A TSMC árképzésével kapcsolatban éppen a napokban érkezett némi adalék, ami alapján kiderült, hogy az Amerikai Egyesült Államokban üzemelő gyáregységekben 20-30%-kal lesz drágább az N5-ös és N4-es gyártástechnológia köré épülő chipek termelése, míg a japán üzemekben, ahol N28/N22, illetve N16/N12 gyártástechnológiát vetnek be, 10-15%-os felárral lehet számolni a tajvani árakhoz képest. Akkoriban arról nem volt szó, hogy az Európai Unió területén, egészen pontosan a Németországban, valahol a Szász-Anhalt tartomány területén esetlegesen felépülő gyárkomplexum esetében mekkora felárral kell számolni a tajvani összegekhez képest, de remélhetőleg erre is hamarosan fény derülhet.
Érdekesség, hogy maga az Intel is ezt a tartományt nézte ki magának, amelynek fővárosa Magdeburg: gyakorlatilag e város közelében épülhet meg a vállalat új európai üzeme, méghozzá jókora állami támogatással segítve. Ez persze nem is túl meglepő, ugyanis infrastruktúra és egyéb tulajdonságok terén kiváló választás a térség, így a TSMC érdeklődését is felkelthette. A különbség az, hogy míg az Intel esetében a beruházás már viszonylag biztos lábakon áll, addig a TSMC illetékesei még csak feltérképezik a lehetőségeket, vagyis javában zajlanak a témával kapcsolatban a tárgyalások, de konkrét döntés eddig még nem született.
A németországi üzemépítéssel kapcsolatban korábban már érkezett némi pletyka, nemrégiben azonban friss értesülések is befutottak, amelyek alapján úgy tűnik, hogy a vállalat és partnerei az illetékes kormányzati vezetőkkel karöltve éppen azt tervezik, pontosan hol épüljön fel az új üzemkomplexum, ami a Szász-Anhalt tartományban kaphat helyet – akár még Magdeburg is szóba kerülhet a kivételesen jó adottságai miatt, igaz, ez egyelőre csak feltevés.
A gyárkomplexum a hírek szerint nem csak és kizárólag a TSMC tőkeberuházásának és a tartományi támogatások eredményeként épülhet fel, hanem egyéb vállalatok is beszállnak a költségekbe, mint például az NXP, az Infineon, illetve a Bosch. A Bloomberg információi szerint a partnerkapcsolat keretén belül 10 milliárd eurónyi kockázati tőkét halmoznak fel, ehhez pedig 7 milliárd euró körüli állami támogatást kaphatnak első körben, ám az állami támogatás mértéke végül elérheti a privát tőkebefektetés mértékét is, azaz akár 10 milliárd euróra is emelkedhet. A TSMC számára nagy segítség lesz a helyi partnerek üzleti ismerete mind a tervezés, mind pedig az állami támogatás megszerzése terén. . Döntés még a jelek szerint egyáltalán nem született, sőt, a TSMC vezetése még azt is vizsgálja, építsenek-e egyáltalán üzemet Európa területén.
A TSMC a gyárépítéssel kapcsolatos költségeknek nagyjából 40%-át kéri európai támogatások formájában, amelyek eredményekét egy óriási európai üzemkomplexum jöhet létre, elsősorban az autóipar beszállítók és különböző egyéb gyártók chipigényeinek kiszolgálására. Amennyiben az új beruházás zöld utat kap és hozzájut a megfelelő jóváhagyásokhoz, illetve engedélyekhez, gyakorlatilag a TSMC első európai gyárkomplexuma lesz, ami első körben a 28 nm-es csíkszélességgel készülő chipek termelésére fókuszálhat. Ez a kiforrott csíkszélesség megfelelő tulajdonságokkal rendelkezik a célpiaci igények kiszolgálásához, ezzel egy időben pedig költséghatékonyabb is a modern gyártástechnológiákhoz képest.
Az új üzemegység felépítésével hatalmas löketet kaphat az európai félvezetőipar, ám addig még sok-sok egyeztetésre lesz szükség, hogy a megfelelő megállapodások megköttessenek.