1. oldal
Amikor 2005-ben először kiadták Dmitry Glukhovsky Metro 2033 című regényét, a kritikusok és az olvasók nagy része dicséretekkel és pozitív értékelésekkel halmozta el a művet, ami egy sötét hangulatú, nyomasztó, de izgalmas történetet mesélt el egy nukleáris háború túlélőiről. Ez a siker felkeltette néhány orosz és ukrán videójáték fejlesztő figyelmét is, akik szerették volna „monitorra” vinni a Metro 2033-at. Oles Shyskovtsovot és Oleksandr Maksymchukot, a S.T.A.L.K.E.R.-t is jegyző GSC Game World programozóit különösen érdekelte ez a történet, így amikor elhagyták korábbi munkaadójukat, és megalapították saját, 4A Games névre hallgató cégüket, megszerezték a jogokat annak játékadaptációjának elkészítéséhez. Ennek eredménye volt a regénnyel azonos című FPS, amelyet 2010-ben fejeztek be. A program többnyire pozitív kritikákat kapott, a játékosok élvezték a nagyszerű látványvilágot, a magával ragadó atmoszférát és a többnyire jól működő játékmenetet. Bár a program nem lett multimilliós siker az eladásokat tekintve, elég jól fogyott ahhoz, hogy a kiadó THQ finanszírozza a folytatást. Sajnos a THQ a közelmúltban szomorú véget ért, és ez miatt nem ők, hanem a Deep Silver adja ki a Metro: Last Light címmel ellátott folytatást, de szerencsére a váltás nem okozott komoly problémát a fejlesztésben. Így, ha kis csúszással is, de kézhez vehettük a 4A Games legújabb alkotását, ami ismét elkalauzolt bennünket a moszkvai metróhálózat veszélyes világába.
Ha nincs lámpa, az öngyújtó is megtesziSajnos egyre gyakrabban fordul elő, hogy mielőtt kitárgyalhatnánk egy játék erősségeit és gyengeségeit, szót kell ejtenünk a vele kapcsolatos, általában valamilyen elítélendő üzleti döntés által okozott felháborodásról. A Metro: Last Light is erre a sorsra jutott, ugyanis amint annak több sajtóorgánum is hangot adott, a programból hiányzik a Ranger játékmód, mivel azt csak az előrendelők kapják meg ingyen, jelen állás szerint mindenki másnak fizetnie kell érte 5 dollárt. A fizetős DLC-knek természetesen megvan a helye a játékiparban, ám amint azt a fejlesztők hangoztatták, a játék úgy az igazi, ha a Ranger móddal játszunk vele, ugyanis úgy sokkal realisztikusabb, nehezebb, és sokak számára minden bizonnyal élvezetesebb. Ez a DLC kikapcsolja a HUD-ot, csökkenti a pályákon található lőszert, javítja az ellenség mesterséges intelligenciáját, összességében tehát növeli kihívást. A Metro 2033-ban ez ingyenes volt, és sokak szerint úgy nyújtotta a legnagyobb élményt a játék, ha ezt a módot aktiválták. Nos, ezúttal ezért fizetnünk kell, és nagyon úgy tűnik, hogy tényleg abba az irányba tart a játékipar, hogy a programok fontos részeit szedik ki, hogy aztán később fizetős DLC-ként adhassák el őket. Hallottunk persze magyarázatot a dologra a kiadótól, eszerint a játékot forgalmazó boltok miatt történt a dolog, de elég nehezen hihető, hogy ezek az üzletek pont a Ranger módot kérték volna DLC-ként. Ráadásul jelen pillanatban még nem él ez a letölthető tartalom a Steam boltban, így a tesztpéldányunkban sem tudtuk azt aktiválni. A reklámszöveget alapul véve ez azt jelenti, hogy nem úgy próbáltuk ki a Metro: Last Lightot, ahogy azt a fejlesztők szerették volna. Kár érte.
