Shop menü

SÖTÉT KORSZAK A JÁTÉKOKNÁL, SORBAN JELENTIK BE A FEJLESZTÉSEK LEÁLLÍTÁSÁT

Romokban a szolgáltatás alapú videojátékpiac, szinte naponta kapcsolják le a friss játékok szervereit.
Török Roland
Török Roland
Sötét korszak a játékoknál, sorban jelentik be a fejlesztések leállítását

Emlékszünk még azokra az időkre, amikor egy játék támogatásának vége nem jelentette a játék teljes kivégzését? Ha igen, akkor lassan tényleg elmondhatjuk magunkról, hogy öregek vagyunk, ugyanis egy ideje már az „élő szolgáltatás” játékok dominálják a piacot, amik általában csak addig, és csakis addig működnek, amíg a befektetők (ez lehet kiadó, fejlesztő vagy többségi tulajdonos) azt nem mondják, hogy vége a dalnak. 

A közösségi szerverek már régóta nem vállalható opciók a kiadók szemében, hiszen akkor a játékokat véletlenül moddolni is lehetne, így nem lenne lehetséges mikrotranzakciókkal pénzszivattyúvá változtatni a szolgáltatást. Így viszont ott a veszély, hogy ha egy játék már nem annyira nyereséges, hogy milliókat termeljen naponta, akkor amikor leállítják a szervereket véglegesen megszűnik.

Bár a COVID-19 jól felvitte a játékipar dolgát, hiszen ez volt az egyik legnyereségesebb iparág az egész világon, a pandémia után viszont az emberek már nem játszanak annyit, az inflációs viszonyok miatt pedig a játékosoknak kevesebb pénze és ideje van arra, hogy múlandó játéktárgyakra költse azt.  

A nagyvállalatok általában részvényesek tulajdonában vannak, ezek a részvényesek pedig törvényi joguknál fogva időről-időre betekintést nyerhetnek az általuk birtokolt cég pénzügyeibe. A pénzügyi év kezdete nem januárban, hanem áprilisban esedékes, így most a kiadók nagytakarításba kezdtek annak érdekében, hogy minél szebb és jobb számokat mutassanak a részvényeseknek.  

Ez viszont csak az egyik része. Van egy érdekes adóoptimalizálási módszer is, amit például az HBO sikeres sorozatainak a kinyírásánál láthattunk tavaly. Ennek lényege, ha valami sikeres volt, a bevétele alapján adót kell fizetni. Ám ha valami „sajnálatos módon elbukott” és emiatt „el kellett kaszálni”, akkor az nem a fog a nyereségkimutatásban megjelenni, emiatt kisebb lesz a z az összeg, ami alapján adózni kell. Vagyis hiába nyereséges egy sorozat, van, hogy többet nyer azzal a kiadó/forgalmazó, ha egyszerűen csak kivégzi ezeket, természetesen a rajongókkal mit sem törődve. 

Ezek után nézzük meg azokat a játékokat, amiknek a szervereinek a lelövését az elmúlt napokban jelentették be.  

Kezdjük a listát egy Battle Royale stílusú játékkal (lesz több is), igaz, ennek a szervereinek a leállítását már korábban bejelentették. A Spellbreak szervereit január 10-én kapcsolták le véglegesen, ami nagyon sötét nap a rajongók számára, tekintve, hogy az egyik legizgalmasabb harcrendszerrel működő BR játék volt a piacon. A listára azért szerettem volna mindenképpen felvenni, mert a fejlesztő Proletariatot az Activision Blizzard vásárolta fel, hogy segítsenek be a WoW játékokba. Igen ám, de annyira rosszak a munkaviszonyok a Blizzardnál, hogy a Proletariat fejlesztői máris érdekvédelmi szervezetet akarnak létrehozni, hogy sztrájkolhassanak, ám ezt nem engedi nekik a Proletariat vezetése. Azzal fenyegetik a veterán kollégákat, hogy bajok lesznek, ha csatlakoznak a többi alakuló Activision Blizzard szakszervezethez. 

Nem játék, de a Stadia szolgáltatás is pár napja ment a levesbe. A Stadiát a Google magabiztosan úgy jelentette be, mint a jövő platformját, de arra nem voltak felkészülve, hogy kevés olyan bolond van, aki meg akar venni egy játékot teljes áron, majd aztán még az előfizetésért is külön pénzt adjon. A Stadia bár technikailag butább volt annál, mint amit ígértek, lényegében jól, gyorsan és stabilan működött, de érthető módon kevesen voltak rajongói a világ egyik legrosszabb előfizetői konstrukcióját kínáló szolgáltatásának. A kérdés sohasem az volt, hogy vajon sikeres lesz-e a Stadia, hanem az, hogy a Google mikor nyírja ki. Január 18-án temettük. 

Szintén tavaly jelentették be, de ebben a hónapban áll majd le a Babylon’s Fall. Ez a játék akkora mikrotranzakciós fertő, hogy csak reméljük, hogy a nagy kiadók végre meglátják, hogy régen átestek a ló túloldalára, a közösség türelme pedig fogy. A Babylon’s Fall szinte játszhatatlanul rossz, a végeláthatatlan és unalmas XP gyűjtést pedig igyekeztek a játékosok pénztárcájának kiürítésével kompenzálni. A Platinum Games csak az egyik bűnrészes, a Square Enix volt vélhetően a valódi felbujtó. Minden játékost őszintén sajnálok, aki hitt abban, hogy ez jó cím lesz és megvette, ilyen videojátékos szégyenre azért ritkán számíthat az ember. 

A másik BR játék kivégzéséért az Epic Games a felelős. Ez a Rumbleverse, ami az Iron Galaxy pankrátor és bunyós BR címe, ahol a Fortnite-tal ellentétben nem a puskáké, hanem a közelharcé „volt” a főszerep. A játék alig egy éves, de február 28-án már le is állítják a működését. Ezután az élő szolgáltatás mivolta miatt nem lehet majd többé játszani vele, a rajongóknak tehát csak egy csonka hónapja maradt, hogy az utolsó meccseiket lejátsszák. Mivel a játék az Epic Games-é, talán van egy minimális esély arra, hogy az Unreal Engine 5 részeként viszontláthatjuk az elkészült asseteket és funkciókat, de ez a Rumbleverse sorsán nem változtat semmit. 

Nem kell félni, lesz még BR játék a listában, most viszont evezzünk kicsit más vizekre. A Konami tavaly áprilisban adta ki a detektíves társasjátékát, a Crimesightot. A játék futurisztikus köntösben mutatta be két AI harcát, Sherlockét és Moriarty-ét. Sherlock feladata az volt, hogy megtalálja a potenciális gyilkost egy házban, míg Moriarty feladata az volt, hogy megteremtse a tökéletes gyilkosság feltételeit. Ez az egyedi PvP cím bár nem volt a legnépszerűbb Steames játék, a 90+ százalékos pozitív visszajelzések alapján szinte mindenki szerette és szívesen tért vissza néha játszani.  

A Konami bejelentése alapján viszont május elsején vége a dalnak. Az igazán szomorú viszont az, hogy ezután a dátum után teljesen játszhatatlan lesz a játék, még offline se lehet majd elindítani. Ez a fajta kiadói hozzáállás sajnos rendkívül fájdalmas és egyben ártalmas is, mivel egy ilyen játékot nagyon könnyedén lehetne szerver nélkül P2P kapcsolattal is életben tartani, nem is beszélve az offline lehetőségekről.  

A mobilvilág is megremeghet, ugyanis két EA FPS cím is megy a süllyesztőbe. A Battle Royale műfaj egyik nagy nyertese úgy tűnik, hogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a telefonos készülékeken. Itt sem valószínű, hogy a népszerűségről lenne szó, inkább költségoptimalizáció miatt kerülhet leállításra az Apex Legends Mobile, ami május 1. után többé nem fogja a legendákat a Titanfall világába ledobni. 

Ha hihetünk a Respawn közleményének, akkor ez egy extrém fájdalmas döntés volt a részükről. Vélhetően nem is fejlesztők döntése volt, mivel szinte senki nem hiszi azt, hogy veszteséges lett volna a játék. Csak decemberben 3,5 millió dollárt, avagy több, mint egymilliárd forintot hozott a cím, így inkább valamiféle költségoptimalizálás áldozata lehet, hiszen aligha valószínű, hogy ennyire drága lenne pár hetente néhány csicsás skin elkészítése egy ilyen mobilos játékhoz.  

Az Apex Legends Mobile változatával együtt a még meg sem jelent Battlefield Mobile-t is befektették a guillotine alá.  

Sokak szerint végre érkezhetett volna egy igazi BF hangulatot árasztó játék az EA-től, erre ezt is lelövik. A Battlefield Mobile állítólag azért került törlésre, mert az Apex Legends Mobile tapasztalataiból tanulva már tudják, hogy nem tudnák fenntartani azt a minőséget, amit elvárnak a játékosok tőlük. Ehelyett inkább úgy döntöttek, hogy a 2042-re és a jövőbeli BF játékokra koncentrálnak. Csak hab a tortán, hogy a mobilos változatot készítő csapatot emellett fel is oszlatták.

Végül kanyarodjunk át a VR világba is. 

A Microsoft nemrég jelentette be, hogy az VR/AR részlegét teljesen leépíti, így a Hololens is nagy bajba került. Ez viszont csak az egyik része a dolognak: az AltspaceVR közösségi platform is áldozatává válik a leépítésnek. A VRChathez hasonlítva szinte jelentéktelen, ám annál erősebb közösséggel rendelkező Altspace egy szinte minden platformra megjelenő szociális tér volt, ami mindig új és érdekes programokkal várta a metaverzum lakóit.  

Oktatások, hitgyülekezetek, előadások, közösségi események, találkozók tették élettel telivé a platformot, amitől most a közösségnek örökké búcsút kell intenie. Ha más nem, ebből a példából is látható, hogy nincs olyan, hogy a Metaverzum léte ne egy vagy két vállalat döntésén múljon, akármit is mondjanak a szakértők. Hiába van az Altspace-nek erős közössége, mit sem ér, ha nem hoz elég profitot. 

Kanyarodjunk végül rá az egyik legérthetetlenebb leállásra. A legsikeresebb e-sport játék, az Echo VR augusztusban fog végleges sötétségbe borulni. A Ready at Dawn sportjátéka egy „űrfrizbi-foci” cím, ahol zéró gravitációs környezetben kell a korongot eljuttatni a másik kapujába.  

A játék hatalmas és lelkes bázissal rendelkezik, minden héten rendeznek tornát benne, ám úgy tűnik, hogy mivel az ingyenes játék nem termel pénzt, ezért a Meta szerint nincs is rá szükség. 

Igen, az Echo VR ingyenes játék, csak az utóbbi időben próbáltak bele „Battle Pass” szerű skinszerzési rendszert beletenni, de önmagában maga a cím korlátozások nélkül játszható évek óta. Ez azt jelenti, hogy hiába volt népszerű, mivel nem termelt a Metának szinte semmit, ezért inkább lelövik a szervereket, hogy a Meta tulajdonában lévő Ready at Dawn csapata „a következő játékukra tudjon koncentrálni”. 

A több tízezer (vagy akár százezer) aktív játékost számláló közösség egyértelműen feldúlt a bejelentés hatására, hiszen sokaknak ez a napi mozgási és szocializálódási formája is. A profi játékosok és sportszervezetek is értetlenül állnak a dolog mögött, mivel a Meta nem jelentette be azt, hogy érkezne az Echo VR sportváltozatának a folytatása, egyszerűen a semmiből jelentették be a leállást. 

Érthető módon pénzbe kerül a szerverek fenntartása és a Meta nehéz anyagi helyzetben van. De annyira nehéz lenne a világ egyik legnagyobb szerverparkjával rendelkező techvállalatának a helyzete, hogy ne tudják működtetni egy játék háttérinfrastruktúráját?  

Egy biztos, hogy a Meta folyamatosan építi le a VR világ bizalmát, egy Echo VR-t presztizsből is muszáj lett volna életben tartaniuk, vagy legalább bejelenteniük egy folytatást. Márpedig ez volt Mark Zuckerberg egyik kedvenc VR játéka is, amiben jó is volt, így tényleg ekkora bajban lenne a Meta? A közösség mindenesetre petícióval próbálja megmenteni a címet, a cikk írásakor az alig pár órás petíció már több, mint 9000 aláírást tartalmazott, ami alapján jól látható, hogy milyen népszerű címről is van szó. 

A legszomorúbb az egészben, hogy ez is egy olyan játék, amit a közösség maga is szívesen életben tartana, de valószínűleg az veszélyeztetné a nagyobb bevétellel kecsegtető következő Meta cím népszerűségét, ezért nem valószínű, hogy valaha is lehetőséget adnak majd a játékosoknak kikerülni a hivatalos szervereket. 

A fenti gyűjtemény csak kis szelete a problémáknak. Ebben a hónapban volt szintén hír, hogy több Ubisoft játék fejlesztése is végleg leállt, illetve egy készülő Titanfall játékot is lelőtt az EA. Vélhetően azt a sztoris Titanfall 3 játékot vesztettük el, amit régóta nagyon-nagyon szeretne a Titanfall rajongói közössége az égből pottyanó, varázslókkal és őrültekkel teli Apex Legends helyett. A nyilvánosságtól eldugva viszont számtalan olyan cím is lehet ezeken kívül, amikről sose fogunk tudni.

A cikk végére talán nehéz lenne tanulságot levonni. Mindenképpen inkább az olyan játékokat támogassátok anyagilag, amik kínálnak offline játékélményt, és nem azért léteznek, hogy kihasználjanak titeket, hanem azért, hogy a fejlesztők és ti is jól szórakozzatok. A GoG.com például egy jó online üzlet az ilyen játékok megtalálásában, de természetesen Steamre is és konzolokra is vannak örökké működő címek, mint például az Elden Ring, a Vampire Survivor vagy a God of War.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére