Shop menü

EZ MÁR NAGYON KÖZEL VAN AHHOZ, HOGY TÖKÉLETES LEGYEN - META QUEST 3 TESZT

Erős és minőségi hardver, ami mellé sajnos már magasabb ár is párosul.
Török Roland
Török Roland
Ez már nagyon közel van ahhoz, hogy tökéletes legyen - Meta Quest 3 Teszt

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Majdnem napra pontosan három éve, hogy az akkor még Facebook nevű cég megjelentette az Oculus Quest 2 szemüveget, ami elérhető áron hozta el a Covid-19 idején a VR-t a tömegek számára is.  

Az Xbox Series gépekkel hasonló eladással bíró, azóta Meta Quest 2-re átnevezett készülék viszont több konkurenst is kapott a nyakába, az egyik ilyen a Pico 4, ami bár erősebb és jobb képminőséggel bír, mint a Quest 2, megvannak a maga kis problémái. Időközben megjelent a Quest Pro készülék is, ami magas árával sose nyerte el a felhasználók tetszését, a mai napig nem is tudja senki sem ajánlani a megvásárlását még a Quest 2 ellenében sem, hacsak nem valami speciális munkafolyamathoz van rá az embernek szüksége. 

A Quest 2 az inflációnak hála először drágult, majd újra olcsósodott, ezzel nem segítette a Pico dolgát a terjedésben. A Covid lecsengése után ahogyan a teljes játékiparé, úgy a VR lendülete is csökkent, a techipart jellemző leépítések pedig a Metát sem kerülték el. 

A Meta több fronton is visszább vett a metaverzumos terveiből, több kísérleti projektet és hardvert is leállított, de a három fő kutatási területet, a mesterséges intelligenciát, a VR és az AR részlegeket nem érintette olyan súlyosan a rengeteg megszorítás. 

Galéria megnyitása

A Meta Quest 3 végül megérkezett közénk, ami bátrabb árazásával az olcsó Quest 2 mellett próbál érvényesülni. A Quest 2 továbbra is forgalomban marad és egy ideig nem is érkezhet olyan applikáció, ami kizárólagosan Quest 3-ra készül, vagyis egyelőre még érdemes lehet meggondolni az idei karácsonyra a közel százezer forinttal olcsóbb Q2 beszerzését is. A mai tesztünkben pedig megpróbáljuk körbejárni a témát, hogy megéri-e váltani az új VR szemüvegre, vagy érdemes maradni egy olcsóbb alternatívánál. 

A Quest 3 a Meta eddigi legkisebb dobozában kapott helyet. A dobozok méretezése jól mutatja, hogy mennyire szépen fejlődik a VR technológia, hiszen míg korábban hatalmas kiszerelésekben érkezett meg több kontroller, követő egység és a fejegység maga, addig mára a Metánál egy-egy kis kontroller és egy vékonyka szemüveg az, ami a helyet foglalja. 

Galéria megnyitása

Ha kivesszük a készüléket, akkor minden korábbi Meta megoldásnál hamarabb üzembe is állíthatjuk. Felvesszük a fejünkre, kivesszük a kontrollerből az elemeknél elhelyezett fecnit, ami után működni is fog, a vezérlő. Ha azok bekapcsoltak, pillanatokon belül kérni fogja a Wi-Fi hozzáférést, ami után a telefonos Meta Quest appunkkal összekapcsolva már be is jelentkezhetünk a korábbi vagy új fiókunkba. Kicsit előre rohanok, de annyira jó már a külső kamerája a készüléknek, hogy simán elétartarthatjuk a telefonunk QR kódos Wi-Fi megosztását, azt azonnal leolvassa és már meg is kezdődhet is az első indításhoz szükséges frissítési folyamat. 

Miközben 5-10 perc alatt a net sebességétől függően lefrissül, addig meg is csodálhatjuk a készüléket kívülről és belülről is. 

Galéria megnyitása

A Quest 3 specifikációiról már sokszor írtunk az oldalon, és bár az ismétlés sosem árt, azt tudni kell, hogy a papíron leírt értékek nem mondanak sokat a valóságban. Az ember nem egy digitális lény, hogy a felbontást úgy érzékelje, mint ha egy gép lenne, biológiai érzékszerveink nem ilyen következetesek, trükkökkel becsaphatók és még sorolhatnánk. Talán sokan emlékeznek még a megapixel háborúra, hogy papíron úgy tűnt, akkor lesz jó egy fényképező, ha nagy megapixel számot tudnak ráírni a dobozára, valójában viszont a kisebb felbontású eszközök szinte mindig jobb képet produkáltak, mint a társaik. A 4K, 8K, 16K dobálás tehát itt is értelmetlen, nem felbontásban mérik a jó VR szemüveget, hanem a kijelző és a lencse minőségében. 

Ez alapján a Meta Quest 3 pedig zseniálisan teljesít. A 2064x2208-as felbontása önmagában is imponáló, de szerencsére nem csak papíron, a valóságban is szuper képminőséget tud nyújtani. A Pico 4 papíron jobb képet ad, gyakorlatilag viszont nagyjából egálban vannak. A PS VR2 kanyarban sincs, a Quest 3 fényévekkel jobb képet ad a teljes RGB elrendezésének hála, ám hozzá kell tenni, hogy a fekete nem olyan fekete, mint az OLED paneles PlayStation headseté. 

A kijelzőn immár kényelmesen lehet olvasni, az apróbb betűk megjelenítése már nem fárasztja annyira a szemet, mint a Quest 2 esetében ezt tapasztalhattuk. A Screen Door Effect, avagy a pixelek közötti rács szinte teljesen eltűnt, ha valaki nagyon erőlködik még láthatja, de ez játék közben teljesen észrevehetetlen.  

Galéria megnyitása

A PS VR2 mosottas, undorító és élményromboló fátylas mura effektje sincs itt jelen, a Quest 3 tökéletesen tiszta és LCD panelhez képest igencsak élénk színekkel operál. 

A VR megjelenítés viszont nem csak a kijelzőn múlik, itt van nekünk a lencse is. A lencse legalább olyan fontos eleme a rendszernek, mint a kijelző. A Pico 4 esetében láthattuk, hogy milyen jó is egy remek pancake, avagy jó lapos lencse, hiszen így tisztább képet kaphatunk, miközben a készülék is kisebbé válhat. A Sony bár megtehette volna és meg is kellett volna tennie, nem váltott pancake lencsékre, emiatt pedig értelmetlenül nagy maradt a VR szemüvege. Meta végre meglépte a dolgot, és váltott. 

Galéria megnyitása

A pancake lencsék nem tökéletesek, sokkal több fény kell ahhoz, hogy jól nézzen ki a tartalom rajta, ne legyen sötét a kép, cserébe nincsenek koncentrikus körök és tisztább lesz a képminőség. A Meta Quest 2 lencséi élen jártak az iparban, és azt kell mondani, hogy a Meta Quest 3 esetében sincs ok panaszra.  

Szinte akárhova nézünk a headseten belül, mindig éles képet kapunk. 

A lencsék távolsága a jobb headsetekhez hasonlóan végre pontosan állítható, így többféle arctípuson is jól tud működni. Embereken tesztelt formája van, így a katasztrofálisan kényelmetlen PS VR2-vel ellentétben a lencsék nem nyomják az ember orrát, sőt, akár távolabb is tehetjük őket az arcunktól, ha például szemüveget szeretnénk viselni. 

A látótér szintén nőtt, immár a PS VR2-höz hasonló mértékben tudunk oldalra tekinteni, ez is tehát fejlődés a Pico 4-hez és a Quest 2-höz képest. 

Minimális god ray szerű fényelés lehet nagy kontrasztú jeleneteknél, illetve van, hogy egy-egy gombnyomással távolabb kell tennie néhány embernek a lencséket, hogy ne legyen kettős látása, de összességében vélhetően ez a legjobb VR lencse, amit valaha tömeggyártásban készítettek. Talán ennek a lencsének köszönhető a magasabb árazás, és az akkumulátor méretéhez képest rövid üzemidő, de összességében megérte a váltás.  

Ha tehát összehasonlítom a képminőséget a jelenleg piacon lévő VR eszközök között, akkor elsőnek a Quest 3-at hoznám ki, amit sorrendben követne a Pico 4, Quest 2 majd a PS VR2. Ez az utolsó hely elég lesajnálónak tűnik, és az is. A Quest 2 fele áron képes jobb képet produkálni, mint a nála jóval újabb és PlayStation 5-höz kötött PS VR2, ez pedig elkeserítő eredmény. Nem véletlenül rugdosom a PS VR2-t, szeretném ugyanis érzékeltetni, hogy nem egy jó vétel a beszerzése, vannak jóval jobb eszközök annál, ami vásárlásra érdemes. 

Visszatérve a Quest 3-hoz, az eszköz hiába kisebb, súlyra nem könnyebb, mint a Q2 volt. Ennek a nagyobb akkumulátor az oka, ami valószínűleg a pancake lencsék miatt vált szükségessé, hiszen több energia kell ahhoz, hogy hasonló üzemidővel tudjon működni a készülék. A Q3 ennek ellenére könnyebbnek érződik, mert az eszköz közelebb van az ember arcához, ezért jobb a súlyelosztása. 

Galéria megnyitása

Rá is kanyarodnék tehát a kényelemre. A Quest 3 a Quest 2-höz hasonlóan olcsó szövetpánttal kerül értékesítésre, amihez optimálisan vásárolhatunk különböző fejpánt kiegészítőket. Máris vannak licencelt vagy kínai alternatívák is, bármelyik mellett is döntünk, a készülék kényelmesebb lehet, mint a gyári kiszerelés. Ez viszont sajnos megdobja az eszköz árát, ami így is a legdrágább tömegeknek gyártott VR eszköz a Metától. 

Az előbbiekben a képminőséget ecseteltem, és bár van egy-két eltérés a Quest 2-höz képest, ha valaki felveszi az eszközt olyan sok különbséget nem fog látni. A képminőség alapján tehát nem tudnám egyértelműen kijelenteni, hogy a Quest 3 érdemes a vásárlásra egy Quest 2 után vagy első headsetnek, szóval mélyebbre kell ásnunk ahhoz, hogy megértsük az eszköz valódi erejét. 

Galéria megnyitása

A mélységet pedig első körben az erősebb XR2 jelenti. Míg a Quest 2 a legelső Qualcomm XR2 chipet kapta meg, addig a Quest 3 már a legújabbat, a Snapdragon XR2 Gen 2-t 8GB RAM-mal, ami azt jelenti, hogy nem csak a Quest 2-nél, de a Quest Pro-nál is jóval erősebb lett a készülék. 

Ha számszerűsíteni akarjuk, akkor a grafikus teljesítménye a készüléknek kétszerese az elődjének, vagyis nem csak, hogy magasabb felbontáson tudja futtatni a játékokat, de még jobb grafikát is elő lehet hozni a készülékből, amennyiben a fejlesztők vevők a dologra. Több játék, így a The Walking Dead: Saints and Sinners is megkapta a maga Quest 3-as tuningját, érdemes egy pillantást vetni rá, hogy mekkora fejlődést lehet elérni az új chippel. 

A játékok tehát minden eddiginél szebben és jobban tudnak futni az új készüléken, ráadásul konkurense sincs, ez most a bivaly készülék, ami leköröz minden mást. A játékkönyvtár tekintetében is ez a legelőrehaladottabb készülék. Ami a Quest 2-n fut, az megy ezen is, szóval bőven van mivel játszania az érdeklődőknek. Lehetne több húzócím is rá, kétségtelen, bár a headsethez járó Asgard’s Wrath 2 és a hamarosan érkező Assassin’s Creed Nexus elég ütős címek lesznek önmagukban is. 

A játékokról tehát nem nagyon tudok mit mondani, a könyvtár megegyezik a Quest 2 élményeivel, de aki szeretné átnyálazni a lehetőségeit, az a hivatalos boltban vagy a SideQuesten körbenézhet vásárlás előtt. A magam részéről régóta gyűjtögettem a Quest 3-ra, bár az árazása engem is szíven ütött és meg is torpantott kicsit. Elgondolkodtam rajta, hogy kell-e nekem, de végül úgy döntöttem, belevágok. Ha már így alakult, hirtelen felindulásból egy RTX 4070-et is vásároltam mellé, így nagy pénzégető bulit csapva indítottam frontális támadást a bankszámlámon lévő forintocskáimmal szemben. 

Az erős videokártyára azért volt természetesen szükség, mert a PCVR élményt szerettem volna teljes erejében kipróbálni. A Quest 3 vezetékes és vezeték nélküli módon képes csatlakozni a számítógépünkhöz, ilyenkor úgy viselkedik, mint egy Rift. Minden PC-s VR játék, beleértve a F1, az Elite Dangerous, No Man’s Sky, Half-Life Alyx stb. működik ilyenkor vele, teljes és látványos VR élménnyel gazdagodhatunk, ami messze lekörözi az XR2 Gen 2 grafikai lehetőségeit.  

Galéria megnyitása

Ilyenkor ugyanaz a játék is jobban néz ki a Questen, hiszen a számítást nem a kis mobilprocesszor, hanem a Quest 3-nál is nagyobb videokártya végzi. Ha tehát valaki grafikai ugrást akar, akkor majdhogynem ingyen, egy jó router segítségével is lehetősége van arra, hogy a PC-vel működjön. Akinek van elég erős gépe, kár lenne kihagynia ezt az opciót. 

A másik, amiért videokártyát váltottam az az AV1 codec. A Quest 3 már képes AV1 dekódolására, és ezt bár az RTX 3060-as kártyám is tudta, kódolni már nem volt képes. Az AV1 codec 4K feletti szuper videó közvetítési módnak készült, a hardveres gyorsítás viszont csak az RTX 40XX-es kártyáktól állnak rendelkezésre. Vagyis akinek van új videokártyája, az tudja kihasználni a legjobb képközvetítési módot a Quest 3-ra, ami a Virtual Desktop app segítségével tud megtörténni. 

Galéria megnyitása

Az AV1 jól teszi a dolgát, a Quest 3 képminősége PCVR-ra kötve már szinte tényleg olyan, mintha közvetlenül a videokártyára kötném az eszközt. Képtömörítési anomáliákat szinte már lehetetlen észrevenni, gyorsan villodzó Beat Sabernél talán van valami kis törés néha, de lehet csak bebeszélem magamnak. A Q3 ráadásul a Wi-Fi 6E-t is támogatja, tehát megfelelő routerrel még tovább lehet növelni a képminőséget és a stabilitást. 

Jelenleg a Quest 3 az egyik legjobb PCVR szemüveg, ami végre leválthatja a HP Reverb G2-t is. 

A 2D-s, avagy a monitoros PC-s játékok is remekül néznek ki az eszközön. A PS VR2 is támogatja azt, hogy a sima játékokkal egy kijelzőn játszunk, ám a megoldás annyira fapados, a kijelző a mura effekttel meg annyira mocskos, hogy nincs az embernek ingerenciája elindítania így bármit is. A Quest 2 is támogatta, hogy például Virtual Desktop vagy Bigscreen alkalmazást használva saját mozitermemben ülve játszunk a PC-s címeinkkel, a Quest 3-nak viszont már olyan jó a képminősége, hogy kompromisszum nélkül lehet így nyúzni az adott játékot vagy nézni egy filmet. 

Galéria megnyitása

Mortal Kombat, Overwatch, Armored Core vagy bármi játszható a személyes mozitermünkben, a kép tiszta és reszponzív marad a legnagyobb harcok közepette is. Mivel a Quest Android alapú és támogatja a konzolok gamepadjait, így vicces módon az Xbox és a PlayStation konzoljaink távoli játék appjai is feltepíthetőek rá, vagyis ilyen játékokkal is tudunk játszani rajta. Hozzá kell azonban tenni, hogy még idén érkezik a hivatalos Xbox felhős szolgáltatás a Quest 3-ra, szóval a Game Pass előfizetők még könnyebben kapnak majd kiváló felhőélményt rá. 

A cikk végére hagytam az eszköz valódi erősségét, pontosabban inkább azt a tulajdonságát, ami jelentősen megkülönbözteti az elődjétől. A kevert valóság már régóta foglalkoztatja a Metát, egyrészt már a legelső Quest képes volt rá, másrészt az ezzel való kísérletezés és tanulási folyamat sokat segít majd az AR szemüvegek elterjedésének elején. 

Galéria megnyitása

A Meta Quest Pro már fejlesztett AR eszközökkel érkezett, a valóságot színesbe láthatta a felhasználó, amire rávetülhetett a virtuális világ. Ettől függetlenül nem lett túl jó minőségű a szemüveg ezen módja, nem is nagyon éri meg emiatt Pro szemüveget venni. 

A Quest Pro megjelenése után az Apple leleplezte a Vision Pro szemüvegét, ami rengeteg ember fantáziáját indította be, hogy micsoda jövő áll az ilyen eszközök előtt. A magam részéről zsákutcának tartom a kamerákon és kijelzőn keresztüli való világgal való interakciót, a kevert világ soha nem lehet olyan jó, mint a direkt a célra létrehozott hardver. Úgy értem, a Vision Pro alapvetően egy VR eszköz tulajdonságaival rendelkezik, mégis a kiterjesztett valóságot helyezik nála előtérbe, ami szerintem már középtávon sem egy életképes modell, de a világ majd eldönti ezt a kérdést helyettem. 

A Quest 3 ezzel szemben továbbra is VR szemüveg, de rendelkezik a Vision Pro által várt tulajdonságokkal is, vagyis átláthatunk vele a való világba, ott pedig poénos dolgokat tehetünk meg. 

Azért mondom, hogy poénos dolgokat, mert ennek a minősége nem éri el azt a szintet, ami ahhoz kellene, hogy tökéletes képminőségben lássuk a valóságot, de arra elég, hogy szórakoztató appokat indítsunk el így. 

A Meta Quest 3 külső színes kamerái mellett még van mélységérzékelő szenzor is, így a kezünk és a környezetünk minden eddiginél pontosabban lehet jelen a valóságban és a VR térben egyaránt. Ez természetesen a jobb minőségű appok létrehozásában segíti a fejlesztőket. 

De hogy mi is ez a kevert valóság? Ha akarjuk, akkor a szobánkba megjelenhetnek zombik, az asztalra letehetünk egy virtuális társasjátékot, a való világgal körbevéve edzhetünk, vagy éppen zongorázni tanulhatunk. 

A technológiában rengeteg lehetőség rejlik, ezeket a Vision Pro is tudni fogja, de az ilyen jellegű applikációk csak kiegészítő szolgáltatásként érdemesek használatra, nem elsődleges funkcióként. A Quest 3 esetében tehát tovább növeli az MR az eszköz értékét, de ugyanúgy megmaradnak VR elemek, amik a Vision Próból valószínűleg fájóan hiányozni fognak. 

A mélységérzékelő szenzort említettem, ami tovább növelte a kézkövetés megbízhatóságát, ám ne felejtsük el, hogy a kontroller is jelentős változáson ment keresztül. Az új Touch vezérlőn már nincsen követést segítő karika, a gépi tanulásos követés és az a pár infra szenzor a kezünkkel épp nem takart területen bőven elegendő ahhoz, hogy a vezérlő működjön. 

Galéria megnyitása

Maga a kontroller jobb rezgést és ravaszt kapott, de ezen kívül túl nagy különbség nincs az elődjéhez képest. Ami változás az a szemüvegen magán van, a kamerák elhelyezkedése miatt sokkal nagyobb térben látja a headset a kontrollert, így tovább javult a követés. A PS VR2 Sense vezérlőjével szemben kényelmes és jól használható. 

