A Google fellázadt a Nagy Testvér ellen

A Google fellázadt a Nagy Testvér ellen

A világ legnépszerűbb keresőjét üzemeltető amerikai Google Inc. bejelentése, miszerint megszünteti kínai oldalának cenzúrázását és fontolóra veszi távozását a világ legnépesebb országából, miután kínai forrásokból támadásokat intéztek levelezési rendszere, illetve több tucat amerikai vállalat ellen, heves reakciókat váltott ki. Miközben diákok a Google keresőjének 40 millió hűséges kínai felhasználója nevében spontán szimpátiatüntetést kezdtek a cég sanghaji és pekingi irodája előtt, a hivatalos kínai média néhány óra elteltével elkezdte cenzúrázni a hírrel kapcsolatos kommentárokat és nagyon gyorsan eltűnt a helyi weboldalakról a Google közleményének kínai fordítása. Az amerikai vállalat más külföldi társaihoz hasonlóan 2005-ben elfogadta ugyan, hogy Kínában cenzúráznia kell a keresési találatokat - a Tienanmen téri vérengzések beütésére például üres lap a válasz -, ám szakértők szerint ennek ellenére jelentős hatást gyakorolt a helyi számítástechnikai szektorra és sok felhasználó szemében a szabadabb internetes barangolás szimbólumává vált.

A Google azt követően lázadt fel a kínai szabályok ellen, hogy hackertámadások sorozata indult rendszere ellen, a behatolók részben kínai emberjogi aktivisták Gmail-felhasználói adatait akarták letölteni, részben 34 vállalattól és más jogi személytől akartak bizalmas információkat szerezni. Többségük a Szilícium-völgyben működő számítástechnikai cég, amelyek biztonsági rendszerét a New York Times információja szerint valószínűleg sikeresen feltörték, és belső céges adatokat, illetve szoftverkódokat emeltek el. A Google-t nem érte hasonló kár. A hivatalos kínai álláspont szerint a hatóságok további információkat akarnak szerezni a keresőcég döntéséről, az amerikai kormány nevében Hillary Clinton külügyminiszter közölte, hogy magyarázatot várnak Pekingtől a hackertámadásokra.

A Google nehéz döntés előtt áll. Bár kínai tevékenysége egyelőre viszonylag kicsi, szakértők egyetértenek abban, hogy hosszabb távon az ázsiai ország lesz a világ legnagyobb internetes piaca. A vállalat 700 embert foglalkoztat Kínában, becslések szerint ottani éves forgalma 200-600 millió dollár körül alakulhat. A keresőpiacért a Baidu nevű helyi céggel versenyez, piaci részesedése 35 százalékra nőtt az elmúlt negyedévben, szemben a Baidu 58 százalékával.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward