Fedélzeti kamerákat és menetrögzítőket kezdetben még csak a filmekben láthattunk, például rendőrautók szélvédőjén, amik egy ügy későbbi felgöngyölítésében segíthettek. Ezek a termékek régen luxuscikknek számítottak, kevés ember engedhette meg magának, hogy vegyen egyet, mára viszont nevetségesen olcsón hozzájuk lehet jutni.
Nem véletlen, hogy az interneten egyre több ilyen kamerával készült videóösszeállítást látunk, azonban ezek az eszközök ennél sokkal többre képesek. Mai cikkünkben egy teszt mellett megnézzük azt is, hogy kinek érdemes ilyen kamerát vásárolnia, és mik azok a szempontok, amikre érdemes odafigyelni.
Az első, és legkézenfekvőbb indok arra, hogy egy ilyen eszközt vásároljunk, nem más, mint a biztonság. Ezek a kamerák arra lettek kitalálva, hogy egy baleset vagy egyéb váratlan esemény után hasznos segítséget nyújtsanak a történtek feltárásában és bizonyításában. Sokszor előfordul, hogy nincsenek tanúk, vagy mindkét fél mást állít az adott helyzetről, ilyenkor pedig jól tud jönni egy videós bizonyíték, ami jó esetben minket igazol.
Nem mellékesen a biztosítási eljárást is fel tudja gyorsítani egy mozgóképes bizonyíték, ami nagy segítséget tud nyújtani, ha valakinek az autó létszükséglet a munkája végzéséhez. A mai modellek legtöbbje képes sebességet is mérni, így egy gyorshajtási bírságot is megúszhatunk a segítségükkel - amennyiben tényleg nem hajtottunk gyorsan.
Persze ezt kezeljük feltételes módban, hiszen a hatóságokkal való együttműködés nem mindig egyszerű, illetve az sem biztos, hogy ilyen esetben is hiteles az eszközünk által közölt információ.
A másik nyomósabb érvünk egy ilyen kamera vásárlása mellett az utazós videók készítése, ami egy teljesen más kategória, de bizonyos menetrögzítő kamerák ezt az igényt is ki tudják elégíteni. Itt sokkal fontosabb a videós anyag felbontása, kontrasztaránya, és egyéb tényezők, míg „biztonsági” szemszögből nézve bőven ki tud minket szolgálni egy FullHD felbontásra képes kamera is. Amennyiben a két kategória valamelyikébe tartozunk, az esetben érdemes lehet elgondolkoznunk egy ilyen készüléken, hiszen rengeteg márka és típus közül válogathatunk.
A tápláléklánc csúcsán találjuk a Garmin-t és a Mio-t, amik számos felső kategóriás modellt forgalmaznak, de olyan ismert márkákat is érdemes szemügyre vennünk, mint a Xiaomi, ami szokásához híven ár-érték arány bajnok.
A paramétereket tekintve elsődleges szempont a felbontás és a másodpercenkénti képkockaszám. Manapság már a 1080p és a 30 - 60 FPS alapnak számít, ennél alább nem igazán érdemes adni, de sok olcsóbb modell is kínálja ezen értékeknek akár a dupláját is. Persze ha a legjobbra vágyunk, akkor annál hamarabb fog betelni a tárhely, és közel sem szükséges a 4K felbontás egy baleset rögzítéséhez. Fontos tényező még a fényviszonyok, ugyanis a kameránk hiába működik hibátlanul nappal, ha este semmit sem lát, hiszen így nem tudjuk majd bizonyítani a történteket.
Az eszközt általában belülről tudjuk a szélvédőnkre kell felhelyezni, de vannak olyan modellek is, amiket a visszapillantó tükörhöz tudjuk rögzíteni, sőt akár lehet maga a kamera is a tükör. Egyes eszközök hátra is látnak (vagy rakhatunk hátra is kamerát), hogy a mögöttünk haladókat rögzítse, illetve taxisok vagy sofőrök esetében érdemes lehet belső kamerát is használni.
A felvételeket akár a telefonunkon is vissza tudjuk nézni, de akadnak olyan kamerák is, amiknél ki kell vennünk a memóriakártyát, azt egy számítógépbe kell dugni és csak így tudjuk visszanézni a felvételeket, ami igencsak macerás. Ennek elkerülésére jó egy beépített kijelző, így az anyagokat helyben is meg tudjuk tekinteni. A telefonos megoldásoknál a kamera általában létrehoz egy Wi-Fi hálózatot, amihez mi a dedikált mobil alkalmazáson belül tudunk csatlakozni, majd élő képet kapni, esetleg pedig visszanézni a régebbi felvételeket.
A kamerák nagy többsége bekapcsolás után egyből elindítja a felvételt, ami nagy könnyebbség, hiszen ha beindítjuk az autónkat, akkor a készülék áramhoz jut, bekapcsol, és már működik is, anélkül, hogy nekünk bármit is kellett volna csinálnunk. A kamera úgynevezett loop-okban készít felvételeket, amik egyfajta szegmensek, általában 1, de lehet akár 2-5 perces is. Így egy egyórás utat 60 darab 1 perces bontásban is meg tudjuk tekinteni. Amint megtelt a kamera tárhelye, elkezd ráírni a régebben készült felvételekre, amik így törlődnek, nekünk pedig nem kell őket külön törölni.
Természetesen most jöhetne a felvetés, hogy mi van akkor, ha egy baleseti felvételt még nem töltöttünk le, és a kamera véletlenül ráírt? Nos emiatt nem kell aggódnunk, ugyanis több eszköz már rendelkezik gyro szenzorral, ami érzékeli a hirtelen gyorsulást, illetve ütközést, ilyenkor pedig elindít egy speciális SOS/vészhelyzeti felvételt, amit sosem fog felülírni. Ez egy nagyon hasznos funkció, és érdemes utána néznünk, hogy a kiszemelt kamera rendelkezik-e vele.
