Az nVidia nehéztüzérsége: GT200b akcióban

Avagy a GTX285 és duál GPU-s társa, a GTX295 színre lép. Lássuk mire képesek!

Az nVidia nehéztüzérsége: GT200b akcióban

Bevezető

Az nVidiának komoly szálka a szemében, hogy a tavaly nyáron megjelent HD4870X2 elvette tőle a 8800GTX megjelenése óta fixen birtokolt legerősebb kártyáért járó címet. Hiába rendelkezett a GTX2x0-s szériával, a konkurencia végre egy igen komoly kártyacsaládot tett le az asztalra, és az óriási GT200-as chipek nem tették lehetővé két GPU-val ellátott videokártyák kiadását, mint a 9800GX2 esetében. Fogcsikorgatva hát, de telt az idő, és gőzerővel dolgoztak azon, hogy gyártástechnológiát váltsanak, amit ha nem is elég hamar, de sikeresen megtettek, így gyorsan bemutatták a frissen elkészített GT200b chipre épülő GTX285-öt és GTX295-öt, melyek azonban kereskedelmi forgalomban csak pár napja kaphatóak. Mi sem tétováztunk, egyből lecsaptunk hát rájuk, hogy lássuk, hozzák-e az elvárható szintet. Mielőtt azonban a tesztekhez nyúlnánk, lássuk megint, mi változott:

Mint láthatjuk, a GTX285 esetében a felépítés semmit sem változott, ám a jobb gyártástechnológiának hála magasabb órajeleket kapott a kártya. No azért nem vitték túlzásba, úgy átlagosan ~10%-ot emeltek, ennél nagyobb teljesítménynövekedésre tehát nem nagyon lehet számítani. A GTX295-ben felhasznált chipek specifikációikat tekintve inkább a GTX260-ra hajaznak, ám nem tiltottak le bennük egyetlen shaderblokkot sem, így a kártya összesen 480 SP-vel rendelkezik és óriási memória-sávszélességgel. Az egyéb jellemzők leszorítása valószínűleg fogyasztáscsökkentés és helytakarékosság miatt történt, elvégre még így is van mit hűteni.

Kezdjük a „kistestvérrel”. A hozzánk érkezett Gigabyte kártya olyan, mintha az ikertestvére lenne a GTX280-nak, amin nincs is sok csodálkoznivaló. Ha nem lenne ráírva, hogy kicsoda, akkor könnyen összecserélhető lenne, legalábbis az első bekapcsolásig. A GTX285-ön ugyanis a magasabb órajelek ellenére is érződik, hogy komolyan leszorították a fogyasztását, hosszabb terhelés után sem forrósodik át annyira mint a GTX280-as, miközben, bár nem halk, azért fejfájást sem fogunk kapni a hangjától. A kártya még mindig óriási, egy chipes megoldás létére is akkora, mint a HD4870X2-es (ám annál jóval halkabb).

Miután már rengeteg fotó keringett róla híreinkben is, így nem meglepetés, hogy a GTX295 pedig a 9800GX2 felé mutat hasonlóságot, ám több apró változtatás is van rajta, ami miatt egy jóval átgondoltabb termék benyomását kelti, és halkabb is elődjénél (ami eléggé tudott visítani izzadás közben). Most már nem mind a két tápcsatlakozó 8 pines, hanem beéri egy 6+8 kombóval, mint a GTX család többi tagja, és sok helyen nem takarják műanyag rácsok a levegő áramlásának útját. A mi példányunk egy minimalista kiadás volt a Gainward-tól, érdekes volt látni, hogy mennyire csupaszon is lehet árulni egy ilyen VGA-t. Egy darab DVI>VGA átalakító, valamint egy belső audio átkötő kábel, ez minden a driver CD mellett. Szerencsére HDMI átalakító nem is kell, mert alapból rendelkezik a kártya egy ilyen kimenettel.

