Shop menü

A WAYMO ROBOTTAXIK AZ EMBEREKNÉL SOKKAL BIZTONSÁGOSABBAN RÓJÁK AZ UTAKAT

Több mint 90 millió kilométer után is 80-90%-kal kevesebb baleset köthető az önvezető taxikhoz, mint amiben egy átlagos autósnak része van.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
A Waymo robottaxik az embereknél sokkal biztonságosabban róják az utakat

Rendszeresen publikál a Waymo olyan jelentéseket, amikben beszámol az önvezető autókat érintő közlekedési atrocitásokról. A legfrissebb beszámoló ismét azt mutatja, hogy sokkal kisebb eséllyel hibázik a robottaxi, mint az emberek. Azt is megtudtuk, hogy a vállalat több mint a duplájára növelné 2026-ra a flottáját.

90,72 millió kilométert tettek meg 2025 januárjáig az amerikai utakon a Waymo autói, miközben a megtett távhoz képest 82-96 százalékkal kevesebb balesetben voltak érintettek, mint az átlagos helyi sofőrök a statisztikai adatok alapján.

Mikor egy robottaxi balesetet okoz, azt a média előszeretettel kapja fel, gyorsan híre megy ezeknek, és igen komoly olvasottságot lehet így elérni. Viszont a Waymo nem sok anyaggal szolgál a sajtónak ilyen téren. Hiszen a cég beszámolója szerint az átlagos autósokhoz képest 96 százalékkal kevesebb annak az esélye, hogy egy robottaxi egy autóval ütközik.

Galéria megnyitása

A legnagyobb veszélyt a kétkeréken közlekedőkre jelentik a Waymo személyszállító járművei, de még ebben az esetben is 82 százalékkal kevesebb biciklist vagy motorost érintettek a robottaxival történő ütközések. Ezt a két járműkategóriát egyébként külön kezeli a vállalat, csak teljesen ugyanúgy alakultak az arányok ezúttal. A gyalogosokat érintő balesetek mennyisége pedig 92 százalékkal volt kevesebb a megtett több mint 90 millió kilométer alatt, mint amennyit egy átlag sofőr elkövetne.

Fontos, hogy ezek az adatok nem azt jelentik, hogy minden esetben a Waymo kocsik hibáztak, hanem csak érintettek egy közlekedési balesetben. Az esetek többségében nem az önvezető taxik felelőségét szokták megállapítani a vizsgálatokban. Szóval valójában ezeknél is kisebb arányban hibáztatható az autonóm közlekedési rendszer a balesetekért.

A korábbi jelentésekben szereplő adatokhoz képest nem nőtt a súlyos sérültekkel járó balesetek száma, mindössze két ilyenben volt eddig része a Waymónak. 18 olyan közlekedési baleset történt eddig, ahol a légzsákok kinyíltak, és összesen pedig 48 kisebb-nagyobb közlekedés incidens érte az önvezető taxikat. A cég büszke lehet ezekre a számokra, de maguk is hangsúlyozzák, hogy ez még nagyon kevés adat. Sokkal több megtett kilométerre van szükség ahhoz, hogy igazán messzemenő következtetéseket lehessen levonni.

Galéria megnyitása

Néhány nappal ezelőtt számolhattunk be arról, hogy a Waymo robottaxik egyre több utast szállítanak az Egyesült Államokban, új rekordot ért el a vállalat ezen a fronton. Több mint 250 ezer alkalommal választják már a Waymót az amerikai ügyfelek. Mindezt úgy, hogy egyelőre még csak egy nagyon szűk körben, korlátozott mennyiségű autóval lehet ezt elérni. Viszont most a cég egyebek mellett a flotta gyorsuló bővítését is bejelentette. Így egyre több adathoz juthat majd.

A tervek szerint 2026-ra újabb 2000 robottaxit fog hadrendbe állítani a Waymo az Egyesült Államokban, miközben fokozatosan bővül a szolgálati területe is.

Jelenleg nagyjából 1500 autót használ a Waymo, most még csak Jaguárok végzik a személyszállítást a vállalat rendszerével felvértezve. Ebből látszik, hogy az újabb 2000 autó útnak indítása bizony egy elég komoly vállalás a cégtől, és jelentősen megpörgetheti a forgalmát. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor 2026 végére már kb. 3500 autonóm módon üzemelő taxija lesz az utakon a Waymónak.

Az újonnan munkába álló robottaxik már nem kizárólag Jaguar I-Pace-ek lesznek, folyamatosan teszteli a cég a Hyundai Ioniq 5-öt és a Zeekr RT-t is ezzel a céllal. Bízik abban a Waymo, hogy hamarosan már ezek is a flotta részét képezhetik majd. Az elképzelés szerint az utasok a jövőben már azt is megválaszthatják, hogy milyen autóval szeretnének utazni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére