Shop menü

AZ NVIDIA SEGÍTSÉGÉVEL JÖHETNEK AZ ÖNÁLLÓAN KÖZLEKEDŐ AUTÓK

Eljöhet a Level 5-ös önvezető autók kora, vagyis olyan autók készülhetnek, amelyek leginkább egy guruló szobára hasonlítanak – kormány, pedálok és egyebek nélkül.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az Nvidia segítségével jöhetnek az önállóan közlekedő autók

Az Nvidia a GTC Europe 2017 alkalmával bemutatta a Drive PX rendszer kibővítéseként érkező Drive PX Pegasus platformot, ami a Drive PX 2-höz képest tízszer nagyobb teljesítményt kínál – beköszönhet az ötös szintű önvezető autók kora. Mielőtt azonban rátérnénk a technikai részletekre, érdemes dióhéjban tisztázni, milyen szinteket különböztethetünk meg az önvezető autók szegmensében.

Galéria megnyitása

A Level 0 gyakorlatilag a hagyományos, ember által vezetett autókat képviseli, míg a Level 1 már vezetőt segítő funkciókat is tartalmaz – a kormányzás vagy a gyorsítás lehet bizonyos mértékig automatikus. A Level 2 szint ehhez képest már külső szenzorok információi alapján kormányozó, gyorsító és fékező autókat definiál, amelyeknél a vezetőnek már nem mindig kell fognia a kormányt, illetve nem mindig kell a pedálokat sem kezelnie, de beavatkozására bármikor szükség lehet. A Level 3-as autók ehhez képest már teljesen átveszik a vezetőtől a biztonság-kritikus funkciók vezérlését, így ugyan a vezetőnek még mindig beavatkozásra készen kell utaznia, de már nem kell annyira görcsösen figyelnie az eseményekre, mint a többi szintnél. A Level 4 szintű járművek már alkalmasak önálló közlekedésre, önállóan is képesek megtenni egy adott utat A-ból B-be, viszont nem minden környezethez tudnak alkalmazkodni, például nem képesek földutakon és terepen közlekedni, így emberi beavatkozásra néhány esetben még szükség lehet. A Level 5 a teljesen automata, önállóan közlekedő, kormányt és pedálokat sem tartalmazó autókat jelöli, amelyek ugyanúgy, vagy jobban képesek helytállni a különböző közlekedési szituációkban, mint ember vezette társaik.

Level 2 szintre jó példa a Tesla Autopilot funkciója, a Level 3-at azonban a jelek szerint néhány autógyártó – köztük a Ford és a Volvo – is kihagyja, ugyanis szerintük ez az a szint, amelynél a sofőrök már túlságosan is megbíznának a rendszer biztonságában, ami életveszélyes helyzeteket teremthet. Ezért egyből a Level 4 szintre ugranak. A Level 5 szint elérését pedig egyebek mellett hírünk főszereplője, az Nvidia frissen bejelentett Drive PX Pegasus rendszere is segíteni fogja.

A Drive PX Pegasus platform alapterületét tekintve akkora, mint egy rendszámtábla, teljesítménye azonban hatalmas: másodpercenként 320 billió művelet végrehajtására képes. Ezt a korábban bemutatott Xavier SoC egységnek, illetve a következő generációs, azaz a Volta utáni GPU architektúrának köszönheti. Utóbbiról sajnos nem esett szó, de a teljesítmény alapján feltételezhetjük, hogy több területen is történt előrelépés, például Tensor Core komponens terén, ami a gépi tanulásban segédkezik. A méret alapján a 7 nm-es csíkszélesség alkalmazása tűnik valószínűleg, de ez nem több feltételezésnél.

A két darab Xavier SoC egységgel, illetve két darab következő generációs dGPU-val felszerelt Drive PX Pegasus akár 16 kamera adatfolyamát is képes kezelni, de ezzel együtt ultrahangos érzékelőket, radart, illetve LIDAR-t is lehet hozzá kapcsolni – ezeket az 1 TB/s feletti adatátviteli sávszélesség szolgálja ki. A rendszer tanítása természetesen több ezer mérföldnyi vezetéssel történik, de szimuláció segítségével is dolgoznak majd a fejlesztők. A tanulási folyamat ellenőrzéseképpen arra is sor kerül, hogy egy adott utat, amelyen az önvezető autó már közlekedett, újraszimulálnak, viszont a korábbihoz képest eltérő körülmények között kell helytállnia a rendszernek – esőben, hóesésben vagy éppen a nappali helyett éjszakai fényviszonyokkal.

Mivel rendkívül fontos rendszerről van szó, amin emberéletek is múlnak, a Drive PX Pegasus redundáns felépítéssel érkezik és különböző biztonsági rendszerek is helyet foglalnak benne, amelyek segítenek a hibák elkerülésében. Ennek eredményeként a legmagasabb, ASIL D jelölésű biztonsági szintet is kiérdemelte a rendszer.

A Drive PX Pegasus csak a következő év második felében válik elérhetővé a vásárlók, azaz az autógyárak számára. Az új platformmal felszerelt autók megjelenésére tehát még bőven várni kell. Beszédes adat, hogy a 225 Drive PX-szel dolgozó fejlesztőpartner közül több, mint 25-en tervezik teljesen önállóan közlekedő Level 5-ös autók piacra dobását.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére