A BMW képes igazán futurisztikus alkotásokra, és néha egészen jövőbe mutató járművekkel rukkol elő, elég megnézni a BMW i3-at, amit mostanra nyugdíjazott a vállalat, pedig csak most kezdene beilleszkedni az új autók által alkotott utcaképbe. A vállalat most az i Vision Dee koncepcióval rukkolt elő, sok sokkolt le sokakat a CES-en.
A németek egy igazán merész, technológiai ínyencségekkel megrakott jármű tervével rukkoltak elő, ami, ami azt igyekszik kiemelni, hogy a digitális fejlesztések hogyan fogják az autókat nemcsak belül, de kívül is átalakítani. Az i Vision Dee neve is innen ered, a Dee ugyanis a Digital Emotional Experience-ből, vagy a digitális érzelmi élményből ered.
Az izgalmas masina minimalista külsőt kapott, nincsenek olyan veséi, amiket a földön húz – lassan maga után is –, mégis rendkívül radikális. Rendelkezik viszont mélyen integrált digitális asszisztens szolgáltatással, és kiterjesztett valóságot is használ, méghozzá olyan formában, amire korábban még nem volt példa annyira kidolgozottan, mint itt. Kezdjük rögtön azzal, hogy az autó színét bármikor meglehet változtatni. De nem úgy, hogy egyszínű lesz minden esetben, és nem is kétféle árnyalatú lehet.
Olyan E Ink technológiás panelek alkotják a külső héjat, amik 32 színben pompázhatnak, és 240 panelből van kirakva a teljes
.
Mind a 240 szegmense külön vezérelhető az autónak, szóval itt aztán szabadjára tudja engedni a tulajdonos a fantáziáját. Az pedig, hogy 32 különböző színárnyalat áll rendelkezésre E Ink technológiás alapon, már önmagában is egy nagyon szép teljesítménynek számít egyébként, főleg az élénkebb színek megjelenése az érdekes, mert ez azért a mai napig problémát jelent az E Inknek.
A BMW tavaly monokróm változatban már készített színváltó autót, de az i Vision Dee esetében ez teljesen más kontextusba helyeződik. A retrofuturisztikus járgányon akár animációt is lehetőség lesz futtatni a különböző panelek színeinek variálásával. Az effekteket lehet előre programozni, azt azonban nehéz megmondani, hogy egy ilyen autónál a forgalmiba milyen színmegjelölés kerülne.
Belül is elképesztően letisztult és minimalista lett a koncepció, mint olyan, lényegében nincs klasszikus értelemben vett műszerfala. Néhány ponton megérinthető a szélvédő alatti terület, de gombok itt sincsenek, hanem a szövetes bevonat alatt LED világítja majd meg azokat a helyeket, ahova lehet bökni. A kormán megmaradt, a vezetési élményt a BMW nem akarja elvenni, kijelzők pedig csak azért nincsenek, mert az egész szélvédő erre fog szolgálni.
Az i Vision Dee képes lesz head-up display-ként használni a hatalmas felületet, és szinte bárhol meg tud jeleníteni fontos információt, ami segíthet a közlekedés során. Illetve lehet ezt bármire használni, a navigáció mellett a teljes szélvédőt kitöltve lehet majd filmet nézni vagy éppen játszani, mikor éppen a töltésre vár az ember egy parkolóban ücsörögve.
A Mixed Reality Slider nevű eszközzel lehet azt szabályozni, hogy menet közben a head-up display mennyi információt jelenítsen meg. Több lépésben terítheti be a szélvédőt az információs rengeteg, annak függvényében, hogy éppen mire van szüksége az embernek.
Az egész olyan lesz, mintha a kiterjesztett valóság része lenne a szélvédő, tényleg szinte bármilyen adatot ki lehet majd rá tenni, és a menüben bóklászva is a szélvédőt kell majd nézni. Megjelenhetnek majd a szélvédőn a mobilos értesítések és az okosotthonnal kapcsolatos adatok is egyebek mellett. Az i Vision Dee koncepció több, mint egy autó a vállalat álláspontja szerint. Úgy tekint erre, mint egy intelligens társra, ami segíti a felhasználót a mindennapokban.
Fontos azt elmondani, hogy a BMW már gőzerővel készül az új Neue Klasse bemutatására, ami meghatározza majd a vállalat következő évtizedét. Ez meríthet majd abból, amit most látunk az i Vision Dee koncepciónál. A generációs mérföldkőnek számító jármű 2025-ban érkezik majd a németek villanyos platformján. Ráadásul a Neue Klasse Debrecenben is készül majd.