Az Nvidia GeForce RTX 50-es szériájának első két tagja rövidesen hivatalosan is elrajtolhat, ez már nem titok, az Nvidia illetékesei még a CES 2025 alkalmával megtartott előadáson megerősítették, 2025. január 30-án találkozhatunk az újdonságokkal a boltok polcain. Az már más kérdés, elegendő raktárkészlet érkezik-e, és mekkora lendülettel vetik bele magukat a nyerészkedők a vásárlásba – ez majd később derül ki.
Az új videokártyák a DLSS, azaz a Deep-Learning Super Sampling technológia legfrissebb kiadásával érkeznek, ami a DLSS 4 nevet viseli, és a DLSS 3.5 Frame Generation technológiához képest óriási előrelépést hozhat teljesítményben, hiszen már nem egy, hanem több képkockát is képes lesz létrehozni a Tensor magokra támaszkodó neurális hálózat.
A dolgok jelenlegi állása szerint a DLSS 4 támogatás első körben csak és kizárólag a GeForce RTX 50-es széria tagjaival lesz elérhető, ám úgy tűnik, az Nvidia fejlesztőcsapata nem vetette el annak lehetőségét, hogy a későbbiekben a korábbi generációk képviselőit is felvértezhetik a technológia támogatásával, egészen a GeForce RTX 30-as szériáig visszamenőleg. Erről az Nvidia Applied Deep Learning Research részlegének alelnöke, Bryan Catanzaro tett említést a Digital Foundry munkatársainak adott interjújában.
A Digital Foundry munkatársa rákérdezett, mivel a DLSS 4 teljes egészében a Tensor magokat használva futhat, nyilvánvalóan sokkal erőforrás-igényesebb munkafolyamatról van szó, mégis mi lehet az akadálya annak, hogy fusson a GeForce RTX 30-as széria tagjain? A válasz egyértelmű volt, az Nvidia szakembere szerint ez csak optimalizáció is némi mérnöki munka kérdése, valamint attól is függ, hogyan alakul végül a felhasználói élmény. A Multi-Frame Generation támogatással felvértezett DLSS 4 első körben a GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyákkal indulhat hódító útjára, később azonban megvizsgálják, mit lehet kihozni ezen a téren a régebbi hardverekből.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a DLSS 4 végül tényleg elérhető lesz a GeForce RTX 30-as szériáig visszamenőleg, ugyanis a végső döntés egyértelműen attól függ, hogyan alakul majd a teljesítmény, mindenesetre az, hogy nem zárkóznak el a technológia visszamenőleges támogatásának megvalósításától, mindenképpen bizakodásra adhat okot.
Sok egyéb mellett az is szóba került, hogy a DLSS Multi-Frame Generation technológiája sokkal egyenletesebb ütemben működik majd, mint a DLSS 3.5 Frame Generation, vagyis az ütemezésben tapasztalható eltérés 5-szörös vagy 10-szeres mértékben csökken, azaz a játékok sokkal simábban, gördülékenyebben, folyékonyabban futhatnak.
Addig is, míg a GeForce RTX 30-as szériáig visszamenőleg megérkezik a DLSS 4 támogatás, alternatív módon marad az AMD FSR 3 Frame Generation, mint használható technológia, már ahol az működik. További alternatíva lehet a Lossless Scaling legújabb szoftvere, a Steam kínálatában található LSFG 3.0, ami elég nagy fejlődésen ment keresztül, ez mind a képminőség, mind pedig a teljesítmény terén tetten érhető, de ez már egy másik történet.
A teljes interjút itt találják az érdeklődők.