A Google és a dizájn

Avagy látványtervezés mérnök-módra, milliók igényeiből felépített adatbázisok alapján, mindent a funkcionalitásnak alárendelve. Mi a fontosabb? A praktikum vagy a tetszetős megjelenés?

A Google és a dizájn

Csalódottan távozott a Google-től Douglas Bowman dizájner, mert elege lett abból, hogy a mérnökök mindent - még a látványtervezés kérdéseit is - mérnök módra kezelnek, ami pedig néha meglepő eredményekhez és szőrszálhasogatáshoz vezet.

Két konkrét példát is említett a hajmeresztően 'kocka' megközelítésre: egyrészt azt, amikor egy tervezőcsapat nem tudott dönteni két kék árnyalat között, elkezdték egyesével végigpróbálgatni a kettő közti 41 átmeneti árnyalatot, hogy kiderüljön, melyiknél lesz a legjobb az eredmény (vagyis melyik vonzza leginkább az embereket) - másrészt pedig azt, amikor azon ment a vita, hogy egy keret konkrétan 3, 4 vagy 5 pixel vastag legyen. Az utóbbi vitában Bowmannak is volt véleménye, viszont arra kérték, bizonyítsa is be, hogy az ő meglátása a helyes.

A háttérben meghúzódó elvet a következőképpen fogalmazta meg: "Ha egy cég csupa mérnökből áll, akkor a problémákat is mérnök módra próbálják megoldani, leredukálva mindent egyetlen egyszerű logikai problémára. Félre minden szubjektivitással, nézzük csak az adatokat ... mivel pedig minden döntést [a dizájn terén is] adatokkal támogatnak meg, ezért nem is tudnak igazán áttörő újításokkal előállni."

Legalábbis ez az egyik nézőpont. Steven Sharkland a Cnet-től rámutat azonban arra is, hogy a maga módján az is felfogható egy radikálisan új megközelítésként, hogy a Google ténylegesen emberek millióinak nethasználati szokásaiból összeállított adatbázisra építkezik, a végletekig követve és megvalósítva "a funkció határozza meg a formát" elgondolást. Az elvégre vitathatatlan, hogy a Google termékei rendkívül hasznosak és könnyen kezelhetőek. Hogy nem csilli-villik, az már egy másik kérdés - de amit több millióan terveznek, annak erre valóban kevés is az esélye... és nem is ez a lényege.

Ellentétben például az Apple megközelítési módjával, ahol minden egyes termék esetében rendkívül fontos kérdés a dizájn, és nagy lelkesedéssel dolgoznak a minél szemgyönyörködtetőbb formák megalkotásán is, így sokszor valóban piacvezetők formatervezés terén.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward