Az AMD néhány hete tett említést arról, hogy hamarosan komoly újításokra lehet számítani Catalyst fronton: a régi megszokott drivert nyugdíjazzák, a helyére pedig egy sokkal áttekinthetőbb, sokkal több funkciót kínáló szoftvercsomagot állítanak, ami az AMD szerint több, mint egyszerű driver – inkább mini operációsrendszerként lehetne jellemezni. A szoftvercsomag a Radeon Software Crimson Edition nevet viseli, hivatalos rajtjára pedig ma került sor, így az AMD végül tényleg betartotta ígéretét, már ami a novemberi rajtot illeti.
A Catalyst Omega tavalyi bemutatása óta viszonylag kevés, mindössze 3 főbb WHQL Catalyst kiadás jelent meg, béta driverből azonban nem kevesebb, mint kilencet adtak ki, jellemzően új játékok megjelenése miatt. Az AMD tervei szerint jövőre sokkal jobb lesz a helyzet, hisz akár 6 darab WHQL driver is megjelenhet az év folyamán, természetesen sok-sok béta kíséretében.
Egy nagyon modern, letisztult felhasználói kezelőfelülettel ellátott csomagról van szó, ami akár tízszer gyorsabban indul, mint a korábbi Catalyst, de ezzel együtt akár 20%-os teljesítménynövekedést, akár 1,8x-os energia-megtakarítást, valamint 12 új vagy kibővített funkciót is felvonultat. Hab a tortán, hogy a szoftver stabilitása is kiváló.
A gyorsan induló szoftverben egyszerű navigálni, így a különböző beállítások elérése rendkívül könnyű. A menük között megújult játékmenedzsert és megújult OverDrive appot éppúgy találunk, mint új videó, kijelző és AMD Eyefinity füleket.
Az új kijelzők inicializálása a korábbihoz képest akár háromszor gyorsabban , mindössze 3 másodperc alatt is megtörténhet, a driver eltávolítása pedig sokkal egyszerűbb és hatékonyabb lett, hála az AMD Clean Uninstall appnak. Az OverDrive app segítségével játékonként szabályozható az órajel-emelés mértéke: az egyes beállítások az adott játék indulásakor automatikusan aktiválódnak.
A csomag támogatja az AMD Liquid VR SDK 0.7-es, illetve frissebb kiadását, valamint FreeSync terén is kínál némi újítást, így a dinamikusan váltakozó képfrissítési ráta már AMD CrossFire alapú rendszereken, DirectX 9-es játékok alatt is elérhető. Az AMD jelenleg azon dolgozik, hogy a FreeSync technológia rövidesen HDMI porton keresztül is elérhető lehessen.
FreeSync terén ígéretes újítás az LFC (Low Framerate Compensation) támogatás, amelynek lényege, hogy akkor is folyékonyan jelenik meg az adott monitoron a kép, ha a rendszer FPS teljesítménye a monitor FreeSync tartományának alsó határa alá esik.
A lehető legjobb felhasználói élményről adaptív algoritmus gondoskodik, ami a sebességet és a képfrissítési rátát hatékonyan optimalizálja, így hirtelen FPS csökkenéskor nem jelentkezik zavaró villódzás. Az adaptív algoritmus automatikusan, felhasználói beavatkozás nélkül működésbe lép minden olyan FreeSync monitornál, ahol a maximális képfrissítési ráta a minimális rátához képest 2,5x-ös vagy nagyobb értékkel bír.
Jó hír, hogy Frame Pacing optimalizációk immár a DirectX 9-es játékok alatt is működnek. Bemutatkozott a Shader Cache funkció is, amellyel a DirectX 10-es és DirectX 11-es játékok gyorsabban betöltődnek – a Star Wars: Battlefront esetében a gyorsulás mértéke akár 33%-is lehet a belsős mérések szerint.
Az APU egységek extra videó szolgáltatásokat kaptak, így a videók folyékonyabb átmenetekkel jelennek meg, a mozgások alkalmával pedig csökken az elmosódás mértéke. A lehető legjobb képélességről Advanced Detail Enhancement szolgáltatás gondoskodik. További fontos újítás, hogy az 1080p-s videók ezentúl szebben jelennek meg a 4K-s kijelzőkön, mint korábban, hála a továbbfejlesztett skálázásnak (Adaptive Directional Scaling), valamint a "lépcsőeffekt" csökkentésének.
Az új driverben könnyedén létrehozhatóak egyedi felbontások, de az időzítések, a képfrissítési ráta és a pixel-órajel módosítására is van lehetőség az adott kijelző esetében. A dinamikus kontraszt mostantól alkalmazkodik a kijelzőn megjelenő tartalom típusához, ebben pedig az újrakalibrált dinamikus kontraszt algoritmus segít.
Teljesítmény terén játéktól és videokártyától függően akár 20%-os gyorsulásra is lehet számítani a Catalyst 15.7.1-es kiadásához képest. Linux alatt szintén tapasztalható gyorsulás, amelynek mértéke akár 55%-os is lehet.
A korábbról már ismerős FRTC (Frame Rate Target Control) támogatást kiterjesztették, így DirectX 9, 10 és 11 alatt egyaránt elérhető, sőt, a beállítható FPS célérték tartománya is bővült, így az most már 30-tól 200 FPS-ig terjed. FPS korlát beállításával jelentősen csökkenthető a rendszer fogyasztása és így a hűtés is alacsonyabb fordulatszámon üzemelhet. Az energiahatékonysággal kapcsolatos képességek fejlesztésének köszönhetően a korábbi driverhez képest a teljesítmény/watt arány akár 23%-kal is javulhat.
Az FRTC értéke játékonként szabályozható – az egyes játékprofilok a 3D beállítások és az OverDrive órajelek mellett az FRTC beállítást is tartalmazzák, így ezek a beállítások a játék indításakor automatikusan aktiválódnak.
Fontos még megemlíteni, hogy az új driver OpenCL 2.0-s támogatást is kapott, plusz az AMD CodeXL 1.9-es kiadását is támogatja.
Az új driver Windows 7, Windows 8.1 és Windows 10 operációs rendszerekhez érhető el, természetesen 32-bites és 64-bites kiadásban egyaránt. A driver Radeon HD 7700/7700M sorozattól felfelé miden asztali- és mobil AMD videokártyát támogat, de APU egységekhez is elérhető. APU fronton a Kaveri, a Godavari és a Carrizo termékekhez passzol a friss driver. A GCN előtti architektúrát használó grafikus processzorok mostantól gyakorlatilag legacy státuszba kerülnek.
A megfelelő kiadás letöltéséhez ide kell ellátogatniuk az érdeklődőknek.