Shop menü

FLIGHT SIMULATOR 2024 TESZT – MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY!

Ennél biztonságosabb felszállást szerettünk volna látni.
Török Roland
Török Roland
Flight Simulator 2024 Teszt – MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY!

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Egészen elképesztő, hogy a Microsoft legrégebb óta futó szoftveres projektje nem az operációs rendszer, vagy egy ahhoz köthető szövegszerkesztő, hanem egy repülős szimulátor cím. 

A Microsoft Flight Simulator még 1982-ben indult útjára IBM PC-ken, célja pedig az volt, hogy demonstrálja a 16 bites gépekben rejlő lehetőségeket, szemben a 8 bites megoldásokkal. Azóta természetesen rá se lehet ismerni a címre, számtalan epizódot megélt, ám a Flight Simulator X 2006-os megjelenése után a Microsoft fogta, és úgy csinált, mintha sosem létezett volna az MSFS korábban, a fejlesztő Aces Game Studiót feloszlatta, majd hagyta, hogy az enyészeté legyen. 

Másfél évtized után azonban a Microsoft újra elővette a sorozatot, és az ASOBO stúdió segítségével újra a levegőbe emelte a virtuális légi masinákat, ezúttal azonban már valóban áll-leejtő látványvilág mellett. 

A Microsoft Flight Simulator néven megjelent 2020-as epizód PC-n, Xboxon és XCloud felhőből elérhető cím, ami valódi műholdfelvételek és élő időjárás figyelés segítségével hozta el a pilótáknak a legszebb repülős szimulátort, amit valaha láthatott a világ.  

A Microsoft Flight Simulatort játékosok és kereskedelmi járatok pilótái is egyaránt szerették és elismerték, az ASOBO pedig frissítéseivel folyamatosan építette az élethű lokációk és a repülő közlekedési eszközök listáját. 

Nemrég azonban bejelentésre került, hogy a Flight Simulator fejlesztése nem a vég, hanem csak egy állomás, a Microsoft ugyanis november végére elhozta nekünk a Flight Simulator 2024-et, ami mindent tud, amit az elődje, de annál is többet. 

Legalábbis az ígéretek szerint. A helyzet viszont az, hogy a megjelenés utáni napokban a címmel játszani kész katasztrófa, így még mielőtt belevágnék az érdemi tesztbe azért pár sorban szeretnék mindenkit figyelmeztetni, hogy a teszt idején milyen gondokkal küzd a játék, és miért érdemes várni az első nagyobb javítócsomagokig a beszerzésével.  

A megjelenés katasztrófa volt. A játék nem játszható offline, kizárólag az internetről szedi le a világ kinézetét, így igyekeztek optimalizálni a fejlesztők a játékot, hogy ne egyen annyi tárhelyet, mint az elődje. Ennek eredményeként mindent a szerver szolgál ki, a játék nem képes stabil internetkapcsolat nélkül működni. Ezzel még talán nem is lenne annyira nagy baj, de a játékosok özönét egyszerűen nem bírja a rendszer.  

Galéria megnyitása

Az első pár napban nagyot lépett előre az ASOBO a stabilitást illetően, a játékba már be lehet jelentkezni, de a betöltési idő a csúcsidő függvényében akár több óra is lehet. Ha minden rendben van, sikerül olyan pillanatban a netre csatlakoznunk, amikor kevesebben akarnak Flight Simulatorozni, akkor optimális esetben 30 másodperc is lehet egy terület betöltése. Összességében a játékos teljesen ki van szolgáltatva a Microsoft infrastruktúrájának, ami valljuk be, nem egy pozitív dolog. 

Sajnos azonban nem csak a szerverekkel vannak gondok. 

A játékot egyaránt próbára tettem PC-n és Xbox Series S konzolon is. Ez utóbbi gépen gondoltam, megnézem, hogyan néz ki New York helikopterből. Hogy-hogy nem, hát a játék fogta magát, és fekete képernyővel kinyiffant. Mikor újra megpróbáltam, már a menüben meghalt. 

Kijelenthetjük, hogy a Series S konzol jelenleg egyértelműen nem bírja a MSFS24-et, egy órán belül többször is kómába esett a gépem a játéktól, igaz, a Series X is hasonló bajokkal küzd. Ez nem megengedhető minőség, hiszen ez a konzolos kiadás, amitől az ember 100%-os stabilitást várna el, főleg, ha a Microsoft saját címéről van szó, így nincs mentsége egy fejlesztőnek arra, ha egy konzolon összeomlik a játék, ez kimagyarázhatatlan probléma. 

PC-n azonban ennél is rosszabb a helyzet. A játék képes összeomlani akkor is, ha egyik menüből a másikba lépkedünk, ha repülőt váltunk, ha a grafikát állítunk, vagy pusztán attól, hogy elkezd a játék indulás után betölteni. A stabilitási gondok tehát egyáltalán nem foghatóak a szerverekre, a Microsoft Flight Simulator 2024 jelenleg annyira megbízható, mint a Boeing részvényei. 

A táj sokszor nem tölt be rendesen, a karakterek helyén ERROR felirat jelenik meg, a repülőknek meg sokunknál eltűnt a hangja, amit újratelepítéssel lehet csak orvosolni. A tesztem során fogok még kitérni a hibákra, mert ez egyértelműen csak a jéghegy csúcsa. Szeretném szépíteni a dolgot, hogy ez idővel úgyis jobb lesz és a legjobbakkal is előfordul az ilyen, de ennek a játéknak a legdrágább kiadása 83 990 forintba kerül!!! 

Ez a színvonal, amit nyújt a játék ennyi pénzért a rajt utáni napokban sem megengedhető, így egyértelmű, hogy megérdemli a jelenleg 1-2 csillagos leértékeléseket az Xbox Store-ban, és a Steamen a 18 százalékos ajánlást. 

Másrészről viszont ez egy zökkenőkkel teli, fapados utazás kezdete lehet, ami viszont egy olyan helyre viheti el a virtuális pilótát, ami idővel luxus élménnyé válhat. Amint megérkeznek a javítások, várhatóan a MFS 2024 is jobbá fog válni, valami olyan szimulátorrá, amiről sokan csak álmodtak eddig, és álmodnak a megjelenés után is, mert ugyanis az álmuk nem hajlandó betölteni. 

De tekintsünk el a gyermekbetegségektől, nézzük meg, hogy milyen élmény vár a játékosra az utazási magasság elérésekor. 

Először is, a Microsoft Flight Simulator 2024 egy teljes értékű címként van eladva, de tartalmát tekintve inkább egy nagyobb DLC csomagnak tűnik, mintsem valódi új résznek.  

A Microsoft Flight Simulator 2020-hoz képest természetesen történtek változások, de ezeket a játékos nem biztos, hogy észreveszi, hiszen az MFS24 legnagyobb újdonságai a motorháztető alatt bújnak meg. Az új játék jobb CPU és GPU kezelést, szebb grafikát, jobb effekteket, jobb eszköz integrációkat (VR, kontrollerek stb.), jobb fizikát kínál, egyszerűen szólva technikailag jobb és jobban ki is használja a számítógépekben rejlő lehetőségeket, vagyis a legtöbb helyzetben a játék jobban fog futni, mint az elődje (ha jól működnek a szerverek). 

Amikor az ember a pilótafülke belsejébe huppan, akkor a laikusok számára A-ból B-be való utazás szinte teljesen meg fog egyezni a két játék során, a profik azonban érezni fogják a fizika javulását is. Aki próbálta akár Game Pass-ban, akár gyakorlott felhasználóként a 2020-as epizódot, az nagyjából tudja, hogy a 2024 repülési élménye mit nyújt majd számára. 

Nem fogok belemenni olyan vitákba, hogy az MFS vagy az X-plane e a valósághűbb szimulátor, több pilóta szerint is mind a kettő kellően jó, más-más téren érhető tetten a valósághűség, nem lőhet az ember egyikkel se mellé. Az MFS24 pedig a korábbi vonalat fejleszti tovább. 

Ha még nem próbáltad ki a Microsoft Flight Simulator játékokat, a játékmenet a következő, attól függően, hogy mennyire akarsz valósághű élményt magadnak. 

Galéria megnyitása

A kezdő szint az, amikor az ember fogja magát, és segítséggel, általában gamepad kontrollerrel elkezd repkedni. A Microsoft Flight Simulator 2024-ben a bolygó bármely részére leteheted magad és a rendelkezésedre álló gépek valamelyikével utazhatsz. Dönthetsz úgy, hogy már egyből a levegőből kezded az utazást, kiválasztva, hogy hány órakor és milyen időjárási körülmények között repülnél, betöltés után pedig válogathatsz a különböző nézetek között, hiszen nem muszáj a pilóta fülkéből vizsgálni a környezetet, a repülőt kívülről is vezethetjük. 

Ha kicsit komolyabban akar belemenni az ember a repkedésbe, akkor már azt is megválogatja, mivel irányítja a gépet. Én az űrszimulátorokhoz javasolt, Logitech X52-vel is jól elvoltam, de aki komolyabban szeretne joysticket keresni magának, annak a határ a csillagos ég. A játék rengeteg vezérlőt támogat, a különböző gombkiosztásokat pedig szabadon lehet állítani és személyre szabni. Annyi szívességet tegyetek meg magatoknak, hogy a Thrustmaster T.Flight Hotas eszközöket kerülitek, tapasztalataim szerint fantasztikusan hamar el tudnak romlani. Én nem bízom a Thrustmasterben, de sok szimulátoros esküszik a Thrustmaster T.16000M vagy a Thrustmaster HOTAS Warthog eszközökre.  

Neked ajánljuk

    Mindenesetre a virtuális pilóta választhat, hogy milyen segítségeket szeretne kikapcsolni, melyik reptérről szeretne felszállni és hova leszállni. Arra is lehetőséged van, hogy bejelentkezz a légi forgalmi irányítókhoz, felszállási vagy leszállási engedélyt kérj, multiplayerben a többi játékos mozgásához, vagy a valós és élő repülő forgalom alapján a többi géphez igazodj, ami abban a pillanatban a valódi világban éppen ott és akkor repked. 

    Ha pedig csúcsra akarjuk járatni az élményt, a játékot futtathatjuk valódi, egyedi készítésű pilóta fülkék segítségével is, de ennél olcsóbb megoldás azért a VR szemüveg támogatás, ami alap része a játéknak.  

    A VR módban alapvetően a pilóta fülkéből vizsgáljuk az eseményeket, fejünket forgatva ott láthatjuk a műszereket, ahol valóban elhelyezkednek, és nem csak joysticket használhatunk a játékhoz, de akár a VR kontrollerek segítségével is csavargathatjuk vagy nyomkodhatjuk a különböző műszereket. 

    A VR implementáció sajnos nem tökéletes, néha nem lehet rendesen elérni a gombokat VR-ban, mert valami láthatatlan akadály van a gépen belül. Remélhetőleg ezeken a dolgokon finomítanak még idővel, mert rengetegen játszák ezt a címet VR-ral, sok a panasz ezekre a dolgokra. 

    A valósághűség tehát tőlünk is függ, de mindez a 2020-as részben is adott volt, az identitása az új játéknak tehát nem itt keresendő. 

    Ami igazán megkülönbözteti játékélmény szempontjából a két címet, az a küldetésrendszer. Bizonyos küldetéseket és versenyeket már a 2020-as részben is kipróbálhattunk, ám a 2024-es epizódban már konkrét karriermódot kapunk. 

    A karrier mód része a repülőgép oktatás egy kis Cesna gépen, majd, ha megkapjuk a jogsinkat, már kereskedelmi és más utakat is szervezhetünk. A pénz keresési lehetőségekkel új gépekhez és új jogosítványokhoz juthatunk, így megfelelő repülés óra és jogsik birtokában nem csak fuvarozást, hanem további légi munkákat is elvégezhetünk.   

    Galéria megnyitása

    A helikopteres melók között több mentés és szállítás feladat várhat ránk, vannak SAR (Search and Rescue) küldetések, a repülős útvonalon pedig akár olthatunk tüzet, reklámfelületté válhatunk vagy többek között agrár feladatokat is elláthatunk. A Microsoft szerint a küldetések sosem fognak elfogyni, a Föld minden táján lesznek elérhető feladatok, amik úgy nyílnak meg, ahogyan haladunk a Föld térképén a kezdő repterünkről. Ha felszállunk egy küldetésre Budapestről pl. Kelet fele, akkor a következő küldetések már akár Romániában is megjelenhetnek. Ezután pedig jöhet a Fekete Tenger, Ázsia, stb. és így bővíthetjük ki a világunkat, ahol dolgozhatunk. 

    Mindezek mellett a küldetések elég változatosak, az összes engedélyt természetesen rengeteg idő kinyitni, de pont ez ad célt a játékosnak a Microsoft Flight Simulator 2024, emiatt szélesebb körben lehet szórakoztató, mint az elődje volt. Már amennyiben működik. 

    Sajnos ismét panaszkodnom kell, a játék ugyanis nagy örömmel szívatja a tanuló pilótáját karrier módban. Nem egyszer fordult elő, hogy a toronnyal való kommunikáció beakadt, ilyenkor hiába jelezném, hogy fel szeretnék szállni, vagy csak el szeretnék indulni a parkolóba, a játék nem veszi be az utasítást, és hagyja, hogy a végtelenségig dekkoljak valahol. Ugyanez igaz a leszállásnál, megnyomom a gombot, hogy beszélnék a toronnyal, de a játék nem foglalkozik vele, nem reagál, sőt, a torony még számon is kér, hogy miért nem veszem fel vele a kapcsolatot.  

