A videojáték ipar kis túlzással két részre szakadt. Vannak a kreatív, rugalmas, új ötleteket hozó indie játékfejlesztők, akik egy-két kivételtől eltekintve pár ezres eladást tudnak összekaparni. A másik oldalon viszont ott vannak a gigavállalatok játékfejlesztő gyárai, amiknél a szakértők, azaz maguk a játékfejlesztők a hierarchia legalján tanyáznak, fölöttük pedig ki tudja honnan odakeveredett menedzserek rétegei próbálják irányítani egymást.
Bár ez a koncepció van, hogy tényleg képes közel végtelen mennyiségű pénzt termelni, egyre többször látjuk azt, hogy ezt a fajta működést megelégelték a játékosok, sorra buknak az AAA címek is. A Microsoft most véget vet ennek a menedzser túltengésnek, az Xbox részlegén leépített 9100 embert, melynek jelentős része a hírek szerint valamilyen középvezető volt.
Azonban, ahogy a Fortune megírta, nem csak a menedzsereket érintette a bezárás. Több játék fejlesztését is teljesen leállította a Microsoft.
Sokan úgy gondolják, hogy az AI, mások szerint pedig pont a Game Pass tette tönkre a Microsoft Xbox részlegét. Az igazság valahol a kettő között van, a Microsoft határozottan beállt az AI mögé, és mivel annak fejlesztése és fenntartása nagy költségekkel jár, ezért az Xbox divízión kívánnak spórolni. Viszont sokan nem értenek egyet azzal a módszerrel sem, hogy a Microsoft felvásárolja a stúdiókat, majd leállítja a projektjeiket, feloszlatja őket.
Így járt például a Rare is, ami sokak szerint soha nem látott mélypontra jutott a Microsoftnak köszönhetően. Több embert és projektet is elvesztettek, a Microsoft ugyanis leállította az Everwild fejlesztését is.
A tisztogatás áldozatává vált a The Initiative csapat, akik az új Perfect Dark játékon dolgoztak, ő tőlük mindenestül búcsút vett a Microsoft.
A ZeniMax Europe is masszív károkat szenvedett el. Rengeteg embert küldtek el a csoporttól, illetve egy MMORPG játékuk fejlesztése is leállt. Az Elder Scrolls Online is megérezheti a történteket.
A King is elveszített 200 munkavállalót.
A Turn10 elvesztette munkavállalóinak 50%-át.
A Raven Software is érintett volt a leépítésekben. A hírek szerint még a Sledgehammer Games se úszta meg a tisztogatást.
Phil Spencer, az Xbox vezetője szerint a márka soha nem volt még ennyire erős, soha ennyi játékosuk nem volt, ez pedig a múltban meghozott döntéseiknek köszönhető. Most pedig, mivel soha nem látott nagyszerűségű terveik vannak, új döntést kellett hozniuk.
Az elküldött munkavállalók nem valószínű, hogy meleg szívvel fogadták Phil Spencer üzenetét.
Nem úgy, mint a játékosok. A Kotaku információ szerint a The Perfect Dark fejlesztése régóta vakvágány volt. Amit korábban láthattunk bemutató a játékból nem volt más, mint előre lerenderelt csalás. Ha ez igaz, akkor nem véletlen, hogy a teljes csapatot kukázta a Microsoft a játékkal együtt.
Összességében tehát nem tudni, hogy milyen irányt fog venni a Microsoft hozzáállása a játékiparhoz. Az biztos, hogy rengeteg pénzt költöttek az Activision Blizzard megszerzésére, a Game Pass-t is erőltetik, ám ezek miatt az innováció idővel teljesen háttérbe kerülhet a cégnél.