1. Bevezető
Ezúttal három 16:10-es képarányú 22 inches monitort vizsgáltunk, melyek igen változatos árcédulával rendelkeznek. Az ár/érték bajnok az Acer műhelyéből érkezett, mely amellett, hogy jól konfigurálható, még képminőségével sem szégyenkezhet. Az LG egy jól extrázott és hasonlóan jó képpel megáldott típussal rukkolt elő, bár egyszerű talpával és gyenge kivitelezésével vegyes érzéseket keltett bennünk. A teszt végére maradt a Samsung különlegessége, mely 120Hz-es képfrissítéssel rendelkezik, és emellett némely szempontból képminősége is átlagon felüli.
2. Acer B223W
Acer B223W
Először az Acer jól konfigurálható 22 inches kijelzőjével ismerkedünk meg. A teszt előtt kíváncsiak voltunk, vajon a képminőség megüti-e majd a várt szintet, de szerencsére ilyen téren sem kellett csalódnunk.
A monitor formatervezésére a szögletesség jellemző, konzervatív vonalakkal és letisztult, mégis elegáns megjelenéssel találkozunk. A meghatározhatatlan zöldesszürke festés komoly megjelenést kölcsönöz a kijelzőnek, ráadásul egy ujjlenyomat-gyűjtemény sem jelenik meg rajta két nap alatt. A felhasznált anyagok minősége jó, a kijelző állítgatása közben sehol sem hallani nyekergést vagy reccsenést, egyetlen észrevételünk, hogy a káva valamivel vastagabb műanyagot is kaphatott volna.
Az apró menüvezérlő gombok elöl, a káva jobb alsó sarkában kaptak helyet, melyek jól szeparáltak és nyomáspontjuk is nagyon kellemes. A vésett piktogramok azonban szürkületnél alig olvashatóak, mi több, sötétben már csak a kitapogatós módszerre hagyatkozhatunk, ezért ilyenkor beállításainkat is nehezebb elvégezni. Szerencsére a telepítő lemezen szoftveres menükezelőt is találunk (Acer eDisplay Management), így ezt a gondot is magunk mögött tudhatjuk. Gyorsgombként hangerőszabályzást és képprofil váltást kapunk, a fényerő/kontraszt beállítást csak a főmenüben mászkálva találjuk meg. Összességében elmondhatjuk, hogy nappal és éjszaka is jól használható a vezérlés, de kár, hogy a driver és színprofil már lemaradt a korongról. Az állapotjelző led a kijelző bekapcsolt állapotában még éppen nem vonja el figyelmünket és sötétben a készenléti folyamatos narancs fény sem idegesítő.
A készülék állványa a panelre szerelve érkezik, így nekünk már csak a talpat kell felcsavarnunk rá. A robosztus szerkezet kitűnő stabilitást kölcsönöz a kijelzőnek. A monitor konfigurálásakor olyan extrák állnak a rendelkezésünkre, mint a kétszer 45 fokos forgathatóság, kényelmes és tág határok közti magasságállítás, valamint dönthetőség. A portré mód szintén elérhető, és tetszett, hogy a vízszintes és függőleges állapotokat könnyedén megtaláljuk a monitorral, nem inog és pontatlansággal sem találkozni. A kijelző képének elforgatásához a telepítő CD-n találjuk meg a célszoftvert.
A monitort akár falra is felszerelhetjük, ehhez előbb el kell távolítanunk a csavarokkal rögzített állványt, a kábelek rendben tartásáért pedig a beépített kampók felelnek.
A video csatlakozók táján a szokásos VGA és DVI bemeneteket találjuk meg. Ha az aktuális bemeneten megszűnik a video jel, akkor a monitor automatikusan átvált a másikra. Ha egy monitoron két számítógépet használunk, ez a funkció (pl. bootolásnál) idegesítővé válhat, ugyanis kikapcsolni sem lehet. Mellettük foglal helyet a fejhallgató kimenet és egy audio bemenet a beépített hangszórók részére. Az integrált csipogók hangminősége és hangereje is hagy némi kívánnivalót maga után, de végszükség esetén ezek is használhatóak. A teljes áramtalanításról egy tápegység kapcsoló gondoskodik.
Képminőség
A monitor megépítése tehát több mint megfelelő és konfigurálhatósága is példás, de mindez semmit sem ér, ha a képminőségéről ugyanez nem mondható el. Szerencsére a helyzet ilyen tekintetben is bíztató, ugyanis majdnem minden szempontból átlagon felüli megjelenítésről tudunk beszámolni. A kijelző fényereje napsütéses időhöz is megfelelő. Kontrasztja szintén remek, a legsötétebb és legvilágosabb részletek is jól megkülönböztethetőek egymástól. A színhűség viszont csak átlagos, melyen még a színkezelő motor (eColor Management) sem igazán képes javítani, de a szürkeátmeneti gradiens és a színátmeneti skálák csak enyhe darabosságot mutatnak.
Natívon szép éles a képe DVI bemeneten, ráadásul a gyártó ebből analógon sem engedett, így mindkét csatlakozással elégedettek lehetünk. A monitor skálázási képessége szintén jónak mondható, minden felbontásban egyformán, csak enyhe homályosodással kell számolnunk, ami dicséretre méltó. A képarány kezelés már nem ilyen rózsás, ugyanis ezt semmilyen formában nem támogatja a készülék, így ha 16:10-től eltérő képarányokat szeretnénk használni, kénytelenek vagyunk felhasználni videokártyánk eme képességét.
Talán a háttérvilágítás a kijelző legnagyobb erénye, ugyanis még a világosabb felvételen sem láthatunk bevilágítást, a homogenitás majdnem tökéletes. A filmrajongók számára kedvező hír, hogy a fekete mélysége is igen jó (TN paneles viszonylatban), ám a készülék betekintési szögei vízszintesen és függőlegesen is csak átlagosak, melyhez oldalról némi színtorzulás is társult (bár nem sok). Összefoglalva filmezésre a háttérvilágításnak köszönhetően kiváló lenne a kijelző, ám az átlagos színkezelés és betekintési szögek lerontják az élményt. A panel sebessége közepes, az 5ms-os, gyorsítás nélküli válaszidő alkalmi játékosoknak tökéletes lehet, a megszállottak viszont ennél már jobbat is találhatnak, főleg, hogy a monitor enyhe bemeneti késéssel is rendelkezik.
A kijelző színkezelő motorja a már hosszú ideje változatlan képi sémákat kínálja, melyeket az eColor Management címke alatt találunk meg. Ilyenkor illogikus módon a kijelző színe változatlan marad, a profilok csak fényerő, kontraszt és gamma értékükben különböznek egymástól. A szövegmegjelenítésre alkalmas Text módot és a kontrasztosabb Graphics sémát találtuk megnyerőnek - utóbbi előszeretettel alkalmaz gammacsökkentést is. A Movie séma erős élesítéssel és fényerőnöveléssel segíti a filmek megjelenítését, sajnos nem túl meggyőző eredménnyel, a profilok hatását nem éreztük átütőnek. Az automatikus kontrasztvezérlést (ACM: Adaptive Contrast Management) alapértelmezésben kikapcsolva találjuk, ha pedig élni szeretnénk a funkcióval, akkor ezt a képprofiloktól függetlenül engedélyezhetjük.
 
3. LG W2254TQ
LG W2254TQ
Immáron harmadik ízben találkozhatunk az LG Smart jelzésű monitorainak egyikével, ezúttal az 54TQ sorozat 22 inches példányára esett választásunk. Kíváncsiak voltunk, hogy az 53V-hez képest milyen újítást sikerült még belepréselni a már egyébként is nagy tudású megjelenítőbe, ám a teszt végére kiderült, hogy az eltérő képaránytól és a hiányzó HDMI csatlakozótól eltekintve csak apró különbségek fedezhetőek fel köztük.
Ami a külcsínt illeti, a fényes zongoralakk fekete műanyag borítás még mindig nagyon tetszetős - feltéve, ha képesek vagyunk tiszta állapotban tartani, a szennyeződések és ujjlenyomatok ugyanis rendkívül szembetűnőek a káván. A stílusos formatervhez viszont nem társult hasonlóan kiemelkedő anyagminőség, döntögetéskor érezhető, hogy bizony a műanyagok vékonyak, az illesztések néhol hézagosak és némi recsegés is hallható a monitor konfigurálása közben.
A dizájnos menüvilágítás jó szolgálatot tesz, mikor sötétben a fehér piktogramok már nem látszanak, ráadásul a Live Sensor segítségével már hamarabb kivilágosodnak az érintőgombok, mielőtt még hozzájuk érnénk - a kezelés tehát nagyon ügyes. Érintésre gyorsan reagál a menü, ha pedig a szoftveres vezérlés hívei vagyunk, akkor elővehetjük a gyári telepítő lemezt, melyen a Forte Manager 3.15-ös változata található meg - ezt a kellékek közt a csomagban találjuk meg. Így tehát a sötétben való használat is kényelmes, emellett pedig olyan gyorsgombok sietnek segítségünkre, mint a bemeneti jelválasztó és az f-Engine színkezelő képsémái. Az állapotjelző led halvány vörös fénye a monitor működése alatt egyáltalán nem zavaró. A készenléti villogás viszont kellemetlen, és sajnos a megszokott módon a led-et csak a monitor bekapcsolt állapotában mellőzhetjük. Marad a kikapcsolás (így is lehet szoktatni az embereket a környezettudatosságra).
A kijelző ovális talpa egyszerű kivitelezésű, nem sok mutatványra képes, de legalább összeszerelni sem bonyolult, mivel az alul található beépített csavarral könnyedén a monitorhoz rögzíthetjük. Az állványt körbeforgatni nem lehet, fa felületen viszont könnyen csúsztatható, a kijelző fix magasságát pedig ideálisnak mondhatjuk. A monitor nyakrésze hagy némi kívánnivalót maga után. Döntögetés közben a panel holtjátéka borzasztóan nagy, ezért az egyébként is rendkívül szűk dőlésszöget így még nehezebb beállítani, mely a minőségérzetnek sem tesz jót.
Ahogy azt vártuk, a panel hátuljáról újfent lemaradtak a felfüggesztési lyukak, ezért a fali állványra való rögzítés továbbra sem megoldható, ezen kívül a kábelek könnyű elrendezésére és a csatlakozók takaró lemezére sem gondoltak.
A video csatlakozóknál egy DVI és D-Sub dugasz látható, a HDMI ezúttal lemaradt a kijelzőről (bár ez a többi tesztalanynál sem található meg). Ha a bemeneten megszűnik a jel, a monitor automatikusan vált - sajnos ezt a funkciót az LG készülékénél sem lehet kikapcsolni. Audio bemenet és beépített hangszórók nincsenek a monitoron.
Képminőség
A monitor kellemesen nagy fényerővel rendelkezik a napsütéses fényiszonyokhoz is, bár a jobb képminőség érdekében érdemes fényerejét az ajánlott értéken tartani. Ha ennek beállítását inkább a kijelző automatikájára bíznánk, megtehetjük, ugyanis fényérzékelőjével minden esetben képes a háttérvilágítást az ideális, szemkímélő szintre beállítani. Kontrasztértéke egyszerűen remek, a skála világosabb és sötétebb elemei is jól megkülönböztethetőek egymástól, ami TN panelek közt nagy ritkaság. A kijelző színhűségére sincs panasz, sőt, inkább dicséretre méltó, a látottak alapján valamennyivel a kategóriatársak fölé pozícionáljuk, de a színátmeneti skálákon azért némi darabosság is megfigyelhető.
Élesség tekintetében natívon igen jól szerepelt jól a kijelző, mely DVI-n remek, D-Sub-on pedig jó. A monitor interpolációs képessége viszont hagy némi kívánnivalót maga után, ugyanis nemcsak az 1280*800-as, hanem az 1440*900-as felbontás is kellemetlenül homályos - igaz láttunk már ennél rosszabbat is. A régebbi játékoknál (melyek nem ismerik a szélesvásznú felbontásokat) teljesít jó szolgálatot a kijelző képarány kezelése - ez a menüben „4:3 in wide” név alatt található meg. A többi képarány esetében videokártyánkra kell bízzuk ezt a feladatot, melyhez mindenképpen a DVI bemenetet kell használnunk.
A monitor továbbra is - bár nem tökéletes, mégis - átlagon felüli háttérvilágítással büszkélkedhet. A fekete képernyő enyhe foltjai már csak a hosszú záridős felvételeken láthatóak, a fekete pedig kellemesen mély - filmezéshez ilyen tekintetben jó esélyekkel indul a kijelző. Látószögei sem vízszintesen, sem függőlegesen nem nevezhetőek túl szélesnek, viszont az oldalról látható színtorzulás sem vészes. A monitort kikapcsolható válaszidő gyorsítással (RTC) is ellátták, melynek hatása fontos a gyors mozgások megjelenítésénél. Szerencsére ezúttal sem tapasztalható a mellékhatásként jelentkező enyhén sárgás utánhúzás, így a gyorsításnak csak a jótékony hatását élvezhetjük. Az alacsony bemeneti késésnek hála a játékok irányítása is közvetlen, ezért minden okunk meglehet az elégedettségre.
Fun (Fün) almenü:
Az „EZ Zooming” opció az aktuális felbontáshoz képest eggyel alacsonyabb méretbe teszi asztalunkat.
A „4:3 in wide” képarány kezelési funkció hasznossága az olyan régi játékoknál nyer különösebb jelentőséget, ahol szélesvásznú monitoron is torz a kép.
A „Photo Effect” fényképek nézegetésekor lehet hasznos. Három opció közül választhatunk: Gaussian Blur (mely némileg elmossa a képet), Sepia és Monochrome (utóbbi kettő adja magát, barnássá vagy fekete-fehérré tehetjük vele a képet).
Smart almenü:
Legfontosabb újdonsága a „Cinema Mode”, mely internetes videók nézegetésekor lesötétíti az ablakon kívül eső területeket, hogy figyelmünket a lényegre terelje. Ez csak a forte-Manager telepítésével működik, de nem automatikusan. Aktiválása után a zöld színű egérkurzorral keretezhetjük be a képernyő megfelelő területét.
Az „Auto Bright” egy nagyon hasznos lehetőség, mely kiegyenlíti a fényerőváltásokat, így kézi állítgatás nélkül is alacsony fényerő mellett böngészhetünk, de filmek megtekintése alatt is jó szolgálatot tesz, mikor a sötétebb részletek kivilágosítására van szükség. Emellett a kijelző szenzorjával a környezeti fényviszonyokat is figyelembe veszi, de kár, hogy ezeket nem választották szét két külön funkcióra.
A „Time Control” egy olyan időzítő, mely beállítástól függően 1 vagy 2 óránként figyelmeztet minket a pihenésre (elsősorban irodai dolgozók számára készült).
A „Live Sensor” bekapcsolásával a menükezelő érintőgombok világíthatóak ki még azelőtt, hogy hozzájuk érnénk, így könnyítve meg a gyors beállításokat.
A Smart mód átkapcsolásával az almenüben szereplő összes funkciót egyszerre ki- vagy bekapcsolhatjuk.
4. Samsung 2233RZ
Samsung 2233RZ
A Samsung volt az első, aki 120Hz-es monitorral állt elő, az nVidia legnagyobb örömére, hiszen így együtt reklámozhatják, mert egyelőre ez az egyetlen monitor, amivel működik az nV 3D-s szemüvege. Ennek hála egy csomagban is kaphatóak, ha spórolni szeretnénk némi pénzösszeget. Sajnos ezúttal csak a kijelző tesztelésére nyílt lehetőségünk, de a magasabb képfrissítés előnyét szemüveg nélkül is élvezhettük.
A kijelző nem kifejezetten mai tervezés, az RZ kiadás a jelek szerint a már általunk is tesztelt 2233BW alapjaira épít. A formaterv mit sem változott, a zongoralakk fekete műanyag borítás fényes, a szennyeződések és ujjlenyomatok továbbra is meglátszanak rajta. Az anyagminőség lehetne jobb is, néhol ugyanis halk nyekergés kíséri a monitor konfigurálását, egyébként a műanyagok illesztését rendben találtuk.
A menü vezérlése a panel jobb oldalán található nyomógombokkal történik, melyek jó nyomásponttal rendelkeznek, és nem kattognak. Mivel szemből nem látjuk, hogy mit nyomunk meg, csak a kitapintásos módszerre hagyatkozhatunk, ám a helyzeten némileg segít, hogy a képernyőmenü szélén a gombok piktogramjai is felbukkannak. A menü kezelését kiválthatjuk a Samsung MagicTune szoftverével, így sötétben sem okozhat gondot a képernyő állítgatása. A káva aljába rejtve, középen látható a kék állapotjelző led, mely hangulatos fénnyel egészíti ki a monitor megjelenését, figyelmünket mégsem vonja el a lényegről. Készenléti állapotban viszont zavaróan villog és ezt sajnos a menüből sem kapcsolhatjuk ki.
Az állvány panellel való egyesítése nagyon nehézkes, mivel a gombóc alakú nyak összeszereléskor szorul - ezt a módszert már régen száműzni kellett volna. A művelet után a talp átlagos biztonsággal tartja meg a panelt, konfigurálhatósága pedig igen szűk. A fix magasság megfelelő, a panel döntögetése könnyedén kivitelezhető és a beállított pozíciót is zokszó nélkül megtartja, stabil helyzetben marad. Az olyan további extra, mint a forgathatóság, nem áll a monitor rendelkezésére, de mivel a gumírozás csak üveg asztalon nyer különösebb jelentőséget, elcsúsztatással ez is megoldható.
A panel hátuljáról lemaradtak a felfüggesztési lyukak, így a fali állványra való rögzítés sem lehetséges. A kábelek rendezettségéről egy érdekes virág alakú műanyag darab gondoskodik - ötletes megoldás a beépített kampók helyett.
A video csatlakozás egyetlen digitális bemeneten keresztül történik, a 120Hz-es képfrissítés a Dual Link DVI csatlakozóval érhető el. Alternatív bemenet nincs, így a több PC-s használatot is mellőznünk kell. Audio bemenet és beépített hangszórók nincsenek a monitoron.
Képminőség
A kijelző fényereje erős napsütés mellett is megfelelő, képét ilyenkor is minőségromlás nélkül élvezhetjük. Kontrasztértéke jó, a skálának csak a legsötétebb és legvilágosabb elemei nem láthatóak. Színhűsége nem az igazi, bár az átlagos kijelzők mellett még képes helyt állni, a színátmeneti skálákon pedig némi darabosság is megfigyelhető.
A natív felbontás élessége az egyetlen DVI bemeneten remek, a szövegmegjelenítéssel semmi gondja nincs a kijelzőnek. A skálázás minősége szintén jónak mondható, nemcsak az 1440*900-as, hanem az 1280*800-as felbontás megjelenítése is csak enyhe homályossággal történik. A monitor képarány kezeléssel is rendelkezik, így a natívtól eltérő képarányok is torzítatlanul jeleníthetők meg - bár ennek jelentősége csekély, ugyanis a DVI bemenet miatt jó eséllyel ezzel egyébként se lenne gondunk.
A monitor büszke lehet kitűnő háttérvilágítására, még a világosabb felvételen is csak alig láthatóak a széleken bevilágítások. A homogenitás szintén jó, a foltosodás elenyésző és a fekete mélysége is a jobbak közt említhető. A kijelző látószögei viszont nem nevezhetőek túl szélesnek. Vízszintesen és függőlegesen is átlagos a fényerő és kontrasztvesztés, de a színtorzulás legalább csekély. A monitor szenzációja, hogy a gyors mozgásokat rendkívüli módon képes megjeleníteni - ilyen sebességérzetet utoljára CRT monitoroknál tapasztalhattunk. A 3ms-os értéket válaszidő gyorsítással sikerült elérni, a használat során pedig az általában mellékhatásként jelentkező sárgás utánhúzást sem tapasztaltunk. A kijelzőhöz szerencsés módon csak alacsony mértékű bemeneti késés társult, így a már egyébként is remek válaszidőhöz közvetlen irányítás is társult.
A képernyő MagicBright profiljainak hatása igen mérsékelt - ezért csodát se várjunk tőlük -, a gyártó a kívánt hatást a kijelző fényerejének és kontrasztjának megváltoztatásával próbálta elérni. Huzamosabb időre gyenge fényerejük miatt az Internet és Text módok javallottak - szemkímélő hatásuk garantált. Megnyerőbb képet a Game, Sports, és Movie profilokban nyerhetünk, a Dynamic Contrast pedig a 20000:1 kontrasztértéket hivatott előcsalogatni (legalábbis a gyári specifikáció szerint). A színhőmérsékleti profilok a Normal, Warm és Cool értékei mellett egyéni keverésre is lehetőséget adnak, bár szükségét nem éreztük, ugyanis a gyárilag beállított meleg tónus megfelelőnek tűnt számunkra (a táblázatban is ezek az értékek láthatóak). A menü extrái közt találjuk meg a Customized Key (tetszőleges gyorsgomb), Off Timer (kikapcsolás időzítő) és Image Size (képarány kezelési) funkciókat.
5. Értékelés
Acer B223W
Az Acer kijelzője egy kellemes meglepetés. Nemcsak a kivitelezés minőségével és jó konfigurálhatóságával vívta ki elismerésünket, de képminősége is az átlag fölé pozícionálja egy kicsit a monitort. Ha valaki munkára keres jól testreszabható, nagy fényerejű kijelzőt, melynek szövegmegjelenítése is remek, akkor megtalálta. Játékra a jó skálázási képessége és kellemes válaszideje miatt alkalmasnak találtuk a monitort, de különleges élményre ne számítsunk, mert ennél már gyorsabb és közvetlenebb kijelzők is léteznek. A helyzet filmezéskor is hasonló. Ugyan a háttérvilágítás kitűnő, az élmény mégsem lehet tökéletes, mivel a betekintési szögek csak áltagosak és a színhűség is csak közepes. A monitorhoz opció formájában sem érhető el a pixelhiba garancia, emellett a fent említett gyengeségekkel is számolnunk kell, mégis azt kell mondjuk, ár/érték arányban messze a legjobbak közt foglal helyet az Acer kijelzője, ezért ajánlott vételnek tartjuk. Értékelése: 73/100.
 
LG W2254TQ
Az LG Smart monitorát immáron 16:10-es kiadásban vizsgáltuk és arra jutottunk, hogy a testvér kijelzők közt apróbb képminőségbeli különbségek is felfedezhetőek. Remek válaszidejének hála játékra kitűnő választás lehet, a kijelző interpolációs képessége ezúttal viszont nem sikerült olyan fényesre. Színhűség terén némi javulás látható és a monitor háttérvilágítása is jó, ám a közepes betekintési szögek miatt a filmek megtekintése - ha nem teljesen szemből nézzük, akkor bizony - kényelmetlenné válik. Munkára és internetezésre a készülék továbbra is jó választás, számos extrájának hála (Cinema Mode, Auto Bright) a böngészés igen kényelmesnek mondható. Igaz, hogy a monitor szűk konfigurálhatóságot és gyenge anyagminőséget kapott, viszont a 3 napos pixelhiba garanciát és minden kelléket továbbra is megkapunk, így összességében a kijelző értékelése: 70/100.
Samsung 2233RZ
A monitor jó fényerőtartalékának és remek élességének köszönhetően munkára kitűnő választás lehet, de elsősorban nem arra van. A filmrajongók némi kompromisszumra kényszerülnek az átlagos betekintési szögek és színhűség miatt, holott a kijelző homogén háttérvilágítása és kellően mély feketéje remek alapot adott, hogy mozivászonként funkcionáljon a készülék. A játékos kedvűek nagy örömére a 120Hz-es képfrissítéssel végre kihasználhatjuk a monitor kiváló válaszidejét. A gyors mozgások megjelenítése még soha nem volt ennyire folyékony egy TFT kijelzőn, ráadásul a magas frissítésnek hála már az nVidia 3D szemüvegét is bevethetjük (hozzátesszük, ilyenkor újfent be kell érjük a szemenkénti 60Hz-es képfrissítéssel). Bár értékelésünknél a maximális pontszám ++, az igazságos osztályzás érdekében ezúttal kivételt kellett tennünk, így kaphatta meg a monitor a +++ értékelést a sebességére. A gyártó jó szokása szerint kijelzőjét minden szükséges kellékkel és 3 napos pixelhiba garanciával szállítja. Összességében a kissé borsos árcédulával ellátott készülék értékelése 76/100, melyben különlegesen magas képfrissítése nagy szerepet vállalt.
                                    
A teszttermékekért köszönettel tartozunk a CHS Hungary Kft-nek (Acer) és a Cédrus Számítástechnikai Kft-nek (LG, Samsung)!