Rendszeresen publikál a Waymo olyan jelentéseket, amikben beszámol az önvezető autókat érintő közlekedési atrocitásokról. A legfrissebb beszámoló ismét azt mutatja, hogy sokkal kisebb eséllyel hibázik a robottaxi, mint az emberek. Azt is megtudtuk, hogy a vállalat több mint a duplájára növelné 2026-ra a flottáját.
90,72 millió kilométert tettek meg 2025 januárjáig az amerikai utakon a Waymo autói, miközben a megtett távhoz képest 82-96 százalékkal kevesebb balesetben voltak érintettek, mint az átlagos helyi sofőrök a statisztikai adatok alapján.
Mikor egy robottaxi balesetet okoz, azt a média előszeretettel kapja fel, gyorsan híre megy ezeknek, és igen komoly olvasottságot lehet így elérni. Viszont a Waymo nem sok anyaggal szolgál a sajtónak ilyen téren. Hiszen a cég beszámolója szerint az átlagos autósokhoz képest 96 százalékkal kevesebb annak az esélye, hogy egy robottaxi egy autóval ütközik.
A legnagyobb veszélyt a kétkeréken közlekedőkre jelentik a Waymo személyszállító járművei, de még ebben az esetben is 82 százalékkal kevesebb biciklist vagy motorost érintettek a robottaxival történő ütközések. Ezt a két járműkategóriát egyébként külön kezeli a vállalat, csak teljesen ugyanúgy alakultak az arányok ezúttal. A gyalogosokat érintő balesetek mennyisége pedig 92 százalékkal volt kevesebb a megtett több mint 90 millió kilométer alatt, mint amennyit egy átlag sofőr elkövetne.
Fontos, hogy ezek az adatok nem azt jelentik, hogy minden esetben a Waymo kocsik hibáztak, hanem csak érintettek egy közlekedési balesetben. Az esetek többségében nem az önvezető taxik felelőségét szokták megállapítani a vizsgálatokban. Szóval valójában ezeknél is kisebb arányban hibáztatható az autonóm közlekedési rendszer a balesetekért.
A korábbi jelentésekben szereplő adatokhoz képest nem nőtt a súlyos sérültekkel járó balesetek száma, mindössze két ilyenben volt eddig része a Waymónak. 18 olyan közlekedési baleset történt eddig, ahol a légzsákok kinyíltak, és összesen pedig 48 kisebb-nagyobb közlekedés incidens érte az önvezető taxikat. A cég büszke lehet ezekre a számokra, de maguk is hangsúlyozzák, hogy ez még nagyon kevés adat. Sokkal több megtett kilométerre van szükség ahhoz, hogy igazán messzemenő következtetéseket lehessen levonni.
Néhány nappal ezelőtt számolhattunk be arról, hogy a Waymo robottaxik egyre több utast szállítanak az Egyesült Államokban, új rekordot ért el a vállalat ezen a fronton. Több mint 250 ezer alkalommal választják már a Waymót az amerikai ügyfelek. Mindezt úgy, hogy egyelőre még csak egy nagyon szűk körben, korlátozott mennyiségű autóval lehet ezt elérni. Viszont most a cég egyebek mellett a flotta gyorsuló bővítését is bejelentette. Így egyre több adathoz juthat majd.
A tervek szerint 2026-ra újabb 2000 robottaxit fog hadrendbe állítani a Waymo az Egyesült Államokban, miközben fokozatosan bővül a szolgálati területe is.
Jelenleg nagyjából 1500 autót használ a Waymo, most még csak Jaguárok végzik a személyszállítást a vállalat rendszerével felvértezve. Ebből látszik, hogy az újabb 2000 autó útnak indítása bizony egy elég komoly vállalás a cégtől, és jelentősen megpörgetheti a forgalmát. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor 2026 végére már kb. 3500 autonóm módon üzemelő taxija lesz az utakon a Waymónak.
Az újonnan munkába álló robottaxik már nem kizárólag Jaguar I-Pace-ek lesznek, folyamatosan teszteli a cég a Hyundai Ioniq 5-öt és a Zeekr RT-t is ezzel a céllal. Bízik abban a Waymo, hogy hamarosan már ezek is a flotta részét képezhetik majd. Az elképzelés szerint az utasok a jövőben már azt is megválaszthatják, hogy milyen autóval szeretnének utazni.