Az AI adatközpontok kiszolgálása több fronton is nehézségekbe ütközött az elmúlt időszakban, ennek hatásai a hardverpiacon is érezhetőek, ugyanis az újonnan épülő és az éppen bővülő AI adatközpontokba óriási mennyiségű AI gyorsító, rendszermemória, tárhely, illetve sok egyéb komponens szükséges, ezek gyártását nem igazán győzik az egyes beszállítók, ezért hiányállapot alakul ki, ami drágulást eredményez.
Amennyiben mégis sikerül beszerezni az összes szükséges hardvert és összeáll a hőn áhított AI adatközpont, akkor is felmerülhetnek még nehézségek: a helyi villamosenergia-hálózat kapacitása véges, sok esetben alternatív energiaforrások használatára van szükség. Ilyen alternatíva lehet a gázturbina, amit egyebek mellett már az xAI is használ, éppen ezért a gázturbinák iránti kereslet is egyre emelkedik, ennek hatására új szereplők is szerencsét próbálnak ebben a szegmensben.
Ilyen új szereplő a Boom, amelynek neve a repülőgépiparból már ismerős lehet, ugyanis a vállalat vezetése éppen az ikonikus szuperszonikus utasszállító repülőgép, a Concorde utódját fejleszti, amihez természetesen ütőképes hajtóműre is szükség van, amit hosszadalmas procedúra keretén belül kell majd engedélyeztetni ahhoz, hogy utasszállítás céljára is lehessen használni. Ehhez rengeteg tesztre van szükség, és itt kapóra jön az AI-láz, illetve a gázturbinák iránti kereslet emelkedése.
A Boom vezetése a lehetőségeket látva a Concorde-utódba szánt Symphony sugárhajtómű alapját felhasználva egy speciális gázturbinát készített, amelynek alkatrészei 80%-ban ugyanazok, amelyek az említett hajtóműben is jelen vannak. Az új fejlesztés szerényen csak a Superpower nevet kapta, és nemcsak abban segíthet, hogy az AI adatközpontok tápellátásának kérdése megoldódjon, hanem abban is, hogy a Boom által fejlesztett Concorde-utód, az Overture sokkal hamarabb megszerezze a szükséges engedélyeket és így forgalomba állhasson.
A Symphony sugárhajtómű alapjára épített Superpower egy speciális megoldás, ami „stabilmotorként” dolgozik a földön, üzemanyagként kerozin helyett földgázt használ, közben pedig 42 megawattnyi elektromos teljesítményt állít elő, amit 39%-os hatásfok mellet tud végrehajtani.
A speciális gázturbina a rivális megoldásokkal ellentétben viszonylag magas, 43 Celsius fokos környezeti hőmérséklet esetén is működőképes, ami igen komoly fegyvertény, hiszen a hasonló dizájn köré épülő rivális gázturbinák jellemzően már 30 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is sokat veszítenek teljesítményükből, sőt, akár már ennél hűvösebb időben is gyengülés jeleit mutathatják. Mivel az AI adatközpontok nagy része eleve olyan környezetben kap helyet, ahol nappal kifejezetten meleg van, a Boom fejlesztése vonzó lehet az üzemeltetők számára.
A Superpower turbina elsőként egy AI startup, a Cursoe AI szerverparkját szolgálja majd ki, ahol 29 gázturbina kap helyet egy 1,25 milliárd dollár értékű tőkeberuházás keretén belül, így összesen 1,21 GW-nyi teljesítményt használhat majd az adott szerverpark. A gázturbinákat Colorado államban, Denver városában gyártják, de idővel egy Superfactory névre keresztelt gyárat is felhúznak, ami segít a növekvő kereslet kielégítésében. A Boom tervei szerint 2027 folyamán 200 MW-nyi teljesítmény előállítására képes gázturbinát szállítanak le, majd 2028-ra már 1 GW-ra növekszik a kapacitás, 2029-ben pedig 2 GW lesz a legyártható teljesítmény. Az első példányokat 2027-ben kezdik leszállítani a Cursoe AI számára.
Az alapötlet egyébként onnan jött, hogy az OpenAI és az xAI is használ átalakított, gázturbinaként működő sugárhajtóműveket AI adatközpontjaik tápellátásához, a Boom pedig az Overture és a fedélzetén helyet kapó Symphony révén már rendelkezett saját fejlesztésű szuperszonikus sugárhajtóművel, így kézenfekvőnek tűnt, hogy ezt átalakítsák gázturbinává. A Symphony egyébként az első olyan privát fejlesztésű sugárhajtómű, amivel 1.7 Mach sebesség elérésére nyílik lehetőség 60 000 láb magasságában történő repülés során. A Symphony átalakított változata, a Superpower sokat segíthet majd abban, hogy a több ezer üzemórányi megbízható működés révén felgyorsuljon a Symphony engedélyezési eljárása, hogy aztán az Overture fedélzetén segíthesse a szuperszonikus utasszállítás újraindítását, ami a Concorde kivonása óta elérhetetlen. A Superpower értékesítéséből származó profitot ugyanakkor fejlesztésekre és az Overture sikerének biztosítására költhetik, azaz önfenntartó útra léphet a szuperszonikus repülés.
A gázturbinák használatát sokan nem tartják megfelelő lépésnek, helyettük inkább az atomenergia modernebb kivitelben, moduláris erőművek formájában történő használatát, illetve több megújuló energiaforrás bevetését szorgalmazzák, de mivel az AI fejlődését biztosítani kell és most van szükség nagy teljesítményű energiaforrásokra, így azt használják, ami a lehető leggyorsabban elérhető.