Shop menü

RENDKÍVÜL ÍGÉRETES TEXTÚRATÖMÖRÍTŐ ELJÁRÁST FEJLESZTETTEK KI AZ NVIDIA SZAKEMBEREI

A Neural Textura Compression tensorokkal dolgozik és rendkívül jó képminőséget kínál.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Rendkívül ígéretes textúratömörítő eljárást fejlesztettek ki az Nvidia szakemberei

Az Nvidia mérnökei egy újfajta tömörítő algoritmust fejlesztettek ki, amellyel kapcsolatban a minap osztottak meg néhány technikai részletet. A Neural Texture Compression, azaz NTC névre keresztelt eljárás igazából kifejezetten a különböző anyagokhoz kapcsolódó textúrákhoz készült, vagyis a fém, a papír, a kő, illetve az egyéb hasonló anyagok textúráinál jöhet jól. Az NTC rendkívül hatékonyan dolgozik és rendkívül jó képminőséget kínál: azonos textúra-helyfoglalás mellett négyszer nagyobb felbontást kínál, ugyanis 16-szor több texelt használ, mint a jelenleg széles körben használatos Block Compression eljárás.

A textúratömörítés hatásfokának javítása kulcsfontosságú feladat, hiszen a felbontások növekedni fognak, a 4K helyét idővel átveheti a 8K, azaz egyre nagyobb textúrákat kell kezelni a jövőben, ezeknek pedig a rendelkezésre álló GPU memória-sávszélességbe is bele kell férniük. A hatékonyabb textúratömörítési eljárásoknak köszönhetően a memória-adatsín és a memória-alrendszer kihasználtsága optimális lehet, hiszen kevesebb memóriára lehet szükség ugyanakkora felbontás kiszolgálásához, plusz a hatékony tömörítés az adattároló kapacitás jobb kihasználását is segítheti.

Galéria megnyitása

Az NTC tömörítési eljárás a textúrákat tensorokként ábrázolja, három dimenzióban, de itt nincsenek külön feltételek megadva, mint a Block Compression esetében, például csatornák, az NTC csak azt feltételezi, minden textúra azonos méretű. A fejlesztés során fontos szempont volt a véletlenszerű és a helyi elérés, ugyanis a GPU alapú textúratömörítés esetén kifejezetten lényeges, hogy a textúrák viszonylag gyorsan és könnyedén elérhetőek legyenek, lehetőleg késleltetés nélkül, akár akkor is, ha magas tömörítési rátát alkalmaztak hozzájuk. Ezt a kutatók úgy oldották meg, hogy egyszerre több csatornát és több különböző méretű textúrát (mipmap) is kezelni tudjon az algoritmus. A végeredményként létrejött algoritmus az Nvidia állítása szerint bitráta és képminőség terén felülmúlja a JPEG XL és az AVIF képformátumot is, ami nem hangzik rosszul.

Az NTC a normál BCx tömörítési eljárásokhoz képest, amelyek egyedi hardvert igényelnek, a modern GPU-k által széles körben támogatott és gyorsított mátrixszorzás alapú számításokkal dolgozik, ennek köszönhetően sokkal praktikusabban használható, hála a kisebb memóriaigénynek és az alacsonyabb adattároló-használatnak.

Galéria megnyitása

A jelenlegi információk szerint a neurális textúrákat valós időben lehet renderelni, ráadásul akár 16x több texel készülhet el, mint a Block Compression alapú metódusoknál. Például egy 4K-s textúra renderelése 1,15 ezredmásodperc alatt megy végbe, ami ugyan jelentősen több, mint a 0,49 ezredmásodperc, amit BC tömörítés mellett igényel a feladat, cserébe viszont 16x több texelt tartalmaz, mérete pedig 3,33 MB helyett mindössze 3,6 MB, a képminőségek közötti különbség pedig rendkívül szembetűnő. Mindkét esetben 9 csatornával dolgozott a rendszer egy GeForce RTX 4090-es videokártya használata mellett.

Az Nvidia újításával kapcsolatban bővebb tájékoztatás a SIGGRAPH 2023 alkalmával várható, ami 2023. augusztus 6-án nyitja meg kapuit. Akkor az összes fontos technikai megoldásról is lehull a lepel, így a most még homályos részletekre is fény derülhet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére