Az év végi hajrá egyre izgalmasabb kezd lenni, minden gyártó ekkora időzíti az év legnagyobb durranásait, hogy a karácsonyi szezonban jól megszedhessék vele magukat, már ha elérhető a termékük egyáltalán. De most nem az RTX 3080-ról lesz szó, hanem a GA104 lapkára épülő kisebbik testvérről, az RTX 3070-ről, amit leginkább azért várnak nagyon sokan, (nem RTX 2080Ti tulajdonosok többnyire ), mert kevesebb mint féláron kínálja az előző széria csúcskártyájának teljesítményét.
Ha eltekintünk a megjelenéskor várható fiaskótól, és szívünkre tesszük a kezünket, ezt a kártyát mindannyian várjuk, hiszen ennek kellene történnie minden generációváltáskor, miszerint az előző széria királyát az új széria középmezőnybe szánt tagja hozza teljesítményben. Ezt nem mindig sikerül kivitelezni, de most talán úgy állnak a csillagok is, hogy ennek lehetünk szemtanúi. Az ASUS-nak köszönhetően az NDA lejárta előtti napokban megkaptuk a tesztkártyánkat, így a ROG STRIX RTX 3070 OC-n keresztül mutathatjuk be az eredményeket.
Részletezzük, hogy mit is kapunk az RTX 3070 GPU-val. (Akit nagyon részletesen érdekelnek az Ampere újításai, itt talál olvasnivalót.)
A Samsung 8 nm-es gyártósorán készülő GA104 kódnévre hallgató GPU 17,4 milliárd transzisztort számlál, ezek teszik ki az 5888 darab "Ampere" Cuda magot, a 184 darab harmadik generációs Tensor magot, a 46 Ray Tracing magot és a 184 textúrázót. A raszter teljesítmény 50%-ot nőtt az RTX 2070-hez képest, mivel 96 db ROP található a GPU-ban a korábbi 64 helyett.
A memória alrendszer meglepő módon az előző generációét örökölte, itt is 256 bites buszon lóg a 8 GB GDDR6 memória, ami 14 Gbps-en ketyeg, 448 GB/sec elméleti maximum adatátviteli sebességet eredményezve. Valahol meg kellett a költségeket fogni, így a GDDR6X kimaradt. A tipikus fogyasztási keret a Founders Edition esetében 220 Wattban van meghatározva, ennek kiszolgálásához egy 8 pines csatlakozó is elég lenne, de az NVIDIA megoldása megkapta az általuk frissen fejlesztett - és teljesen felesleges - 12 pin-es csatlakozójukat.
Szerencsére a ROG STRIX 3070 esetében a jól megszokott EPS PCIE 8 pin csatlakozókat fogjuk viszontlátni, így nem kell otromba átalakítókkal elrontanunk a gépünk összképét.
A 325 mm hosszú kártya a ROG STRIX 3080 és 3090-en is megismert hűtést kapta, ami három darab továbbfejlesztett Axial Tech ventilátorral dolgozik. Mivel ez a GPU lényegesen kevesebb hőt disszipál - legalábbis papíron -, így végeredményben még zárt házban is alacsony hőmérsékletekre számíthatunk.
A kialakítás és annak szépsége mindig szubjektív téma, de saját véleményem szerint ismét sikerült előrébb lépniük az ASUS mérnökeinek a továbbfejlesztett STRIX designnal. Ezek a kártyák a legelső generáció óta különlegesek, és bár voltak kevésbé jól vagy kifejezetten rosszul sikerült szériájuk is, azért alapvetően mindig a top megoldások közé tartozott.
Az ASUS is bevezette azt a megoldást, miszerint a három ventilátorból a középső a másik kettővel ellentétes irányban forog, így csökkentve a turbulenciát a bordázaton belül, ami végeredményben szabadabb légáramlást és összességében hűvösebb és halkabb működést eredményez az egy irányba forgó ventilátorokhoz képest. A hűtőborda Maxcontact fantázianévre hallgató technológia segítségével érintkezik a GPU-val, ez azt jelenti, hogy a GPU-val közvetlenül érintkező felület sík, és tükörre polírozott, a minél nagyobb hőátadó felületért.
Az Ampere sorozatú kártyák minden eddiginél méretesebbre sikerültek, nincs ez másképp tesztalanyunk esetében sem. A hűtőbordázat a gyártó állítása szerint 2,9 slot helyet foglal - tehát a gyakorlatban hármat. Ez is segíti a megtermelt hő elvezetését, ami főleg a nagyobb modellek esetében nagyon fontos, hisz manapság már 450 Watt power limites biosok is érkeznek némelyik gyártó kártyájához, pár éve pedig még a 300 Watt volt az általánosan elfogadott maximum.
A kártyára csak csúcsminőségű komponensek kerülnek fel, azok is az automatizált és továbbfejlesztett auto-extreme II technológiával, így az emberi tényezőt kizárva elméletileg csak hibátlan kártyák hagyják el a gyártósort. Az RTX 3000-es STRIX kártyákon összességében több fémborítás van, valamint a Founders Editionban már megismert rövidített nyákkal dolgoznak, így a hátsó ventilátor felfelé tudja továbbítani a keletkezett hőt, nem a gépház aljában cirkulál.
A kártya előlapja, illetve fedlapja továbbfejlesztett címezhető LED világítást kapott, amit az Armoury Crate segítségével szabhatunk testre. A nyák végében kapunk két 4 pin PWM ventilátor csatlakozót, amire házhűtő ventilátorokat kötve tovább növelhetjük a hűtés hatékonyságát. A kártyán ezen kívül van egy BIOS kapcsoló is, az egyik állásban a teljesítmény, a másikban pedig a halk működés van előnyben részesítve.
Mivel ez egy "sima" 3070, ezért egy RTX 2070-nel állítottuk párba, mint közvetlen előd. Természetesen az RTX 2080Ti-vel való összehasonlítás sem marad ki, hiszen mindenki ezt várta a legjobban. Fussuk át ismét a használt teszt rendszerünket.
- CPU: Intel Core i7 10700k
- CPU hűtés: Thermalright Macho Rev.B
- RAM: G.Skill 3466mhz 16 Gb DDR4
- PSU: Seasonic Prime Platinum 1200W
- SSD: Kingston KC2500 1Tb
- Monitor: Samsung U32J590
VGA:
- MSI Radeon RX 5700 XT
- RTX 1080 Ti Founders Edition
- RTX 2070 Dual
- RTX 3070 ROG Strix
- RTX 3080 Gaming Pro
- RTX 3090 Phoenix GS
- NVIDIA Geforce 456.67
- AMD Adrenalin 20.9.1.
- OS: Windows 10 PRO 2004
A teszteknél kétféle felbontást használtunk. A köznyelvben 2K-ként elterjedt 2560 x 1440-et és az UHD 3840 x 2160-at. Elsőnek az UL Benchmarks 3DMark Firestrike, Firestrike Extreme, Firestrike Ultra és Time Spy tesztjei futottak.
Következett a DOOM Eternal, ami 2020 egyik igazán sokak által várt játéka. Bár egy "remake-ről" van szó, a technológia mégis fejlett a motorháztető alatt, ugyanis a Vulkan API-ra épül, és az id Software által fejlesztett, jól optimalizált id Tech 7 motort használja.
Az offline hentelés után online folytattuk a Call Of Duty - Warzone-nal.
Ezek után jöhetett a Metro Exodus posztapokaliptikus világa. A 4A Games által 2019-ben útjára engedett túlélő-FPS a 4A motorra épül és a DX12 API-t hívja segítségül. Alapvetően RTX OFF módban teszteltünk de ahol volt rá lehetőségünk, bekapcsolt RTX mellett is végeztünk méréseket, ezzel is árnyalva a képet.
Következő versenyzőnk a Rockstar Advanced Game Engine-re épülő, Vulkan API-t használó Red Dead Redemption 2 volt.
Következett a Codemasters gondozásában idén kihozott F1 2020. A fizika az EGO 3.0 motorra épül, a használt API pedig a DX12. Ebben grafikailag azért nem túl sok a változás a tavalyi Formula 1 licences játékhoz képest, viszont a jó optimalizálásnak köszönhetően ez a játék is jól fut mindenféle hardveren.
Az Unigine Superposition sem maradt el 8K optimized beállításon, bár ez a GPU nem képes a 8K gamingre.
Mivel az előző és a mostani generáció is már a nevében is hordozza a legfontosabb újításnak szánt Ray Tracing - azaz RTX - támogatást, így az erre kihegyezett benchmarkokban is lemértük a képességeiket. A Bright Memory RTX benchmark eredményeit végül selejteznünk kellett, mivel 3070-nel és 2070-nel is irreális fps spike-ot produkált a tesztek közben, így a végeredmény is torzult. Valljuk be azért egy ilyen techdemo eredményeinek hiányával most nem sokat vesztettünk.
Ethash algoritmus alatt is megvizsgáltuk a jelenlegi legkisebb RTX 3000-es kártya teljesítményét, mert vegyes hírek keringenek az általános készlethiány okáról, de az egyik lehetséges ok, hogy a bányászok vásárolták fel a korai készleteket.
Az adott példány tuning potenciáljára is kíváncsiak voltunk, bár itt mindig le kell szögezzük, hogy ezek az eredmények a konkrét példányra vonatkoznak, adott hardver környezetben és adott hőmérsékleti körülmények között, így zárt házban, magasabb beszívott levegő hőmérsékletnél, egy másik kártyával, más eredmények születhetnek.
A kártyánk MSI Afterburnerben +120mhz GPU és + 800mhz RAM beállítás mellett, ( ami effektív 400mhz növekményt eredményezett ) volt stabil a futtatott tesztek alkalmával, a teljes rendszer fogyasztása pedig 350-360W értékeknél tetőzött.
Végszóként mit is mondhatnánk. Meggyőzött minket a 3070 teljesítménye ? Igen, hiszen az előző generáció csúcsmodelljét minimum hozza teljesítményben, alacsonyabb fogyasztás mellett, vagy jobb teljesítményt is nyújt, kevesebb mint fele áron.
Meglátjuk ez mire lesz elég az AMD üdvöskéi ellen.