Driverfejlődés: Gyorsulnak a kártyák?

Hétvégi gyorstesztünkben olvasói kérésre azzal foglalkozunk, hogy pár hónap alatt fejlődnek-e annyit a videokártyák driverei, hogy az már a sebességen is meglátszik.

Driverfejlődés: Gyorsulnak a kártyák?

I. oldal

Hétvégi gyorstesztünkben olvasói kérésre azzal foglalkozunk, hogy pár hónap alatt fejlődnek-e annyit a videokártyák driverei, hogy az már a sebességen is meglátszik. A teszthez némi gondolkodás után az AMD-ATI oldalról az egyik ár/teljesítmény bajnokukat, a HD4830-at választottuk, és így adta magát, hogy a hozzá árban és teljesítményben valamennyire közel álló 9800GT-t vessük be az nVidiától. Ez valamennyire behatárolta azt is, hogy mennyire mehetünk vissza driverek frontján, ugyanis az első meghajtó, ami képes felismerni a HD-t, a tavaly októberi. Szerencsére akkor is és most is körülbelül egyszerre jelentkezett új driverrel a két cég, így az se mondható, hogy bármelyiknek előnye lenne a másikkal szemben. Mivel sok játékban nem volt észrevehető a driverváltás, így végül szelektáltunk és elhagytunk néhányat (World in Conflict, Call of Duty). A mért értékeket végül kerekítettük, hogy ne legyenek tizedesjegynyi különbségek, hiszen azok bőven betudhatóak mérési hibának. Ezen felül a kártyák sorrendje most minden diagramban azonos, hogy könnyebben le lehessen olvasni, melyik meghajtó milyen változásokon esett át. Mindezek ismeretében lássuk hát, hogy mire volt elég négy hónap!

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3

Processzor: Intel Core2Duo E6850@3.6GHz

Memória: Geil Ultra 2x1GB DDR2-800

Tápegység: Corsair TX650W

Operációs rendszer: Windows Vista SP1 minden frissítéssel

Driverek: Catalyst 8.10 és 9.2, valamint GeForce 178.24 és 182.20

Tesztek:

Egy pár százalékos javulás tapasztalható az GeForce esetében, a Catalystnál lévő különbség jelentéktelen.

Egy a régebbi játékok közül, amit meghagytunk. Mint látható, már negyed évvel ezelőtt is csúcsra voltak járatva a kártyák alatta.

Unreal alatt már változatosabb a kép. Bár a diagramon nem látszik, mindkét oldal driverei fejlődtek. Az ATI-nál sokkal egyenletesebbé vált az fps, ez nagyon jól látszódott a különböző mérések alatt, míg az nVidia kártya gyorsult egy kicsit (de most viselkedik úgy, mint a régebbi ATI meghajtó, kicsit ugrál az fps).

Itt főleg az ATI-nak tett jót a fejlődés, a gyorsulás 10% felett van, ami szép. Az nVidia kb. mérési hibán belül van, nagyon hasonlóan viselkedett a két meghajtó.

II. oldal

DX9 alatt semmi változás nem tapasztalható, úgy látszik, elég jól teljesítenek a meghajtók alatta, volt idejük kiismerni a játékot. Ezzel szemben DX10 használatával meglepően nagy gyorsulás tapasztalható a 9800GT-vel. A régi driver ezek szerint nem sikerülhetett a legjobban. Kinézetre minden rendben volt, úgyhogy jó eséllyel nem negatív „optimalizálás” áldozatai vagyunk.

Itt szépen, katonásan egymás mellé álltak a kártyák. A sorból csak a 9800GT lóg ki a régi meghajtóval.

A Warheadben egy kicsit izzasztóbb, jeges pályás tesztet futtattunk, és hogy árnyaltabb legyen a kép, az élsimítást is bekapcsoltuk, mert voltak olyan meghajtók, ahol csak ennek használatával ígértek teljesítményjavulást. Ettől függetlenül semmi, a helyzet hasonló a sima Crysis-ban tapasztaltakkal, azzal a különbséggel, hogy a 9800GT itt nem tudja tartani a lépést a HD-vel DX9 alatt.

Összegzés

Mielőtt messzemenő következtetéseket vonnánk le az eredményekből, érdemes figyelembe venni, hogy az, hogy nem történt javulás, nem jelent semmit az adott meghajtóról. Elvégre előfordulhat, hogy már a régi is nagyon jól sikerült, így nem igazán volt hová optimalizálni az adott programban. A másik fontos szempont, hogy mind az nVidia, mind az ATI elég komoly időt fordít a többkártyás rendszerek hatásfokának fejlesztésére, így amikor nem kapunk egy driverben pontos leírást, csak annyit, hogy „akár 15%-kal” gyorsabb adott játékban, akkor bizony az SLI/CrossFire rendszerre is érthető, ráadásul csak bizonyos beállítások mellett. Igény szerint ezekre a későbbiekben még visszatérünk.

Az jól látható, hogy megváltást nem szabad várni a meghajtóktól, sokkal gyorsabb csak akkor lesz a VGA-nk, ha az eredeti drivere rossz volt. Ettől függetlenül bizonyos esetekben a játék kijövetele után, ha tudnak, rágyúrnak a fejlesztők az optimalizációra, és akkor nem lehetetlen egy 5–15%-os gyorsulás elérése. Egyébként pedig sebességtől függetlenül is javallott a legfrissebb szoftverek használata, elvégre a szolgáltatások tárháza állandóan bővül, és kompatibilitási problémákra is gyógyír egy új meghajtó.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward