Eltelt egy évtized, és mondhatjuk, hogy a játékipar tekintetében eseménydús éveken vagyunk túl. Megjelent két új konzolgeneráció, a PC-k továbbra is rohamosan fejlődtek, és szerencsére számos meghatározó játék is készült, melyek közül sok tényleg műfajt teremtett, vagy hosszú évekre utat mutatott a játékiparnak (esetleg szimplán csak kiemelkedően jó volt). Ahogy az ilyenkor lenni szokott, érdemes elmondani, hogy természetesen háromszor ennyi játékot össze lehetne szedni, és ami kimaradt, az nem azért, mert ne érdemelné meg, hogy a listán legyen.
Dark Souls
A korábban csak PS3-ra megjelent Demon's Souls révén robbant be igazán a köztudatba a From Software, miután az internet népe valamiért hirtelen rákapott a játékra. Ezt követően a Dark Souls már minden fontosabb platformra megjelent, így még tágabb közönséghez tudott eljutni, és tulajdonképpen megteremtette a "Souls-műfajt". Ez nem csak azért fontos, mert a Dark Souls egyébként egy lélekkel teli, aprólékosan megalkotott és elképesztő hangulatú játék, hanem azért is, mert bebizonyította, hogy igenis még manapság is el lehet várni a közönségtől, hogy egy kicsit megdolgozzon a sikerért, a történetet pedig ne rágják a szájába.
PlayerUnknown's Battlegrounds
Habár azt nem lehet mondani, hogy ne lettek volna korábban hasonló próbálkozások, de ahogy a PUBG behozta a köztudatba a battle royale műfaját, az minden bizonnyal egyedi. Ráadásul egy olyan sikertörténetről beszélünk, amit egy mezei modder, PlayerUnknown indított el, és aki mögé aztán beállt egy nagy koreai kiadó. Persze, lehet kritizálni a PUBG-t sok mindenért (régebben még inkább lehetett), de kétségtelenül az évtized egyik leginkább meghatározó játékáról van szó.
Hearthstone
Mondhatjuk, hogy talán nem ez az évtized volt a Blizzard legjobb időszaka, de azért csak kiadtak néhány jó kiegészítőt a World of Warcrafthoz és elkészítették az Overwatch-ot. Azonban ezeknél is fontosabb a Hearthstone, ami teljes mértékben bebizonyította, hogy a gyűjtögetős kártyajátékoknak van helye a digitális világban és nagyon széles közönséghez tudnak eljutni. A Hearthstone könnyen tanulható és élvezetes volt, meg persze a világ pénzét el lehetett rá költeni, ahogy az egy rendes CCG-től elvárható.
Mass Effect 2
A BioWare az első Mass Effecttel gyakorlatilag megmutatta, milyennek kell lennie egy modern akció-RPG-nek, ezt pedig a folytatással szinte a tökéletességig csiszolta. A Mass Effect 2-ben sokkal jobb a harc, simább az irányítás, a feszes és jól megírt történetet pedig érdekes karakterek színesítették. Ráadásul a döntéseink is számítottak, hiszen nagyon nem volt mindegy a játék ikonikussá vált utolsó küldetésében, a Suicide Missionben, hogy korábban mit csináltunk. A Mass Effect 2 egy olyan gyöngyszem, amihez sajnos a harmadik rész már nem tudott felnőni.
Grand Theft Auto V
Nyilván lehetett rá számítani, hogy a GTA új része hatalmas siker lesz, hiszen a Rockstar már hosszú évek óta nem tud hibázni. De arra talán nem sok példa volt, hogy egy játék letaroljon két konzolgenerációt, és hamarosan megjelenjen majd a harmadikra. Az alapjáték persze kiváló volt, ez kellett is a sikerhez, azonban a GTA Online akkora atombombaként robbant be, amire talán a készítői sem számítottak, és aminek a népszerűségét láthatóan nem lehet megtörni. Ha egy játék képes volt meghatározó maradni egy évtized alatt, az biztosan a GTA V.
Telltale's The Walking Dead
Az évtized egyik legmeghatározóbb tévés jelenségei között biztos helye van a The Walking Deadnak, annak pedig csak örülni lehet, hogy amikor a játékadaptáció elkészítése terítékre került, végre nem egy B-kategóriás, összedobott akciójátékot kaptunk, hanem meglepő módon egy történetorientált kalandjátékot. A Telltale-féle The Walking Dead sose volt tökéletes, és igazából sosem tudott mindent beváltani, amit ígért, de rengeteg embert tudott magával ragadni, Clementine és Lee pedig simán bekerülhet a játéktörténelem legemlékezetesebb karakterei közé.
The Elder Scrolls V: Skyrim
Elképesztő felhajtás előzte meg a Bethesda milliók által várt szerepjátékát, a Dragonborn és a trailerek alatt szóló zene valószínűleg örökre beleégett mindenkinek a tudatába. A Skyrim kiválóan hozta el a szerepjátszás, a világ felfedezésének és a jó történetnek a keresztmetszetét, sok száz óra szórakozást nyújtva a rajongóknak. A megjelenésekor persze közel sem volt tökéletes, azonban olyan hihetetlen modderközösség épült ki köré, ami a mai napig virágzik.
The Witcher 3: Wild Hunt
Persze, a maga nemében az első és a második rész is jó játék volt, de a harmadik epizódra jutott oda a CD Projekt Red, hogy valami korszakalkotót hozzon el nekünk. Döbbenetes, hogy a nyugati megastúdiókhoz képest egy viszonylag "kicsi" lengyel csapat nem csak, hogy fel tudott nőni az AAA-kategóriás open world játékok legjobbjaihoz, de túl is szárnyalta azokat és megmutatta, milyennek is kellene lennie egy modern nyitott világú RPG-nek.
The Last of Us
A Sony által tulajdonolt Naughty Dog mindig is egy remek fejlesztőcsapat volt, azonban a korábbi játékaikra jellemző volt a könnyedebb, humorosabb hangvétel - legyen szó akár a Jak & Daxterről vagy épp az Unchartedről. Azonban a The Last of Us megmutatta, hogy képesek elképesztően komoly, szívszorító történetet szinte tökéletesen prezentálni, ami mögött ráadásul ott vannak a remek akciójátékos alapok. Ezzel a Naughty Dog simán bekerült minden idők legjobb fejlesztőcsapatai közé.
Fortnite
A fene se gondolta volna, hogy az Epic az Unreal Engine reszelgetése mellett letesz még asztalra egy olyan jelentőségű játékot, mint amivel korábban az Unreal Tournament révén képes volt. Főleg, hogy az eredeti Fortnite sosem vállt éppen népszerűvé, azonban a stúdió nagyon jó időben lovagolta meg a battle royale-hullámot, és egy olyan játékot tudott készíteni, ami a fiataloktól az idősekig mindenki számára szórakoztató. Persze, azért leginkább a fiatalok miatt vált elképesztően népszerűvé a Fortnite, aminél most már rendszeresek a crossoverek is a legnagyobb hollywoodi filmekkel.