Rekord negyedévet és rekord évet zárt a Tesla, de alig, hogy erről beszámoltunk, kiderült, hogy ennek ellenére volt egy gyártó, aki még több tisztán elektromos autót tudott leszállítani. A Build Your Dreams, vagyis BYD elérte az álmát, és megelőzte a Teslát, amire hosszú ideje hajtott. Az elmúlt időszak trendjei alapján várható volt a helycsere, de arra nem sokan mertek volna fogadni, hogy már 2023-ban sor kerül erre.
A Tesla 484 507 autót tudott leszállítani az elmúlt negyedév során, amire a BYD csapata 526 409 tisztán elektromos járművel licitált rá.
Az elmúlt időszakban azt lehetett látni, hogy a Tesla egyre lassabban képes növekedni, hiába van jelen szinte a világ minden táján. Egyre kisebb növekedési célokat tűztek ki az elemzők, és ezeket is nehezen tudta hozni. 1,81 millió autót tudott eladni a vállalat 2023-ban, Elon Musk viszont szerette volna, ha összejön a 2 milliós cél. Sajnos ettől bőven elmaradt a cég minden igyekezete ellenére, és ez a piacvezető helyébe került.
A BYD lett az első gyártó, aki egy negyedév alatt több mint 500 ezer tisztán elektromos autót tudott leszállítani, pedig a nemzetközi terjeszkedésének még az elején tart. Bőven van növekedési potenciál a vállalatban. A BYD nemcsak BEV-kel, tehát akkumulátorról üzemelő villanyautókkal foglalkozik, hanem hibridekkel is. Összesen 3 millió olyan járművet szállított le 2023-ban, amik valamilyen formában használnak elektromos meghajtást (NEV), és ebből 1 574 822 volt a tisztán elektromos, így éves szinten még a Tesla az első.
Egy év alatt 73 százalékkal tudott növekedni a BYD a villanyautók forgalmát tekintve, és még a plug-in formációk is összehoztak egy 52%-os erősödést 2023 folyamán. Ezzel szemben a Tesla már csak 38 százalékkal tudott több autót értékesíteni, mint egy évvel korábban. Jelen állás szerint a BYD könnyű szerrel fogja maga mögött hagyni a Teslát, hiába dolgozik a cég erősen nyomott árakkal. Elképzelhető, hogy lesznek még árcsökkentések, de már egyre kisebb a mozgástere.
A BYD is agresszíven árazott villanyautókkal árasztotta el a piacot, lényegében teljes egészében a Tesla receptjét követte, de látni kell azt, hogy a kínai állam és sok más befektető is önti bele a pénzt, plusz elképesztő mennyiségű pénzeket fektetett a cég például az akkugyártásba. Már a Teslák egy részében is olyan telep található, amit a BYD fejleszt és gyárt.
Jó esélyei vannak a BYD-nak arra, hogy 2024-ban már éves szinten is a világ legnagyobb villanyautó gyártója legyen. A Tesla elemzők szerint hozzávetőlegesen 2,1 millió elektromos autót szállíthat majd le. A BYD lendülete is fogy egyébként, de még sokkal nagyobb potenciál van benne, mint a Teslában a jelenlegi kilátások mellett. A BYD szekerét erőteljesen tolja Kína, de nyugati befektetők is állnak mögötte, például a Berkshire Hathaway-en keresztül Warren Buffett is komoly részesedéssel rendelkezik az autógyártóban.
A BYD egyébként nemcsak személyautókkal foglalkozik, hanem a kínálatában vannak például buszok is, és ezek is elektromos hajtással mennek. Ezen felül pedig a teherforgalomban résztvevő járművek is készülnek a cégnél. Magyarországon is nagyon erős a BYD jelenléte, buszokat ugyanis már korábban elkezdtek itt gyártani, és most már az is biztos, hogy nálunk épül a BYD első európai személyautókat gyártó üzeme.
Szeged mellett épül majd fel a BYD gyára, és a beruházás értéke eléri majd az 5 milliárd eurót. Ezzel a valaha volt egyik legnagyobb hazai beruházásról beszélhetünk majd. Állami támogatást is élvezni fog a projekt, ami több megyéből fogja várni a munkavállalókat már az építés alatt is.