Azt nem lehet kijelenteni, hogy hibátlan lett az Apple negyedik negyedéves teljesítménye, mert a cégnek több komoly problémával is meg kell küzdenie, de úgy fest, hogy Kína nélkül is növekedésben tud maradni. Ez pedig fontos üzenet a befektetőknek. Sokan menekítették a pénzüket az Apple részvényekből az elmúlt hetekben, de a mostani számok szinte mindenkit megnyugtathatnak.
A vállalat annyi ponton állított fel új csúcsot 2024 ünnepi időszakában, hogy azt felsorolni is nehéz. Soha nem látott magasságba emelkedett a forgalma, ez húzta magával a nyereséget is, a bruttó árrés mértéke is rekordot ért el, felülmúlva a várakozásokat. Példátlan mennyiségű pénzt termeltek a szolgáltatások is, és lehetne még sorolni a legeket.
124 milliárd dollár lett az Apple teljes bevétele az utolsó negyedévben, és emellett tudott 46,9%-os bruttó árrést produkálni.
Folyamatosan arra szokott törekedni az Apple, hogy a hatékonyságát növelje, ez pedig most is nagyon szépen megmutatkozik a negyedéves jelentésben. A cég működési profitja 42,83 milliárd dollárra hízott, ami 2,5 milliárd dollárral jobb, mint az elmúlt évben elért eredménye. Arányaiban pedig a nettó nyereség növekedett legjobban, ez több mint 7%-kal lett több éves szinten, pontosan 36,33 milliárd dollárra emelkedett.
A termékek értékesítéséből befolyt teljes összeg 1,5 milliárd dollárral nőtt, 97,9 milliárd dollárt hozott a konyhára, a szolgáltatások azonban elképesztően felpörögtek, több mint 3 milliárd dollárral származott magasabb bevétel erről a területről most, mint 2023 azonos időszakában. 26,34 milliárd dollár folyt be az előfizetési pénzekből, alkalmazás eladási jutalékokból és egyebekből. Tim Cook hosszú ideje dolgozik azon, hogy a szolgáltatások bevétele az iPhone-okéval egy szintre emelkedjen, ami persze még távoli, de ebbe az irányba halad a cég.
Az iPhone-ok értékesítése ezúttal 69,14 milliárd dollárt szállított az Apple kasszájába. Ezen a fronton az jelenti a komoly fejfájást a cégnek, hogy Kína kezd leszokni az iPhone-okról, nem különösebben menő dolog már külföldi mobiltelefont vásárolni. Ráadásul nemcsak a mobiloktól kezdenek elfordulni a kínai vevők, hanem ezzel együtt más termékektől is, ennek eredményeként pedig a Kínából származó szolgáltatási bevétel is csökkenhet. A friss adatok szerint Kínában több mint 11%-kal csökkent az Apple teljes forgalma.
Noha a mobilok eladása éves szinten nem nőtt, az iPadek és a különböző Mac modellek forgalma szépen emelkedett. A táblagépek valamivel több mint 8 milliárd dolláros bevételt generáltak, ami kb. 1 milliárd dollárral több, mint az egy évvel korábbi eredmény, szóval elég masszív erősödésről beszélhetünk. És hasonló a helyzet a Mac fronton is, a 2023 utolsó negyedévében elért 7,78 milliárd dollárra most 8,99 milliárd dollárral licitált rá a vállalat. Ezek a 15% körüli növekedések jól jöttek most, hogy a befektetők némi bizonytalanságot mutattak.
Az iPhone-ok mellett egy problémás terület van még, ez pedig a viselhető kiegészítők, okosotthon eszközök és egyéb termékek kategóriája. Ide tartozik az Apple Watch, a különböző AirPodsok, és minden egyéb. Ezekkel a cég nem igazán tud növekedést elérni, hiába jönnek újdonságok, ezek nem keltik fel több vásárló figyelmét.
2025-ban az Apple-nek azzal minden bizonnyal számolnia kell, hogy a kínai eladások tovább fognak csökkenni. Ezt valószínűleg mostanra elfogadta a vállalat, és több energiát fog arra fordítani, hogy a világ más tájain megerősítse a termékei iránti keresletet.