Apropó driverek: természetesen mindenhez beszereztük az elérhető legfrissebb meghajtót. Ám amíg a GTX285 köszönte szépen, nagyon jól érezte magát az nVidia honlapján is ajánlott 181.20-as szoftverrel, addig a GTX295 (bár a driver feltelepült) meg se nyikkant. Szabványos VGA-ként tengette életét tovább a rendszerünk alatt, amire azért lássuk be, hogy drága darab. Ez egy elég idegesítő hiba az nVidia-tól, megnéztük friss rendszerrel és másik kártyával is, de az eredmény ugyanaz. Maradt a driver CD, mert a legtöbb felhasználó is ahhoz nyúlna, így hitelesek az eredmények. Az ATI-nál is kénytelenek voltunk beérni a 8.12-es Catalyst-tal, mert a 9.1-es „csodameghajtó” még mindig nem készült el. Így lehet később még visszatérünk ezekre a kártyákra igény esetén. A teszteket, mint az majd látható lesz, végig 1920x1200-as felbontáson futtattuk le, mert feltételeztük, hogy aki ilyen VGA-t vesz, az nem 1280-on szeretne játszani.

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3

Processzor: Intel Core2Duo E6850@3.6GHz

Memória: Geil Ultra 2x1GB DDR2-800 KIT

Tápegység: Corsair TX650W

Operációs rendszer: Windows Vista SP1

Driverek: Catalyst 8.12 (HD4870X2), GeForce 181.20 (GTX28x), gyári meghajtó (GTX295)

Tesztek I.

Bár fél lábbal már a nyugdíj felé tart (lásd köv. diagram), de azért még kíváncsiak voltunk, hogy a jelenleg még mindig legelterjedtebb 3.0-s shader modelt használva mit képesek kiadni magukból a kártyák. Az eredmény kicsit meglepő, igazából mi sem erre számítottunk, de a HD4870X2 eme tesztben képes volt fityiszt mutatni a GTX295-nek, amolyan „csak azért is” alapon.

Volt, aki kérte, hát itt van, bevettük a nem túl jól sikerült Vantage-t is a tesztprogramok közé. Mivel a processzor ugyanaz volt végig, így az összpontszám helyett a GPU által elérteket tesszük közzé. Itt már érvényesül a papírforma, és beáll egy várható sorrend.

A jó öreg FEAR is jó eséllyel utoljára szerepel hasábjainkon, a jövő hónapban érkező folytatás előtt még egyszer megnéztük, mire képesek alatta a VGA-k. Az eredmények nagyon szépek, ahogy az várható volt. Nem igazán tudjuk mivel kiakasztani egyik kártyát sem, talán 2560x1600-ban… A sorrend változatlan.

A többchipes kártyákat mindig sújtja némi driverprobléma, egyszerűen nehéz megoldani, hogy minden alatt tökéletes összhangban dolgozzanak együtt a GPU-k. Ezt a kört a GTX295 bukta be, amely esetén maximum integrált VGA-kat meggyalázó sebességről beszélhetünk, semmiképpen sem a konkurenciáéról. Azért hozzá kell tennünk, hogy a HD-től is elvárható lenne a jobb sebesség, a CrossFire hatásfoka itt nem a legjobb, de legalább működik.

Lost Planet alatt a két területen mért átlag fps-ek számtani közepét vettük, hogy jobb összképet kapjunk. DX10 alatt hiába a friss driverek és a foltozások a játékhoz, még mindig erősen visszaesnek a kártyák, miközben ritkán kapunk cserébe plusz látványt is. Így hát ez alatt a játék alatt továbbra is erősen javallott ellenállni a marketing csábításának, és a DX9-es opciót részesíteni előnyben.

Tesztek II.

Az Obliviont lecseréltük az ugyanazon motor fejlettebb változatát használó Fallout 3-ra, ami komolyabban is képes megfektetni a gépet, ahogy az az eredményeken is látszik. Igaz, nem spóroltunk a beállításokon, így beállt a szokásos sorrend, de hozzá kell tennünk, hogy a GTX295-ön sokkal jobban ugrált a sebesség, az X2-es kiegyensúlyozottabban viselkedett a különböző területeken (az átlag fps-t ugyanis itt is több területen mért átlagok számtani közepéből vettük).

Bioshock alatt érdekes kép alakul ki, eléggé egyben van a mezőny, csak a GTX295 tud elhúzni. A baráti 100fps körüli összefogás okára nem sikerült rájönnünk, de reprodukálható volt.

Bár nem vagyunk benne biztosak, hogy jobban terheli a gépet az új CoD, mint a négyes, azért legyünk frissek. Elmondható, hogy se az SLI, se a Crossfire nem működik valami magas hatásfokon (ami azért meglepő, mert a CoD4 alatt még nagyon gyors), így a GTX285 is nagyon szép eredményt ért el.

Nem véletlenül hagytuk ki a HD-t a diagramból, ugyanis itt futottunk bele tesztünk második nagy szoftveres hibájába. Az első a GTX295 Quake Wars alatt nyújtott siralmas teljesítménye volt, ám ott megírtuk, mire képes, mert a játék legalább úgy nézett ki, ahogy kellett. Itt viszont a 8.12-es meghajtóval a HD4870X2 egész egyszerűen élsimítás használata mellett olyanná teszi a tájat, mintha baltával faragták volna, csak pislogtunk. Ezért jobb a békesség alapon nem erőltettük. Élsimítás nélkül minden tökéletesen nézett ki, így a kártya 75 fps-t volt képes nyújtani.

A Crysis-t is lecseréltük a frissebb Crysis Warhead-re. Itt is több területen mérve átlagoltunk, hogy reális képet kapjunk, valamint kipróbáltuk a játékot DX9 és DX10 alatt is. Bár az egész gyönyörű volt, látványra a két mód között, akárhogy meresztettük a szemünket, még mindig nem láttunk különbséget. Így elmondható, hogy a GTX-ek esetén érdemes DX10-et használni, mert gyorsulnak tőle, míg az ATI driver többchipes konfigurációban még mindig a DX9-et szereti, ott viszont jelentős gyorsulás tapasztalható a régebbi meghajtókhoz képest, így tovább, van még hová menni. Képminőség tekintetében viszont az ATI nyer, mert sajnálatos módon, ha kevés helyen is, de mindegyik GTX alatt találkoztunk képhibákkal, úgyhogy itt az nVidiának nem a sebességen, hanem a megfelelő működésen kell még csiszolnia kicsit. A legmagasabb minőségi beállítások tesztelését azért hagytuk ki, mert sajnos még ezekkel a VGA-kkal is beesik az fps számláló 30 alá.

Összegzés

Hát így állunk, rengeteg mérést végeztünk, ám néhányat processzorlimit miatt kihagytunk a tesztből (például Unreal Tournament 3). Készítettünk egy utolsó diagramot, melyen azt próbáljuk ábrázolni, hogy a HD4870X2-höz képest hogy teljesítenek átlagban a különböző kártyák. A korrektség megőrzése érdekében az átlagszámításnál kihagytuk a Quake Wars-os és Far Cry 2-es eredményeket.

Ahogy az várható volt, ha kiszámoljuk, a GTX285 átlag 8,5%-al gyorsabb elődjénél, míg a GTX295 20%-ot képes ráverni a fél éves HD4870X2-re. Sajnos mindkettőjüket sújtja némi driverprobléma, csak játékfüggő, hogy kinek mivel van gondja. Ezt azonban már megszokhattuk, a többchipes kártyák Achilles-sarka a szoftver. Amely ahogy fejlődik, úgy lesz még jobb a Crossfire/SLI hatásfoka, tűnnek el a bugok a játékokból, ám jó eséllyel mindig lesznek újak, amik a helyükre léphetnek. Mit kapunk cserébe? A leggyorsabb kártyákat természetesen, melyek közül a legjobb újra az nVidia kezében van. A GTX295 elvégezte a feladatát, visszavette a leggyorsabbnak járó presztízshelyet az ATI-tól, így borsos ára ellenére is ajánlható annak, ki az aktuális koronásra vágyik. A GTX285 sorsát árának alakulása fogja eldönteni. Mindenképp előrelépés, hiszen jóval hűvösebb is elődjénél és még valamivel gyorsabb is, ráadásul jelenleg csak pár ezer forinttal drágább a 280-asnál, így új és erős kártyákon gondolkodóknak ajánlott a GTX280-al szemben. Azonban az nVidia mérnökei nem dőlhetnek hátra egy nagy sóhajjal, mert mint arról már hírt adtunk, az ATI sem alszik téli álmot, március környékén lehet revánsot vesz, tehát idén sem fognak unatkozni, akik figyelemmel kísérik a VGA-piac alakulását.

A teszttermékeket a Cédrus Számítástechnikai Kft.-től, a CHS Hungary Kft.-től és az Expert Computer Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward