1917 – Ember az embertelenségben

Vajon megmenthető 1600 ember 1 nap alatt?

1917 – Ember az embertelenségben

79 %
{{ average }} %
  • Az ember a háborúban.
Szerzői értékelés
Szerző
79
%
Olvasói értékelés
Olvasó
Olvasói értékelés
{{ average }}
%
{{ average }}
%

A háborúk mindig is vonzó keretnek számítottak, hiszen megannyi szépségét és pozitív arcát meg lehet mutatni egy mozifilm keretein belül. Hősies helytállások, önfeláldozás, sorsfordító döntések, kemény férfias jellemek – mind szembejönnek a mozivásznon és a mai napig ünnepelt zsánernek számít mindez ahhoz képest, hogy a szenvedés, a pusztítás és a veszteség jellemzi csupán a háborúkat, csatákat, ütközeteket. Emberek harcolnak emberek ellen, de statisztikailag ez akkor is húsdaráló marad bármilyen hazafias köntösbe is öntöztessük.

Egy háború következményeit évtizedekig érezni lehet és külön érdekes a hivatalos álláspontok és a személyes történetek közötti szakadékra ránézni. Az egyik oldal a győztesek vagy az éppen erősek véleménye és nyilatkozata, a másik azoknak az embereknek a megélt, átélt és végigküszködött emlékhalmaza, ami a pátosz madártávlata helyett egy lépésnyi távolságba hozza a történetet.

Galéria megnyitása

Sam Mendes korábbi filmjeiben is szeretett a színfalak mögé pillantani. Megnézni mi van az általános megegyezéssel kialakított társadalmi átlag mögött. Hol foszlik fel a varrás azokon a kicsinosított vagy átfogalmazott történetek mögött, amik körbevesznek minket. A kárhozat útja, az Amerikai szépség, A szabadság útjai, Bőrnyakúak mind olyan vetületet vizsgálnak, ami kihagyhatatlan, mégis gyakran háttérbe szorul felszínes ábrázolása miatt. Ez pedig az ember.

A pszichológia régóta tudni véli, hogy a társadalmi normák, az előítéletek, a sablonok és rutinok az életet megkönnyíteni igyekvő keretek mind. Az ismerős, a felismerhető és a gyorsan beazonosítható dolgok leveszik azt a terhet a vállunkról, hogy elemezni, gondolkodni, latolgatni kelljen a helyzeteket, jelentéseket, kinézeteket és egyfajta rendet teremtenek a káoszban.

Ez a rend azonban sekélyes, sablonos és csak arra jó, hogy a felszínt karcolgassa – a mélyebb jelentés, a valóság megközelítése erőfeszítést, kíváncsiságot és érdeklődést kíván, ami valóban megbonyolítja a létezést. Kérdéseket kell feltennünk, bizonytalanságot és még több kérdést kapunk gyakran cserébe és sokkal nehezebb eligazodni a világban. Mindez azért lényeges csak, mert Mendes alapvetően megkérdőjelező, a mélységet kereső, árnyaltságra törekvő ember.

Galéria megnyitása

Az 1917 egyik nagy kihívása, hogy egyre kevesebb élő szemtanú, emlékező ember van, akik valóban ott voltak és átélték a háborút. Sam Mendes egy interjúban azt is elmondta, hogy sokat merített nagyapja történeteiből, aki futárként (nem, nem pizza) harcolta végig az l. világháborút. De mennyire hitelesek ezek az emlékek? Hihetünk az évtizedek alatt megfakult, „talán meg sem történt, vagy nem úgy” elbeszéléseknek? Mendes szerint igen, és a film tele van túlélők családi történeteiből, személyes emlékeiből merített jelenetekkel, amik árnyaltabbá teszik a cselekményt és az akkori világot.

Emellett rengeteg energiát fektettek bele abba, hogy naplók, levelek és emlékiratok alapján rekonstruáljanak egy egyre inkább a múlt ködébe vesző korszakot.

A filmben két katonának át kell törnie egy üzenettel a német vonalakon, hogy megmenthessék 1600 bajtársukat és köztük egyikük testvérét. A németek ugyanis látszat visszavonulással akarják ellenségeiket tőrbe csalni és valójában egy jobban kiépített védelmi vonal mögé húzódnak vissza, ami a biztos halált jelentené a rohamozó angol erőknek. Itt azonban nem az összecsapások, a puskapor, a robbanások és a lövések zaja az, ami a középpontba kerül. A két katona, Schofield (George MacKay) és Blake (Dean-Charles Chapman) bombatölcsérek, holttestek, szögesdrót akadályok közepette főként a következményekkel találkozik.

Galéria megnyitása

Nem csak a németek jelentenek veszélyt, de a bombázások által felszaggatott terep és a háború ocsmány arcával való találkozások is hátráltatják a két tizedest. Amivel szembesülnek az olyasmi, amit mindenki sejt, de csak szemtől szemben válik vérfagyasztó és zsibbasztó valósággá – a visszavonuló ellenség mindent elpusztít, haszonállatokat, épületeket, felszerelést. Nyomukban, a senki földjén át vezet az út és ha mindez nem lenne elég, az idő is nagyon kevés, hiszen az üzenet eljuttatására mindösszesen 1 napjuk van.

Galéria megnyitása

Kevés olyan film van, ami a háborút lélektani, az emberi lélekre gyakorolt oldaláról mutatja meg, külön éreztetve, hogy a következmények sokkal húsbavágóbbak, mint bármilyen dicsőséges roham vagy helytállás. Különlegessége még az 1927-nek, hogy (látszólag) vágások nélkül, egy folyamban kapunk meg mindent, mintha csak egy VR játékban haladnánk előre, állandóan a szereplőket követve és testközelből találkozva mindennel ami szembejön és ez Roger Deakinst keze munkáját dícséri.

Összesítve ez is háborús film, de aki hatalmas csatajeleneteket, robbanásokat, rohamokat keres az itt csalódni fog. A filozofikusabb mondanivaló és cselekmény emberi sorsokat mutat meg, nem pedig csatázó tömegeket. Ezzel pedig leteszi a voksát amellett, amit a Fallout is megfogalmazott már: War, war never changes.

Összefoglalás

1917 – Ember az embertelenségben

1917 – Ember az embertelenségben

1917 – Ember az embertelenségben
Szerzői értékelés
79
%
Az I. világháború azon oldala, ahol a következmények, a lélektani hatások és a borzalmak mellett két katona a lehetetlen véghezvitelére készül.
A történet személyes beszámolók és emlékek alapján felépített váza és a "vágás nélküli" cselekményfolyam életszerűvé és testközelivé varázsolja az egész filmet...
...de aki tipikus, robbanásokkal, rohamokkal és golyózáporral teli filmet vár, az csalódni fog.
{{ totalLabel }}
%
{{ userRateLabel }}

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap