A szerencsejáték-függőség régóta ismert betegség, amely miatt számtalan állam, ha nem is betiltotta, de erősen szabályozta vagy monopolizálta a szerencsejátékkal kapcsolatos tevékenységeket.
A nagy videojáték fejlesztők az elmúlt években felismerték az emberi viselkedés ezen kihasználható aspektusát, és sokan már nem is arra mennek, hogy jó, valóban szórakoztató és kreatív játékokat készítsenek, hanem arra, hogy minél inkább arra ösztönözzék a felhasználót, hogy bármi áron, de vissza-visszatérve függővé váljanak az adott címnek. Napi küldetések; napi jutalmak; battle passok; „ingyenes” napi loot boxok; ha lemaradsz, akkor kimaradsz események és még sorolhatnánk azokat a praktikákat, amik arra ösztönzik az embert, hogy csak az ő címével játszon.
Ennek a rosszabb formája pedig az, amikor konkrétan hamis reményeket keltő ajánlatokkal csalják ki az emberekből a pénzt. „Ha most veszel egy loot boxot, kétszer akkora esélyed van a legjobb fegyverre”; ha nem veszel játékpénzt, akkor matematikailag leghamarabb csak három év múlva lesz menő autód; vagy „ha most kibontod a kártyacsomagot, csak akkor kaphatod meg a legjobb focistát” a FIFA-ban. Mivel a játékfejlesztők úgy trükköztek ezekkel a szerencsecsomagokkal, hogy játékpénzé alakítatták a valódi összeget, hogy az ember könnyebben elkölthesse, és megkerülhessék a szerencsejáték szabályokat, ezért fiatalokra és idősebbekre egyaránt veszélyes irányba ment a vidoejátékok üzleti modellje.
Az Európai Parlament pont ezen üzleti gyakorlatok miatt megszavazta, hogy ezentúl sokkal szigorúbban fogják ellenőrizni a játékipart.
A szavazáson 577-en támogatták, 56-an ellenezték az új fogyasztóvédelmi javaslatot, vagyis elsöprő többséggel amellett vannak a képviselők, hogy felvegyék a harcot a kontrollálatlan és valódi értéket nem teremtő üzleti gyakorlatokkal szemben. A PEGI korhatár rendszert, mint pozitív példát hozták fel, emellé pedig különböző védelmeket szeretnének garantálni a fogyasztóknak. A Bizottság a jövőben vizsgálni fogja a loot boxokat és az ehhez hasonló játékon belüli vásárlási lehetőségeket, és ha kell, akkor közbeavatkozhatnak. Az ararny farmolással kapcsolatos bűncselekményekre is nagyobb figyelmet fognak szentelni, ahogyan az emberi joggal kapcsolatos visszaéléseket is vizsgálni fogják.
Felszólítják a fejlesztőket, hogy a jövőben kerüljék az olyan játékdizájnok létrehozását, ami az függőséget táplálja.
A Bizottság megszavazta továbbá azt is, hogy az adatvédelem hangsúlyosabb szerepet kapjon, a nemek közötti egyenlőség nagyobb támogatást élvezzen, illetve minden előfizetéses szolgáltatásról legalább olyan könnyű legyen leiratkozni, mint maga az előfizetés volt. Az Európai Bizottság viszont nem akarja démonizálni a játékipart, ezért a szabályok szigorítása mellett sokkal jobban szeretné elismerni a videojátékok kulturális értékét. Több támogatást, illetve új, éves európai videojátékos díjakat, illetve rendezvényeket szeretnének létrehozni, amivel építhetik a játékipar tiszteletét.
A megszavazott anyag részletei magyarul is olvasható az Európai Parlament ezzel kapcsolatos oldalán.