Az általánosságok után egy élő példán keresztül mutatjuk meg mire érdemes figyelni.
A Xiaomi 70mai Dash Cam Pro Plus+. egy meglehetősen minimalista fekete dobozban érkezik, amin a termék rajzán kívül a kicsit hosszúra sikeredett nevét is láthatjuk. A csomagolásban a kamerán kívül kapunk egy jó hosszú USB kábelt, egy szivargyújtós töltőt két bemenettel, néhány papírt és egy spatulát, aminek a segítségével a kábelünket tudjuk elvezetni az autó A oszlopában, hogy az ne zavarjon minket vezetés közben.
Még mielőtt körbejárnánk a kamerát, tegyük fel a helyére, vagyis a szélvédőnkre. Ehhez először szükségünk lesz a dobozban mellékelt egyik fóliára, amit fel kell helyeznünk az üvegre, majd ezt követően tapaszthatjuk rá a kamera sínes tartozékát. Erről bármikor egyszerűen levehetjük a 70mai-t, ha leparkolva nem szeretnénk kíváncsi szemek előtt hagyni.
Az eszközön talán a 2 colos kijelző tűnik fel mindenkinek először, amin láthatjuk a kamera képét, és kezelhetünk minden beállítást, amire csak szükségünk lesz. Persze ezt nem a kijelzőn, hanem az öt külön gombunk segítségével tudjuk megtenni. A felvétel szögét vertikálisan állíthatjuk.
Az eszköz egy Sony IMX 335-ös szenzort használ 2594 x 1944 pixeles felbontással, f/1,8-as rekeszértékkel, és 140 fokos látószöggel. A felvételek minősége szerintem meglehetősen jó ebben az árkategóriában, szép részletes, a dinamikatartomány is megfelelő, bár erős napsütés mellett azért előfordult, hogy pár helyen kiégett a kép. (A kamera természetesen rögzít hangot is, ezt viszont személyes okok miatt lenémítottam).
Egy ilyen eszköznél nagyon fontos az éjszakai felhasználás, hiszen ilyenkor több baleset történik, ha viszont a képen nem látszik semmi, akkor feleslegesen vettük meg a kamerát. Szerencsére a 70mai-val ilyenről szó sincs, igaz, a felvételek nem mozi minőségűek, de a célnak tökéletesen megfelelnek, minden fontos részlet látható, a rendszámok is jól leolvashatóak.
Beszéljünk egy kicsit a funkcióikról is, hiszen akad jó pár, amikből néhány igencsak hasznos: beépített GPS, sebességmérés, gyro szenzor, sávelhagyás figyelmeztetés, távolságtartás, illetve parkolás figyelés.
Ezek közül párat ki is fejtenék bővebben, először is a parkolás figyelést. A kamera alapvetően az autót használja energiaforrásként, azonban rendelkezik egy 500 mAh-ás akkumulátorral is, hogy rövidebb leállások alatt tudjon felvételeket készíteni, ha éppen nem kap áramot az autótól. Ez egy eléggé hasznos funkció, hiszen gyakran előfordul, hogy nem menet közben, hanem éppen álló helyzetben húzzák meg az autónkat. Hozzá kell azért tenni, hogyha hosszabb időre parkolunk le, akkor érdemes külön beszerezni egy hardwire kitet, ami parkolás közben is biztosítani tudja az áramellátást.
A beépített GPS és a sebességmérés mind pontosnak bizonyultak, ezek nagyon hasznos adatok tudnak lenni egyes esetekben. Amivel annyira nem voltam megelégedve, az a gyro szenzor volt. Ez azt figyeli, hogy mikor éri nagyobb erőhatás az autót, például egy ütközés során. Egy ilyen funkció azért is hasznos, mivel ilyenkor a kamera egy vészhelyzeti felvételt készít, amire nem fog semmilyen más videót rárögzíteni a későbbiekben, ergo sosem fogjuk elveszíteni.
A 70mai azonban egy erősebb ajtócsukást is ütközésnek regisztrált, ami miatt a kelleténél több vészhelyzeti felvételt készített. Persze ennek az érzékenysége állítható, de még az alacsonyabb módban is előfordult néha, hogy olyankor vett fel anyagot, amikor nem lett volna szükséges. Úgynevezett loop-recording módszert használ a kamera, ami annyit jelent, hogy az eszköz megadott hosszúságú felvételeket készít (1p-5p), illetve felülírja a régebbi felvételeket, ha a kártya már betelt, így azt nem kell törölni, vagy egy újabb kártyát betenni. Természetesen ez alól a törlés alól a vészhelyzeti felvételek kivételt képeznek.
A telefonos alkalmazása meglehetősen puritán felhasználói felületet kapott, viszont megtalálunk rajta mindent, amire csak szükségünk lehet. Visszanézhetjük az eddig készített felvételeinket, láthatjuk a kamera élő képét, és minden fontos beállítást megadhatunk az appon belül.
A kamera 25 000 Ft-ba kerül, ami eléggé agresszív árazás. Bármilyen kártérítéssel járó eseménynél ha nem mi vagyunk a vétkesek, azonnal vissza tudja hozni az árát, de egyértelmű esetekben is felgyorsíthatja, egyértelműsítheti az eljárásokat. Ennek fényében tényleg azt tudom mondani, hogy aki érdekelt ilyen témában, és egy kedvezően árazott darabot keres, annak érdemes egy pillantást vetnie a 70mai Pro Plus+-ra.