Évente jönnek újítások a videokártyák piacán, és habár nem mindig történik tényleges, nagy előrelépés, de most, az Nvidia Ampere alapú kártyák esetén jelentős ugrásról beszélhetünk. (A technológiai újításokról itt írtunk hosszan.) Az előző széria csúcskártyájának számító RTX 2080 Ti-t az idei széria feleannyiba kerülő belépő modellje is felülmúlja, vagy legalábbis hasonló teljesítményt nyújt majd. Az RTX 3070-et ugyan még nem tudtuk tesztelni, de emiatt nem szomorkodunk, hiszen a nagyágyú a kezeink közé került.
A felhozatal jelenlegi csúcsát képviselő kártya az RTX 3090 fantázianevet kapta, amivel jól illeszkedik a 3060 (Ti?) 3070 és 3080 által megkezdett sorba. Ti (vagy Titan) verzióról egyelőre csak pletykák keringenek, de tekintve, hogy az RTX 3090 a nem teljesen hibátlan GA102 chipekre épül, az Nvidiának még maradt elég játéktere kihozni egy erősebb kártyát, ha az igények is úgy kívánják, illetve elég megfelelő chip gyűlik össze.
A Samsung speciálisan az Nvidia igényeihez alakított 8 nanométeres node-ján készülő GPU-k 82 SM tömbbe rendezett 10 496 CUDA magból állnak, ami mellé 384 bites buszon keresztül kapcsolódik a 24(!) GB GDDR6X fedélzeti memória. Az előzetes információk alapján a GPU maximum boost órajele 1,7 GHz környékén mozog, a RAM chipek pedig effektív 19 500 MHz-en ketyegnek majd. A kártya teljes fogyasztási limitje 350 Watt lesz a referencia kártya esetén.
Már más világot élünk mint pár éve, így a hivatalos rajtkor nem csak a referenciára épülő modellek kaphatók, sőt, referencia-modell szinte nem is elérhető a halandó vásárlók számára. Azokat a tesztelők és a média között osztja ki a gyártó, viszont a felhasználók már sokféle AIB partner által elkészített megoldás közül válogathatnak, ha nem sikerül olyan gyatrán a rajt, mint az RTX 3080 esetén.
Így volt ez a mi esetünkben is, hiszen a tesztpéldányt a Gainward bocsájtotta rendelkezésünkre. Nézzük, hogy a becsületes nevén RTX 3090 Phoenix GS 24G B kártya miképp teljesít elődeivel szemben. A teszteléshez használt konfiguráció így alakult:
- Intel Core i7-10700K
- CPU hűtő: Thermalright Macho Rev. B
- RAM: HyperX 3466 MHz 16 GB
- PSU: Seasonic Prime Platinum 1200W
- SSD: Hyperx KC2500 1TB
- Monitor: Samsung U32J590
- RTX 3090 Phoenix GS 24 GB
- RTX 3080 Gaming Pro OC
- RTX 2080 Ti Gaming Pro
- RTX 1080 Ti Founders Edition
- Nvidia Geforce 456.38
- MSI RX 5700 XT
- AMD Adrenalin driver 20.9.1.
- OS: Windows 10 Pro build 2004
Ellenfélnek a 2080 Ti adott volt, hiszen az az előző generáció teteje. (Valójában a TITAN RTX volt a legjobb, de az annyira limitált számban készült és olyan drága volt, hogy valósan nem vehetjük ide). Tovább mentünk és arra is kíváncsiak voltunk, hogy a két generációval ezelőtti csúcskártyához képest, hogy teljesítenek az újdonságok, ezért került a képbe a 1080 Ti is. Arról nem is beszélve, hogy két generációnyi különbség általában már van akkora, hogy "megéri" váltani az újdonságokra, míg egymás után következő generációk között nem feltétlenül van akkora gyorsulás, mint amennyivel többe kerülnek.
Teljesen egyoldalú sem lehetett a teszt, így próbáltunk a vörös oldalról is egy versenyzőt kiállítani, lehetőleg az elérhető legerősebbet, így került a tesztbe egy referencia hűtős MSI RX 5700XT is.
A teszteknél kétféle felbontást használtunk. A köznyelvben 2K-ként elterjedt 2560*1440-et és az UHD 3840*2160-at.
Meglepetéssel szolgálhat hogy a legnépszerűbb FullHD-t kihagytuk de ne felejtsük el, hogy nagyon rövid idő állt rendelkezésre a kártyák kézhez vétele és az NDA lejárta között, így kénytelenek voltunk a generációk közötti különbségeket legjobban kidomborító tesztekre fókuszálni, illetve azért ezeknek a kártyáknak a cél felbontása jellemzően nem a FullHD lesz.
Nem kezdhettünk mással, mint a szintetikus benchmarkokkal. Elsőnek az UL Benchmarks 3DMark Firestrike, Firestrike Extreme, Firestrike Ultra és Time Spy tesztjei futottak.
Második feladatunk a DOOM Eternal volt, ami 2020 egyik igazán sokak által várt játéka. Bár egy "remake-ről" van szó, a technológia mégis fejlett a motorháztető alatt, ugyanis a Vulkan API-ra épül, és az id Software által fejlesztett, jól optimalizált id Tech 7 motort használja.
Az offline hentelés után online folytattuk az öldöklést, és a Call Of Duty - Warzone keretében izzasztottuk a kártyákat.
Miután ezzel megvoltunk, jöhetett a Metro Exodus posztapokaliptikus világa. A 4A Games által 2019-ben útjára engedett túlélő-FPS a 4A motorra épül és a DX12 API-t hívja segítségül. Alapvetően RTX OFF módban teszteltünk de ahol volt rá lehetőségünk, bekapcsolt RTX mellett is végeztünk méréseket, ezzel is árnyalva a képet.
Következő versenyzőnk a Rockstar Advanced Game Engine-re épülő, Vulkan API-t használó Red Dead Redemption 2 volt. Ez a játék nem viccel, 4K felbontáson 9,1(!) GB VRAM igénye van... Meg is izzasztotta a versenyzőinket, bár az új RTX-ek mellett szól pozitívumként hogy ilyen terhelés alatt sem hangosodtak fel zavaróan, és a GPU-hőmérséklet is a 70-75°C közötti tartományban mozgott végig.
A hentelés után témát váltottunk, és egy kis versenyzéssel vezettük le a tesztelés fáradalmait. Következett a Codemasters gondozásában idén kihozott F1 2020. A fizika az EGO 3.0 motorra épül, a használt API pedig a DX12. Ebben grafikailag azért nem túl sok a változás a tavalyi Formula 1 licences játékhoz képest, viszont a jó optimalizálásnak köszönhetően ez a játék is jól fut mindenféle hardveren.
Az RTX 3080 elhozta nekünk a folyamatos játék élményét 4K felbontáson, a nagytesót viszont úgy reklámozza az NVIDIA, hogy már a 8K felbontással is megbirkózik. Ennek tesztelésére az Unigine Engine 2-re épülő, Unigine Superpositon-t vettük elő, ami egészen 8K felbontásig skálázható fel.
Maradjunk abban, hogy a 8K gaming azért még odébb van.
Mivel az előző és a mostani generáció is már a nevében is hordozza a legfontosabb újításnak szánt Ray Tracing - azaz RTX - támogatást, így az erre kihegyezett benchmarkokban is lemértük a képességeiket.
Végezetül egy eddig nem nagyon vizsgált témában is megnéztük az új kártyák képességeit. Már az RTX 3080 bemutatóját is megelőzték azon hírek, miszerint kriptovaluta bányászatra is kiváló lesz, ha nem is ár/teljesítmény arányával, de a nyers teljesítményével mindenképpen, így lássuk, mire képes Ethash algoritmus alatt az újdonság.
Ezek után tehát már látunk egy képet, hogy mit is kapunk majd az 1500-1700 (?) dollárunkért cserébe: olyan teljesítményt, ami bármely játékot képes 4K ultra beállításon futtatni.
De megéri-e ez a felárat a 3080-hoz képest? Nem igazán. Dupla árért cserébe nem kapunk dupla teljesítményt.
Nem igazán lehet indokot felhozni amellett, hogy miért érheti meg bárkinek is RTX 3090-et vásárolni, azon kívül, hogy jelen pillanatban ez az elérhető legerősebb asztali GPU. De biztos vagyok benne, hogy ez utóbbi mondat azért pár embernek így is elegendő indok lesz a vásárláshoz. Várjuk az AMD válaszát.