Shop menü

AZ ELKÉPESZTŐEN KICSI VR SZEMÜVEGTŐL A SZÉTSZEDETT PSVR 2-IG - EZ LESZ 2023 KÍNÁLATA?

Több új izgalmas, és figyelemre érdemes VR eszköz is érkezik idén.
Török Roland
Török Roland
Az elképesztően kicsi VR szemüvegtől a szétszedett PSVR 2-ig - Ez lesz 2023 kínálata?

Mostanra már rengeteg VR szemüveg van a piacon, ám általánosságban elmondható, hogy továbbra se készült egy mindenki igényét kielégítő headset. Van amelyik jó, csak drága; van amelyik szuper csak vezetékes; az olcsó nem feltétlenül elegendő mindenre; míg a majdnem jó csak képminőség terén marad el.

A gyártók folyamatosan versenyeznek egymással és önmagukkal, például a VR nagy nyertese, a Quest 2 például idén megkapja az utódját, a Quest 3-at. A Quest 3 vélhetően fejlettebb és jobb lesz, mint a Quest 2, kisebb és kényelmesebb csomagolást kap, de várhatóan a VR mellett nagyobb hangsúlyt kapnak majd az AR funkciók is. Sokak szerint a Meta szép lassan igyekszik a VR mellől az AR funkciók felé lépdelni, mivel úgy érzik, a valódi anyagi haszon nem a világot kizáró VR-ban, hanem a valóságra épülő digitális térben van. 

A VR viszont éppen a világ kizárásáról szól, ez az egész headset lényege, így egyre több versenyző próbál a Meta utáni űrbe belépni, hogy elnyerje a felhasználók tetszését. Tavaly a Pico 4-gyel majdnem sikerült leváltani a Quest 2-t, idén viszont a HTC próbálkozna, igaz a HTC Vive XR Elite sajnos teljesen más árligában indul, mint a Quest 2 vagy a Pico 4. 

A HTC Vive XR Elite egy aprócska önállóan működő szemüveg, ami remélhetőleg a Vive Flow minden hülyeségétől megszabadult, és várhatóan egy igazán ügyes, erős és jó alternatíva lehet a Meta szemüvegeivel szemben. Az első tesztek szerint akár a legjobb önálló VR eszköz is lehet az idei évben, ám az ára annyira borsos, hogy a Meta Quest Pro a valódi ellenfele, nem a Quest 2 vagy az érkező Quest 3. Ez még akkor is így van, ha a HTC a játékosokat szeretné megcélozni vele. A teljesítménye és a mérete miatt viszont fontos szereplővé válhat, így érdemes figyelemmel kísérni. 

A számítógép vagy konzol nélkül működő szemüvegek piaca fejlődik, ám általánosságban a géphez kötött szektor egy ideje stagnál. A HTC Vive Pro 2 óta nem igazán jött komolyan vehető VR szemüveg a kategóriában, márpedig a vezetékes kapcsolat minősége eléggé fontos a legjobb képminőségű VR játékok eléréséhez. Hiába egy 4090-es RTX kártya az amúgy remek felbontású Quest 2-höz, ha a vezeték nélküli videó kódolás miatt egy versenyjáték képe például már elmosódik. A Display vagy a HDMI port régóta nem tartozéka a VR szemüvegeknek, ami sajnálatosan eléggé behatárolja például a szimulátorozó játékosok lehetőségeit a HP Reverb G2-re, HTC Vive Pro 2-re vagy Valve Indexre. 

Meglepetésre viszont egy új szereplő jelenik meg a piacon. A VR moziélményt, előfizetős filmkínálatot is nyújtó közösségi app, a Bigscreen készítői ugyanis egy saját hardverrel jelentkeznek idén, amit saját bevallásuk szerint azért alkottak meg, hogy legyen végre egy olyan VR eszközük, amit szívesen használnának. 

A Bigscreen Beyond nagyon apró, az eszköz maga könnyebb, mint egy Valve Index vezérlő. A készülék alig 127 gramm, mégis 5K felbontású OLED mikrokijelzővel rendelkezik és kompatibilis a Steam VR követési rendszerekkel. A beszámolók szerint brutálisan erős szereplője lehet a PC-s piacnak, olyan eszköz, amire már régóta várt a közösség. 

De ez még nem minden. A Bigscreen ugyanis minden felhasználónak egyedi formatervezésű szivacsot ígér. A vásárlóknak a Bigscreen iPhone appal le kell majd szkennelniük a saját arcukat, és a gyárban úgy vágják majd ki a szivacs formáját, hogy tökéletesen passzoljon az érintett felhasználó fejére. A megfelelő szemtávolságot előre beállítják, és ha igény van rá, akkor egyedi, az adott szemre készült lencséket is lehet hozzá rendelni, így szemüveg nélkül is élesen lehet majd vele látni.  

A valamikor az év végén érkező 1000 dolláros eszközhöz viszont külön kell majd megvásárolni a SteamVR követő rendszert és a kontrollereket, illetve az előrendelés nem működik Magyarországról (sem). Egyértelműen a hardcore VR rajongóknak készült, ők viszont valószínűleg le is csapnak majd rá. 

A VR viszont továbbra sem eszközökből, hanem a rá készült programoktól lesz jó és emlékezetes. Az utóbbi időben a Meta mintha elfelejtett volna videojáték fejlesztőket támogatni, sőt, ők maguk lövik le a saját játékaikat (MARVEL Powers United VR vagy az Echo VR), a Valve az Alyx óta csak csücsül. Az indie játékfejlesztők tartják a frontot az ötletes címeikkel, de a húzónevek hiányoznak. Nagy hiány van a tartalmas, hosszú, belemélyedős címekből, ám a Sony a PS VR2-vel végre változást hozhat. 

Az új szemüveg megjelenése egy héten belül esedékes, így a Sony megteszi azt, amit meg kell tennie, hogy erről beszéljenek az emberek. Mostanában divatba jött, hogy megmutassák, mik lapulnak bizonyos konzolok és eszközök belsejében, a Sony pedig hivatalos videóban mutatja be, hogy mit találunk az új VR szemüvegben. Természetesen egy figyelmeztetést is kapunk, hogy ne szedjük az eszközt széjjel, azért csinálják a videót, hogy nekünk ne kelljen. 

A PS VR2-t a vezető tervezője mutatja be nekünk. A céljuk a fejlesztés során az volt, hogy egy kényelmes és könnyű szemüveg készülhessen el. A javíthatóság szempontjából nagyon jó hír, hogy a kábelek nem beleforrasztva vannak az eszközbe, hanem azok leválaszthatóak.  A fejpánt és a fényvédő rész könnyedén levehtő, ez utóbbi ráadásul vízzel tisztítható is, így nem fogja a dzsuvát éveken keresztül gyűjteni, ha karban szeretnénk tartani. Ezek után viszont már olyan részeket mutat be Araki Takamasa, amit nekünk már nem érdemes otthon piszkálnunk. 

A kamerákat úgy helyezték el a készüléken belül, hogy azok minimálisan mozoghassanak. Ez természetesen a leejtéseknél fontos. A rögzítő gumik miatt ha az eszköz leesik, vagy a felhasználó belerohan valamibe, nem fog azonnal működésképtelenné válni a törések miatt az eszköz. 

Az eszköz hűtése több célt is szolgál. Eleve megfelelő hőmérsékleten tartja a bent található chipeket, de egyben segít abban is, hogy az arc környezete friss levegőt kapjon, ami például a párásodás megakadályozásában hasznos. 

A fresnel lencse rá van ragasztva a kijelzőre, hogy megakadályozzák azt, hogy por kerülhessen bele. A fresnel lencsét azért a jól ismert tulajdonsága miatt választották, hogy ne legyen probléma a fényerővel. A videóban jól látható, hogy apró kis ledes infralámpák világítják meg a szemet, hogy a kis szemkövető kamera működhessen.  

A szilikon bélésű fejpánt már különbözni fog a PSVR változattól. A korábbi szemüvegükre sok panasz érkezett, hogy nyomja az emberek fejét és kényelmetlen, itt viszont már úgy tervezték át, hogy a lehető legkisebb nyomás legyen a fejünkön. Könnyű és rugalmas az egész szerkezet.  

A PS VR2 viszont nem csak a headsetből áll. A Sony végre saját és innovatív vezérlővel csomagolja az eszközt, a Sense Controller is szétszedésre került. A rövidebb videóban szintén beszélnek a miértekről. A kontroller búrája 14 infrared lámpával van megtömve, hogy a headset tudja azok pozícióját és irányát. A ravasz és a többi gomb más VR vezérlőhöz hasonlóan rendelkezik érintés érzékelővel, így az eszköz tudni fogja, ha rajta tartjuk vagy elemeljük róla az ujjunkat. Ezt a funkciót természetesen a játékok majd kihasználhatják például a szociális interakciókhoz. 

A rezgőmotor egyedileg a PS VR2-höz készült, kisebb, mint amit a Dual Sense vezérlőkben találhatunk. Az adaptív trigger pedig a PS5 vezérlőhöz hasonlóan izgalmas élményt fog nyújtani például egy pisztoly használata közben. Korábban felröppentek pletykák, hogy a Sony csökkentette a PS VR2 gyártását, mivel nem voltak elégedettek az előrendeléssel. A Sony viszont közleményben tagadta ezeket az állításokat, a híresztelésekkel szemben továbbra is olyan ütemben gyártják az eszközt, mint ahogyan azt eredetileg tervezték, így biztosan fog jutni minden érdeklődőnek. 

A PS VR2 február 22-én érkezik.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére