Az illetlen szóhasználat az online platformokon nagyon el tud harapódzni, miközben ez aligha segítette a platformok megítélését szélesebb körben. Ez ellen a különböző felületek eltérő módszerekkel próbálnak harcolni. A YouTube esetén például korlátozták a bevételeket, ha valaki káromkodott, most viszont ebben változás állt be.
Kicsit úgy érezhetik a tartalomgyártók, hogy a világ vezető videós platformja nem igazán tudja azt eldönteni, hogy mi lenne a legjobb a csúnya szavak használatát illetően. A YouTube ugyanis 2022 novemberében döntötte azt el, hogy potenciálisan korlátozhatja azoknak a videóknak a hirdetési bevételeit, amiknek már az elején káromkodás hangzik el. Az viszont már nem befolyásolta a videó teljesítményét, ha később mond trágárságokat a tartalomgyártó.
Egészen pontosan azoknál a videóknál számolhatta fel a YouTube a hirdetési pénzek elérésének lehetőségét, amiknek az első 8-15 másodpercében hangzik el a „baszd meg”, „kurva” vagy egyéb káromkodás. A vállalat döntésének hátterében az állt, hogy a hirdetők nem szívesen adják a nevüket olyan anyagokhoz, amikben rögtön a reklámot követően már záporosnak a cifra káromkodások. Emellett azt is látni kell, hogy ezek a részletek bárki számára hallhatók, mikor például a TV-ken automatikusan elindul a lejátszás ízelítőként. És talán úgy ítélte meg a cég, hogy ez a közönség egy részét eltántoríthatja a platform használatától.
SungWon Cho, aki a ProZD nevű YouTube csatornát üzemelteti, annak idején kitett egy videót arról, hogy ez az új bevételszerzési irányelv „a leghülyébb kibaszott szarság, amit valaha hallott”, de ezt csak a felvétel 15. másodpercében osztotta meg a követőivel. Ennek köszönhetően nem volt veszélyben a monetizációs lehetőség a videónál.
Bár még három év sem telt az érdekes szabály bevezetése óta, a YouTube most már határozottan más állásponton van. Conor Kavanagh, a platform monetizációs szabályozásért felelős vezetője egy friss videóban kifejezetten arra hívta fel a figyelmet, hogy most már nem kell attól tartania a tartalomgyártóknak, hogy „limitált hirdetési bevételben” részesülnének azért, mert káromkodnak a videók első néhány másodpercében.
Kavanagh arról beszélt ezúttal, hogy a műsorszórási szabványokat követi a YouTube a szabályozásával, szóval a cég szerint ma már más helyen is belefér, ha egy műsort azonnal csúnya szavakkal indít a készítője.
„A hirdetők korábban azt várták, hogy a YouTube-on megjelenő hirdetések távolságot tartsanak a trágárság és a megjelenő reklámok között. Ám ezek az elvárások megváltoztak” – mondja Conor Kavanagh. Érdekessége a bejelentésnek, hogy a szakember arról is beszélt, hogy a hirdetők már képesek arra, hogy az elvárt jó ízlés határaihoz igazítsák a tartalmaikat. Ez alapján a YouTube háttérben történt fejlesztései is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a cég lazítson az eddigi irányelveken.
Ez a mostani változás nem jelenti azt, hogy innentől bármilyen káromkodás, trágárság átmenet. A címadásnál továbbra is muszáj lesz a készítőknek önfegyelmet gyakorolnia, és az előnézeti képeket sem lehet akármilyen polgárpukkasztó tartalmakkal ellátni.