibán belül vannak, ahogy a kis GT-jé is, ha figyelembe vesszük, hogy kisebb sávszéllel rendelkezik.

Crysis, Unreal Tournament 3

A Crysis olyan beállítások mellett, amelyeken még játszható is ezeken a kártyákon, annyira nem memória érzékeny. Emelve a szintet látszik, hogy van, ahol már jól esne némi plusz, de teljesen mindegy, mert ott már úgyis elkél a több kakaó.

Az Unreal különbsége inkább a sávszél számlájára írható, mint a mennyiségre.

Összefoglaló

Láthattunk érdekes dolgokat ma is. Bár a teszt nem mutatja, előtte kipillantottunk sok játékban 1280-ra is, ám feladtuk amint kiderült, amit egyébként is sejtettünk: azon a felbontáson maximum igen erős AA mellett és nagyon magas minőségi beállítások mellett kellhet több memória, így hagytuk. Aki ilyen felbontáson játszik annak nem létszükséglet az 512MB-os kártya.

Az 1600x1200-as felbontás már érdekesebb játszótérnek bizonyult és rávilágított pár dologra.

Nézzük először a Radeonokat. Úgy érezzük a HD3850-es bőven jól érzi magát 256MB memória társaságában is. Ahol több kéne, ott már jó eséllyel maga a VGA a gyenge. Legolcsóbban körülbelül 5-6 ezer forint többletkiadás lenne az 512-es változat, ám ilyenkor már érdemes inkább elgondolkozni a HD3870-en.

A GeForce-oknál már kicsit más a helyzet. A kisebb GT-nél valamiért többször fordult elő, hogy kifogyott alóla a RAM, ráadásul órajelei eltérhetnek a nagytestvérétől, amit mindenképpen figyelembe kell venni. Kis felbontásra jó vétel lehet a 256MB-os változat, ám 1600-tól kezdődően mi úgy éreztük, jól jön az a többlet az 512-esen, ráadásul biztosak lehetünk a 900-as memória órajelben.

Ez lett volna hát a mai tapasztalat, ám a héten még jelentkezünk VGA teszttel, méghozzá a cikk elején már említett 8800GTS 512MB-ról, mely impozáns belsővel rendelkezik, csupán a memória sávszélessége húzhatja le a földre. Hogy mennyire, az nemsokára kiderül.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward