A Microsoft DirectStorage technológiája éppen szárnyait bontogatja: a háttérben folyamatosan zajlanak a fejlesztések, és végre a játékipari szereplők is elkezdték meglátni a fantáziát az újításban, ami segít a játékok betöltésének és futásának gyorsításában. Egyelőre sajnos nem lehet Dunát rekeszteni a DirectStorage API-t támogató játékokkal, hiszen lényegében csak a Forspoken szerepel a kínálatban, de remélhetőleg hamarosan újabb címekkel is bővülhet a repertoár.
A DirectStorage lényegében abban segít, hogy a játékoknál használt tömörített állományok kitömörítésével ne a processzort terhelje a rendszer, hanem a GPU magokat, amelyek sokkal nagyobb párhuzamos teljesítményt elérésére képesek. A sikerhez kellően tempós SSD meghajtóra vagy kártyára is szükség van, igaz, a DirectStorage API igazából a merevlemez alapú rendszerek esetében is hozhat némi gyorsulást a konyhára. Mivel a tartalmak kitömörítését a GPU végzi, a GPU driver optimalizálásával lehetőség van a teljesítmény optimalizálására, ami az adott videokártya-gyártó GPU fejlesztő részlegének feladata. Magát az API-t a Microsoft csapata fejleszti, méghozzá elég jó tempóban, de a technológia még mindig gyerekcipőben jár, már ami az elterjedtségét illeti.
A jelek szerint nemcsak a Microsoft, hanem az Nvidia is azon dolgozik, hogy a DirectStorage API teljesítménye még jobb legyen, remek példa erre az a tény, hogy a GeForce 532.03-as driverhez képest már egész kellemes kis gyorsulás jött össze az 535.50 béta driver érkezésével. Az újítást egyébként a nemrégiben elérhetővé tett 535.98-as driver is tartalmazza már, ami Game Ready minősítéssel és WHQL aláírással egyaránt rendelkezik. A gyorsulásra a Compusemble YouTube csatorna tesztelője figyelt fel, aki egy Crucial T700-as SSD kártya segítségével mérte ki, milyen gyorsulásokra lehet számítani az egyes driverek esetében. A tesztben egy PCI Express 4.0-s csatolófelülettel ellátott SSD kártya is felbukkant, amelyek pontos típusára sajnos nem derült fény.
A mérések alapján az új driverrel a népszerű Avocado tesztben jelentősen gyorsult a T700-as SSD, ugyanis az adatátviteli sávszélesség 28,09 GB/s-ról egészen 33,1 GB/s-ra emelkedett, míg a betöltési idő 0,24 másodpercről 0,20 másodpercre csökkent. A PCI Express 4.0-s SSD-nél már nem mutatkoztak ekkora előnyök, ugyanis míg a régebbi driverrel 22,26 GB/s-os sávszélesség elérésér nyílt lehetőség, addig az újnál 22,8 GB/s-os sávszélességet sikerült felmutatni. A betöltési idő ennek megfelelően szintén csak minimális mértékben csökkent: 0,3 másodpercről 0,29 másodpercre javult.
A PCI Express 4.0-s SSD kártya a jelek szerint már teljesítménye maximumán foglal helyet a DirectStorage API alatt, a PCI Express 5.0-s adattárolók esetében viszont elég jelentős mozgástér mutatkozott. Nincs kizárva, hogy a későbbiekben az újabb optimalizációk hatására a PCI Express 5.0-s SSD kártyákkal még további gyorsulás is elérhető a DirectStorage API alatt. Most már csak arra lenne szükség, hogy a technológia nagyobb tempóban terjedjen a játékok szegmensében, ugyanis most már eléggé ütőképesnek tűnik ahhoz, hogy az egyes játékfejlesztők implementálni kezdjék.
A DirectStorage API-val kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat korában már összegeztük, írásunk itt olvasható.