Zajlik a színészek sztrájkja a játékkiadók ellen

Mit kell tudni róla? Nos, például azt is, hogy nem lesz olyan vészes hatása, mint ahogy hangzik.

Zajlik a színészek sztrájkja a játékkiadók ellen

Az Egyesült Államokban a színészek szakszervezete, a SAG-AFTRA már több mint egy éve megkapta a felhatalmazást tagjaitól, hogy sztrájkot hirdessen bizonyos játékkiadók ellen, ami pénteken el is indult, ma pedig azzal folytatódik, hogy a a színészek egy sorban felsorakoznak majd az Electronic Arts épülete előtt Kaliforniában, és arra kérik a támogatókat, hogy használják Twitterren a #performancematters hashtaget.

A sztrájk érinteni fogja azokat a játékokat, melyeket 2015. február 7-e után kezdtek el fejleszteni - a korábbi címeknél a szakszervezet még tartja magát a megkötött szerződésekhez.

Az érintett kiadók és fejlesztők között megtalálhatók a következők: Activision Publishing, Blindlight, LLCCorps of Discovery Films, Disney Character Voices, Electronic Arts Productions, Formosa Interactive, LLC Insomniac Games, Interactive Associates, Take 2 Interactive Software, VoiceWorks Productions, WB Games.

Mindez azonban nem olyan vészes, mint ahogy elsőre hangzik, ugyanis jelenleg körülbelül a készülő és szinkront is igénylő videojátékok csak körülbelül 20-25%-a kért fel olyan színészeket, akik a szakszervezet tagjai.

De mi a probléma?

Röviden: átláthatóság és pénz. A színészek évek óta próbálják elérni, hogy a játékfejlesztők elmondják nekik, milyen játékban is fognak szerepelni. Ugyanis bármilyen meglepő, ha az adott színész csak szinkronmunkát vállal, akkor ez nem magától értetődő.

Ez pedig többször ahhoz vezetett, hogy a színész által megszólaltatott karakter egy olyan játékban kapott helyet, amivel egyébként a színész maga nem tudott azonosulni, és egyébként el sem vállalta volna a szerepet, ha tudja, mi lesz a végeredmény. A szakszervezet szerint ez a helyzet vállalhatatlan, és semmilyen más iparágban nincs ilyen.

Aztán következik a pénz kérdése. A videojátékokban szereplő színészek jelenleg többnyire egy előre megbeszélt, fix bért kapnak, és esetleg ehhez még kiegészítést, ha további felvételekre van szükség a fejlesztés előrehaladtával. Ezzel szemben a szakszervezet a filmes megoldáshoz hasonlót akart elérni a kiadóknál: a színészek részesülhessenek a játék bevételeiből, vagy legalább kapjanak bizonyos bónuszt, ha az adott játék átlépte a 2 milliós eladást. (Ilyen alapon elég sok ember állhatna sorban hasonló követeléssekkel, aki részt vett a fejlesztésben...)

Elkezdődött!

Miután a szakszervezet azt állítja, hogy több mint két éve nem tud dűlőre jutni a kiadók képviselőivel, kénytelen volt elindítani a sztrájkot: "A sztrájkba lépés sosem a szakszervezet preferált megoldási módja egy helyzetre, de ebben az esetben muszáj tudatnunk az iparággal, hogy a SAG-AFTRA tagjai kiállnak az elveik mellett, és nem lehet őket kihasználni" - szól a hivatalos nyilatkozat.

"A SAG-AFTRA komoly problémákat vetett fel a tárgyalóasztalnál a szinkronmunkákat és kaszkadőr-felvételeket illetően. Itt az ideje, hogy a játékfejlesztők komolyan vegyék az aggodalmainkat, és egy teljesen új, modern szerződés készüljön, ami figyelembe veszi a színészek biztonságát, a már máshol kialakult legjobb gyakorlatokat és példákat" - mondta a szakszervezeti szerződésekért felelős vezető, Ray Rodriguez.

A kiadók nem engednek

A kiadók azonban más véleményen vannak: szerintük a szakszervezet egyáltalán nem prezentált számukra egy elfogadható megoldást. "Reméltük, hogy a tárgyalás sikeres lesz, és elfogadják az ajánlatunkat, de a szakszervezet úgy állt fel az asztaltól, hogy semmilyen ellenajánlatot nem adott nekünk. Arra kértük őket, hogy az általunk ajánlott csomagot dobják fel szavazásra a tagjaik között, de a vezetőség ezt megtagadta" - nyilatkozta a kiadók és fejlesztők közösen megbízott képviselője, Scott J. Witlin.

Ezzel együtt Witlin elismerte, hogy a fizetések terén legalábbis nem hajlandóak megadni azt, amit a szakszervezet kér. Ehelyett az elvégzett munkáért továbbra is azonnal fizetnének, és ugyanúgy adnának bónuszokat, ha később esetleg további felvételekre van szükség, igaz, mindezt emelt bérezéssel, így a színészek akár 23%-kal több pénzt vihetnének haza a projekt végén.

"A szakszervezet azt szeretné, ha az eladott játékok száma, vagy az előfizetők száma alapján fizetnénk további bónuszokat. Mi ehelyett azonnali fizetéssel akarjuk jutalmazni a nekünk dolgozó színészek kemény munkáját, és ehhez további bérkiegészítéseket is tudunk felajánlani" - folytatta Witlin.

Egy kis emlékeztető: tavaly a SAG-AFTRA tagjainak 96%-a szavazott a sztrájk mellett, köztük olyan nevekkel, mint Jennifer Hale (Mass Effect), David Hayter (Metal Gear Solid), Ashly Burch (Life is Strange), Wil Wheaton (Broken Age), Steve Blum (Vanquish), Elias Toufexis (Deus Ex: Human Revolution), Sarah Elmaleh (Gone Home), és Tara Strong (Batman: Arkham City).

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward