A mai okostelefonok elképesztő számítási kapacitással rendelkeznek, főleg a felsőkategóriás modellek azok, amik bőven erősebbek annál, mint amire a gyakorlatban szükség lenne. Ez ösztönözhette a Samsungot arra, hogy kicsit visszafogjon egyes appokat. Akár több mint tízezer alkalmazás is érintett lehet. Egyelőre a Samsung vizsgálja az ügyet.
Egy dél-koreai videós volt az, aki először figyelmes lett arra, hogy a Samsung Galaxy S22 Ultra bizony nem konzisztens teljesítményt nyújt. És elég jelentősen befolyásolja a készülék teljesítményét az, hogy milyen néven fut az adott alkalmazásnak az indítófájlja. Bár hivatalosan egyelőre semmit nem lehet kijelenteni, de nagyon úgy fest, hogy profilozva van a szoftver arra, hogy a különböző applikációkban csak éppen annyi teljesítményt biztosítsanak a készülékek, amire szükség lehet.
A youtuber fogta a 3DMark Wild Life Extreme tesztet, és lefuttatta a Galaxy S22 Ultra készüléken mindenféle módosítás nélkül, ahogy az normál esetben menne. A készülék 2618 pontot produkált, ami teljesen normális, nagyjából azon a szinten van, amire számítani lehetett. Ezt követően azonban „átkeresztelte” a programot egy népszerű játéknak a nevére, a Genshin Impactra, és ezt követően is lefuttatta a tesztet. Az eredmény pedig ebben az esetben már csak 1141 pont lett. Fele akkora tempót sem tudott elérni, mint előtte.
Mivel semmit nem lehet tudni arról, hogy valójában mi zajlik a háttérben, így csak tippelni lehet, hogy minek köszönhető ez a különleges működési mechanizmus. A feltételezések szerint a Game Optimizing Service-hoz köthető a dolog. Akár 10 ezernél is több applikációt érinthet az ügy.
A Genshin Impact egyébként gond nélkül megy az okostelefonon, de ez alapján egyáltalán nem terheli teljes gőzzel a hardvert. Valószínűleg arról van szó, hogy azért korlátozza a Samsung szoftveresen a sebességet, hogy a készülék kevésbé melegedjen. A tesztben használt Galaxy S22 Ultra Dél-Koreában a Snapdragon 8 Gen 1 chipet foglalja magában, ami eléggé gyorsan be tud melegedni az eddigi tapasztalatok szerint, viszont amennyiben vissza van fogva, ez már kevésbé jelenthet gondot. A hőmérséklet mellett pedig az üzemidő is jobban alakulhat.
Korábban a OnePlus volt az, akit kétes megítélésű optimalizáláson kaptak, és bizony a vállalat kapott is ezért hideget-meleget. A profilozás ellen tiltakozva a Geekbench csapata nagyon határozottan lépett fel, elvette a OnePlus készülékeinek a pontszámát. A vállalatnak pedig magyarázkodnia kellett. A OnePlus arról beszélt, hogy senkinek nem árt az optimalizálással, és hogy ezáltal a készülékek csak hatékonyabban működnek, a felhasználó semmit nem érzékelhet a dologból.
Minden bizonnyal a Samsung esetében is erről van szó, ha valóban optimalizál a vállalat, és nem csak egy hibáról van szó. Egyelőre nem szabad ráhúzni a vizes lepedőt a cégre. Reagált az ügyre a Samsung, de csak annyit mondtak egyelőre, hogy vizsgálják a dolgot.
Egyébként nehéz azt megítélni, hogy a gyártók vajon tényleg rosszat tesznek-e azzal, hogy visszafogják kifejezetten az egyes applikációknak a teljesítményét, és nem hagyják fékezetlenül azt a hatalmas erőt, ami például a Galaxy S22 Ultra esetében rendelkezésre áll. Alapjában véve egyáltalán nem hangzik károsnak ez a dolog, hiszen elvileg a felhasználó semmit nem észlel ebből. De mi lesz akkor, ha mégis?
Nem nehéz ugyanis azt elképzelni, hogy a gyártó véletlenül rosszul optimalizál egy szoftvert, és a kelleténél lassabbnak érződik majd az adott program. Még a szándékosság feltételezése nélkül is előfordulat, hogy ez a dolog balul sül el. Ha csak az energiahatékonyságra kihegyezett magokon futhat egy egyszerűbb játék, de idővel olyan vizuális fejlődésen megy át, hogy ez már kevés neki, az optimalizálásokkal viszont nem mennek ennek utána, akkor úgy tűnhet, hogy a telefon nem bírja erővel, miközben valójában a hardver pihenget. Szóval mindenképpen egy érzékeny területről, és egy kétélű fegyverről van szó.