Olyan gyorsan telik az idő, hihetetlen, hogy szinte már el is telt egy év az Insta360 GO 3S tesztje óta, pedig így van, a kínai székhelyű gyártó pedig idén nyáron elő is rukkolt az aprócska akciókamera megújult kiadásával, mely számozás helyett egyszerűen csak Ultra névre hallgat. A többek között 360 fokos kameráiról is ismert gyártó előkelő helyet tölt be a kompakt rögzítőkészülékek piacán, melyek kiváló rezgéscsillapításai képességüknek hála olyan riválisokkal vetekedhetnek, mint a DJI vagy akár a népszerű GoPro.
Ezúttal tehát nem a márkanévhez hű 360 fokban is rögzíteni képes megoldásról van szó, hanem az egyedi GO sorozat új tagjáról, mely a gyártó egyik izgalmasabb, sőt innovatívabb megoldásai közé tartozik. A GO több szériájuknál felvonultatott egyedi jellemzőket ötvöz új megoldásokkal, így például a vízállóság mellett adott a kihajtható kijelzővel ellátott mágnes töltőtok, mely lehetővé teszi, hogy a rögzítőegység az átlagosnál is kisebb legyen, miközben választhatunk, hogy a kis kijelzőn vagy a mobilunk képernyőjén irányítjuk és követjük az eseményeket.
Mi kellhet valakinek, aki igényes akciókamerát keres? Természetesen fontos, hogy az eszköz legyen minél kisebb és lehetőleg könnyen hordozható, illetve felvétel közben is kényelmesen viselhető. Az elvárások között előkelő helyen szerepel még a vízállóság is, de ha már kompakt és könnyű, lehetőleg férjen bele 4K felbontás, naná, hogy rezgéscsillapítás mellett. Nos, a GO széria már tavaly megugrotta a 4K-s felbontást jelentő lécet, így felmerül a jogos a kérdés, hogy a 3S-re kísértetiesen emlékeztető termék vajon mit kínál egy kis dizájnváltáson túl. Nos, 60 fps-es 4K videókat egészen biztosan, de emiatt még nem mindenki rohanna lecserélni a jól bevált kameráját, szóval lennie kell itt még valaminek.
Specifikációk
Rekesz | F2.85 |
Fókusztáv | 14.27mm |
Videó felbontás | Aktív HDR: Max: 4K30fps; 4K (4:3):; 4K (4:3): 3840 x 2880@30/25/24fps; 4K (16:9): 3840 x 2160@60/50/48/30/25/24fps;4K (2.35:1): 3840 x 1632@60/50/48/30/25/24fps; 2.7K (4:3): 2688 x 2016@30/25/24fps; 2.7K (16:9): 2688 x 1520@120/100/60/50/48/30/25/24fps; 1080p (4:3): 1920 x 1440@30/25/24fps; 1080p (16:9): 1920 x 1080@240/200/120/100/60/50/48/30/25/24fps |
Fotó felbontás | 50MP: 8192 x 6144 (4:3); 37MP: 8192 x 4608 (16:9); 12MP: 4096 x 3072 (4:3); 9MP: 4096 x 2304 (16:9) |
Max. videó bitráta | 180 Mbps |
Videó módok | Core Recording Modes: Video, PureVideo, FreeFrame Video, Toddler Titan, TimeShift, Timelapse, Loop Recording, Slow Motion Derivative Recording Modes: Pre-Recording, Interval Video, Timed Capture |
Szín | Fekete vagy fehér színben elérhető |
Súly | Kamera: 52.9±0.5g; Action Pod: 108.5±0.5g |
Méretek | Kamera: 46x45.7x18.3mm; Action Pod: 70.4x48.8x33.3mm; Pod nyitott kijelzővel: 70.4x91.2x33.6mm |
Gyári adatlap | insta360.com/product/insta360-go-ultra |
Csomagolás és tartozékok
A GO Ultra a gyártóra jellemző következetes igényességgel került tálalásra, tehát ismét itt a kemény kartonból épített fekete dobozka, mely ezúttal alapcsomag lévén kis négyzetet formáz. Körbeforgatáskor olyan vonzó tulajdonságokat hirdet, mint a 4K60FPS, a távirányítási és gyorstöltési képességek, a mágneses rögzíthetőség, a vízállóság és a horizontkövetés. A hátoldal a készlet tartalmát árulja el, mely alapcsomag lévén nem nyújt sok meglepetést, de azért rálicitál egy sima USB-s vezetékre, szóval nem nélkülözi a legfontosabb alapkellékeket.
A dobozfedő leemelése után elénk tárul a jópofa belső váz, melynek oldalai oldalra nyithatók, mint egy virág szirmai, középen pedig maga a kamera látható, mely mágnessel kapaszkodik a kiegészítőket rejtő dobozba, illetve a mögötte lévő nyakpántba, mely mindezt lehetővé teszi. A nyakba akasztható extra körül a Type-C adatkábel tekereg egy kis műanyag tálcán, alattuk pedig ott a töltőtok, avagy Pod, egy csipeszes rögzítőelem és egy csuklóra húzható biztonsági madzag leejtés ellen. Az átgondolt és igényes tálalás tehát ezúttal is egyértelművé teszi, hogy prémium kategóriáról van szó, ám hordozásra alkalmas táska, tok vagy tasak sajnos ezúttal sem jár mellé. Déja vu.
Mivel a 3S a gyártó szerint a világ legkisebb akciókamerája volt, az Ultrával megtehették, hogy csavarjanak egy keveset a formaterven és kicsit más megközelítést alkalmazzanak. Ennek köszönhető, hogy bár az előzőleg megismert mágneses megoldás változatlan, de a kamera elvesztette keskeny, hosszúkás alakját és ezúttal szemből nézve inkább egy négyszögre emlékeztet, persze lekerekített élekkel.
Ezzel tehát összességében terebélyesedett valamennyit, de felhasználói szempontból mégis logikusnak tűnik, hiszen rögzítéskor ez a lapos kis téglatest stabilabban fekhet fel a helyére és kisebb eséllyel billen félre mondjuk futás vagy biciklizés közben. Ami azt illeti, egy kirívó és fura változtatást leszámítva a külső megjelenését és felépítését tekintve kísérteties a hasonlóság. Ez viszont egyáltalán nem baj, ugyanis a 3-nál, illetve 3S-nél látott megoldás nem csak igényesre sikerült, de teljesen jól is működik, mondhatni bevált.
A kamera ezúttal is egy izmos mágnes segítségével rögzíthető a tokjába, kioldani viszont csak egy oldalsó gomb lenyomásakor lehet, ami garantálja, hogy egykönnyen ne eshessen ki a helyéről. Ez a mágnes az Ultra esetében kellően izmos ahhoz, hogy amennyiben valahol fém felületet találunk, a kamera gond nélkül felcuppan oda és az esetek zömében ott is marad, amíg le nem fejtjük onnan az ujjainkkal. A mágnesből azonban kapott a Pod is, konkrétabban az alja, mely valamivel kisebb erővel, de azért ügyesen kapaszkodik a metál matériákba.
Az anyaghasználat szintén az előd mintáját követi, tehát jó minőségű, enyhén matt felületű műanyag, melyből csak a Pod három gombja kivétel, melyek gumiborítást kaptak. Ezek lenyomáskor határozott, tompa kattanást hallatnak kellemes fizikai visszajelzéssel. Magán a kamerán külön gomb továbbra sincs, de ahogy a 3S-nél, úgy a lencse alatti bal sarok továbbra is kioldógombként, felvételindítóként funkcionál. A méretváltozás amúgy némi súlytöbblettel is járt, a kamera 39 gramm helyett 53, az Action Pod pedig 96 helyett 108 grammos lett, ám ez kifejezetten dicséretes és egyben indokolt, ugyanis 310 mAh helyett 500 mAh lett a kamera akksija, míg a Pod 1270 helyett 1450 mAh tartalékkal szolgál. Szuper!
De akkor jöjjön is a fekete leves, mert hiába a változatlanul igényes kivitelezés és a megnövelt akkukapacitás, nem mehetek el egy érthetetlen és meglehetősen indokolatlan változtatás mellett. A rögzítőmechanikáról van szó, mely lényegében generációkon és készülékeken átívelő módon azonos volt az Insta360 készülékek esetében, ám most egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntöttek, hogy a visszafelé kompatibilitás butaság, ideje, hogy az új termék vásárlói új kiegészítőket is beszerezzenek.
Felhasználói szempontból tehát ugrott a jól megszokott folytonosság a korábban megvásárolt mounting eszközökkel. Minél többféle felhasználási móddal él valaki, annál több vackot kell majd beszereznie a gyártótól, akár jelentős extra költségek árán. Szóval nem csak menetes rögzítőpont nem került egyik részébe sem, még az is eltűnt, amit korábban megszokhattunk. Ez a változás üzleti szempontból nyilván könnyen igazolható, mégis kellemetlen húzás a lojális felhasználókkal szemben, akik amúgy szimpatizálnának az új kamerával. Rossz húzás és rossz pont, a dizájnért járó díj már csak emiatt is ugrana nálam, bár igaz, hogy ebből a szempontból amúgy sem történt szemmel látható újítás.
De ha már itt tartunk, a kamera ezúttal is 10 méterig vízálló, ráadásul már nem szükséges már hozzá lencsét venni és cserélni, legfeljebb akkor, ha szebb vízalatti felvételekre vágyunk. Sajnos az Action Pod esetében viszont továbbra sem tudták megoldani a vízhatlanságot, ami szomorú azok számára, akik egy hosszabb merülés alkalmával tudnának mit kezdeni a Podban rejlő energiatartalékkal, esetleg a kijelzővel. Valószínű, hogy ha egyáltalán terveznek is ilyen fejlesztést, a funkciógombok szerepét is újra kell gondolni, mert víz alatt pusztán az érintőkijelzőre bízni a beállításokat amúgy sem működne igazán.
Type-C port ezúttal is csak a tokon van, ám ezúttal gyorstöltés is került a listára, a 4K-s akciókamerák általában gyorsan merülnek és idő őket feltölteni. Némi innováció tehát mégis került a listára, mely bár nem ipari szintű, de a felhasználók számára kifejezetten jó hír, hogy nem kell majd órákig várni az apróságok megetetésére, ráadásul, ha hordunk magunknál powerbankot, két felvétel között a Pod sokkal jobban bánik majd a töltésre szánt időnkkel, mint korábban.
Kifejezetten örömmel fogadtam a tárhelyet illető változtatást, legalábbis először. Az Ultra ugyanis egy újabb hagyománnyal szakított és belső memória helyett immár Micro SD foglalattal érkezik, így egészen 512 GB-os kapacitásig magunk választhatunk tárhelyet. Ez szerintem egy jóval rugalmasabb megoldás, például végszükség esetén egy törött kamera esetében legalább a rögzített anyagainkat könnyedén megmenthetjük. Másflelől az is igaz, hogy sokaknak ezt is bele kell majd kalkulálniuk a vételárba, hiszen a gyártó lényegében egy kártyaolvasóra cserélte a beépített memóriachipet.
A mellékelt kellékek között ott van az a jópofa, narancsszínű bogyóval ellátott csuklópánt, ami minden bizonnyal rendkívül hasznos lehet a leejtés elleni védelemben, ám én bevallom férfiasan, nem sikerült befűznöm se a kamerába, se a podba. A kialakított apró lyuk mindkettőn ott van, de valahogy a madzag túl merev volt és én egyszerűen feladtam a próbálkozást, mielőtt elpattan egy ér az agyamban a koncentrációtól, kár érte.
Kezelés és szoftver
A kamera továbbra is a Pod érintőkijelzőjén gesztusvezérléssel, vagy a telefonos applikáción keresztül kezelhető. A Pod ráadásul megteszi azt a szívességet, hogy távirányítóként is kiválóan működik, tehát a kamerát bárhová is rögzítettük, a beépített WiFi-nek hála a képernyő aktív marad és így minden beállításhoz hozzáférünk. Ha nagyobb képernyőre vágyunk és épp nem edzünk vagy sportolunk, töltsük le az Insta360 applikációt és ott is molyolhatunk a képbeállításokkal vagy indíthatunk és zárhatunk felvételt.
Az élmény lényegében ugyanaz volt, mint bármely Insta360 termék esetében, bár a mobilos alkalmazás valahogy több "ajánlatra" hívta fel a figyelmemet kéretlenül és több felugró ablakot vagy üzenetet dobott fel, mint mondjuk a DJI szoftvere. Ezen a téren és részletgazdagságát vizsgálva az Insta360 alkalmazása némileg elmaradt a neves vetélytárstól, de a funkcióját ezektől függetlenül is jó ellátta. A felület alapvetően átlátható és jól kezelhető, illetve a legtöbb művelethez kapunk segítséget ott, de amúgy első alkalommal a Pod kijelzőjén is.
Képminőség és tapasztalatok
A kövérebb akkumulátorokat, a gyorstöltés funkciót, a mágneses tapadást és az SD slotot már említettem, mint érdekes újítások, de ezeknél azért még többet is kínál az Ultra, például a 3S-hez képest. Itt is van mindjárt a nagyobb szenzor, mely elsősorban a korábban gyengélkedő esti felvételeken hivatott javítani. Nos, az a helyzet, hogy a kamera valóban több fényt képes befogadni rosszabbul bevilágított környezetben is, ám az itt látható videók alapján nem dobtam el az agyam a képminőségtől.
Nem kétséges, hogy a szenzor kategóriákkal több fényt képes befogadni, ezáltal a környezeti elemekből is sokkal, de tényleg sokkal több látszik, mint pl. A 3S esti kísérleteinél. Egy jól bevilágított esti utca vagy forgalmasabb terület kategóriákkal gazdagabb összhatást nyújt majd. Kár, hogy az éjszakai minőségtől továbbra sem dobhatjuk el az agyunkat. A rendszer láthatóan erősen küzd és dicséretes az Insta360 igyekezete, hogy fejlesszen egy ilyen sokat kritizált részletet, de a képzaj mértéke kellemetlen és a rezgéscsillapítás sincs a helyzet magaslatán, jobb, ha ilyenkor fix pozícióból próbálkozunk.
Az általános képminőséget tekintve nehéz helyzetben vagyok, de meg merném kockáztatni, hogy bár ezúttal a 4K mellé már van szuper 60 fps-es opció is, a képminőség általánosságban mintha enyhén romlott volna. No nem drasztikusan, de úgy tűnik, mintha a jobb esti képek oltárán beáldoztak volna egy keveset a korábbi kéminőségből. Elhszem, hogy nem lehet könnyű egy bizonyos költséghatáron belül kifejleszteni egy megfelelő kombinációt, de úgy vélem, hogy ha valamit Ultrának hívunk, az ne lépjen vissza semennyit, ha az általános képminőségről van szó.
Fotózni ezúttal is lehet, bár egy akciókamera esetében ez továbbra is olyasféle funkció, ami nem rossz, hogy van, de valószínűleg egy jobb 4K-s felvételből még ezeknél is jobb képeket vadászhatunk ki editálás közben. A minőség amúgy sokkal jobb, mint amire számítottam, szóval, ha nincs kedvünk vagy lehetőségünk a telefonunk után kapkodni, vagy videóból kivágni, akkor egész vállalható végeredményekre számíthatunk. Néhány fotó eredeti minőségben IDE kattintva elérhető.
Még egyszer fontos kitérni az üzemidőre és a töltésre, melyek egyértelműen a GO Ultra egyik legkellemesebb újdonságai. Amennyiben a kamerát a podban tartjuk, akár két órányi felvételre is képes 4K60 üzemmódban, ami kifejezetten kellemes előrelépés. A Pod nélkül amúgy már csak kb. 35 percet kapunk és anélkül a túlmelegedéssel is számolnunk kell, nagyjából fél óra használat után. Szóval amennyiben az üzemidő a lényeg, támaszkodjunk az Action Podra és nem lesz okunk panaszra. A kamera nagyjából fél óra alatt tölt fel, míg kamera és a Pod együtt 80 perc körül lesz 100%-os. Ez eléggé rendben van!
Anomália volt, nincs
Fura és érthetetlen hibajelenségre lettem figyelmes az először elkészült felvételek feldolgozásakor, miszerint a felvett videók egy részén akadozik a kép, a végeredmény tehát nem éppen az elvárható simaságot produkálta, ám a dolog végül rejtélyes módon megoldódott. Az első gondolatom az volt, hogy biztosan az SD kártyámmal volt a gond, talán annak típusa vagy gyári specifikációi nem voltak megfelelők. A helyzet viszont az, hogy az általam használt kártya megfelelt az elvárt paramétereknek (UHS-I, V30) és bár nem a gyártó által ajánlott néhány konkrét típus egyike, nem gondolom, hogy ezzel lenne a probléma. Főleg, hogy korábban a hasonló, sőt azonos elvárású eszközökben már bizonyított. Mivel a kártya amúgy hibátlanul működik, gondoltam hacsak nincs valami rejtett baja, akkor egy váratlan anomáliával van dolgunk.
Az sem lehet magyarázat, hogy a kamera esetleg annyira felmelegedett volna, hogy ez hibákhoz vezetett, mivel a GO Ultra egyáltalán nem melegedett fel különösebben, még a hosszabb felvételek elkészítése alatt sem, pláne, hogy több olyan videó is készült, ahol viszont látszólag minden rendben van. A helyzet rendkívül frusztráló, mivel az efféle hibák jelentős csalódáshoz vezethetnek, főleg akkor, ha nem magán felhasználásra rögzítünk, hanem kifejezetten munkáról van szó. Az anyagok átpörgetése után az derült ki, hogy a 60 képkockás felvételekkel nem volt gond, a 30 fps-es felvételeknél viszont kb. mindenhol fellépet a zavaró szaggatás, akár PureShot, akár TimeLapse vagy TimeShift, ami finoman szólva is frusztráló volt. Végül a gyári visszaállítás és a kártya ismételt formatálása után a jelenség megszűnt és többé nem jelentkezett.
Kell ez nekem?
Az Insta360 láthatóan igyekszik fejlesztgetni a ruhán viselhető GO szériáját, az Ultra pedig alapvetően ismételten egy szimpatikus termék, jó képességekkel. Itt a nagyobb szenzor és a látványosan fényesebb esti felvételek, a jópofa mágneses rögzíthetőség vagy a Micro SD foglalat, kár, hogy eközben az általános képminőség egy leheletnyit inkább romlott, mint javult a hasonló GO 3S-hez képest. Persze nem akarok nagyon szigorú lenni, elegendő fény mellett továbbra is szuper az összkép, klassz felvételeket kapunk, egyszerűen csak fura, hogy az Ultra névhez ez az érzés társul.
Örömteli, hogy végre már 60 fps-mellett is lőhetünk 4K-s videókat és kifejezetten pozitív változás a megnövelt üzemidő, nem beszélve a hozzá járó gyorstöltési lehetőségről, mely nagyszerű komfortnövelő fejlesztés. Ezt a felhasználóbarát lépést azonban nálam elgáncsolja az a tudat, hogy lecserélték a megszokott rögzítést, így a lojális vásárlók által összevásárolt kiegészítők és mountok az Ultrával nem lesznek használhatók. Ezt én rossz gyakorlatnak tartom és nem értem, hogy vajon miért volt rá szükség. Ezt az apró méretéhez képest izmos specifikációkkal némileg tudta ellensúlyozni, végre van 60 fps és az üzemidő is meggyőző.
Az Insta360 GO Ultra összességében egy kiváló kamera, bár a tesztet majdnem beárnyákolta a felvételeken látható akadozás, főleg annak tudatában, hogy az első indítást követően azonnal friss firmware fogadott, ráadásul a MicroSD kártyám is megfelelt a követelményeknek, ám végül a megoldás egyszerű és végleges volt. A termék nem melegedett vészesen, igaz, az őszies időjárás nem is tette úgy próbára, mint néhány nyári tesztem alanyát. Amennyiben sikerül a jelenség végére járni, a GO Ultra egy szerethető és ajánlható termék, amennyiben ruhán viselhető minikamerára vágyunk, de a termék jellemzőinek ismeretében megfontolandó a választás, mert a piaci ajánlatok között, ezen az árszinten azért van jobb ajánlat.