    Aztán van, hogy már muszáj lépni, ilyenkor hiába kapálózok fél órája, hogy terveim vannak, büntetéseket kapok, hogy megszegem a szabályokat. 

    De a büntetések osztását komolyan is veszi a játék, olyanokért is kaptam fél percenként a levonást, hogy gyorsan haladtam a reptér melletti kis utakon (taxi). A baj az volt, hogy már fél órája a levegőben csináltam a feladatot, már közelében sem voltam a reptérnek, de szerinte éppen akkor és ott hajtok gyorsan... 

    A legjobb pedig, amikor azért veszíted el a repülőgép vizsgádat, amikor le szeretnél szállni, de hogy-hogy nem, a leszálló pálya közepe még nem töltődik be teljesen, ezért egy hatalmas nagy szakadék jelenik meg előtted, kinyiffantva magam és a vizsgabiztost is, ami az Álmoskönyv szerint is biztos bukás a vizsgán. 

    Sajnos a karriermódban haladás a hibák miatt jóval lassabb, mint amilyennek lennie kéne, ezért nem olyan sokat sikerült haladnom benne, mint amennyi órát már beleöltem a bugok miatti szenvedésbe, és ez nagyon frusztráló. 

    A kihívások hetente érkeznek, ezek segítségével pedig különböző ligákba kerülhetünk be. Ha jól teljesítünk, akkor rangot és pontokat kapunk, ha pedig a ligánkon belül kiemelkedőek vagyunk, akkor új szintet léphetünk a fejlődésben. A játék identitását képező feladatok viszont szinte csak a karrier módban érhetőek el. Elképzelhető, hogy a hetente érkező különböző kihívások között lesznek majd olyanok, amik a karrier módból maradtak ránk, de egyelőre úgy tűnik, hogy bizony a játékosnak rengeteg jól sikerült repült óra kell ahhoz, hogy minden elemét élvezhesse a címnek. 

    Aki Game Pass-on keresztül vagy vásárlás segítségével megvett bármit az előző részből, az megnyugodhat, semmilyen gépet nem hagynak hátra az ASOBO-nál, ám a megjelenés előtt tapasztaltak egy hibát, így egyelőre a korábban megvásárolt gépek még nem elérhetőek a játékban. Idővel azonban az MFS24 részesei lesznek majd a korábbi légi eszközök, tehát könnyű lehet majd az átállás az új részre. 

    Talán feltűnhetett, hogy nem mindig használom a repülőgép fogalmát, sokszor a légi eszköz vagy valami hasonló értelmes vagy értelmetlen szinonímát próbáltam leírni. Ez természetesen azért van, mert nem csak repülőgépek, hanem helikopterek, léghajók, de még hőlégballonok is vannak az új részben. A kínálat nagyon széles, én a legolcsóbb verziót vásároltam meg magamnak, azt, ami azt a gépparkot tartalmazza, amit a Game Pass tulajdonosok is megkapnak, és így is azt kell mondjam, hogy minden kategóriában található valamilyen repülő eszköz. Természetesen minél kisebb csomagot vesz az ember, annál kevesebb gép közül válogathat, de azért egy hobbi játékos nem fog rosszul lenni amiatt, mert a 747-400 helyett csak a 747-8l (-8f)-t tudja vezetni. 

    Ha a szerver rendesen kiszolgálja a játékot és betölti a talajt rendesen, akkor ULTRA grafikán a cím lenyűgöző. Egészen elképesztő, hogy a műhold és légi felvételek kombinálásából mennyire hihető lesz a virtuális világ, az új rész 1440p ULTRA grafikán pedig simán elfutott a gépemen, ami AMD Ryzen 7 3700X, 32GB RAM és RTX 4070-es számítógépet jelent. Persze a framerate a max beállítások mellett nem volt stabil, de teljesen élvezhető maradt minden. 

    Galéria megnyitása

    A VR változatról már ennyi jót nem tudok elmondani, a gépigény ugyanis ilyenkor hatványozottan megnő. A DLSS és minimális beállítások mellett sem volt képes a játék tartani a stabil 90 FPS-t, sokszor beszaggat, főleg a repterek esetében. Nem elképzelhetetlen, hogy 64GB RAM és egy erősebb processzor tudna ezen javítani, jelenleg azonban ez az én konfigom, és éles a különbség a VR és a VR nélküli változat teljesítménye között. 

    Neked ajánljuk

      A játékot több módon is próbáltam VR-ban, a Quest 3+Virtual Link mellett PS VR2+PS VR2 PC Adapterrel.PS VR2-es PC Adapter csomag a kábeles VR megoldással szerintem a lehető legjobb képet nyújtja, jobb szimulátorra, mint a Virtual Desktop, ám valamiért úgy érzem, hogy a Quest 3-as megoldás valamivel jobban fut nagyobb felbontás mellett is. 

      Az ASOBO büszke a grafikára, erre több játékmód is épül, például különböző fotó módok és világjáró lehetőségek vannak benne. Ha van egy kis géped, látsz egy mezőt, leszállhatsz ott és a helyi élővilágot is meglesheted, lefényképezheted, mindezt pedig gyalog. De ugyanígy körbe járhatod a géped, sőt, opcionálisan a küldetések előtt át is vizsgálhatod, hogy minden rendben van-e vele.  

      Az FPS módhoz egy saját avatart kell készíteni, itt nincs is sok lehetőségünk remekelni, de talán nem is ez a lényeg, a fontos dolgok úgyis a levegőben történnek. 

      Összességében azt mondom, hogy akinek nincs Game Pass-a, de megvette a Flight Simulator 2020-as részét, az egy ideig nyugodtan maradjon a korábbi, stabil epizódnál. A Flight Simulator 2024 botrányosan rossz startja a legtürelmesebb emberek idegeit is roncsolni kezdi, a játék nem csak szerver, de technikai szinten sem áll készen arra, hogy játszanak vele az emberek. Ha működne, egyértelműen tudnám ajánlani, de jelenleg csak fájdalom forrása, mintsem az örömé. 

      Nagyon szigorúan fogok pontozni, de azért a jövőbeli reménység pontjait pozitív módon hozzáadom. Ha nem bíznék benne, hogy ez a cím ki lesz javítva, 40 pontot kapna, így viszont, ez a fél játszhatatlan állapotú valami megérdemel azért egy 70 pontot, mert amikor működik, akkor egy 90+ játékba enged minket betekintést nyerni. Én érzem a fejlesztők jószándékát, és a cím iránti szeretetüket, de itt akkor is kemény összegekről beszélünk, ezért pedig vállalniuk kell a felelősséget.

      Összefoglalás

      Szerzői értékelés

      Ez lehetne egy 90+ pontos játék is, idővel talán az lesz, jelenleg azonban az akár 90 000 forintnyi árát is elkérni ezért bűn.
      - Game Pass része, kipróbálható bármikor
      - Ez egy álom szimulátor lehetne, álom grafikával, simán 90 feletti pontozással. Ha nem ennyibe kerülne, megbocsájtóbb lennék a kezdeti hibákkal, és jobb értékelést kaphatott volna tőlem, így viszont nem akarom a látszatát sem kelteni annak, hogy ebben a pillanatban ajánlanám megvételre...
      Azonban:
      - Szerver függés
      - Lassan betöltő területek, amik bugokat okoznak
      - Fagyások
      - Soha be nem töltő repülések
      - Van, hogy eltűnnek a repülőid és csak pár közül tudsz választani
      - Hibás küldetések
      - Befejezhetetlen küldetések (csak másik reptéren lehet megcsinálni)
      - Befejezhetetlen, vagy csak trükközéssel befejezhető oktató leckék hibák miatt
      - Hibás rádió bejelentkezések, emiatt problémák
      - ERROR figurák megjelenése az avatarok helyett
      - Konzolokon fagy
      - PC-n fagy
      - VR-ban fagy
      - VR-ban több menüpont elérhetetlen a repülőben
      - Hozzáérsz egy gombhoz crash-el
      - Néha a botkormány ellentétesen mozog, mint ahogy a valóságban mozgatom
      - Ha skippeled a küldetés közben a nem kötelező utazást a reptér felé, van hogy 200-zal kell leszállnod azonnal, mert nem jól változtatja meg a sebességed
      - Az utasok idegesítő, ismétlődő beszélgetései
      - Ennyi pénzért és ilyen állapotban jelenleg pofátlanság árulni (30 000 forinttól 90 000 forintig)
      - Sajnos még sorolhatnám...

      Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

      Neked ajánljuk

        Tesztek

          Kapcsolódó cikkek

          Vissza az oldal tetejére