2.1-es hangrendszerek a terítéken

2.1-es hangszórókészleteket vizsgáltunk 11-22 ezer forint között. A Logitech Z-523-as újdonságát, továbbá a Trust, Manta, és Mode Com rendszereit vettük közelebbről szemügyre.

2.1-es hangrendszerek a terítéken

1. Logitech Z-523

2.1-es hangszórókészleteket vizsgáltunk 11-22 ezer forint között. A Logitech Z-523-as újdonságát, továbbá a Trust, Manta, és Mode Com rendszereit vettük közelebbről szemügyre. Ami az összes hangszórókészletben közös, hogy nem rendelkeznek beépített hangkártyával, az összeköttetés pedig minden esetben 3,5mm-es jack kábel segítségével történik.

[bold]Logitech Z-523

Áttekintés[/bold]

A Logitech dobozában a mélynyomó és a szatellit sugárzók mellett mindössze egy használati útmutatót és egy tápegység vezetéket találunk. Az AUX bemenethez hiányoljuk az RCA-jack átalakítót, így ennek beszerzése még ránk vár. Az elhelyezés során nem okozott problémát a vezeték hosszúsága, a szatellitek nagyjából két méteres madzagja elegendő az asztali elhelyezéshez. Ha további hosszabbításra vágyunk, akkor csak a bal oldali hangfalkábel növelhető meg, ugyanis a vezérléssel kombinált jobb szatellit sugárzó egyedi csatlakozással rendelkezik.

A Logitech szatellit sugárzóit általában úgy tervezik, hogy néhány fokban felfelé nézzenek, így a magas hangok is jól hallhatóvá válnak. Szerencsére ezúttal sem történt másként, ráadásul a dupla membránnak köszönhetően a hangdobozok hátrafelé is sugároznak, hogy egy nagyobb szoba közepén elhelyezve is minden irányba jó hallhatóságot biztosítsanak. A hangdobozok festése zongoralakk fekete, és igen érzékenyek az ujjlenyomatra, ezért az esztétikus megjelenés érdekében nagyobb figyelmet kell fordítanunk a tisztán tartásra. A külső behatások elkerüléséről a beépített hangszórórácsok gondoskodnak. Az összeszerelés minőségével természetesen a gyártó eme készülékénél sem akadt kifogásolnivalónk, az illesztések pontosak, érdes felületek vagy rosszul rögzített elemek nincsenek. Falra szerelési lyukakat nem találni, így ha helyet szeretnénk spórolni az asztalon, akkor ehhez saját konzolokra lesz szükségünk. Bár a hangdobozok aljára némi gumírozás is jutott, fa felületen mégis hajlamosak elcsúszkálni, üvegasztalon viszont kellően stabilak maradnak. Egy kis figyelmesség, hogy a beépített hangfalkábelek egy-egy tépőzár segítéségével könnyedén rendben tarthatóak, melyeknek nemcsak elcsomagoláskor, de működés közben is hasznukat vesszük. A mélynyomó szabályos kockaformát kapott, matt fekete színezésével és fényes, ezüstszínű hangszórókeretével esztétikusnak nevezhetjük. Két membrán található benne, az előre sugárzó hangszóró 16,5cm-es átmérővel rendelkezik, a kisebb lefelé sugárzó tányér méretéről viszont nem ad tájékoztatást a gyártó. Bass-reflex nyílás nincs, hátul csak a csatlakozók várnak minket.

Ahogy említettük, a Z-523 nem rendelkezik különálló vezérlővel, a hangerőszabályzást és mélyhang szintszabályzót a jobb oldali hangdobozon találjuk meg. A szabályzók könnyen tekerhetőek és kézre állnak, semmilyen minőségbeli kivetnivalót nem találtunk bennük. A bekapcsolt állapotra egy kis narancsszínű Led figyelmeztet minket, a bekapcsolás pedig a hangerőszabályzó elfordításával lehetséges. Szintén a jobb hangsugárzón találjuk meg a fejhallgató kimenetet (használatakor a rendszer elnémul) és egy 3,5mm-es jack bemenetet pl. mp3 lejátszó csatlakoztatására. Így összességében a mélynyomó hátulján található RCA csatlakozóval együtt két AUX bemenet is a rendelkezésünkre áll. A szetten nem találtható tápegység kapcsoló.

Meghallgatás

Ami a hangminőséget illeti, a hangszórókészlet az árkategóriától elvárható szintet hozza, annak előnyével és hátrányával egyaránt. A játékok és filmek alatt szerzett tapasztalataink alapján azt kell mondjuk, hogy legfeljebb saját equalizer segítségével lehet megfelelő élményben részünk, a mélynyomó búgó dobozhangzása nagyon kellemetlen a párbeszédek alatt. Az állítható keresztváltó hiánya tehát azonnal hallható, ha pedig a mélynyomó hangerejének csökkentésével próbálkozunk, akkor éppen a komoly mélyek tűnnek el, vagyis a lényeg (a mozi hangulat) veszik el, így mindenképpen érdemes ügyeskedni a szoftveres hangszínszabályzással. Szerencsére ez már minden hangkártyán (még az integrált megoldásoknál) is elérhető, így kijelenthetjük, hogy játékokhoz és számítógépes filmnézésre megfelelő a hangrendszer. Azonban az, hogy equalizer nélkül tévéhez csatlakoztassuk a hangrendszert, merész ötletnek tűnik. Zenehallgatás során már nagyobb élményben lehet részünk, de természetesen a dobozhangzás elkerüléséről ezúttal is saját equalizerünk gondoskodik (125Hz -8dB), és emellett a vezérlőn a Bass potenciométert is középállásban kell tartanunk. A búgó hangzás tehát kiküszöbölhető, a magas és középhangok mennyisége pedig szerencsés módon éppen megfelelő, így a rendszer kiemelésektől mentesen, mondhatni semlegesen tud megszólalni. Ami a színpad szélességét illeti, a 2.1-es rendszerektől sajnos nem várhatunk csodát. Ennek megfelelően a sztereo rendszerekhez viszonyítva némileg beszűkült térvisszaadással kell számolnunk, a hangszerek helyzete nem meghatározható, de a végeredmény azért így is elfogadható. Ami a hangerőt illeti, a Z-523 megfelelő hangnyomás mellett egy kisebb szobába alkalmas, egyébként akár 20nm-ig használható. A hangerő feltekerésével a mélyhangokat egy szint fölött már leszabályozza a rendszer, így védve meg önmagát a túlterheléstől és torzítástól.

2. Manta MM1800

[bold]Manta MM1800

Áttekintés[/bold]

A csomagban a szatellitek és mélysugárzó mellett egy használati útmutatót és egy RCA kábelt találunk. Az igen rövid, egy méternél alig hosszabb integrált hangfalvezetékek sajnos rövidnek bizonyultak, emiatt a megfelelő elhelyezés csak asztalon lehetséges, mely a mélynyomó miatt körülményes, ez ugyanis sok helyet foglal el. Ha mégis a földön szeretnénk helyet találni a mélyládának, akkor saját beszerzésből RCA hosszabbítót kell használnunk. A mélynyomó beépített tápegység kábele szintén rövid, ezért jobb, ha a konnektor közelében keresünk neki helyet, vagy marad itt is a hosszabbítás módszere.

Ha a legjobb hasonlatot keressük, akkor a Manta készüléke egy mini-HiFi-re hasonlít. A hangrendszerszer két utas szatellitjei előrefelé néznek, ezért a jó hallhatóság érdekében távolabbról kell hallgatunk őket, a megdöntött kivitelezés szerencsésebb lett volna. Felfüggesztési lyukak nincsenek. A műanyag dobozkák a megszokott fényes fekete bevonatot kapták, melyen a környezet visszatükröződik és a por is hamar meglátszik. A szatellitek membránjai közül a magas sugárzó kapott védelmet a fizikai behatások ellen, a mélyközép már nem rendelkezik hangszóróráccsal vagy hangszóróselyemmel. A szivacsból készült talpkorongoknak semmilyen stabilitási feladatot nem szántak, így a kis dobozok üveg és fa felületen is könnyedén csúszkának. A mélysugárzó bass-reflex nyílása a téglalap bal oldalán található, az összes mélyhang innen szólal meg, így hangszórórácsra sincs szükség. Bár a műanyag talpak hajlamosak csúszkálni, a testes mélyláda súlya miatt ez mégsem történik meg könnyen.

A vezérlés a mélynyomó dobozán történik. Aggodalomra viszont semmi ok, ez nem a hátlapon lehetséges (ami kényelmetlen lenne), hanem az előlapon. Ez a megoldás nagyon látványosra sikerült, azonban itt lett világos, hogy a mélynyomót bizony az asztalunkra szánták, így mindenképpen számolnunk kell a nagy helyigénnyel is. A legfontosabb információk a Led lámpákból felépített kijelzőn olvashatóak. A nagyjából 30 fokozatban állítható hangerőszabályzás és a háromállású hangszínszabályzás az érintőgombok segítségével történik. Ezek legtöbbször pontosan reagálnak, és sötétben sem nehéz őket megtalálni, ugyanis megvilágítással is rendelkeznek. Alapvetően három mód között válthatunk, ennek megfelelően változik az érintőgombok megvilágítása is, értelemszerűen a módok közötti váltást a Mode funkciógombbal érhetjük el. Hangerőszabályzáskor sárga, magasnál zöld, mély hangszín szabályzásakor pedig piros megvilágítás segít nekünk a tájékozódásban. Némításra is van lehetőség, melyet a Mute gombbal aktiválhatunk, azonban ez csak vészmegoldásként jöhet szóba, ugyanis az erősítő lekapcsolása egy zavaró pukkanás kíséretében történik meg. A bal oldali szöveges és jobb oldali „spektrum analizer” kijelző is csak dekoráció. Előbbin állandó jelleggel olvasható a „Manta Multimedia 2.1 Sound Speakers” felirat, míg utóbbi már némi információval is szolgál, beállításkor a hangerőszintek helyzetéről tájékoztat minket, egyébként pedig magas hangerőnél szórakoztató jelleggel már némi mozgolódást is mutat. A szett tápegység kapcsolóval is rendelkezik.

Meghallgatás

Talán meglepőnek tűnik, de a hangminőséggel elégedettek voltunk, a Manta rendszere egyértelműen az árkategória legjobbját hozza. A filmek ugyan nem falat rengető mélyhangokkal szólalnak meg, inkább a kiegyenlített hangzásra törekedtek, ennek köszönhetően a szett hosszútávon sem fárasztó. Ha próbáljuk megizzasztani az MM1800-at és zenehallgatásra fogjuk be, akkor elmondhatjuk, hogy a rendszer szerencsés módon már equalizer nélkül is igen semleges megszólalással büszkélkedhet. Ez nemcsak a mélynyomó visszafogott teljesítményének, hanem a jó hangolásnak is köszönhető, így sem dobozhangzással, sem túlzó közép vagy magas hangokkal nem kell számolnunk. A térvisszaadás sajnos eme kategória gyengéje, a színpad lehetne szélesebb, bár hallható, hogy sztereo zenével van dolgunk, így az összkép még elfogadható. Játékok alatt némi erőtlenséget érezni mélyhangok terén, azonban némi equalizeres bűvészkedéssel sok mindent kihozhatunk még belőle, a rendszer alacsonyabb vagy közepes hangerőnél az extra mélykiemeléstől sem esik zavarba. Ami a szett hangerejét illeti, kicsivel a Logitech szintje alatt helyezkedik el. Magasabb hangerőtartományban viszont nincs mélyleszabályozás, melynek meg is van a böjtje, így 70%-os hangerő felett már némi torzítással is számolnunk kell. Ezért a tiszta hangzás, megfelelő hangnyomás mellett csak egy kisebb szobához (<10nm) elegendő. Viszont játékra, csendes zenehallgatáshoz, „normál használathoz” ez a hangerő is bőven elegendő lehet.

3. Mode Com MC-2110

[bold]Mode Com MC-2110

Áttekintés[/bold]

A dobozban a hangrendszer, egy használati útmutató, RCA-jack kábel, és egy reklámfüzet található. Telepítő lemez nincs, a működéshez nem szükséges segédprogram, és a teszt többi szereplőjéhez hasonlóan az összeköttetés is teljesen analóg módon történik. A kábelek hosszúsága csak az asztali elhelyezéshez lehet megfelelő, a nagyjából másfél méteres beépített madzag nem kecsegtet minket túl nagy szabadsággal, ezért bármilyen más elhelyezéshez hosszabbítást kell alkalmaznunk.

A két utas szatellitek és a mélysugárzó is igen komoly megjelenéssel bírnak, mely az enyhén lekerekített, de alapjában véve szögletes formatervnek köszönhető. Ilyet általában a Genius termékeinél figyelhettünk meg, a barna műfa utánzat némi műbőrrel vegyítve dísze lehet bármely nappalinak. Az anyagminőség példás, minden a helyén van, a kidolgozással semmi kifogásolnivalónk nincs. A kis dobozok és a mélynyomó alján is megtaláljuk a szivacs korongokat, melyek rezgéscsillapító és felületvédő hatással rendelkeznek, az elcsúszást viszont nem képesek megakadályozni. A szatelliteket fix hangszóróselyemmel látták el, így a magas és mélyközép tölcsérek is élveznek némi védelmet. A dobozok előrefelé sugároznak, ezért a megfelelő hallhatóság érdekében messziről kell őket hallgatnunk, nem ártott volna néhány fokban megdönteni a membránokat. Felfüggesztési lyukak nincsenek, ezért a falra szerelés sem lehetséges. A mélyláda tökéletesen illik az összképbe, a szabályos kockaforma meglehetős eleganciával társult. Felépítése a klasszikus elrendezés szerint történt, az előre sugárzó tányérhoz egy hátul található bass-reflex nyílás tartozik.

Sajnálatos módon mindennemű vezérlés a mélynyomón található meg. Jobban örültünk volna egy különálló vezérlőegységnek, vagy ha az egyik szatellitbe integrálták volna a kezelőszerveket. Ezzel a kényelmetlenséggel tehát számolnunk kell, bár a hangrendszer nem sok beállítási lehetőséggel kecsegtet minket, ezért talán nincs túl nagy jelentősége a dolognak. Némileg javít a helyzeten, hogy a fő hangerő a mélyláda előlapjára került, így ha hajolgatnunk is kell, mégsem hátul, a csatlakozóknál kell kotorászni. A bekapcsolt állapotra semmi sem hívja fel a figyelmünket, a tápkapcsoló átbillentésével már működésbe is hoztuk a hangrendszert, egyéb, finomabb bekapcsolási lehetőség nincsen. Bár a fő hangerőszabályzó egy akadási ponttal is rendelkezik, ez mégsem keverendő össze a kikapcsolással, a rendszer ugyanúgy bekapcsolva marad a legalacsonyabb fokozatban is. A szatellitek csatlakozói és az RCA audio bemenet szintén a mélynyomó hátlapján található meg.

Meghallgatás

A rendszer erőssége nem a részletes hangvisszaadásban rejlik, jól hallható, hogy a gyártó sokkal inkább a mélynyomó erejére és megfelelő hangolására koncentrált. Játékok és filmek alatt ennek jótékony hatása rögtön észrevehető, a robbanásokat anélkül élvezhetjük, hogy a párbeszédeket zavaró módon kiemelné a mélyláda. Ez az állítható keresztváltó hiányában nagy előny a többi hangrendszerhez képest. A két utas szatelliteknek köszönhetően a párbeszédek is jól hallhatóak, bár az elhelyezésre oda kell figyelni. Zenehallgatáskor már vegyes érzéseink támadtak. A részletesség jobb is lehetne, kissé összemosódnak a hangszerek. A térérzet szintén lehetne jobb, a kissé beszűkült színpad nem kedvez a vájt fülűeknek. Ezért a Mode Com rendszere leginkább elektronikus és populárisabb zenére ajánlott, különösen, hogy a mélyláda a rendszer legnagyobb erőssége. Magasak terén némi hiányt érzünk, bár ez az elhelyezésnek is betudható, az előre sugárzó hangdobozoknál figyelmet kell szentelni arra, hogy fejmagasságban helyezzük el őket. Hangerő tekintetében a szett némileg a tesztelt hangrendszerek fölé tud emelkedni, akár egy 20nm-es szobában is megfelelő élményben lehet részünk. Bár teljes hangerőn sem tapasztaltunk torzítást, a kiemelésekkel mégis érdemes vigyázni, mert annak ellenére, hogy a mélynyomóban nagy tartalék rejtőzik, egy idő után már a hang tisztasága esik áldozatul.

4. Trust SoundForce Vivo 2.1

[bold]Trust SoundForce Vivo 2.1

Áttekintés[/bold]

A dobozban a hangrendszer, egy vezérlőegység, 3,5mm-es összekötőkábel (mp3 lejátszó részére), valamint egy tájékoztató füzet található. A hangfalak ezúttal is beépített kábelekkel rendelkeznek, az összeszerelés tehát nem okozhat gondot. A szatellitek másfél méteres vezetékkel csatlakoznak a mélyládához, ezért hosszabbítás nélkül csak az asztali elhelyezés lehetséges, de a szabványos RCA csatlakozók miatt a hosszabbítás a Trust esetében sem jelent gondot.

Az egy utas szatellitek a gyártó szokásos membránjait kapták, melyek az enyhén hátrafelé döntött hosszúkás formájú dobozkákban foglalnak helyet. Ezek a manapság divatos fényes fekete színezést kapták meg, így esztétikusak, de sajnos könnyen szennyeződnek. A külső behatásoktól semmi sem védi a membránokat, levehető hangszóróselyem vagy fix hangszórórács nem található rajtuk. Az összeszerelés minőségével semmi probléma, nem is kívánhatnánk ennél jobbat. A talpak alatt szivacs korongokat találunk, melyek rezgéscsillapító és felületvédő hatással rendelkeznek, de a csúszkálást nem képesek megakadályozni. Első látásra megörültünk neki, hogy végre felfüggesztési lyukakat is kapunk, azonban közelebbről vettük észre, hogy a szatellitek hátulján látható bemélyedések kisméretű bass-reflex nyílások. A mélyláda kidolgozottsága nem éppen fantáziadús, de az előre sugárzó membrán egy zongoralakk fekete keretet is kapott, mely határozottan jót tett az unalmas megjelenésnek. A bass-reflex nyílás oldalt foglal helyet, erre érdemes odafigyelni az elhelyezés során, nehogy letakarjuk a hasznos „mély kimenetet”.

A vezérléssel a Trust hangkészleténél voltunk a legjobban megelégedve, bár igaz, hogy itt is akadt kifogásolnivalónk. A különálló vezérlő kényelmesen helyezhető el asztalunkon, bár kis súlya és merev vezetékei miatt hajlamos elcsúszkálni a helyéről. Funkciói közt hangerőszabályzás, külső forrás (pl. mp3 lejátszó) és fejhallgató csatlakoztatása, valamint bekapcsolási lehetőség szerepel, melyről egy (kissé zavaró) kék Led tájékoztat minket. Hangszínszabályzás nincs, mindössze a mélyláda hangereje állátható be annak hátlapján található szintszabályzóval. A mélynyomón egy tápegység kapcsoló is található.

Meghallgatás

A hang minősége leginkább a Mode Com rendszeréhez hasonlítható, bár annál némileg gyengébben muzsikált. A szett erőssége egyértelműen a mélyláda, mely kellő energiával rendelkezik játékokhoz és filmekhez egyaránt, azonban némi dobozhangzással is számolnunk kell. Szerencsére ez korrigálható saját equalizerrel, így a 150Hz körüli mélyhangok csökkentésével és a mélyhangerő egyharmad állásával már sikerül elérni a semleges hangzást. A közép és magas hangok érthetőek, mely részben az enyhén döntött kialakításnak köszönhető.  A zenehallgatás viszont képes megizzasztani a szettet, a hang nem igazán részletes, a precíz megszólalás hiánya főleg a mélyek mosottságán hallható. A térvisszaadás átlagos, a hangszerek nem igazán pozícionálhatók, bár a színpad itt sem szűkebb, mint a kategória többi szereplőinél. A tesztelt rendszerek közül a Trust szettje rendelkezik a legkisebb hangerővel. Bár alacsony szinten jól tűri a mély kiemelést, hangosabb tartományban már hajlamos gyengélkedni, melyet torzítás formájában hoz tudomásunkra a hangrendszer. A tiszta megszólalás érdekében tehát csak egy közepes hangerőről beszélhetünk, mely egy kisebb szobához (10nm) lehet elegendő.[bold]

[/bold]

5. Értékelés

Logitech Z-523

A Logitech újdonsága hozza a gyártótól elvárható minőségi szintet, a vezérlés kézre áll, fejhallgató kimenettel és két bemenettel is rendelkezik (3,5mm, RCA). A hallottak alapján bármilyen területen használható a rendszer, azonban a dobozhangzás miatt fontos, hogy hangját előbb kiegyenlítsük saját equalizer segítségével.

Manta MM1800

A Manta érdekes dizájnnal megáldott hangrendszerének legnagyobb előnye a semleges megszólalás, ezért aki egy hosszútávon is hallgatható 2.1-es szettet keres, annak ideális választás lehet. Azonban figyelembe kell vennünk a nagy helyigényt is. A legszerencsésebb, ha a számítógépes asztal fölé, egy polcra kerül, különben a rövid vezetékek miatt a vezérlővel integrált mélyláda csak az asztalon foglalhat helyet.

Mode Com MC-2110

A Mode Com hangkészlete azoknak ajánlott, akik számára elsődleges szempont a mélynyomó dobozhangzástól mentes, erőteljes megszólalása. Filmekre és játékra egyaránt jó, azonban részletes és precíz hangzás hiányában zenére csak korlátozottan ajánlott.

Trust SoudForce Vivo 2.1

A Trust hangrendszere szintén nem precíz megszólalásával, sokkal inkább kényelmes vezérlőegységével és viszonylag erőteljes mélynyomójával fog a játékosok és filmrajongók kellékévé válni (bár a semleges megszólaláshoz a szett némi equalizeres korrekcióra szorul).

Tapasztalataink alapján mai tesztünk ár/érték bajnoka a Manta rendszere, de ettől függetlenül mindegyik szett jól használható, ha korlátaikat is figyelembe vesszük.

                                 

A teszttermékekért köszönet a CHS Hungary Kft-nek, Juventus Kft-nek, és Cédrus Számítástechnikai Kft-nek!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward