Már régóta keringenek pletykák azzal kapcsolatban, hogy a Valve egy saját kézikonzolt építene, azonban ezt sokan kétségbe vonták, legutóbb ugyanis, amikor a Valve a Steam Machine-ok formájában próbált hardveres cégként fellépni, eléggé befürdött. Mindenesetre egy általuk tervezett és gyártott kézikonzollal első ránézésre tényleg jobban járhatnak, így most megtörtént a hivatalos bejelentés:
Steam Deck néven érkezik a hordozható gép, a megjelenésére pedig idén decemberben kell számítani.
Viszont a mai naptól (július 16. péntek) 18:00-tól kezdve lehet majd előre lefoglalni a gépet. Ehhez le kell tennünk 5 eurót, illetve az első 48 órában csak azok foglalhatnak, akik vásároltak bármilyen játékot a Steam-fiókjukra június előtt. Egy fiókról csak egy Steam Deck foglalható. A Valve ezeket az intézkedéseket azért hozta, hogy megpróbálja visszaszorítani a scalpereket. Amikor megjelenik a konzol, a kiszolgálás elméletileg a lefoglalás sorrendjében történik majd.
Amit a hardverről tudni kell
Kezdjük talán a legfontosabbal, vagyis a hardveres alapokkal, amit a Valve az AMD-vel közösen dolgozott ki. A Steam Deck egy 4-15 Watt fogyasztású APU egységet kapott, amiben egy 4 magos / 8 szálas Zen 2 alapú processzor kapott helyet. Az órajel 2,4 - 3,5 GHz között változhat, így akár 448 GFlops teljesítményre is képes.
A GPU-részleg az AMD RDNA 2-es architektúrájára építkezik, 8 darab CU-t vonultat fel, az órajele pedig 1,0 - 1,6 GHz között változhat. Ez maximálisan 1,6 TFlops számítási teljesítményt jelent. Összehasonlításként az alap PlayStation 4 például 1,84 TFlops teljesítményű, bár természetesen egy jóval öregebb GCN-alapú architektúrán. Memóriából 16 GB LPDDR5 került a masinába, tárhely tekintetében pedig három különböző verzió érhető el, ami egyben befolyásolja az árazást is:
- 64 GB eMMC (PCIe 2.0 x1) - 419 EUR
- 256 GB NVMe SSD (PCIe 3.0 x4) - 549 EUR
- 512 GB NVMe SSD (PCIe 3.0 x4) - 679 EUR
Természetesen az NVMe SSD-vel szerelt változatok esetében az átviteli sebesség jóval nagyobb, mint az eMMC-nél, ráadásul a legnagyobb verzió egyben a leggyorsabb is, de azt pontosan egyelőre nem részletezte a Valve, hogy mennyivel gyorsabb az 512 GB-os SSD a 256 GB-osnál. A tárhely egyébként minden esetben bővíthető SD, SDXC és SDHC bővítőkártyákkal is. Ezen kívül különbség még, hogy egyedül a legdrágább verzió kap tükröződésmentes mart üveget.
Kijelző tekintetében egy 16:10-es képarányú, 1280x800 pixel felbontású egységet tartott helyénvalónak a Valve, ami LCD alapokra építkezik, 7 hüvelykes átmérőjű és 60Hz-es képfrissítésre képes. A Valve szerint a 400 nites fényerő elérhető, és tartozik az egészhez egy ambient light szenzor is.
A Valve nem hanyagolta el a hangzást sem. Az ígéretek szerint a beépített sztereó hangszóró meglepően jól szól majd, külön nagy teljesítményű DSP tartozik hozzá, és alapból kap a masina két mikrofont is, így semmilyen kiegészítőre nincs szükség a hang alapú beszélgetéshez. Nem maradt ki a 3,5mm-es jack csatlakozó sem, de a DisplayPortként is funkcionáló USB-C kimeneten, vagy a Bluetooth 5.0 segítségével csatlakoztatható többcsatornás hangrendszer is.
De, ha már csatlakozási lehetőségek, akkor a Bluetooth 5.0-n kívül kapunk egy kétcsatornás Wi-Fi egységet is 802.11a/b/g/n/ac támogatással.
Akkumulátor tekintetében egy 40 wattórás egységre lehet számítani, ami a Valve szerint 2-8 órát bír majd. Az utóbbi inkább akkor értendő, ha böngészésre, vagy nagyon kis teljesítményigényű játékokra használjuk a gépet, míg a legkomolyabb 3D-s anyagok tekintetében inkább az előbbihez húz majd az akkuidő. A töltés 45 wattal mehet USB-C porton keresztül.
Természetesen egy kézikonzol esetében a vezérlés is kiemelkedően fontos, és látszólag a Valve nem spórolt semmin.
Kapunk két teljes értékű analóg kart, egy D-padot, két vállgombot, két ravaszt, négy testreszabható funkciójú gombot a markolatban, és a megszokott ABXY-gombokat.
Ezen kívül visszaköszön a Steam Controllerről megismert nyomásérzékeny, haptikus visszajelzésre is képes érintőpad is, melyből szintén jutott két darab a gépre, és a Valve szerint ezek már 55%-kal kisebb késleltetéssel működnek, mint a Steam Controller esetében.
A gyártó beépített 6 tengelyes giroszkópos vezérlést, valamint HD haptikus visszajelzést is.
Akár Windows is telepíthető rá, és érkezik egy hivatalos dokkoló is
Ahogy az a hardveres alapokból kitűnik, a Steam Deck tulajdonképpen egy nagyon kicsi PC, méghozzá nem is gyenge. A szoftveres alapokat a Linuxra építkező SteamOS továbbfejlesztett változata adja, amit minden tekintetben a kis masinához optimalizáltak. Így persze csak olyan játékokat futtathatnánk, amik kompatibilisek a Linuxszal, azonban a Valve beépítette a Proton emulációs réteget is, így tulajdonképpen a Steamen elérhető legtöbb játékkal megbirkózik majd a Steam Deck.
Fontos azonban, hogy a Valve nem teszi zárt rendszerűvé a kézikonzolt.
Mivel a gép PC-s alapokra épül, így gyakorlatilag bármit meg lehet vele csinálni, amit egy PC-vel, tehát akár Windows is telepíthető rá. Könnyen lehet, hogy a játékok alatti teljesítmény itt nem lesz olyan jó, hiszen a SteamOS-t kifejezetten a Steam Deckhez optimalizálták, de ezt majd a tesztek megmutatják. De semmi nem akadályozza meg a felhasználót például abban hogy mondjuk Windows alól Xbox Game Pass-játékokat, vagy Epic Store-os játékokat toljon.
Érkezik egy hivatalos dokkoló is a Steam Deckhez, ami tényleg segíthet teljes PC-vé tenni. A dokkolón következő dolgok lesznek megtalálhatók:
- 1 x USB-A 3.1 port
- 2 x USB-A 2.0 port
- Ethernet csatlakozó
- DisplayPort 1.4
- HDMI 2.0
- USB-C porton keresztüli tápellátás.
Ennek segítségével tehát akár 8K-s kijelző is csatlakoztatható a masinára, vagy éppen lehetségesé válik a 4K / 120 Hz-es játék is.
Gabe Newell szerint nagyon fontos az árazás
A Valve fejese, Gabe Newell hangsúlyozta, hogy kifejezetten agresszív árazást alkalmaznak a Steam Deck esetében, szerinte ugyanis a mobilos piacon nagyon fontos a megfelelő arány eltalálása az ár és a teljesítmény között. Ettől függetlenül azonban megjegyezte, hogy azért a Valve számára inkább a teljesítmény volt az elsődleges.
"Egyszerűen kézbe akarom venni, és rá akarok csodálkozni, hogy mennyire gyorsan működik. Az árazás ezután következett és egy kicsit fájdalmas volt, de kétségtelenül nagyon fontos. A legfontosabb azonban a teljesítmény és a felhasználói élmény, alapvetően ennek tükrében alakítottuk ki az egészet" - mondta, majd hozzátette:
"Úgy látjuk, hogy ha minden rendben lesz, akkor milliókat fogunk ebből eladni, és meg fog teremteni egy teljesen új termékkategóriát, amiben később aztán nem csak mi, de más PC-s gyártók is részt vehetnek. Ez pedig hosszú távon nagyon előnyös számunkra, így mi ebben a keretrendszerben gondolkozunk".
Newell elmondta, hogy a konzolgyártókkal ellentétben nem az a fontos számukra, hogy mennyi játékot tudnak eladni a kis gép segítségével, hogy az megérje számukra: "Inkább azzal számolunk, hogy ha ez a megfelelő termék, akkor nagyon nagy értéket jelenthet a játékosoknak és a fejlesztőknek egyaránt a PC-s ökoszisztéma kiterjesztése ebbe az irányba. Ennek a terméknek ezt kell majd bizonyítania".