Az Nvidia csapata még a CES 2025 alkalmával, idén januárban jelentette be a DLSS következő generációs verzióját, a DLSS 4-et, ami extraként a Multi-Frame Generation technológiát is bevetette, nemcsak a mögötte húzódó AI modell típusát cserélte le. A DLSS 4 eddig még csak béta változatban működött, az új Transformer modell fejlesztése ugyanis még javában zajlott a háttérben, ennek viszont most vége, szélesebb körben is elérhetővé válhat a végleges verzió, ami ráadásul nemcsak a GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyáknál, hanem a régebbi modelleknél is működni fog.
A DLSS, azaz a Deep-Learning Super Sampling technológia, ami mélytanulásra alapozó algoritmusok segítségével próbálta hatékonyan és kellő gyorsasággal felskálázni a GPU által a natívnál alacsonyabb felbontáson lerenderelt tartalmakat, eddig a CNN (Convolutional Neural Networks) eljárást vetette be. A konvoluciós neurális hálózatra támaszkodó megoldás esetében a képkockát úgy skálázták fel natív felbontásra, hogy a neurális hálózat elemezte a szomszédos pixelek tartalmát, majd megbecsülte, milyen értéket vehetnek fel a következő képkocka esetében. Az így generált mesterséges pixelek viszonylag gyorsan elkészültek, viszont az esetlegesen pontatlan becslések miatt előfordultak képhibák, ami a hibás pixel-adatok eltéréseitől függően különböző mértékűek lehettek. Idővel nyilvánvalóvá váltak a CNN technológia határai, a fejlesztők számára világossá vált, hogy ezt a metódust idővel le kell váltani és egy hatékonyabban, nagyobb teljesítménnyel, pontosabban működő megoldást kell a helyére állítani – ez lett a Transformer.
A Transformer modell már nem a szomszédos pixelek tartalmát elemzi, hanem a teljes képkockát, ennek folyamán hatékonyabban meg tudja állapítani, mekkora jelentőséggel bírnak az egyes képpontok, majd ez alapján létre tudja hozni az új képkockát vagy éppen az új képkockákat. Ez pontosabb, jobb minőségű eredményt biztosít, mint a CNN esetében, ahol nagyobb pixeltömbök durva elemzése alapján történt az új pixelek létrehozása és így a tartalmak felskálázása.
A Transformer által tehát hatékonyabban történhet a felskálázás és a végeredmény is szebb lehet, hiszen több olyan finom részlet maradhat meg, amelyek a CNN durva becslései révén egyébként elvesztek vagy elmosódtak volna az adott képterületen. Összességében a Transformer alkalmazása tehát jobb képminőséget, illetve élesebb képet eredményez, ami sokkal közelebb van a natív felbontásban lerenderelt képkockákhoz, mint bármilyen korábbi felskálázó próbálkozás.
A Transformer bevetése nemcsak a képminőségre gyakorol pozitív hatást, de a felskálázás hatásfokát is jelentősen növeli. Az Nvidia szerint a DLSS 4 esetében megduplázták a paraméterek számát az eddig használt modellekéhez képest, ami a mérések szerint 30-50%-os javulást eredményezhet Ray-Tracing teljesítmény terén. Hab a tortán, hogy közben a késleltetést is sikerült masszívan csökkenteni: míg a CNN esetében 3,25 ezredmásodperc volt a késleltetés ideje, addig a Transformer esetében ezt sikerült 1 ezredmásodpercre csökkenteni a GeForce RTX 5090-es videokártyával zajló tesztek szerint.
A Blackwell alapú, azaz a GeForce RTX 50-es sorozatú Nvidia videokártyák esetében a DLSS 4 nagyon sokat profitál az architektúra újításaiból, valamint elérhetővé teszi a Multi-Frame Generation funkciót is, ami csak és kizárólag az említett sorozat számára használható. Míg a Frame Generation funkció úgy működött, hogy két lerenderelt képkocka közé beillesztett egy generált képkockát, ezzel növelve a teljesítményt, addig a Multi-Frame Generation már képes egyetlen képkocka elemzését követően három további képkockát is létrehozni, ezzel még hatékonyabban tudja növelni a játékok futásának sebességét. A memóriakezeléssel kapcsolatos optimalizációk és a vertikális rétegek fúziója révén a GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyák könnyedén tudják kezelni a Transformer modelleket, hiába tartalmaznak kétszer több paramétert, mint CNN alapú elődeik.
Maga a Transformer modell persze nemcsak a GeForce RTX 50-es széria tagjainál válik elérhetővé, hanem az összes többi GeForce RTX sorozatú videokártyánál is, így akár még a Turing alapú GeForce RTX 20-as sorozatú modellek is profitálhatnak belőle, de utóbbiak a Frame Generation opciót már nem használhatják. Az új modell jóvoltából javulni fog a képminőség az egyes játékok alatt, kevésbé lesznek recések az élek, illetve mozgás közben is kevésbé lesz jellemző a szellemkép, illetve nagy általánosságban csökkenni fog a képhibák száma is, hiszen hatékonyabban tudja elemezni a rendszer, mi történik a képkockákon.
A DLSS Tranformer modellje tehát most kilépett a béta státuszból, a 310.3.0-s verzió már stabil kiadásnak tekinthető. Az Nvidia rövidesen átválthat az új modell használatára, így a CNN helyét idővel átveheti a Transformer, de hogy erre pontosan mikor kerül sor, azzal kapcsolatban egyelőre nem árultak el részleteket. Az újítást alaposan meg fogják vizsgálni a független tesztelők, így rövidesen kiderül, mekkora előrelépést hoz az egyes játékok alatt, valamint arra is fény derülhet, vannak-e gyengeségei, és ha igen, azok milyen jellegűek.