Az Intel háza táján elég sok minden történt mostanában, ami a Raptor Lake és a Raptor Lake Refresh modelleket érintő instabilitási problémákkal kapcsolatos. A vállalatnál már jó ideje vizsgálják, mi lehet a hiba fő oka, ideiglenesen azt javasolták, mindenki igazodjon a gyártói iránymutatáshoz, már ami az egyes BIOS paraméterek beállítását illeti, ám ez a jelek szerint nem oldotta meg a problémát, azt ugyanis mélyebben kellett keresni.
A legutóbbi vizsgálat eredményeként azonosítottak egy bugot a mikrokódban, ami miatt a szükségesnél magasabb magfeszültséget kaphat az adott processzor, ez pedig idővel degradációt okoz, ami instabilitásban nyilvánul meg. A vállalat mérnökei már tesztelik a hibajavítást, ami a tervek szerint augusztus közepétől válik elérhetővé az alaplapgyártó partnerek és az OEM partnerek számára, akik beépíthetik azt a különböző termékeikhez szánt BIOS-okba. Ezzel egy időben az újabb processzor-szállítmányok már a frissített mikrokóddal kerülhetnek forgalomba, vagyis azokat már nem érinti majd a hiba.
Mivel azt maga a gyártó is elismerte, hogy a túl magas magfeszültség degradációt okoz az adott processzornál, és ha ez eléri azt a szintet, hogy a rendszer instabillá válik miatta, azon már a frissített mikrokódot tartalmazó BIOS sem segíthet, az adott processzort mindenképpen cserélni kell. A cserével kapcsolatban az Intel ügyfélszolgálatához kell fordulni, akik készségesen segítenek – akkor is érdemes egy újabb kört futni, ha korábban falakba ütköztünk. A gyártói garancia közvetlen érvényesítésével kapcsolatban korábban részletes információt is közöltünk egy összefoglaló formájában, ami most különösen jól jöhet.
A fenti helyzet aggodalomra adhat okoz, hiszen a degradáció csak bizonyos idő után jelentkezhet, azaz nincs kizárva, hogy egy adott processzor majd csak később produkálja instabilitás jeleit. Noha a hibát javítani fogja a friss BIOS, a rejtett degradációra nem jelent gyógyírt, az a későbbiekben még okozhat problémát, legalábbis elméletben.
A gyártó csapata annak érdekében, hogy megnyugtató megoldást nyújtson az érintett és potenciálisan érintett vásárlók számára, kibővíti a 13. generációs Raptor Lake és a 14. generációs Raptor Lake Refresh modellek garancia idejét, így azok két évnyi extra védelmet kaphatnak. A bővítés a jelek szerint az OEM konfigurációkra is vonatkozik majd, további információért minden esetben az adott OEM partnerrel kell felvenniük a vásárlóknak a kapcsolatot, aki az adott terméket készítette. Utóbbi esetben a komplett asztali konfigurációkra kell gondolni, amelyek asztali processzort használnak.
Mint korábban kiderült, az instabilitást okozó hiba nemcsak a „K”, a „KF”, illetve a „KS” sorozatú processzorokat érintheti, hanem igazából minden olyan modellt, amelynek 65 W-os, vagy ennél magasabb TDP kerete van, vagyis a szorzózáras példányok sincsenek biztonságban. Az egyelőre még mindig nem tudható, hogy a hiba pontosan mekkora mennyiségű processzort érint, de remélhetőleg ezzel kapcsolatban is elárulnak majd részleteket a vállalat illetékesei, mint ahogy a szükségesnél magasabb magfeszültséget okozó hibával kapcsolatban is érkezhet további tájékoztatás.
Időközben egy ügyvédi iroda már vizsgálja annak lehetőségét, hogy érdemes-e, illetve lehet-e csoportos pert indítani az Intel ellen az instabilitást okozó hiba miatt, hiszen rengeteg vásárló járhatott pórul. Az Intelnél időközben megpróbálnak mindent megtenni, hogy a felhasználókat kártalanítsák, a vállalat ügyfélszolgálatán keresztül kezdeményezett garanciális ügyintézések állítólag zökkenőmentesen zajlanak, és a két év extra garancia is pozitívumként fogható fel – úgy látszik, tényleg törekszenek a korrekt ügyintézésre, ami dicséretes.
A cég elismerte, a médiában felröppent hiba, ami az átvezetés oxidációjával kapcsolatos (Via Oxidation), valóban fennállt, ezt még 2022 végén észre is vették, majd változtatásokat eszközöltek, az érintett processzorokat pedig igyekeztek eltávolítani a kereskedelmi forgalomba kerülő modellek közül. Ennek ellenére is előfordulhat, hogy 2024 elejéig még forgalomba került néhány érintetett processzor, amelyek az említett gyártási hibával rendelkeznek.
Ugyanakkor elnézést kértek azért is, hogy az instabilitást okozó hibával kapcsolatban késés volt a kommunikációban, a probléma gyökerét kihívás volt megtalálni. A 2 év extra garanciával kapcsolatos pontos feltételekkel kapcsolatban később adhatnak részletesebb tájékoztatást.