Az adatmentés fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, főleg, ha pótolhatatlan, nélkülözhetetlen adatokról van szó – ezeket érdemes többféle adattárolón is elhelyezni, fizikailag is elválasztva egymástól annak érdekében, hogy az esetleges adatvesztést elkerülhessük.
Az adatok mentése átlagfelhasználói szinten rendkívül fontos, de üzleti és kormányzati szinten még ennél is fontosabb lehet, hiszen a szerződések, a hivatalos iratok, illetve az állampolgárokhoz tartozó dokumentumok felelős és biztonságos kezelése egy elvárható minimum. Ezzel a fejlett infrastruktúrájáról híres Dél-Korea is tisztában van, legyen szó átlagfelhasználókról, üzleti felhasználókról, vagy éppen kormányzati szervekről, ám ahogy arra nemrégiben fény derült, még ott is történt adatvesztés egy tűzeset alkalmával, méghozzá egy eléggé érthetetlen mulasztás miatt.
A beszámolók szerint 2025. szeptember 26-án történt egy tűzeset a Nemzeti Információs Erőforrás Szolgálat adatközpontjában, ami Daejeon városában található. Az eset kapcsán 384 akkumulátorcsomag kapott lángra, ennek következtében majdnem egy teljes emelet megsemmisült, működésképtelenné téve 96 kormányzati rendszert.
A sors fura fintora, hogy még a 96-ból 95 rendszer esetében gondoskodtak a megfelelő gyakorisággal karbantartott biztonsági mentésről, így az adatok nem sérültek, a 96. rendszerhez egyáltalán nem készült biztonsági mentés, pedig a G-Drive névre keresztelt infrastruktúra egyfajta kormányzati tárhely volt, amelyen keresztül a különböző dokumentumok gyors elérhetőségét biztosították. Egyebek mellett a Személyzeti Igazgatási Minisztérium is használta, sok egyéb kormányzati szerv alkalmazottai mellett. A tűzeset eredményeként 858 TB-nyi adat semmisült meg, valamint elérhetetlenné váltak a kormányzati levelező rendszerek, az online posta-szolgáltatás, a kormányzati weboldalak, a reklamációkkal és petíciókkal kapcsolatos szolgáltatások, valamint a nemzeti vészhívó szolgálat is, amit ott a 119-es számon érnek el az állampolgárok.
A rendszerek működésének helyreállítása várhatóan egy teljes hónapot vehet igénybe, ugyanis az érintett csoportok még mindig próbálják kideríteni, pontosan milyen adatok veszhettek oda a tűzvészben. A hivatalos tájékoztatás szerint 2025. október 4-ig bezárólag az összes szolgáltatásnak mindössze 17,8%-át sikerült helyreállítani, azaz eléggé sok munka vár még a szakemberekre.
Az adatmentés hiánya már önmagában is egy elég nagy hiányosság, főleg egy kormányzati infrastruktúra esetén, amely fontos dokumentumokkal dolgozik, a neve elhallgatását kérő informátor megjegyzése azonban még ennél is furább: állítólag azért nem volt biztonsági mentés, mert annyira nagy adatmennyiségről volt szó, amiről nem lehet biztonsági mentést készíteni.
A 858 TB-nyi adatmennyiség tényleg masszív, ha átlagfelhasználói szemmel nézzük, de az adatközpontok világában, ahol manapság inkább PB-ban mérik az adattároló kapacitást, nem egy jelentős mennyiség – egy olyan fejlett országban, mint amilyen Dél-Korea, egy ilyen feladat megoldása nem lehetne probléma.
Maga a G-Drive egyébként olyasmi, mint a Google Drive, kifejezetten arra szolgál, hogy a fontos dokumentumokat az alkalmazottak ne a vállalati noteszgépen vagy PC-n tárolják, hanem a kormányzati szerveren, ahol aztán minden jogosult szerv alkalmazottai hozzáférhetnek, ha szükséges. Egy-egy felhasználóra 30 GB-nyi tárhely jutott alapértelmezett esetben, és a felettesek kifejezetten utasították is a felhasználókat, minden kormányzati dokumentumot ezen a tárhelyen tartsanak. Különösen ironikus az is, hogy főként a régebbi rendszerek adatai maradtak meg sértetlenül.
A tűzeset összességében nem okozott személyi sérülést, csak anyagi kárt, illetve jelentősebb szolgáltatás-kiesést, egy ember mégis meghalt, aki egyike volt az adatok helyreállítását végző csapat tagjainak. Ő a hírek szerint öngyilkos lett: leugrott a Sejong Kormányzati Komplexum főépületének tetejéről. A tűzesettel kapcsolatban a hatóságok végül négy embert tartóztattak le, őket az információk alapján gondatlanságból elkövetett bűncselekmény gyanújával tartják fogva.