A Google zászlaja alatt nevelkedett Waymo egyre nagyobb területeken üzemelteti az önvezető taxis szolgáltatását, és miközben sokat dolgoznak azon, hogy terjeszkedjenek, már készül a következő generációs autó is. A jelenlegi SUV-ok helyét sokkal inkább utasszállításra ideális járművek vehetik át.
Több mint 15 éve indult az a projekt, amiből a Waymo kifejlődött, és az évek során nagyon sok formát öltöttek az autonóm közlekedésre fejlesztett járművei. Valószínűleg a legtöbben nem gondolnák, de jelenleg már az ötödik generáció autók járják az utakat, és egyre közelebb van a megjelenéshez a hatodik generáció. Ebbe nyújtott most némi betekintési lehetőséget a vállalat egy friss blogbejegyzésében. Jelenleg a legtöbb robottaxi Jaguar I-PACE alapokra épül, de a következő körben már a Zeekr lesz a kiemelt partner.
A kínai Geely által létrehozott Zeekr márka már több érdekes járművet is felvonultatott az évek során, van olyan elektromos személyautója, ami (papíron) akár 1000 kilométer megtételére is képes lehet egy töltéssel. A Zeekr és a CATL szoros kollaborációja révén egy nagyon innovatív márkáról van szó, ami ráadásul rendkívül kedvező árakkal tud dolgozni. Valószínűleg ez sokat segített abban, hogy a Waymo vezetése a Zeekr autók használata mellett döntsön a következő generációs robottaxik tervezése során, ugyanis a költségek lefaragása minden eddiginél fontosabb lett.
„Szignifikánsan csökkentettük a hatodik generációs rendszerünk árát, miközben jobb felbontású szenzorokat, nagyobb hatótávot, erősebb hardvert tudunk nyújtani, új lehetőségek számára alapot teremtve” – emelte ki közleményében a Waymo.
A Zeekernek hála az alapok rögtön jóval olcsóbbak lehetnek, de nem ez az egyetlen dolog, amivel csökkenteni akarják a költségeket. A tervek szerint a hatodik generációs Waymo már kevesebb kamerát és egyéb szenzort fog felvonultatni, miközben nagyobb feladat hárul majd az adatok feldolgozására, elemzésére, értelmezésére. A vállalat célja az, hogy a lefaragott szenzormennyiség mellett is megtartsák az eddigi megbízhatóságot. Sőt mi több, ezen a fronton is jelentős fejlődést akarnak elérni.
„Nem ismerünk kompromisszumot a biztonságban” – emelték ki a fejlesztők, miközben azt taglalták, hogy sokkal olcsóbb lesz már az új rendszer. Kevesebb szenzort fog használni a Waymo csapata, de ebben az esetben még a kevés is rengeteg. 13 darab kamera, 4 darab LiDAR és 6 darab radar kapott helyet a hatodik generációs szenzorcsomagban. Továbbá lesz egy sor külső hangrögzítő egység is, amik ugyancsak fontos feladattal rendelkeznek majd, hiszen ezek lesznek az autó fülei.
500 méteres körzetben éjjel-nappal, változatos időjárási körülmények között egyaránt szinte mindent látnak majd a járművek.
A LiDAR-ok, radarok és nagyfelbontású kamerák együttese egy olyan vizuális adathalmazt fog nyújtani az autóknak, amivel minden körülmények között képesek lesznek igen jól tájékozódni. Azt is elmondta a Waymo, hogy több ponton is van redundancia, hogy ezzel is a biztonságot támogatják. Azt is megtudhattuk, hogy a fejlesztők nagyon sokat tesztelik a rendszert a lehető legváratlanabb körülmények között. Az új önvezető járművek már szélsőségesebb időjárási körülmények között is megbízhatóan haladhatnak a forgalomban, és azt is jól reagálhatják le, ha például hirtelen megváltozik az útfelület, ami bizonytalanabb mozgást okozhat az autónál.
Egy ideje már mennek a közúti tesztek is, miközben a szimulációs környezetben is próbálgatják az új önvezető rendszert. A közutakon már több ezer mérföldet tettek meg a prototípusok, egyelőre komolyabb gond nélkül, de az idő jelentős részében még valódi sofőrök felügyelete alatt. A szimulációk révén már több millió mérföld van az új konstrukció mögött. A kollektív tréning tapasztalatoknak köszönhetően minden eddiginél jobban haladnak a tesztek.
A tervek szerint a hatodik generációs Waymo Driver rendszer már több ezer autóba lesz integrálva, ami részben annak is köszönhető, hogy a fejlesztés során a jól skálázhatóság is fontos szempont volt. Az új hardverek és szoftverek tesztelése és hitelesítése jól halad, és a cél az, hogy ezt a rendszert minél előbb integrálni tudják a flottába.
A Waymo autói mostanra elérték a heti 100 ezer fuvart, de ez nem jelenti azt, hogy teljesen hiba nélkül üzemelnek. Legutóbb azzal kerültek be a hírekbe a speciális járművek, hogy a számukra kialakított parkolóban az éjszaka közepén kicsit zavarba esve dudálgattak egymásra, mert tumultus alakult ki közöttük. A mókás képsorokon persze csak az szórakozott jól, aki utólag nézi. Az éjszaka közepén folyamatos dudálgatást hallgatni nem túl vidám dolog.