2. oldal
De próbáljuk túltenni magunkat ezeken a dolgokon, hiszen ettől függetlenül a játék megérdemli a figyelmet. Elöljáróban annyit elmondhatunk, hogy azok is nyugodtan belevághatnak a sztoriba, akiknek az első rész kimaradt, ugyanis a Last Light elején egy pár perces videóban elmesélik nekünk az alapszituációt a fejlesztők (spoiler jön az első részből, így aki szeretné azt még végigvinni, az ugorjon egy bekezdést). A történet egy nukleáris háború által elpusztított világban játszódik, amelyben a túlélők egy része a Moszkva alatt húzódó metróhálózatban keresett menedéket. Ez a hálózat a világ egyik legnagyobb ilyen építménye, így kiváló helyszínt nyújtanak az alagutak a történethez. Amint megtudjuk, az egyes állomások önálló városállamokként működnek, amelyek gyakran egymás ellen is harcolnak, ugyanis az élelem, a lőszer, sőt, még a tiszta levegő is hiánycikknek számít ebben a világban. Itt él Artyom, a fiatal katona is, aki az első részben megmentette saját otthonát, és elpusztította a fenyegetést jelentő, Dark Ones-nak nevezett mutánsokat. A Metro 2033-at kipróbáló játékosok látni fogják, hogy az abban lévő kétféle befejezés közül a Last Lightban azt folytatjuk, amelyben hősünk kilövi a rakétákat a mutánsokra. A sztori fonalát nem sokkal ezután veszi fel a második rész. A főszereplő ezúttal is Artyom, aki Gordon Freemanhez hasonlóan a néma hősök csapatát erősíti, arra tehát ne számítsunk, hogy megszólal. Korábbi hőstettei révén már ő is tagjává vált a Spártaiaknak, annak a ranger csapatnak, amelyik a kiemelten veszélyes helyzeteket oldja meg a Metróban. Mint megtudjuk, különleges kapcsolat fűzi a Dark Ones fajhoz is, ám ennek részleteit itt nem árulnánk el. A történet ugyanis elég jól sikerült a Last Lightban, kellően érdekes, egy-két komoly csavarral megspékelve. Annyit elárulhatunk, hogy bejárjuk benne a metróhálózat és a felszín számos helyszínét is, találkozni fogunk különféle frakciókkal, akiket időnként segítünk, időnként pedig borsot törünk az orruk alá.
Kellemetlen társaságba kerültünkA játékmenet nem változott túl sokat az előző részhez képest, szemmel láthatóan inkább arra törekedtek a fejlesztők, hogy kijavítsák annak hibáit. A fegyverek félig meddig valóságos csúzlik, félig kitalált modellek, és körülbelül egy tucat szerepel belőlük a játékban. Általánosságban elmondható, hogy mindegyik jól használható, főleg miután feltuningoltuk őket, ugyanis különféle kiegészítőket szerelhetünk rájuk a boltosoknál. Irányzékok, lézeres célzók, a stabilitást növelő támasztékok, hangtompítók találhatóak többek között a fegyvermestereknél, amiket kellő mennyiségű katonai lőszerért cserébe pillanatok alatt felraknak. Az említett lőszertípus szolgál pénzként ebben a világban, de ha nagyon szorult helyzetben vagyunk, akkor berakhatjuk azokat a géppuskánkba is, hogy megnöveljük az általa okozott sebzést. Közepes nehézségi fokozaton játszva egyébként elég sok lőszert találunk a pályákon, nem kell annyira takarékoskodnunk, mint az előző részben. Amit sokkal jobban meg kell becsülnünk, az a gázmaszkunkban lévő szűrő, mely nélkül ezúttal sem tudunk a felszínen lélegezni (illetve egyes földalatti szekcióknál is kapóra jön). A fenti küldetések idejére ugyanis kötelező a maszkok használata a levegőben lévő radioaktív por miatt. És bár itt-ott mindig találunk szűrőket, lesznek olyan missziók, amikor hosszabb időt is el fogunk tölteni a romos Moszkvában. Egy alkalommal az is előfordult velem, hogy teljesen kifogytam a szűrőkből, és csak kínkeservesen, fuldokolva tudtam eljutni a következő biztonságos helyig, többszöri állás visszatöltés után.
3. oldal
A legtöbbet a harcok kezelésében javult a Metro: Last Light, köszönhetően a feljavított mesterséges intelligenciának. Bár egyszer előfordult, hogy annak ellenére sem vett észre az ellenség, hogy ott álltam mellette, más esetekben már sokkal kompetensebben viselkedtek a katonák, mint az első részben. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy közepes szinten még így sem jelentenek nagy kihívást a harcok, ezért az FPS veteránok részére mindenképpen a magas nehézségi fokozatot (és a jövőbeli Ranger módot) ajánljuk. A javított AI-nak köszönhetően sokkal élvezetesebbek lettek a lopakodós részek is, mivel ezúttal már úgy érzékelnek bennünket az ellenfelek, ahogyan kell. Nagyon sok csata és pálya megoldható úgy, hogy a sötétben megbújva, dobókésekkel és hangtompítós pisztollyal intézzük el az ellenfeleket, és ez még inkább feldobja az amúgy sem unalmas játékmenet.
A lopakodás hasznos és célravezető technikaFolytatva a pozitívumok felsorolását, örömmel jelenthetjük, hogy a hangulat ezúttal sem szenvedett csorbát. A Metro 2033-nak nagy erősségei voltak a nagyszerűen megalkotott poszt-apokaliptikus helyszínek, és ebből a folytatásban sem engedtek a fejlesztők. Akár a föld alatt, akár felette kalandozunk, mindenhol érezzük azt a nyomasztó atmoszférát, amit megszerettünk az elődben. Egyes részeket teljesen birtokukba vettek a mutánsok, ezeknél nagyon óvatosnak kell lennünk, mert általában falkában támadnak, és komoly kihívást jelentenek. Nekünk a pókok által elfoglalt területek voltak a kedvenceink. Az óriás pókhálók lelassítják mozgásunkat, hacsak nem égetjük el őket az öngyújtónkkal, a sötét lyukakból előtörő ízeltlábúak pedig azonnal ránk vetik magunkat, hacsak nem világítjuk meg őket az elemlámpánkkal. Ugyanis ezek a lények félnek a fénytől, és ezt kőkeményen ki is kell használnunk a harcok során. Már-már félelmetes élmény a félhomályos katakombákban haladni, miközben mindenhonnan rettenetes morgásokat hallunk, a lámpánk pedig már alig ad fényt. Ez a hangulat átjárja az egész játékot, aminek köszönhetően nem igazán tudnánk mondani olyan részt, ahol unatkoztunk volna. A jövőben elérhetővé váló Ranger mód valószínűleg még inkább felerősíti majd ezt a túlélő-horror érzést, ami a játék javára fog válni.
4. oldal
Mindezt a fejlesztők saját készítésű 4A Engine elnevezésű motorjának legújabb verziója hajtja, nem is akárhogyan. Már az első részben is láthattuk, hogy nagyon szép képet képes a képernyőre varázsolni ez a technika, amire most még egy lapáttal rátettek a grafikusok. Különösen a fény- és részecske effektek néznek ki jól, de a textúrák is szemet gyönyörködtetőek a PC-s verzióban. Apró negatívum, hogy a bőr felülete helyenként műanyagnak tűnik az embereknél, ebből a szempontból láttunk már szebbet más játékban. Amire viszont tessék felkészülni, hogy a Metro: Last Light egy kisebb erőművet igényel, amennyiben maximális részletességgel szeretnénk futtatni. Bár a tesztgépünk nem a legújabb darab (AMD Phenom II X4, 8 GB RAM, ATI HD6870), még ma is egy jó középkategóriás masinának számít. Ezen a gépen 1680*1050-es felbontáson ki kellett kapcsolnunk az élsimítást és a tesszellációt, illetve a textúra minőséget is csak magasra tudtuk állítani a nagyon magas helyett. Így már nem volt gond a sebességgel, leszámítva néhány felszíni küldetést, ahol a gyenge optimalizáció miatt időnként indokolatlanul leesett a framerate. A hangzással viszont nem volt probléma, a zene, illetve a sejtelmes hangulatot megalapozó háttérzajok is jól szóltak, és a szinkronra sem tudunk rosszat mondani.
Apám... Ezt a verdát elviszem egy körre!Egy-két apró hibája és a hatalmas gépigény ellenére a Metro: Last Light nagyszerűen sikerült, és képes volt annyira magával ragadni bennünket, hogy a 11 órás sztorit majdhogynem egyhuzamban toltuk végig. Többjátékos mód nincs a programban, de ezt egy percig sem hiányoltuk, köszönhetően a nagyszerűen kidolgozott szóló résznek. Ráadásul különböző döntéseink és cselekedeteink alapján kétféle befejezése is lehet a játéknak, így legalább kétszeri végigjátszás benne van az új Metróban. A helyenként problémás optimalizáció és a Ranger mód körüli herce-hurcán kívül nem igazán tudunk belekötni, csak gratulálni tudunk a 4A Games csapatának.
Platformok: PC, Xbox 360, PlayStation 3
Tesztelt platform: PC