Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Pillars of Eternity – Mi a halál?

  • Dátum | 2015.04.21 09:01
  • Szerző | Magrathea
  • Csoport | JÁTÉK

Az Eternity és az Obsidian kalandos utat tett meg, míg végül a múlt hónap végén meg nem jelent a játék, hála a 77 ezer Kickstarteres támogatónak. Az Eternity megmentette a szorult helyzetben lévő stúdiót, és visszahozott valamit, amire a veterán szerepjátékosok már régóta vágytak. Nem mondom, hogy egy műfajt, mert a szerepjátékok nem tűntek el, sőt, óriási népszerűségnek örvendenek, csak az évek alatt többször is átalakultak és igazodtak a kor igényeihez. Kérdés tehát, hogy mi volt az, amit annyira hiányoltunk? A taktikus játékmenet? A körökre osztott stratégia számtalan formában jelen volt és van már nagyon régóta, ha ilyen játékokra vágyunk, akkor nem kell szűkölnünk, bár kétségtelen tény, hogy az utóbbi időben a Kickstarternek hála több kényeztetést kaptunk, a retro játékáradat miatt (Shadowrun Returns, Divinity: Original Sin, Wasteland 2, The Banner Saga stb.). A fővonalas szerepjátékok tehát lehet, hogy akció-orientáltabbak lettek, de több mint valószínű, hogy a Baldurs Gate 2 hívei nem pusztán taktikázásra vágytak, mikor másodszorra vagy harmadszorra is leültek a játék elé.


Mi más lehet akkor? A rengeteg lehetőség, a nagy nyitott világ, melyre nagy hatással vagyunk mi és az általunk hozott döntések? Kezdünk közelíteni az igazság felé, de még mindig nem. Hiszen a nyílt világok most élik a fénykorukat a modern játékokban, és a fejlesztők egyre új módokat találnak ki, hogy jobban elmerülhessünk ezekben és hitelesebbnek, élőbbnek érezzük az aprólékosan megtervezett környezeteket. A tavalyi Shadow of Mordor például jelentős innovációt hozott a nemezis rendszerével. Ami pedig a döntéseket illeti, sokan próbálnak egyre nagyobb hatalmat adni a játékosoknak ilyen formán. A nagyok közül a BioWare mindig is jelentős hangsúlyt helyezett erre, de más kisebb-nagyobb stúdiók is próbálkoztak már.

Akkor csak a sztori, a párbeszédek és az érdekes karakterek lehetnek azok, amik hiányoznak a mai darabokból, nem? Előre megyek egy kicsit és elárulom, hogy még csak nem is a sztori, hanem mindezek együttese, a gyönyörűen megkomponált hátterek, látványvilág és fix kameranézet együtt teszik olyan vonzóvá ezt az egyedi szerepjáték stílust, mely a régi Infinity motoros játékokat a klasszikusok közé emelte. Ha már a sztorinál és a karaktereknél tartottunk, azért el kell mondani, hogy természetesen most is vannak kiemelkedő címek, melyek történetére és szereplőire soká emlékezni fogunk, de kétségtelen tény, hogy hiába a sok nagy ívű sztori, aprólékosan kidolgozott egyedi univerzum és szeretni való karakter, valahogy egyik sem olyan, mint a Planescape Torment és társai voltak. Ennek oka pedig, hogy a régiek nem fukarkodtak a szavakkal és a visszafogottabb vizuális megjelenésnek köszönhetően a fantáziánkra is többet bíztak. Továbbá nem féltek annyira áttévedni az erkölcsi szürke zónába és mélyre hatóan foglalkoztak olyan kérdésekkel, amiket egy fejletlen gondolkodású ember fel sem fog, mert csak a sárkányokat, a szexet, a „nem várt” csavarokat és a katarzist várja, hogy aztán egy óriási végső ütközetben megmentse az univerzumot.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 37.
    2015. 08. 04. 14:23
    Még a béta állapotban toltam legelőször, de annyira unbalanced volt, hogy muszáj volt ezt megírnom a fejlesztői oldalon a készítőknek.
    A legkönnyebb fokozaton 5 percenként halál! Kicsit unalmas volt egy idő után....

    Most megvan az eredeti és mint ha jobb lenne azóta.
  • 36.
    2015. 04. 28. 10:59
    Tormentnél amúgy sem lehetne jobb, mert nem egyforma a vállalásuk. A Torment koktélja a "maximális tartalom + némi ütlegelés (de még az sem feltétlenül)", a klasszikus, Baldur's típusú RPG-knél ez nem lenne kielégítő az ezeket kedvelő közönségnek, így inkább a PoE is egyfajta egyensúlyra törekszik a harc és a mentális tartalom között. Nekem személy szerint már a Baldur's is túl sekélyes, túl egyértelmű, túlságosan közönséges volt, a PoE-val se állok máshogy, de ez pusztán egyéni preferencia kérdése persze.
  • 35.
    2015. 04. 27. 14:10
    Nemrég nyomtam végig újra az Icewind Dale-t, SZVSZ a Pillars jobb. Egyelőre a Baldur's szintjén van, az eddigiek alapján a Tormentnél talán nem lesz jobb.
  • 34.
    2015. 04. 25. 23:21
    icewind dale
    icewind dale
    icewind dale

    az volt a legjobb

  • 33.
    2015. 04. 23. 11:35
    Od Nuával egyébként egy baj van. Bármikor is döntesz úgy, hogy na most akkor lemész, biztos, hogy túl fogsz fejlődni benne. Én Cliaban Rílag előtt mentem le az utolsó szintig (azt nem fejeztem be), és amikor folytattam a sztorit, hát még hardon is jó darabig úgy öltem mindent, hogy nem kellett spelleket meg skilleket használnom...

    Az egész játék elég combat heavy, szóval ez így picit rossz volt.

    Továbbá engem picit zavart az elején a sok Kickstarteres backer cucc. A Tombstone-os üzik meg a sárga nevű NPC-k, akiknek be lehet kukkantani a múltjába. Eleinte ugyanis nézegettem őket, aztán néhány óra után megtanultam elkerülni mindet. Talán egy második végigjátszásnál funból jó lehet őket megnézegetni, de elsőre rontják a beleélést.
  • 32.
    2015. 04. 23. 09:10
    Nem is olyan rég: [LINK]
  • 31.
    2015. 04. 23. 07:39
    Volt már rá precedens amúgy itt az iPon-on, hogy egy játékba nem találtak hibát és 100% közeli értéket kapott?
  • 30.
    2015. 04. 22. 19:17
    Csörgést vélek hallani az éterben....
  • 29.
    2015. 04. 22. 17:40
    Azt kellene elfogadnod, hogy van, akinek ez szebb. Én sokkal szívesebben játszok egy hasonló szerepjátékkal, mint a most divatos 'RPG'k bármelyikével. Engem a csillivilli grafika nem fog meg, ha nincs mögötte tartalom, és általában sajnos ez a helyzet.

    A kurva nagy fejlődés oda vezetett, hogy pont a lényeg veszett el és már lassan az az elsődleges szempont egy játékkal kapcsolatban, hogy 60fps full HD vagy nem. Szerencsére vannak még olyan fejlesztők, akiknek nem.
  • 28.
    2015. 04. 22. 17:33
    a POS, Unity engine-el keszult. tehat a fejlesztoknek adott volt az engine, es nem ok fejlesztettek.
    Az unity a legjobb 3D engine-ek kozott szerepel manapsag.
    http://unity3d.com/
    Legalabb 1 valaminek olvassal v nezzel mar utana, mert eleg sok hulyeseget sikerult itt osszegereblyezned....

    Ezt a jatekot direkt ezzel az izometrikus nezettel fejlesztettek, nem titkolva azt a szandekot hogy a regi idok CRPG-jere hasonlitson: Baldur's Gate, Icewind Dale, etc....

    Evvan. Nekunk erre van igenyunk. mostmar tovabb dobhatod magad a kov topikra koszi

    Ui: akarmennyit vitatkozott akarki is, a Diablo PI soha nem volt es nem is lesz RPG. nem is annak keszult. megvan a maga kategoriaja: Dungeon Crawler H&S
  • 27.
    2015. 04. 22. 16:36
    Igen ez jogos Avisto... De azért azt Te is érzed hogy ezek már kevésbé Rpg-k. Minél több és töményebb az akció annál kevésbé az.
    wishformore szerint már a Witcher se az, erről régen is sokan vitáztak annó a Diablónál hogy túl tömény és sokak szerint az már nem is Rpg, sőt ha a Final Fantasy felé kanyarodunk el a mangára is mondható hogy az nem igazi RPG. Ez egy érdekes téma amiről lehetne elmélkedni hosszasan is.
    Nekem az az aggályom ezel kapcsolatban hogy van egy adott összeg amit elköltenek emberek egy évben játékra, nálam ez max 1 2 eredeti játék akkor ezek a 2Ds játékok elszívják a pénzt a mondjuk júniusban szeptemberben kijövő 3d alkotások elől. Érted mit mondok ? És ha olyanok mint a Risen , vagy a tavalyi Legacy nincs támogatva, ami alatt elég kemény a fejlesztési költség is akkor pont hogy maga alatt vágja az RPG a fát.
  • 26.
    2015. 04. 22. 15:55
    Azért elég sok mindenre lehet költeni egy játék fejlesztése során nem csak a 2 ill 3d "grafikára" , kétlem hogy érdemi infód lenne róla hogy itt mire mennyit költöttek.
    Az árhoz meg: a GOGon 32€ az alapverzió ára, senki nem mondta hogy mindent kötelező a steamen megvenni. A 3d rpgk meg nem tűntek el csak manapság már inkább akciójátékok (mass effect, dragon age pl.) vagy épp mmo-k (pl. TESO) ráadásul pont a nyakunkon a Witcher 3 megjelenése is.
  • 25.
    2015. 04. 22. 14:58
    Melyik részére gondolsz ? Tény hogy egy 3d-s játék fejlesztése töredékébe kerül egy 2d-snek tizede kb, tény ha mindkettőt egyáron adod el és nem veszed figyelembe a ráköltött összeget az nem korrekt .
    Személyes véleményem hogy a 2D-t kötelezően kevesebben adatnám az Indie kategóriában, a felsoroltak miatt.
    Szubjektív vélemény az az amikor van egy kedvenc játékom és ha bejön valaki és elmondja a hibáit csak azért mert a kedvencem még belátom hogy azok hibák ... bugok stb .
    Az ha itt Ti tényleg az év szerepjátékának választanátok egy 2Ds játékot az mindent elmond. És hiába látod magad előtt a 2015.04.22 dátumot mintha nem is látnátok.


  • 24.
    2015. 04. 22. 12:47
    Sok mindenre lehetne reagálni, de a 2D-t a grafikai igénytelenséggel azonosítani,ez kicsit sok. Ezen felül a trollkodás NEM csak személyeskedésből és pocskondiázásból áll, ebben a fórumban jól megfigyelhető a mások véleményének totális figyelmen kívül hagyása, valamint a saját vélemény tényként való kezelése, a kijelentésekkel való kommunikáció a magyarázatok/alátámasztások mellőzése mellett. Az ilyen érvelés (?) akkor sem vezet célra, ha törénetesen igaza van az embernek.
  • 23.
    2015. 04. 22. 12:01
    Nyilván nem gondoltam hogy bejövök ide és hardcore gamer fanaticok véleményét megváltoztatom. Trollkodás az amikor személyeskedsz a másikkal és pocskondiázod, az nem ha a témáról írsz.
    Ha nem lennétek ennyire elvakultak leesne a tény hogy Indie kategóriás 2D-t árulnak a nagy játékok árában és full bugosan, belefutottam a scroll bugba és utána egyből a barlangban a mentés bugba is ott hagytam abba. Ezt az Indie kategória árában kellene árulni és akkor egy rossz szavam se lenne , de ez így lenyúlás.
    Aki meg pen&paper rpg-t akar annak ott a Hands of fate
    A blackguard ugyanez volt végig szenvedtük valahogy a bugoktól, ma már sok pénzért sem elvárható hogy valami végigjátszható legyen?
    "2D az 2 D ne vessük össze a komoly programozási tudást igénylő 3D vel. Nem az a baj hogy a Pillars of ethernity van , érezzétek jól magatokat a játékba kivánom, hanem hogy a régi nagyok Gothic Wizardry Falout sorozat (2 volt a legjobb valóban) meg közben már nincs.
    És olyan hogy 3D rpg szinte már megszünt, na ez baj.
    És ha jól tudom idén az OKOS RPG (Might MagicX Legacy , Legend of Grimrock széria sem jelenik meg új taggal ott legalább volt grafika)
  • 22.
    2015. 04. 22. 11:11
    Ezek sztem egyeni izles dolgai, nekem pont ezek miatt is nagyon tetszett:

    Tok jo hogy nem AD&D-t hasznal (nekem ezek kozul a Fallout 1-2, D100 as rendszere tetszett a legjobban), en sokszor szoktam megallitani csata kozben az embereket, a kulonbozo taktikai megfontolasok miatt. Akar a tamadast is. Bo lere erszett parbeszed hianyzott nekem legjobban a korabbi jatekokbol nagyon. Imadom ha sok a duma, es lehet olvasgatni. Anno Baldur's Gate wall of text-jebol tanultam meg angolul
    Valoban kicsit draganak ereztem en is, de ha azt nezed hogy mikor lesz legkozelebb ilyen minosegu jatek, es hogy par szaz oraig fog szorakoztatni, ennek fenyeben nem draga szvsz.
  • 21.
    2015. 04. 22. 09:12
    Alapvetően nagyon tetszett a játék, de sajnos vannak árnyoldalai is:

    - Kár, hogy ni ncs AD&D licenc
    - a karakterek segghülyék, sokszor megállnak a legnagyobb bunyó közben és nem csinálnak semmit. Szerencsére egy kardos ikon mutatja, hogy éppen támad-e a karakter vgay sem, és közbe lehet lépni, de akkor is, ez milyen már...
    - a bő lére eresztett párbeszédekből sokszor képtelenség kihámozni a lényeget, öt perc múlva arra sem emlékszem, mi volt a téma.
    - bugok tömkelege, egy adott ponton nem is tudtam továbbmenni az egyik miatt, kénytelen voltam várni az 1.3-as patchre
    - azé mitnemondjak, 44 dollárért rohadt drága volt....

    Az ilyeneket leszámítva remek játék, örömmel látnék egy igazi Falloutot is a brigádtól a TES motoros szörnyűség helyett.
  • 20.
    2015. 04. 22. 08:45
    Sőt, szerintem a Vance-i varázslatrendszer még annyit se mondana neki. Ahhoz már kicsit olvasottabbnak kell lenni.
    Egyébként abban igaza van, hogy nem olyan egyértelmű ma már az RPG zsánert behatárolni.
  • 19.
    2015. 04. 22. 08:27
    Én csak azt nem értem, hogy miért csak az lehet szép, meg jól kinéző, ami 3D-s? Itt vannak ezek a gyönyörű renderelt, igényesen összerakott hátterek, amit a PoE (mármint Pillars.., nem a Path of Exile ) használ. Öröm rájuk nézni. Meg az interface-re. Meg a karakterekre. Most csak azért lássuk őket csúnyának, mert nem 3D-s, térben elhelyezett valamik?

    Ez olyan, mintha azt mondanánk, csak a szobrászat a művészet, a festészet az már túlhaladott gagyi...
  • 18.
    2015. 04. 22. 08:19
    Várjatok már srácok, hát nekem most esett le, hogy Meteoreső csak trollkodik, nem komolyan mondja, amit mond. Mert ilyen hülyeségeket senki nem tud mondani, ugye? Fallout 3 óra nem volt komoly RPG? LOL, az évtized idióta mondása.
  • 17.
    2015. 04. 21. 21:13
    Majd 20 évnyi pen&paper rpg játék, és több rendszer ismerete után csak egy gigantikus facepalmot tudok alkotni Meteoreso hozzászólására....

    Na itt a gond a mai játékfejlesztőkkel.. olyannyira leviszik az igényszintet, és terjesztik a tudatlan marketinggel a még igénytelenebb címeiket, hogy a végén az átlag Józsi azt hiszi attól lesz valami RPG hogy kap benne XP-t skilleket használ, és van hp meg mana pont...
  • 16.
    2015. 04. 21. 19:11
    "pen&paper rpg"? Az olyan RPG, amit csak e-book readerrel lehet játszani? Milyen kell hozzá? És az cutscene-eket hogy játssza le? Nem tűnik valami izgisnek...
  • 15.
    2015. 04. 21. 19:10
    Ez volt eddig az egyetlen játék amit előre támogattam és nem bántam meg. Kb 100 óra volt nekem is végigmenni rajta úgy hogy maradtak még befejezetlen mellékszálak is. Második nekifutásra megpróbálok azokból is minél többet elvarrni, amíg várom a kieget
  • 14.
    2015. 04. 21. 18:39
    Meteoreso:



    Van most egy trollos cikk, inkább oda kommentelj. Halvány lila gőzöd sincs, mitől lesz jó egy RPG.
  • 13.
    2015. 04. 21. 18:31
    A spell memorizacio es a resting, plusz a korokre osztott harc menet, gondolom nem mond semmit.
    Ezzek a dolgok sokkal regebbre nyulnak vissza, mint a varazslatpont.
    jatszottal valaha pen&paper rpg-vel egyatalan?
    Nem ertem hogy minek nevetteted ki magad
    Orok klasszikus: Ha a kacsa nem tud uszni, nem a viz a hulye
  • 12.
    2015. 04. 21. 18:21
    Had kérjek töredelmesen elnézést tőled minden 12 év feletti RPG-rajongó Ipon-fórumozó nevében: Sajnáljuk hogy örülni merészelünk egy olyan RPG-nek ami évek óta (A Divinity-t és a Wasteland-et leszámítva) először veszi a fáradtságot és a tartalmat helyezi előtérbe, nem azt hogy 120 fps-el mutassa meg amint a lenyugvó nap fénye lens-flare effektragyogás-hegyek közepette csillan meg a barbár 64X-es anizotrop szűrésű, 128 millió színárnyalatban pompázó véráztatta mellkasán, amelyen egyetlen, tétova szellő által keltett szőrszál-lobogás kiszámolásához nagyobb szerverfarmot használtak fel mint ami a Mátrtixot futtatta...

    Ígérjük legközelebb halkabban örülünk egy valódi RPG megjelenésének, hogy ne zavarjuk áhítatos Csodavárásod...

    (Amúgy egy olyan játékról tudok ami szerintem nemhogy még a Te kellően kifinomult és vájtszemű igényednek is megfelel, de újrajátszási lehetősége is gyakorlatilag végtelen: 3DMark a neve, jó szórakozást hozzá!)
  • 11.
    2015. 04. 21. 18:15
    Jaja mondják egy olyan rpg re amiben nincs varázspont lol
    Ennyi erővel akkor nektek már a szuper márió is szerepjáték
  • 10.
    2015. 04. 21. 17:40
    Arany csörgősipka? Ahogy anno az lfg-n is volt.
  • 9.
    2015. 04. 21. 17:31
    Olyan hülye logikád van, hogy azt már díjazni kellene.
  • 8.
    2015. 04. 21. 17:13
    EZ a jatek a nagybetus RPG. elobb talan olvass utana hogy mit jelent ez a rovidites.
    a Witcher soha nem lesz RPG, maximum kalandjatek nehany rpg elemmel....
    halvany lila gozod nincs arrol hogy milyen egy jo RPG...
  • 7.
    2015. 04. 21. 16:32
    Talán mert lassan félévnél tartunk és nem volt egyetlen értelmes RPG sem egész évben ? Witcher jó lesz de utána megint nem lesz semmi...
    2015 van, 100 ezer forintba kerül egy jobb videókártya, nem elvárható hogy jöjjenek ki rá mai szinvonalnak megfelelő (nem 2D játékok?
    Szerintem nem. És még csak nem is azt mondom hogy egy elder scroll minőségű legyen az mint a skyrim de egy Falout 3, 7 éves !!! szinvonalában sem jön ki semmi az elég vicces.
    Nem szeretnék egy olyan korban élni ahol egy 2D-s Rpg lesz az év szerepjátéka...
    Az úgy jó volt 1996 ban aztán el kellene ezt felejteni.
  • 6.
    2015. 04. 21. 15:53
    Tőled nem is vártam mást, csak egy ilyen sekélyes hozzászólást. Nem akarlak sértegetni, így inkább csak szomorúan megcsóválom a fejem.
  • 5.
    2015. 04. 21. 15:37
    Mellesleg a játék gyönyörű.
  • 4.
    2015. 04. 21. 15:19
    Egyetértek FaLlal. Egyébként meg nem a grafikájától lesz egy játék "indie vagy nem indie".
    Továbbá engem a tárgykészítés is hidegen hagy ezekben a játékokban.
    Gyanítom, ide is csak azért került be, hogy legyen +1 feature.
  • 3.
    2015. 04. 21. 14:52
    ez pont az a játék, ahol a grafika számít a legkevésbé
  • 2.
    2015. 04. 21. 13:58
    Ez is egy tulértékelt RPG aminek harmatgyenge a grafikus motorja
    10 éves grafikai szinttel
    Ilyeneket Indie kategoriában szabadna csak eladni
  • 1.
    2015. 04. 21. 10:14
    "Továbbá nem féltek annyira áttévedni az erkölcsi szürke zónába"

    Na ez az ami szerintem gyakorlatilag teljesen hiányzik a mai "nagy" AAA-kategóriás RPG-kből (tisztelet a kivételnek, csak most egy se jut eszembe...), teljesen ki vannak hegyezve a Jó <-> Rossz szélsőértékekre, amitől igencsak irreális lesz a "szerepjátszás", hiszen vagy földre szánt angyal vagy, vagy pokolból előmászó démon, nincs a kettő között átmenet.

    Ott pláne rossz a helyzet ahol rendszerszinten "jutalmazzák" is ha a jellemed elmászik valamelyik irányba (minél jobban, annál nagyobb lesz a jutalom), mert ilyenkor az ember rá van kényszerülve hogy szélsőértékekben gondolkozzon, hiszen a semlegesebb, "szürkezónás" (valós) viselkedés nem lesz kifizetődő (pl. Mass Effect)...