A Quest 3 tehát összességében nem hoz szinte semmilyen újítást, mégis minden téren fejlődött a Quest 2-höz képest. 

A kevert valóság már használható minőségű, izgalmas és poénos alkalmazások és játékok nőhetnek ki belőle, a fejlesztett kézkövetés és az új kontroller tovább pontosságot hoz az XR élménybe. A headset maga jobb audiovizuális lehetőségekkel rendelkezik, nem is beszélve az új lencse miatti kisebb méretéről, illetve az XR 2 Gen 2-ben rejlő brutális erőről. 

A hangzás tekintetében is történt némi fejlesztés. Noha egy jó fejhallgatót nem tud helyettesíteni a pántba épített hangszóró, azért érezhetően jobb zenei és hangélményt tud nyújtani a Quest 3, mint bármelyik korábbi elődje. A jack csatlakozó is megmaradt, ám ezúttal nem baloldalt, hanem jobb oldalt kapott helyet, így a Pico 4-gyel ellentétben nem kell az USB-C-be dugni a fülesünket.

Galéria megnyitása

Azt kell mondanom, hogy a Quest 3 egy igazán jól sikerült VR szemüveg, már majdnem olyan, amit én magamnak is összeállítanék, ha meglenne hozzá az erőforrásom. Az ár tekintetében viszont ugrásra kell számítani, a Quest 2 jóval olcsóbb eszköz, ami bár már van hároméves, valójában nincs oka annak se szégyenkezni. 

Ha valaki headsetet akar váltani Quest 2-ről, akkor azért olyan hiperűrugrás mértékű változásra nem szabad számítani. A Quest 3 mindenben jobb, ez kétségtelen, de a Quest 2 is hoz egy elég komolyan vehető szintet, ami miatt még azt se vetném el, hogy érdemes lehet annál maradni vagy olyat venni, ha csak havi pár óra szórakozásra vágyunk. 

A Quest 2 játéktámogatása viszont idővel apadhat, ami természetesen megint csak megfontolás témája lehet, de azt fontos tudni, hogy a Q2 is működni fog számítógéppel körülbelül addig, amíg teljesen el nem romlik a kezedben.  

A Quest 2 mellett tehát nem tudom teljes erőbedobással ajánlani a Quest 3-at. Egyszerűen az árkülönbség nem jelent ilyen mértékű minőségi ugrást. Persze, ha van PS VR2-re pénzed, akkor inkább Quest 3-at vegyél, illetve akkor is ezt válaszd, ha a legjobb minőségre vágysz, ártól függetlenül. 

Én váltottam, nem bántam meg, de biztos vagyok benne, hogy sok olyan leendő vásárlója van a Quest 3-nak, akik valójában nem használják ki a benne rejlő lehetőségeket, nekik anyagilag a Quest 2 jobban megérte volna. Nem tudok senki helyet sem dönteni, de ha a legjobb minőségre vágysz megfizethető áron, akkor a Meta Quest 3 ki fog téged szolgálni.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Nagyon jó készülék lett a Quest 3, ám ennek már megkérik az árát. Ha sokat tervezel vele játszani, megéri a befektetést, ha csak néha, akkor a Quest 2 még sokáig kiszolgál téged.
Színes AR élmények
Minden korábbinál erősebb
Gyönyörű kép, top minőségű lencsével
Javult hangzás
Gyárilag kényelmesebb, mint az elődje
Új, pontosabb kéz- és kontroller követés
Akik idén veszik meg, azoknak Asgard's Wrath 2 jár ajándékba
Az egyik legjobb PCVR eszközzé vált
Videókon nagyon jól néznek ki az AR funkciók, a szemüvegben azért nem olyan tiszta a valóságot tükröző kép
Olcsó fejpánt, ami kényelmetlen lehet és kiegészítő vásárlására ösztönöz
Drágult

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére