Shop menü

PROBLÉMÁS HAZÁNKBAN A TÁVMUNKA A CÉGEK SZÁMÁRA

Minden jel szerint nehézkes az átállás, és a vállalakozások nem figyelnek eléggé a védelemre. Az ESET elmondása szerint pedig erre nagy szükség volna.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Problémás hazánkban a távmunka a cégek számára

Magyarországon a távmunka nem volt divat a koronavírust megelőzően. Több kutatás is rámutatott az utóbbi időben arra, hogy Magyarországon kifejezetten alacsony, az Uniós átlagtól bőven elmaradó volt az otthonról dolgozók aránya. És ez bizony az elmúlt hetekben megbosszulta magát.

Korábbi adatok szerint 2,5-3,7 százalékra tehető Magyarországon azoknak a száma, akik otthonról, munkába járás nélkül dolgoztak korábban, ami nagyjából az EU-s átlagnak a fele. És ebből rögtön érződik, hogy mennyire kevés munkahely van erre itthon felkészülve. Viszont az elmúlt hetekben tömegesen kellett a vállalakozásoknak megoldania a távmunkát, ha nem szerettek volna hosszabb időre leállni, és ez bizony eléggé felemás eredményt hozott egy friss kutatás szerint.

A Kvazar.cloud több fontos szempont alapján vizsgálta, hogy a cégeknek miként sikerült alkalmazkodni az új és váratlan helyzethez, ebből pedig kiderült, hogy a hatékonyság messze elmarad a koronavírus-járványt megelőző viszonyoktól. Az elemzők látják, hogy óriási a kereslet minden távmunkával kapcsolatos megoldás iránt, viszont azt is lehet látni a kutatás eredményéből, hogy a legtöbb helyen az eszközök megvásárlása nem járt együtt a sikeres távmunkára való átállással.

Galéria megnyitása

Mivel sem a munkavállalók, sem a vezetők nem voltak a legtöbb cégnél felkészülve a távmunkára, ez komoly fennakadásokat eredményez. „Kiemelt probléma az átláthatóság, az ellenőrzés, és a megfelelő kiberbiztonsági szint kialakítása.” – emelte ki a Kvazar.cloud.

A felhőszolgáltatások közvetítésével foglalkozó vállalat úgy látja, hogy kezdetben sokakat érintett érzékenyen az új helyzet, de most szép lassan növekedik már a távmunka hatékonysága. Egyre több vállalat törekedik jelenleg arra, hogy a megszokott kerékvágásba terelje vissza a működését, csak már egészen más színtéren. Ahogy az látható volt, a távmunkára való felkészültség nagyon kevés helyen volt meg, ezt egy tízes skálán átlagosan 4,2 pontra értékelték a megkérdezettek.

Pedig a vállalatoknak saját bevallása szerint már voltak távmunkára használható szoftvereik; ezen a téren átlagban 6,9 pontot hozott ki a 10-ből Kvazar.cloud. És a beállításokhoz szükséges támogatás is adott volt a legtöbb esetben (6,8 pont). Viszont a jelek szerint a használatra már nem igazán készítették fel a dolgozókat, mert ebből a szempontból csak 5,3 pontot adtak maguknak a vállalat ügyfelei. És ez pedig egyenesen arányosan ahhoz vezetetett, hogy a munkavállalók hatékonysága, és az ügyvitelek átláthatósága jelentős csorbát szenvedett (5,3 pont).

A kiberbiztonság a legérzékenyebb téma jelenleg a távmunkára való átállást tekintve, és jó eséllyel ezen a téren valójában rosszabb a helyzet, mint ahogyan ezt a cégek fel tudják mérni. A Kvazar.cloud kutatása szerint 4,6 pontot adtak a vállalatok a 10-ből az IT biztonság garantálására. Márpedig az elmúlt hetekben elképesztő mértékben növekedett a kiberbűnözés, és a távmunka miatt a vállalatok minden korábbinál nagyobb veszélynek vannak kitéve.

Galéria megnyitása

Jelen állás szerint a vállalatok előszeretettel hanyagolták el a kiberbiztonság garantálását, és csak arra összpontosítottak, hogy a termelékenységet minél előbb a távmunka bevezetéséhez hasonló szintre emeljék – persze ez sem teljesült a legtöbb helyen eddig. Megvásároltak a cégek minden eszközt, ami a távmunkához kell, csak éppen a biztonság garantálására nem ügyeltek, ami komoly gondokhoz vezethet. Jelen állás szerint biztonságos számlázó rendszereket és VPN csatornákat is sokan most először használnak – és minden bizonnyal vannak, akik még az alapvetőbb biztonságról sem gondoskodnak.

Egy másik kutatás közben már arról tesz említést, hogy a koronavírust kihasználva próbálnak napjainkban legtöbbször támadást indítani a felhasználók irányába a kiberbűnözők, akik semmire nincsenek figyelemmel. Friss számok szerint a COVID-19-cel kapcsolatot e-mailes támadások száma 667%-ka emelkedett az elmúlt hetekben. És amennyiben a felhasználók nem mutatnak kellő tudatosságot, akkor jelen helyzetben nemcsak maguknak, hanem cégüknek, munkaadójuknak is komoly károkat okozhatnak.

Márciusban csaknem 470 ezer adathalász támadást regisztráltak érintett szervezetek, amiből már 9116 kapcsolódott a koronavírushoz, miközben ez a szám egy hónappal korábban még „csak” 1188 volt,  januárban pedig mindössze 137 esetet regisztráltak a koronavírus kapcsán. És a zsarolóvírusoknak a terjedése is elképesztő lendületet vett, ezek adott esetben akár olyan érzékeny területeket is támadnak, mint az egészségügyi intézmények.

Az ESET nemrégiben kínált 3 hónapos Internet Security ingyenes, teljes funkcionalitással bíró próbaverziót minden diáknak és tanárnak a koronavírus-járvány miatt. És ezt sokan annyira pozitívan fogadták, hogy a cég ezen felbuzdulva meghosszabbította az elérhetőségének az idejét április 15-ig. Ezt az érintettek a cég honlapján keresztül vehetik igénybe.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére