Az IBM jelenlegi vezetője, Arvind Krishna egy érdekes interjút adott a Bloomberg munkatársainak, amelyben kifejtette, az elkövetkező 5 esztendő folyamán azon álláshelyeknek, ahol nincs szükség ügyfelekkel történő interakcióra, nagyjából 30%-a meg fog szűnni. Ez igazából várható volt, hiszen az AI fejlődésével rengeteg területen lehet hatékonyan és költséghatékonyan helyettesíteni az emberi munkaerőt, ennek köszönhetően a rohamosan fejlődő technológia miatt az elkövetkező esztendők folyamán több területen is bevethetik az új fejlesztést, ezáltal kevesebb munkavállalót kell alkalmazni.
Az aktuális tervek alapján az automatizálható és mesterséges intelligenciával is kiváltható álláshelyek esetében a következő időszakban felfüggesztik, vagy jelentősen lelassítják az új alkalmazottak felvételét. Az említett technológiákkal helyettesíthető munkahelyek száma eléggé jelentős, ugyanis az ügyfelekkel történő interakciót nem igénylő feladatokat jelenleg nagyjából 26000 fő végzi, ennek a munkaerő-bázisnak nagyjából 30%-át, azaz mintegy 7800 munkavállalót lehet helyettesíteni az elkövetkező 5 év folyamán automatizációval és AI algoritmusokkal. Ez gyakorlatilag azt is jelenti, hogy ennyivel kevesebb álláshely lesz elérhető a cégnél.
Az elemzők korábban már elkezdték kongatni a vészharangokat, ahogy kiderült, az AI segítségével igen jól elvégezhető számos olyan munkafolyamat, amit eddig emberi munkavállalókra bíztak, a jövőben azonban digitális munkatárs veszi át a szerepet az AI formájában. A mesterséges intelligencia jóvoltából az ügyfélszolgálat, a szövegírás, a programozás, illetve számos egyéb feladat automatizálható, és idővel egyre nagyobb teret hódít magának ezen a téren az AI – a jelenlegi fejlődés tempóját nézve talán gyorsabban, mint gondolnánk.
Az IBM jelenleg 260 000 munkavállalót foglalkoztat globálisan, és jelenleg is bővíti kötelékét, ugyanis az ügyfelekkel foglalkozó munkatársakból, illetve a szoftverfejlesztő szakemberekből többre van szükség. A vállalat egyébként éppen nemrégiben jelentett be leépítést, amelynek keretén belül 5000 munkavállalót bocsátanak el, ám mivel közben új munkaerőt is keresnek, összességébe az első negyedév folyamán mégis nőtt a létszám, nagyjából 7000 új munkavállaló érkezett a céghez.
A vezető számos lépést tett az elmúlt időszakban annak érdekében, hogy költséghatékonyabban működhessen a cég, ennek részeként a csekély növekedést felmutató üzletágaktól megváltak, illetve az időjárással foglalkoztató részleg eladását is fontolgatják. A lépések hatására 2024 végéig bezárólag nagyjából 2 millió dollárnyi költséget sikerülhet megtakarítani, ami igen komoly summa. A cég vezetője korábban úgy látta, az Amerikai Egyesült Államok elkerülheti a recessziót, ám most már lát rá esélyt, hogy rövid és sekély recesszióra kerülhet sor az év végéig bezárólag. Az elemzők szerint ennek ellenére is stabil maradhat a növekedés az IBM háza táján, hála az erős szoftveres portfóliónak, aminek része a korábban felvásárolt Red Hat is.