Az elmúlt 1-2 évben a vezető mesterséges intelligencia cégek hatalmasra nőttek, és elkezdtek kisebb vállalatokat, fejlesztéseket felvásárolni. Ebben igazából nincs semmi meglepő, mondhatni ez az élet rendje a technológiai szektorban. Ezúttal viszont egy nem mindennapi elképzelésről számolhatunk be.
A Google egyik fontos terméke a Chrome böngésző, és a Perplexity AI úgy gondolta, hogy érdemes lenne ezt megvásárolni, azért felkereste a Google-t egy elsőre nagyvonalúnak tűnő ajánlattal. 34,5 milliárd dollárt kínálna a startup a világ legnépszerűbb böngészőjéért.
Noha friss hírről van szó, biztosak lehetünk abban, hogy a Chrome nem fog a Perplexity kezébe kerülni – legalábbis az elkövetkezendő években biztosan nem fog erre sor kerülni. Azért lehet ezt nagy magabiztossággal kijelenteni, mert
- a Google Chrome nem eladó,
- a Perplexity AI-nak nincs ennyi pénze,
- és a böngésző egyébként is lényegesen nagyobb értékű.
A The Wall Street Journal és a Bloomberg is megerősítette a hírt belső információkra hagyatkozva. A Perplexity valóban bekopogtatott a Google-höz az ajánlatával. Az adja a felvásárlási kísérlet hátterét, hogy az Egyesült Államokban a hatóságok trösztellenes eljárás keretében szeretnék a vállalatot a Google Chrome eladására kényszeríteni. Azt azonban látni kell, hogy a keresőóriásnak esze ágában nincs megválni a Chrome-tól, és biztosak lehetünk abban, hogy ezért mindent képes megtenni.
A Google biztosan fellebbez bármilyen döntés ellen, ami azt hozza ki, hogy a vállalatnak meg kellene válnia a Chrome-tól. Persze előállhat olyan helyzet a végén, hogy böngészőt mégis le kell választani, de ezt egészen biztos, hogy több éven át tartó pereskedés fogja megelőzni. A Perplexity talán éppen arra játszik, hogy már most elkezd tárgyalni a Google-lel, és ha idővel a Chrome-nak mégis mennie kellene, akkor az első potenciális vásárlók között lesz a sorban.
Az OpenAI és az xAI is ütött már nyélbe több milliárd dolláros felvásárlási üzletet, de a Perplexity AI egyelőre nem olyan szinten mozog, mint az említett páros. A legutóbbi befektetési kör alapján a 2022-ben alapított startup becsült piaci értéke mindössze 18 milliárd dollár. A felkínált összeg csaknem a duplája annak, mint amit eleve a Perplexity ér papíron.
A Perplexity üzleti igazgatója, Dmitry Shevelenko a Bloombergnek úgy nyilatkozott, hogy „több nagy befektetési alap lenne, akik segítenék a teljes pénzügyi tranzakciót”. Szóval a startup elképzelése szerint a 34,5 milliárd dollárt olyan befektetők dobnák össze a számára, akik egyébként is hisznek a sikerében, és segítették már korábban az előmenetelét. De az nem hangzott el, hogy pontosan mely cégek lennének ezek. A Perplexity még arra is ígéretet tett, hogy a felvásárlás sikere esetén a következő két évben legalább 3 milliárd dollárt tolna a böngésző fejlesztésébe.
Érdekesség, hogy a Perplexity AI-nak már van is saját böngészője, ezt éppen a nyár folyamán indította el a cég, és Comet névre hallgat. A gond csak ez, hogy a Chrome mellett nehéz bármilyen egyéb böngészőnek érvényesülnie. Hosszú ideje szerepel a startup stratégiájában a böngésző révén a terjeszkedés erősítése, és a Chrome megszerzésével azonnal milliárdos potenciális felhasználói körre tudna lőni.
Azt azonban hozzá kell tenni zárásul, hogy valószínűleg akkor sem jönne létre ez az üzlet, ha minden összeállna a Perplexitynek. Hiába eszelős összeg a fenti 34,5 milliárd dollár, valójában ez nem lenne elég a Chrome-ért.
Korábbi becslések szerint a Google stabilan piacvezető böngészője alaphangon 50 milliárd dolláros értéket képvisel. Az pedig elég valószínű, hogy lenne olyan szereplő a techszektorban, aki ezt – vagy akár nagyobb összeget – meg is fizetné, ha úgy alakulna, hogy a termék mégis eladósorba kerül.