Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, az Apple Pay, illetve a Pay rendszeren keresztül az App Store tévesen kezdett bankkártyákat terhelni. Jogtalanul vett le kisebb-nagyobb összegeket, amik valamilyen előfizetéses szolgáltatáshoz kapcsolódtak. Meglehetősen nagy riadalmat okozott az érintett felhasználók körében az eset.
Volt olyan felhasználó, akinek 550 ezer forinttal terhelte meg a rendszer a számláját az Apple Pay szolgáltatáson keresztül. Ebben az esetben bizony egyáltalán nem meglepő, ha az ember megrémül a terheléseket látva. Nagyon sok embernél csak néhány ezer forintos terhelések jelentek meg, de ez is nagyon kellemetlen. Ez a mostani eset egészen biztos, hogy sokaknál fogja gyengíteni az Apple Pay szolgáltatásba vetett bizalmat.
A hivatalos tájékoztatás szerint június 26-án, délután 6 óra után indult el a különös hiba, és nem tartott sokáig, de a rövid idő alatt rengeteg károsult kártyáján keletkezett terhelés. Az esetek egy jelentős többségében a pénzösszegek nem kerültek levonásra, már vannak, akik mostanra visszakapták a pénzüket, illetve eltűnt az előzményekből a hibás terhelés.
Számos pénzintézet adott ki közleményt az ügyben, megszólalt az OTP, az MBH, a Raiffeisen, Gránit Bank, valamint a K&H. Mindegyik helyi bank felvette a kapcsolatot az Apple-lel, hogy az ügyben minél gyorsabban tudjanak rendet tenni. Jelezték azt is, hogy készül egy hivatalos átfogó tájékoztatás a Magyar Bankszövetségnél, ami a legfontosabb kérdéseket igyekszik majd tisztázni. Ez pedig most megérkezett.
„Az érintett magyar kártyabirtokosok gyors jelzéseinek köszönhetően a téves tranzakciókról a bankszektor értesült, és közvetítő szereplőként azonnali intézkedéseket tett a helyzet kezelésére.” – emelte ki a több mint 40 pénzintézet tagjait tömörítő szervezet. „Az eddigi információk alapján az érintett tranzakciók kizárólag korábbi vagy jelenleg meglévő előfizetésekhez vagy vásárlásokhoz kapcsolódnak, téves technikai ismétlődéssel. Fizikai terminálokon történő vásárlások vagy készpénzfelvételes tranzakciók nem érintettek.”
A Magyar Bankszövetség a bankokhoz hasonlóan felvette a kapcsolatot az Apple-lel, hogy a végére járjon a hibának, és hogy ezt a rendkívül kínos ügyet minél előbb le tudják zárni. A közleményből az nem derült ki, hogy mennyire volt közreműködő a cupertinói alakulat, de túl hosszan nem taglalják a cég válaszát. Mindössze annyit emeltek ki az Apple tájékoztatásából, hogy adatvédelmi szempontból nincs ok az aggodalomra.
A cég elmondása alapján semmilyen visszaélésre utaló jelet nem fedeztek fel, egy belső rendszer hibája okozta az App Store-ból induló Apple Pay számlaterheléseket. Az ügyfelek adataivel semmilyen visszaélés nem történt, nem kerültek rossz kezekbe felhasználói információk. De ez nagyjából biztosra vehető volt a felhasználók tapasztalatai alapján. Az ügyfelek megkeresései felé az Apple nyitott, minden embernek igyekszik segíteni, ha hozzá fordulnak a kérdéseikkel.
A legfontosabb az, hogy minden terhelést visszaállítanak, akinek ténylegesen levette a pénzt a kártyájáról az Apple rendszere, az is vissza fogja kapni a hiányzó összeget. Az nem derült ki, hogy mennyi időt vesz igénybe a folyamat, de már dolgoznak rajta az illetékesek.
Minden kérdést továbbra sem válaszolt meg az Apple. Nem derült ki, hogy egészen pontosan mi történt a színfalak mögött, és az sem tisztázott, hogy miért éppen Magyarországon történt ez a rendkívül különös eset. A hírről nemzetközi lapok is beszámoltak a mai napon, így például a 9to5Mac hasábjain is megjelent egy hír a hibával kapcsolatosan.