A mesterséges intelligencia mindenhova utat tör magának, még ott is jelen van, ahol nem feltétlenül gondolna erre az ember. A Waymo robottaxi kapcsán röppent fel egy nagyon érdekes hír, egy adatvédelmi változásokról szóló képernyőmentés alapján. A cég akár reklám célokra is használhatja, eladhatja a belső felvételeket, de azt állítja, hogy ilyenre nem készül.
Jane Manchun Wong, az ismert „szivárogtató”, aki korábban a Metának is több mint egy éven keresztül dolgozott, korábban rendszeresen fedett fel fejlesztés alatt álló újításokat. A napokban arról számolt be Wong, hogy a Waymo robottaxik alkalmazásának a bevezetés előtt álló adatvédelmi szerződésében több érdekes opció is szerepel.
A felhasználók ez alapján rendelkezhetnek arról, hogy a társaság értékesíthesse a személyes adataikat. Ennek részeként a Waymo hozzáférést kapna a belső kameráktól származó adatokhoz a személyazonoságra vonatkozó információkkal összefésülve.
Ez alapján össze lehetne kötni a belső kamerák felvételeit az utazók személyazonosságával, és ezeket így dolgozhatná fel a rendszer, ha pedig ezért harmadik fél fizetne, akkor értékesítené is a rendelkezésére álló információkat a Waymo. A jelek szerint az adatokat felhasználva „az érdeklődésednek megfelelő termékeket, szolgáltatásokat, hirdetéseket, ajánlatokat nyújthat”, aki ezekhez hozzáférést szerez. A vállalat ilyen formában extra bevételhez juthat hozzá, a felhasználóknak pedig nem lesz tudomása arról, hogy hol kötnek ki a végén az adatai.
A feltárt adatvédelmi leírás alapján a vállalat az adatokat arra is felhasználná, hogy mesterséges intelligencia rendszereket tréningezzen vele. Ezáltal lehetne továbbfejleszteni a generatív MI szolgáltatásokat. Ebben a pontban az adatok megosztásáról már nem esik szó külön, de feltételezhető, hogy a Waymo nem a saját belső MI eszközeit akarja képezni, hanem például a Google-t segítené ezzel a lépéssel.
A felhasználóknak elvileg lehetősége lesz arra, hogy mind a kettő opciót letiltsák, megtagadva a Waymótól az adatmegosztás lehetőségét, korlátozva ezzel az ilyen jellegű bevételszerzési formákat.
Julia Ilina, a Waymo szóvivője a hír kapcsán azt közölte a The Verge szaklappal, hogy a Waymo nem tervezi, hogy a robottaxik belső kameráinak felvételeit célzott hirdetések létrehozására alkalmas MI modell tréningezésére használja. A képernyőmentésen látható szöveg Ilina elmondása alapján „csak helykitöltő szövegként funkcionál, nem pontosan fedi le a funkciók céljait”.
A szóvivő magyarázata szerint a fejlesztés alatt álló újítás csak arra szolgál majd, hogy egyszerű lehetőséget biztosítson a felhasználóknak arra, hogy döntsenek arról, hogy megosztják-e az adataikat gépi tanulási rendszerek tanítására.
A Waymo kapcsán lehetett azt tudni, hogy belső kamerákkal figyeli az utasteret, de eddig nem volt szó arról, hogy ezeket alternatív célokra használja fel. Hivatalosan a belső kamerákra azért van szükség, mert ezen keresztül tudja a vállalat figyelni az utasok biztonságát, az autók épségét és tisztaságát. De ezáltal képes észlelni az autókban felejtett tárgyakat is. Szóval alapvetően biztonsági célokat szolgált, de a vállalat úgy gondolja, hogy ideje lenne ezeket a felvételeket egyéb célokkal is kamatoztatni.